جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.
Loading
28اردیبهشت ماه 1398

رسانه ها؛ توقف مذاکرات تجاری آمریکا و چین و…

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تشدید اختلافات چین و آمریکا و توقف مذاکرات تجاری دوکشور ، تصمیم جدید ترامپ درباره افزایش تعرفه ها بر واردات خودرو، توافق آمریکا با کانادا و مکزیک بر سر تعرفه‌های گمرکی، مقابله پدافند هوایی سوریه با تجاوز رژیم صهیونیستی، توافق پوتین و اردوغان بر سر ادلب، شکست مذاکرات ترزا می با حزب کارگر بر سر برگزیت، دیدار وزیر خارجه چین با سفیران اتحادیه اروپا، برگزاری انتخابات پارلمانی در استرالیا، توافق کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در منطقه، شرط ونزوئلا برای مذاکره با آمریکا، درخواست کره‌شمالی از سازمان ملل برای برخورد با آمریکا، تحویل موشک های آمریکایی به کره جنوبی و حمایت موگرینی از آتش بس در لیبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری تسنیم:  منابع آگاه از توقف مذاکرات تجاری بین ایالات متحده و چین به‌دنبال تشدید اختلافات دو کشور خبر می‌دهند.به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در حالی که اختلافات آمریکا و چین در اوایل ماه جاری میلادی به‌شدت افزایش یافته است، منابع آگاه اعلام کردند که مذاکرات تجاری دو طرف متوقف شده است. دو منبع آگاه و نزدیک به وضعیت مذاکرات آمریکا و چین تأکید کردند که برنامه‌ریزی برای دور بعدی مذاکرات تجاری آمریکا و چین فعلاً متوقف شده است چرا که هنوز معلوم نیست آیا دو طرف مایل به مذاکره هستند یا نه.

ان .اچ.کی ژاپن:   ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تصمیمش جهت اعمال و یا عدم اعمال تعرفه های بیشتر بر واردات خودرو و قطعات خودرو را تا شش ماه به تاخیر می اندازد.روز شنبه مهلت تعیین شده برای اتخاذ این تصمیم ترامپ بود.کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که ترامپ به رابرت لایت هایزر، نماینده تجاری آمریکا دستور داد توافقنامه ای را مذاکره کند که با تهدید امنیت ملی که به صنعت خودروسازی امریکا ضربه می زند مقابله کند.

دویچه وله :  آمریکا و کانادا موافقت کردند به مناقشه بازرگانی خود بر سر تجارت فولاد و آلومینیوم خاتمه دهند و تعرفه گمرکی را حذف کنند. دونالد ترامپ اعلام کرده که تعرفه‌های مشابه بر واردات کالا از مکزیک نیز برداشته می‌شود.در حالی که مناقشه تجاری میان واشنگتن و پکن همچنان ادامه دارد، دولت‌های آمریکا و کانادا در بیانیه مشترکی از توافق بر سر لغو تحرفه‌های گمرکی میان دو کشور که چندی پیش اعمال شده بود خبر دادند.

الکوثرفارسی:  سامانه‌های پدافند هوایی سوریه شب گذشته با اهدافی متخاصم که از سمت استان القنیطره وارد خاک سوریه شده بودند مقابله کردند. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، منابع نظامی سوری اعلام کردند، سامانه‌های پدافند هوایی سوریه یک فروند پهپاد دشمن را بعد از نقض حریم هوایی سوریه در دورترین نقطه جنوب غرب دمشق سرنگون کردند.شب گذشته قبل از حمله رژیم صهیونیستی به دمشق آتش‌سوزی گسترده‌ای در یکی از پایگاه‌های ارتش این رژیم در تل‌آویو رخ داده بود.

العالم:   وزیر خارجه ترکیه از توافق رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود بر سر ایجاد یک کارگروه در شمال غرب سوریه برای هماهنگی در امور ادلب خبر داد. مولود چاوش اوغلو، اعلام کرد که روسای جمهور دو کشور 15 مه ( 25 اردیبهشت) در خصوص چگونگی شکل‌گیری این کارگروه در ادلب با یکدیگر گفت و گو کرده و به توافق رسیدند.در روزهای اخیر تحولات مربوط به ادلب سوریه موجب نگرانی ترکیه و رایزنی آنکارا با مسکو شده است.

یورونیوز:  حزب کارگر بریتانیا از شکست مذاکرات با ترزا می، نخست وزیر این کشور بر سر برگزیت خبر داد.این خبر در حالی اعلام می شود که با گذشت نزدیک به سه سال از رای بریتانیایی ها به خروج از اتحادیه اروپا همچنان نحوه انجام برکسیت مشخص نیست.طبق برنامه فعلی و مهلتی که اتحادیه اروپا برای بریتانیا تعیین کرده است این کشور تا روز ۳۱ اکتبر سال جاری برای خروج از این اتحادیه فرصت دارد.

رادیو چین: وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین در پکن با سفیران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا دیدا کرد. وزیر خارجه چین در این دیدار با بیان آنکه منافع مشترک چین و اتحادیه به مراتب از اختلاف بیشتر است، بر انجام مطلوب برقراری پیوند راهبردی طرح کمربند و جاده با طرح اتصال اروپا و آسیایی اتحادیه اروپا تأکید کرد. وی گفت: دو طرف در شرایط اوضاع پیچیده بین المللی، باید با تقویت رایزنی، به طور مشترک از قواعد اصلی مناسبات بین المللی و سازوکار چند جانبه تجاری حفاظت کرده و با همکاری به پیشرفت تمدن بشری و توسعه اجتماعی یاری کنند.

خبرگزاری صداو سیما: انتخابات پارلمانی استرالیا روز شنبه آغاز شد که احتمالا به بازگشت حزب کارگر به قدرت پس از شش سال منجر می شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما ؛ رای دادن در استرالیا اجباری است و نتایج انتخابات شنبه شب اعلام می شود.بر اساس نظرسنجی که روز جمعه موسسه «نیوپل» انجام داد حزب کارگر 51/5 درصد آرا و ائتلاف ملی گرا – لیبرال 48/5 درصد آرا را کسب می کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع مطلع در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مدعی شد، عربستان و تعدادی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امروز (شنبه) با درخواست آمریکا برای استقرار مجدد نیروهای نظامی‌اش در آب‌های خلیج فارس و خاک این کشورها موافقت کرده‌اند.به گزارش ایسنا، منابع مطلع در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به این روزنامه سعودی گفتند، این موافقت بنا بر توافقات دو جانبه بین آمریکا و برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس صورت گرفته و بهانه این توافق بازدارندگی در برابر هرگونه حمله احتمالی از جانب ایران است.

خبرگزاری مهر:  وزیر خارجه ونزوئلا می‌گوید چنانچه آمریکا اصل احترام متقابل را رعایت کند؛ کاراکاس از بازگشت به دیپلماسی استقبال می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر، خورخه آریاسا وزیر خارجه ونزوئلا از آمادگی کاراکاس برای گفتگو با دولت ترامپ بر پایه اصل احترام متقابل خبر داد.وی در این باره گفت: زمان مناسبی برای دیپلماسی است و ما آماده بازگشت به دیپلماسی، نشستن پشت میز مذاکره و احترام به یکدیگر هستیم.

خبرگزاری فارس: به دنبال توقیف یک کشتی باری کره شمالی توسط آمریکا، پیونگ یانگ خواستار برخورد سازمان ملل با این اقدام غیرقانونی واشنگتن شد. به گزارش خبرگزاری فارس، کره‌شمالی از سازمان ملل درخواست کرد با توقیف «غیرقانونی» یک کشتی باری این کشور توسط آمریکا برخورد کند. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی روز شنبه اعلام کرد سفیر این کشور در سازمان ملل  طی نامه‌ای، اعتراض «پیونگ‌یانگ» به این اقدام آمریکا را به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد.

اسپوتنیک روسیه:  وزارت خارجه آمریکا تحویل 94 موشک ضد هوایی SM-2 از نوع Block IIIB به کره جنوبی را مورد تأئید قرار داد.به گزارش اسپوتنیک، این مطلب در اطلاعیه آژانس همکاری های دفاعی و امنیتی آمریکا اعلام شده است.آژانس همکاری های دفاعی و امنیتی آمریکا همچنین خاطرنشان کرد فروش موشک ها موازنه قوای نظامی در منطقه را تغییر نمی دهد.

آناتولی ترکیه :  نخستین نشست کارگروه مشترک ترکیه و روسیه در برگزار شد. وزارت دفاع ملی ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در این نشست مسائل منطقه‌ای به ویژه تحولات مربوط به ادلب و تدابیر لازم در برابر این رخدادها در چارچوب توافق‌های سوچی و آستانه مورد بررسی قرار گرفته است.

پارس تودی :  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری مشترک با “خمیس الجهیناوی” Khemaies Jhinaoui وزیر خارجه تونس در بروکسل تاکید کرد، اروپا از آتش بس در لیبی حمایت می کند. به گزارش پارس تودی، “فدریکا موگرینی” در این نشست خبری تصریح کرد، همه در لیبی و کشورهای همسایه باید درک کنند که تنها راه حل در این کشور برقراری آتش بس است. اظهارات موگرینی در حالی است که  “فائز السراج”، نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی اخیرا فرانسه را به اتخاذ مواضع دوگانه و حمایت از نیروهای حمله کننده به طرابلس پایتخت متهم کرده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *