جدیدترین مطالب

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.
Loading

أحدث المقالات

اسرائیل گزارشگر سازمان ملل را تهدید کرد

گزارشگر سازمان ملل مجددا با اشاره به مدارک و شواهد موثقی که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی مرتکب جنایت نسل‌کشی در غزه شده است تاکید کرد از زمانی که کار تحقیق و تهیه گزارش درباره جنایات اسرائیل را آغاز کرده بارها از جانب این رژیم تهدید شده است.

پاکستان: سیاست اسلام‌آباد در پیشبرد پروژه گازی با ایران روشن است

اسلام‌آباد – ایرنا – سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به اظهارات اخیر همتای آمریکایی خود علیه طرح خط لوله انتقال گاز جمهوری اسلامی ایران به پاکستان گفت: سیاست اسلام‌آباد در پیشبرد این پروژه مشترک روشن است.

Loading
16آذر ماه 1396

رسانه ها ؛ محکومیت جهانی اقدام ترامپ و…

۱۳۹۶/۰۹/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اعتراض گسترده جهانی به تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت از تل آویو به قدس ، واکنش مردم فلسطین، تشکیلات خودگردان و سازمان ملل به تصمیم ترامپ، تعلیق فعالیت های سفارت آمریکا در اسرائیل، افزایش نظامیان صهیونیست در کرانه باختری، سفر تاریخی اردوغان به یونان، اعلام پیروزی کامل در دو سوی فرات در سوریه از سوی پوتین، سفر ماکرون به قطر و ضرب‌الاجل اتحادیه اروپا برای لندن در راستای پیش‌برد برگزیت ، نشست شورای وزرای خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین و گفتگوی لاوروف و تیلرسون درباره سوریه و اعلام آمادگی کره شمالی برای جنگ ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایرنا: پس از اعلام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شمار زیادی از مقام ها و مسئولان کشورهای اروپایی، آسیایی ، عربی و اسلامی و همچنین سازمان ها و نهادهای بین المللی با واکنش به این تصمیم آن را محکوم و این اقدام را مانع تحقق صلح در منطقه خواندند. کشورهای عربی و اسلامی در واکنش به تصمیم ترامپ آن را خلاف قوانین بین المللی خوانده و محکوم کردند. اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی «حماس» در واکنش به اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی «ترامپ»، فردا (جمعه) را ‘روز خشم’ اعلام و تاکید کرد توافق موسوم به صلح بین اعراب و اسرائیل یک بار برای همیشه به خاک سپرده شد.

الکوثرفارسی: هزاران فلسطینی در اعتراض به تصمیم رئیس جمهور آمریکا درخصوص انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس در کرانه باختری، قدس و نوار غزه تظاهرات گسترده برگزار کردند.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  هم اکنون در همه مناطق فلسطین اعتصاب اعلام شده و  مردم فلسطین خود رابرای شرکت در تظاهرات خشم علیه تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل آماده می کنند.

الکوثرفارسی: رئیس‌جمهور آمریکا در راستای انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس ، فعالیتهای سفارتخانه آمریکا را برای شش ماه تعلیق کرد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این تصمیم دونالد ترامپ طبق قوانین داخلی آمریکا صورت گرفته است.کنگره آمریکا در سال 1995 قانونی را تصویب کرد که دولت را به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی موظف می‌کرد اما روسای جمهور آمریکا، در سال‌های گذشته با استفاده از اختیارات خود، هر 6 ماه این اقدام را تعلیق می کردند.

تی آرتی ترکیه: محمود عباس رئیس دولت فلسطین طی یک مصاحبه مطبوعاتی در کاخ ریاست جمهوری در رام الله در کرانه باختری رود اردن اعلام کرد : تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد اعلام قدس بعنوان پایتخت اسرائیل را به رسمیت نشناخته و آمریکا با این تصمیم به تمامی تلاش های صلح جویانه ضربه وارد ساخته و نقش خود در مذاکرات صلح را به پایان برده است.محمود عباس گفت : این طرح را رد کرده و آن را محکوم می کنیم.

خبرگزاری ان اچ کی : به دنبال اعلام دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا در روز چهارشنبه مبنی بر اینکه وی بیت المقدس را بعنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد، شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است که روز جمعه یک نشست فوق العاده برگزار کند. ژاپن که اکنون ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، به تقاضای اکثریت اعضای شورا از جمله بولیوی، فرانسه و بریتانیا تصمیم گرفت که این نشست را برگزار کند.

خبرگزاری آناتولی:  رژیم صهیونیستی تعداد نظامیان خود را در کرانه باختری  افزایش می دهد. ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که برای اخذ تدابیر در برابر حوادث احتمالی با اعزام گردان‌های جدید، تعداد سربازان خود در کرانه باختری را افزایش داده است.

یورونیوز:  اسماعیل هنیه،  رئیس دفتر سیاسی حماس فلسطینی‌ها را به قیام در برابر اسرائیل فراخواند. هنیه در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، از فلسطینی‌ها خواست در انتفاضه‌ای جدید شرکت کنند. رهبر حماس که در غزه سخن می‌گفت با بیان اینکه «در برابر سیاست صهیونیستی چاره‌ای جز قیام نیست» اعلام کرد: «ما باید همه را برای آغاز انتفاضه‌ای جدید در مقابل دشمن صهیونیستی دعوت کرده و در این زمینه وارد عمل شوید.»

العالم فارسی:  ‘آنتونیو گوترش’ دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که تصمیم ‘دونالد ترامپ’ در به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی، صلح خاورمیانه را تهدید خواهد کرد. گوترش با بیان این مطلب که قدس مرتبط با راه حل نهایی فلسطینی ها و اسرائیلی ها است، افزود که نهایت تلاشش را برای متقاعد ساختن رهبران فلسطینی و اسرائیلی به منظور بازگشت به میز مذاکره خواهد کرد.گوترش ادامه داد که راه حل تشکیل دولت فلسطینی هیچ جایگزینی ندارد .

خبرآنلاین:اردوغان در سفری تاریخی و در بحبوحه نگرانی‌ها از روابط آنکارا- آتن راهی یونان شد، وی اولین رهبر ترکیه‌ای است که طی ۶۵ سال گذشته به این کشور سفر می‌کند. پس از چندین دهه تنش که با رویارویی نظامی درسال ۱۹۹۶ آغاز و با وقوع زلزله در سال ۱۹۹۹ میلادی پایان یافت، روابط میان ترکیه و یونان طی ۲۰ سال گذشته گرم‌تر و صمیمی‌تر شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس جمهور روسیه از پایان عملیات نظامی در کرانه های شرقی و غربی فرات در سوریه و شکست کامل تروریست‌ها در این منطقه خبر داد.به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفتگو با خبرنگاران عنوان داشت: سرگئی شویگو وزیر دفاع کشور گزارشی به من ارائه داد که در آن تاکید شده عملیات در کرانه های شرقی و غربی فرات با شکسته کامل تروریست‌ها تکمیل شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه در سفری یک روزه وارد قطر ، کشوری که در حال حاضر با تحریم از سوی همسایگان عرب خود روبروست، شد.به گزارش ایسنا، امانوئل ماکرون، پس از ورود به قطر بلافاصله به پایگاه هوایی العدیب که محل استقرار ۱۰ هزار نیروی آمریکایی است و فرماندهی مرکزی آمریکا در آنجا قرار دارد، رفت. فرانسه نیز تعدادی نیرو در این پایگاه دارد که گفته می‌شود در جنگ با داعش و همچنین جنگ در افغانستان به نیروهای آمریکایی کمک می‌کند.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور فرانسه در جریان سفر به قطر، قراردادهای چندین میلیارد دلاری نظامی و حمل و نقل منعقد کرده است.به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در جریان سفر امروز پنجشنبه به دوحه، قرارداد چند میلیارد دلاری نظامی و حمل و نقل با مقام های قطری به امضا رسانده است. این قراردادها شامل فروش جنگنده های رافائل و صدها دستگاه خودروی زرهی است.

خبرگزاری فارس: اتحادیه اروپا به انگلیس مهلت داده برای پیش‌برد مذاکرات خروج این کشور از اتحادیه اروپا، باید پیش از نشست هفته آینده به توافق با ایرلندشمالی و جمهوری ایرلند دست یابد. به گزارش  خبرگزاری فارس، میشل بارنیه وزیر برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) در بروکسل گفت لندن تنها تا عصر جمعه فرصت خواهد داشت که درباره متن توافق برگزیت، رضایت خود را اعلام کند تا به مرحله بعدی مذاکرات وارد شود.لندن باید تا جمعه عصر به توافقی امضا شده با حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی دست یابد تا مساله مرزی ایرلندشمالی و جمهوری ایرلند حل شود.

 خبرگزاری صدا و سیما:   وزرای امور خارجه 57 کشور عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا و در رأس آنها، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف همتای روس وی روز پنجشنبه در وین گرد هم آمدند تا موضوع جنجال برانگیز استقرار نیروهای پاسدار صلح در اوکراین را بررسی کنند. سازمان امنیت و همکاری اروپا نهادی مشورتی در زمینه مسائل سیاسی-نظامی،‌اقتصادی و حقوق بشر مربوط به 57 کشور از آمریکا گرفته تا مغولستان و همچنین کانادا ، کل کشورهای قاره اروپا ، آسیای مرکزی و روسیه است.

خبرگزاری مهر: وزرای خارجه آمریکا و روسیه در حاشیه کنفرانس وزیران سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین با یکدیگر دیدار و درباره سوریه گفتگو کردند.به گزارش خبرگزاری مهر، وزرای خارجه آمریکا و روسیه قرار است در حاشیه کنفرانس وزیران سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین پایتخت اتریش درباره موضوعات مهمی چون  کره‌شمالی، اوکراین و سوریه با یکدیگر گفتگو کردند.

رادیوچین:  تمرین مشترک ضد تروریسم “همکاری- 2017 چین و روسیه” در یک دوره ی آموزشی مشترک انجام شد. سربازان نیروی مسلح چین (APF) و گارد ملی فدراسیون روسیه، تمرینات توپخانه ای و انفجار را با استفاده از تسهیلات و تجهیزات چینی و بر حسب قانون دنبال کرده و به انجام تمرینات نظامی پرداختند.

اسپوتنیک روسیه: وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرد رزمایش مشترک بزرگ ابعاد آمریکا و کره جنوبی و همچنین بیانات چندی پیش سیاستمداران آمریکایی حاکی از آمادگی ایالات متحده برای وارد کردن ضربه به پیونگ یانگ هستند.به گزارش اسپوتنیک، در اطلاعیه وزارت خارجه کره شمالی، منتشره توسط خبرگزاری دولتی کره شمالی ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کردند بیانات ستیزه جویانه سیاستمداران عالی رتبه آمریکایی نگران کننده بوده و به منزله هشدار دهی درباره این هستند که “ما باید برای جنگ در شبه جزیره کره آماده باشیم” و اکنون فقط یک مسئله باقی مانده و ان اینکه جنگ در چه زمانی درخواهد گرفت”.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *