جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

Loading
7بهمن ماه 1396

رسانه ها ؛ واکنش روسیه به تحریم های جدیدآمریکا و…

۱۳۹۶/۱۱/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: پاسخ روسیه به تحریم های آمریکا، انتشارسند تجزیه سوریه ، تاکید وزیر دفاع آمریکا بر گزینه نظامی ضد کره شمالی ، نشست سه جانبه رهبران مصر، سودان و اتیوپی در حاشیه نشست سران اتحادیه آفریقا، توافق واشنگتن و آنکارا برای توقف تجهیز کردهای سوریه با تسلیحات آمریکایی، تاکید روسیه بر برگزاری نشست سوچی در موعد مقرر، واکنش کره شمالی به تحریم‎های جدید آمریکا، تشکیل کارگروه مشترک آمریکایی-اروپایی برای بررسی برجام ، بالاگرفتن جنگ قدرت امارات و عربستان در جنوب یمن و رزمایش بزرگترین بمب‌افکن استراتژیک مافوق صوت در حضور پوتین ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایرنا:  وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: اگر مقام های آمریکایی ترجیح می دهند روابط اقتصادی و سایر روابط با روسیه را قطع کنند، این حق آنها است همان طور که ما نیز حق پاسخ دادن را برای خود محفوظ می داریم. به گزارش  ایرنا، در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه گفته شده است: آمریکا در راستای ادامه فشار بر ما، تحریم های بیشتری را علیه شهروندان روس و شرکت های روسی به بهانه واهی دخالت روسیه در بحران اوکراین اعمال کرد.

خبرگزاری فارس: 5 کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، اردن، عربستان اخیر سندی را منتشر کرده‌اند که خواستار تقسیم دولت سوریه به حکومت‌های منطقه‌ای و کاهش اختیارات ریاست جمهوری این کشور است. به گزارش خبرگزاری فارس، این سند غیر رسمی آمریکا که خبرنگار شبکه المیادین در وین موفق شده است به آن دست یابد، از «استفان دی‌میستورا»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه می‌خواهد مذاکرات وین را بر تغییر قانون اساسی سوریه و ایجاد محیطی رقابتی بدون هیچ ترسی و همچنین بر ضرورت مشارکت سوری‌های مقیم خارج در انتخابات آتی متمرکز کند.

خبرگزاری صداو سیما:  وزیر دفاع آمریکا در پایان سفر به ویتنام گفت: برای گزینه نظامی ضد کره شمالی آماده ایم.  جیمز ماتیس با اشاره به شعار همبستگی بین آمریکا و کره جنوبی گفت: اگر کره شمالی حمله‌ای صورت دهد، گزینه‌های نظامی آمریکا آماده هستند. وزیر دفاع آمریکا در پرواز برگشت به هاوایی گفت: اگر حکومت کره شمالی حمله کند ما دوشادوش ارتش کره جنوبی با آن‌ها خواهیم جنگید.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روسای جمهوری مصر و سودان امروز (شنبه) برای مشارکت در سی‌امین نشست اجلاس سران اتحادیه آفریقا و نشست سه جانبه با اتیوپی به این کشور می‌روند.به گزارش ایسنا، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر و همتای سودانی وی برای مشارکت در سی‌امین نشست اجلاس سران اتحادیه آفریقا به اتیوپی می‌روند، قرار است این نشست ۲۸ و ۲۹ ژانویه برگزار شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  پس از گفت‌وگوی تلفنی سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه با مشاور امنیت ملی آمریکا منابع ترکیه‌ای تایید کردند که واشنگتن ارسال سلاح برای شبه نظامیان کرد را متوقف می‌کند.به گزارش ایسنا، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در تماس تلفنی با ژنرال مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.پس از این تماس تلفنی از سوی ترکیه تایید شد که دیگر آمریکا به شبه نظامیان کرد سوریه که به گفته مقامات آنکارا شاخه سوری حزب پ.ک.ک است، داده نخواهد شد.

خبرگزاری مهر:  یک منبع در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد حتی اگر هیأت معارضان سوری در نشست سوچی که قرار است ۲۹ و ۳۰ ژانویه برگزار شود حضور پیدا نکنند، این نشست در موعد مقرر برگزار خواهد شد.به  گزارش خبرگزاری مهر، پیشتر هیأت مذاکره کننده معارضان سوری در توئیتی اعلام کرد که کنفرانس سوچی را که قرار است در روزهای ۲۹ و ۳۰ ماه جاری میلادی (۹ و ۱۰ بهمن) به دعوت روسیه برگزار شود، تحریم می کند و در آن شرکت نخواهد کرد.

 خبرگزاری مهر:   پیونگ‎یانگ از رویکرد واشنگتن مبنی بر تشدید تحریم‎های اقتصادی کره شمالی انتقاد کرد.به گزارش خبرگزاری مهر، کره شمالی امروز شنبه تحریم‌های اخیر واشنگتن را محکوم و آن را تلاشی در راستای تشدید تنش‌ها و ناکام گذاشتن مذاکرات ۲ کره عنوان کرد.کره شمالی همچنین از آمریکا خواست سیاست نخ‌نمای خود علیه پیونگ‌یانگ را متوقف کند. آمریکا چهارشنبه گذشته با هدف مهار برنامه هسته‌ای کره شمالی تحریم‌های جدیدی را علیه ۱۶ شخص حقیقی، ۹ شخص حقوقی و ۶ فروند کشتی کره شمالی اعمال کرد.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه کارگروه مشترک آمریکایی-اروپایی برای بررسی «نقائص برجام» برگزاری نشست‌های خود را آغاز کرده از انجام رایزنی‌هایی در این کارگروه درباره نحوه تعامل با ایران درباره «نقائص» برجام خبر داد.به گزارش خبرگزاری تسنیم، «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با همتایش از لهستان درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) اظهارنظر کرد.

العالم:  گزارش‌ها حاکی از آن است که درگیری‌های میان ریاض و ابوظبی در هفته‌های آینده افزایش خواهد یافت، زیرا امارات متحده عربی مصمم است تا استراتژی خود را برای کنترل یمن جنوبی و تسلط بر تمامی جزایر و بنادر تسریع کند.خبرگزاری یمن گزارش داد، هر کدام از کشورهایی عربستان و امارات در یمن به دنبال حذف دیگری است، آن هم به رغم اینکه طرفین توافق کردند در جنگ علیه ارتش یمن که کنترل تمام استان های شمالی را در دست دارد متحد بوده و نفوذ در یمن را به اشتراک گذارند به طوری که عربستان سعودی به دنبال سیطره بر شمال یمن تا صنعا بوده است و امارات متحده عربی از ستیزه جویان وابسته به ائتلاف در استان‌های جنوبی حمایت می‌کند.

الکوثرفارسی:  سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به جامع و زمان‌بربودن روند صلح سوریه تاکید کرد که نباید انتظار رسیدن به توافق نهایی پس از کنگره گفتگوی ملی را داشت. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دیمیتری پسکوف ، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در نشست خبری درباره کنگره گفتگوی ملی سوریه در شهر سوچی گفت: رسیدن به یک آشتی سیاسی در سوریه، یک روند زمان‌بر و جامع است. بنابراین انتظار رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه با این کنگره درست نیست.

اسپوتنیک روسیه:  پرواز بمب افکن “پیتر دینکین” در حضور ولادیمیر پوتین آزمایش شد. به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین با حضور در کارخانه حمل و نقل هوایی کازان، شاهد رزمایش بزرگترین هواپیمای مافوق صوت حامل موشک استراتژیک بمب افکن Tu-160 “پیتر دینکین” بود. تست آزمایشی این هواپیما در حضور پوتین به انجام رسید. این بزرگترین هواپیما با بال هندسه متغیر است و به عنوان یکی از ماشین های نظامی قدرتمند ترین در جهان است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *