جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

تنش در دریای جنوبی چین / رئیس‌جمهور فیلیپین: به حملات خطرناک چین، واکنش نشان خواهیم داد

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش به «حملات خطرناک» گارد ساحلی چین واکنش نشان خواهد داد. سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین از تشدید تنش در روابط چین و فیلیپین حکایت دارد. دو کشور بر سر مالکیت و کنترل آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف دارند. ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی از دیگر طرف‌هایی هستند که ادعاهایی را در مورد آب‌های جنوبی چین مطرح کرده‌اند.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی معنی است / احیای مرزهای اوکراین پس از شوروی در سال ۱۹۹۱، غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که طرح صلح پیشنهادی اوکراینی از آن جهت بی معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

Loading
2بهمن ماه 1396

رسانه ها ؛ ادامه عملیات شاخه زیتون ترکیه در عفرین و…

۱۳۹۶/۱۱/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: پیشروی نیروی زمینی ترکیه در عفرین، گفت وگوی تیلرسون با لاوروف و چاووش اوغلو درباره عملیات نظامی در عفرین، تشکیل نشست شورای امنیت به درخواست فرانسه برای عفرین، انتقاد پکن از راهبرد دفاعی آمریکا، بررسی اعزام ۱۰۰۰ نیروی آمریکایی دیگر به افغانستان ، موافقت طرف‌های یمنی برای ازسرگیری مذاکرات صلح، تاکید دوحه و واشنگتن بر تقویت همکاری های نظامی مشترک ، دیدار نتانیاهو با مایک پنس ، ناکامی سنای آمریکا در حل اختلافات برای بازگشایی دولت ترامپ ، برگزاری اجلاس داووس فردا در سوئیس و مذاکرات هند و روسیه برای خرید سامانه «اس-400» ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

الکوثرفارسی:  نیروهای ارتش ترکیه در ادامه حملات خود علیه کردهای تحت حمایت آمریکا در شمال سوریه، یازده منطقه دیگر شهر عفرین را تصرف کردند . به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ارتش ترکیه به همراه عناصر  گروه تروریستی  موسوم به ارتش آزاد سوریه بامداد امروز در مرحله زمینی عملیات شاخه زیتون در درگیری با گروههای کُرد (پ.ک.ک و پ.ی.د) 11منطقه راتصرف کردند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته عملیات نظامی در عفرین را « نبرد ملی » خواند و وعده داد این عملیات در کوتاه مدت پایان یابد.

تی .آر.تی ترکیه:  گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د درحالی چندین حمله در منطقه کاهش تنش ادلب و منطقه اجرای عملیات «سپر فرات» علیه نیروهای مسلح ترکیه ترتیب داده که این حملات با پاسخ شدید ارتش ترکیه مواجه شده اند. گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د با بستن بیمارستان نظامی عفرین، سعی دارد عناصر مجروح خود را در پوشش افراد «غیرنظامی» در سایر بیمارستان های منطقه تحت درمان قرار دهد.

رادیو چین:  «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا با دیپلمات های ارشد مسکو و آنکارا درباره عملیات نظامی ترکیه در عفرین سوریه گفت وگو کرد. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که تیلرسون  به صورت تلفنی با ‘سرگئی لاوروف’ و ‘مولود چاووش اوغلو’ وزرای امور خارجه روسیه و ترکیه گفت وگو کرد.

یورونیوز:  فرانسه خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای «بررسی خطر انسانی» در سوریه شد. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه که برای دیداری از الجزایر در الجزیره پایتخت این کشور به سر می‌برد روز یکشنبه گقت: «به دنبال بدتر شدن ناگهانی اوضاع در سوریه، فرانسه به شدت نگران شرایط در این کشور شده است.»

خبرگزاری صداو سیما:  وزارت امور خارجه چین اعلام کرد راهبرد دفاعی آمریکا که اخیرا اعلام شد، مبتنی بر اندیشه جنگ سرد است و می تواند سبب بروز مشکل در مسیر سیاست چین چین شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): روزنامه واشنگتن پست گزارش داد، ارتش آمریکا در حال بررسی طرحی به منظور اعزام ۱۰۰۰ سرباز آمریکایی دیگر به افغانستان با هدف تقویت نیروهای این کشور در منطقه بوده است. به گزارش ایسنا، مقام‌های نظامی ارشد به این روزنامه گفتند ارتش آمریکا در حال آماده سازی طرح‌های پیشنهادی است که توصیه به اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان برای بهار آینده به منظور اضافه شدن آنها به ۱۴ هزار سربازی است که پیش از این در افغانستان مستقر بودند. هدف از این طرح تقویت مبارزه با گروه شبه‌نظامی طالبان اعلام شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):   سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که اقدامات یکجانبه آمریکا در سوریه موجب خشم ترکیه شده است. به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف گفت: بسیاری از کارشناسان سیاسی از ما درباره دلیل نگرانیمان نسبت به مشکل احتمالی در توافق با برنامه هسته‌ای ایران به دلیل مواضع آمریکامی‌پرسند. می‌گویند بگذاریم آمریکا عدم توانایی‌اش در عمل به معاهداتی که امضا کرده و نقش ویرانگر خود در روند صلح چه در ایران چه سوریه را ثابت کند. آمریکا اکنون اقدامات یکجانبه‌ای را اتخاذ کرده است که به خشم شدید ترکیه منجر شده است.

 خبرگزاری فارس: نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، همه طرف‌های درگیر در یمن را به خویشتنداری دعوت کرده و مدعی شد که طرف‌های یمنی به مسأله از سرگیری مذاکرات پاسخ مثبت دادند.به گزارش خبرگزاری فارس، «اسماعیل ولد الشیخ احمد» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن یکشنبه‌شب اعلام کرد که طرف‎های یمنی باید برای تضمین موفقیت مذاکراتی که قرار است از سر گرفته شود، همکاری کنند.

خبرگزاری ایرنا: فرمانده نیروهای زمینی قطر در دیدار با معاون فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا تقویت همکاری های نظامی مشترک را بررسی کرد. وزارت دفاع قطر در بیانیه ای اعلام کرد که سرلشکر محمد بن علی الغانم شب گذشته (یکشنبه) با ترنس مک اندریک در دوحه پایتخت این کشور دیدار ودر خصوص روابط دو جانبه وتقویت همکاری های نظامی وانجام رزمایش های های مشترک گفت و گو کرد .

خبرگزاری تسنیم:  رئیس جمهور کره جنوبی بر این باور است که تلاش‌های بیشتری باید انجام شود تا مذاکرات دو کره درباره بازی‌های المپیک زمستانی منجر به مذاکرات هسته‌ای بین کره شمالی و آمریکا شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم ، «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی امروز دوشنبه در سخنانی تاکید کرد: باید تلاش های بیشتری صورت گیرد تا مذاکرات دو کره درباره بازی های المپیک زمستانی ماه آینده، در نهایت منجر به مذاکره بین کره شمالی و آمریکا بر سر برنامه تسلیحاتی پیونگ یانگ شود.

الکوثرفارسی: رسانه ها از دیدار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا خبر دادند.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، خبرگزاری رویترز در خبری فوری از بیت المقدس گزارش داد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد.

العالم:  مجلس سنای آمریکا رأی‌گیری درباره طرح بازگشایی دولت را به ظهر دوشنبه (به وقت واشنگتن) موکول کرد.میچ مک‌کانل» و «چاک شامر»، رهبران مجلس سنا در حال رایزنی برای رسیدن به توافقات لازم جهت بازگشایی دولت آمریکا و حل اختلافات بر سر سایر طرح‌های قانونی هستند. «شامر» گفت: «هنوز در حال تلاش برای مشخص کردن مسیر هستیم.»

اسپوتنیک روسیه:  بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت: صلح و امنیت در خاورمیانه بدون مشارکت آمریکا امکان پذیر نیست و گفت که او قصد دارد با مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، در مورد برنامه کاری منطقه ای، از جمله برنامه هسته ای ایران صحبت کند. به گزارش اسپوتنیک، بنیامین نتانیاهوگفت: کسانی که واقعا می خواهند این اهداف محقق شود باید بدانند بغیر از رهبری آمریکا دیگر هیچ جایگزینی وجود ندارد.

آناتولی ترکیه: چهل و هشتمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد با حضور رهبران و دولتمردان و حدود 3 هزار بازرگان، سیاستمدار، استاد دانشگاه و نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد از بیش از100 کشور جهان فردا در داووس سوئیس آغاز می شود. در این اجلاس بالغ بر سه هزار بازرگان، سیاستمدار، استاد دانشگاه و نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد از بیش از100 کشور جهان حضور خواهند یافت. همچنین محمد شیمشک، معاون نخست وزیر، نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد و مراد چتین کایا رئیس بانک مرکزی ترکیه در اجلاس داووس شرکت می کنند.

آناتولی ترکیه: هند برای خرید سامانه دفاعی «اس-400» از روسیه، گفتگوهایی را با این کشور آغاز کرده است. به گزارش روزنامه «تایمز آف ایندیا» مقامات هندی در حال مذاکره با روس ها برای خرید سامانه دفاعی «اس-400» هستند و انتظار می رود که توافقنامه تا سال 2019 به امضای طرفین برسد.

پارس تودی :  مقامات منطقه لوهانسک در شرق اوکراین اعلام کردند؛ ارتش این کشور بار دیگر آتش بس را نقض کرد.به گزارش پارس تودی، مقامات منطقه لوهانسک روز دوشنبه اعلام کردند؛ ارتش اوکراین روستای لوگوینووو (Logvinovo) را در این منطقه با گلوله های خمپاره و نارنجک انداز گلوله باران کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *