جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading
1آبانماه 1396

رسانه ها ؛ تب برگزاری همه پرسی در اروپا و…

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین : برگزاری همه پرسی دو منطقه ثروتمند شمال ایتالیا برای داشتن خودمختاری و استقلال بیشتر، اعلام آمادگی کردهای عراق برای مذاکره با بغداد، طرح ترکیه برای ایجاد ۸ پایگاه نظامی در شمال سوریه، افشای «طرح سازمان ملل» برای نجات عربستان از جنگ یمن، حضور فرماندهان ارتش امارات، عربستان و اسرائیل در یک نشست بین‌المللی، سفر حیدرالعبادی به اردن،کنفرانس بین المللی کمک به مسلمانان میانمار و سفر پوتین به عراق ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

پارس تودی: مردم دو منطقه ثروتمند شمال ایتالیا روز یکشنبه با شرکت در همه‌پرسی، خواستار داشتن حکومت خودمختار و استقلال بیشتر از دولت مرکزی این کشور شدند.نتایج همه‌پرسی دو منطقه «ونتو» Venetoو «لمباردی Lombardy»، حاکی از آن است که بیش از ۹۰ درصد به داشتن حکومت خودمختار رای مثبت داده‌اند.این همه پرسی برخلاف آنچه در منطقه کاتالونیا در اسپانیا به انجام رسید، تنها جنبه مشورتی داشته و در چارچوب قانون اساسی این کشور برگزار شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یک هیئت عالی‌رتبه کرد برای رفتن به بغداد جهت مذاکره با مسؤولان عراقی در دولت فدرال در زمینه بحران همه‌پرسی استقلال کردستان و ورود ارتش عراق به کرکوک آماده می‌شود. به گزارش ایسنا، عرفات کرم، نماینده پارلمان عراق و عضو حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی اظهار داشت: ۳۲ حزب کرد دیروز برای توافق بر سر طرح نقشه راه خاص کردستان عراق در زمینه ارتباط با بغداد جمع شدند و توافق کردند که هیئتی را به منظور دیدار با مقامات عراق به بغداد بفرستند.کرم فاش کرد، تلاش‌هایی از سوی دولت آمریکا، کشورهای خارجی و منطقه‌ای برای حل بحران از طریق مذاکرات سازنده و توافقات در جریان است که به زودی آغاز خواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  آنکارا قصد دارد هشت پایگاه نظامی در شمال سوریه ایجاد کند و برای همین منظور ارتش به اعزام نیرو به استان مرزی هاتای ادامه می‌دهد.به گزارش ایسنا،  ارتش ترکیه در تلاش برای استقرار نیروهایش در استان ادلب سوریه طبق توافق با ایران و روسیه در مورد ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه است و بر همین اساس به اعزام نیرو به استان هاتای در جنوب این کشور ادامه می‌دهد، این در حالیست که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که آنکارا قصد دارد هشت پایگاه نظامی در شمال سوریه ایجاد کند.

 خبرگزاری مهر: وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه در اظهاراتی اعلام کرد که مسکو متعهد به تمامیت ارضی عراق است.به گزارش خبرگزاری مهر ، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه در دیدار با همتای عراقی خود در مسکو اعلام کرد که روسیه متعهد به تمامیت ارضی عراق است.وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: در جریان دیدار با همتای عراقی خود با وی در خصوص همه پرسی استقلال اقلیم کردستان و نتایج آن گفتگو کردم.

خبرگزاری فارس:یک روزنامه سعودی، برخی بندهای طرح سازمان ملل برای «حل» بحران یمن را فاش کرده که به نظر می‌رسد بیش از آنکه قصدش حل بحران باشد، هدفش، نجات آبرومندانه عربستان از جنایات جنگی مرتکب شده در جنگ یمن است.به گزارش خبرگزاری فارس، رسانه‌های تحت حمایت کشورهای ائتلاف سعودی اطلاعاتی درباره بندهای طرح جدید سازمان ملل برای حل سیاسی بحران در یمن منتشر کردند. این طرح بیش از آنکه در جهت حل بحران و متوقف کردن جنگ و متجاوزان به یمن باشد، بیشتر به نظر می‌رسد هدفش نجات دادن عربستان از بحران کنونی باشد که بیش از دو سال است طول کشیده چرا که نه تنها از حملات به مردم و کشتار آنان سخنی به میان نیامده بلکه نیروهای یمنی می‌بایست طبق طرح، سلاح خود را تحویل بدهند.

خبرگزاری تسنیم:  ارتش رژیم صهیونیستی از حضور رئیس ستاد مشترک این رژیم در نشست ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش با حضور فرماندهان ارتش برخی کشورهای عربی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه الشرق، گادی آیزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در نشست ائتلاف بین‌المللی مدعی مبارزه با داعش در واشنگتن شرکت خواهد کرد.در این نشست، همچنین فرماندهان ارتش‌ کشورهای عربی که روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارند از جمله عربستان و امارات، حضور دارند.

 خبرگزاری صدا و سیما:  عبد الله دوم و حیدرالعبادی آخرین تلاش ها برای دستیابی به راه حل های سیاسی درباره بحران های منطقه و تلاش های منطقه ای و بین المللی برای مبارزه با تروریسم در چارچوب راهبرد جامع را بررسی کردند.حیدر العبادی در ادامه سفر دوره ای خود به کشورهای منطقه یکشنبه شب از قاهره وارد امان شد و با عبد الله دوم پادشاه این کشور دیدار کرد.

الکوثرفارسی: کنفرانس بین المللی جمع آوری کمک برای آوارگان مسلمان میانماری که از بیم حملات ارتش و تندروهای بودایی به بنگلادش پناه برده اند، روز دوشنبه در ژنو گشایش یافت.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، هدف از این کنفرانس بین المللی که با تلاش آژانسهای سازمان ملل متحد ( کمیساریای عالی آوارگان، سازمان بین المللی مهاجرت و اداره امور بشردوستانه سازمان ملل متحد) ، اتحادیه اروپا و کویت در ژنو برگزار شده است، جمع آوری 434 میلیون دلار تا فوریه سال 2018 اعلام شده است.

یورونیوز:  رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا از ایران خواست تا نیروهای نظامی خود را از عراق خارج کند. تیلرسون که شامگاه شنبه وارد ریاض شد، روز یکشنبه و در جریان یک نشست خبری با همتای سعودی خود، عادل جبیر، خواستار بازگشت نیروهای بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) به خانه‌‌هایشان شد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: حزب لیبرال دموکرات ژاپن در انتخابات مجلس نمایندگان به پیروزی چشمگیری دست یافت. ائتلاف حاکم ژاپن در انتخابات روز یکشنبه مجلس نمایندگان، کرسی های کافی برای اینکه بتواند اکثریت دو سوم را در این مجلس حفظ کند، بدست آورده است.  این یک دستاورد مهم است که برای تصویب لوایح و روند اصلاح قانون اساسی به آنها قدرت بیشتری می دهد.

اسپوتنیک روسیه: ابراهیم الجعفری وزیرخارجه عراق در مذاکرات با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام نمود که عراق امیدوار است ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه به عراق سفر کنند.به گزارش اسپوتنیک،ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق گفت:«ما همچنان در انتظار شما هستیم. امیدواریم هر چه زودتر  سفر شما و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به بغداد انجام شود».

تی .آر.تی ترکیه:  تریلرهای حامل پرسنل نظامی و تانک ها بعنوان نیروهای تقویتی به مرز  مشترک ترکیه با سوریه اعزام شدند. 8 کاروان  متشکل از خودروهای نظامی و تریلرهای حامل تانک ها که از واحدهای نظامی مناطق مختلف ترکیه به مرز سوریه اعزام شدند، با همراهی نیروی ژاندارمری از شهرستان کیلیس عبور کرده و از شهرستان اصلاحیه استان غازی آنتپ بسوی خط مرزی مشترک ترکیه با سوریه پیش روی کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *