جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد

تهران- ایرنا- عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

ادعای زلنسکی: روسیه در تدارک یک حمله جدید است

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی با بیان اینکه نیروهای اوکراینی پس از شکست و عقب‌نشینی‌های اخیر در بعضی از مواضع خود، توانسته‌اند دوباره وضعیت را در خط مقدم تثبیت کنند، ادعا کرد: به احتمال زیاد روسیه در تدارک یک حمله جدید بزرگ در آینده نزدیک است.

Loading
6خردادماه 1398

رسانه ها؛ شکست احزاب سنتی در انتخابات پارلمان اروپا و…

۱۳۹۸/۰۳/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: افزایش شمار کرسی‌های احزاب راست افراطی و عوامگرا درپارلمان اروپا، شوک سیاسی در فرانسه، دیدار کم‌سابقه مقام‌های امنیت ملی تایوان و آمریکا، تاکید ترکیه بر لزوم خرید موشک‌های اس ۴۰۰ از روسیه، رای سازمان ملل به جدایی چاگس از انگلیس، درخواست بولتون برای برگزاری مجدد مذاکرات با کره شمالی ، ادعای سرقت اطلاعات بمب افکن استراتژیک روسیه توسط موساد و ام آی 6، انتقاد دوباره چینی ها از جنگ تجاری آمریکا، برگزاری نشست سران آمریکا و ژاپن و استقبال ترامپ از میانجیگری ژاپن برای حل تنش تهران و واشنگتن، حضور قطعی سه کشور عربی در نشست مکه و مذاکره مستقیم نمایندگان دولت و اپوزیسیون ونزوئلا در نروژ ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز:  با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اروپا، شمار کرسی‌های احزاب راست افراطی و عوامگرا بیشتر می‌شود. پیشروی این جریان به‌ویژه در فرانسه، ایتالیا و بلژیک قابل توجه است.احزاب سنتی حاضر در پارلمان اروپا، اعم از چپ و راست میانه، شمار قابل توجهی از کرسی‌های خود را از دست می‌دهند. حزب اتحاد ملی به رهبری مارین لوپن موفق شد «جمهوری به‌پیش» امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری را شکست دهد و حزب حاکم محافظه‌کار بریتانیا نیز  یکی از بازندگان بزرگ انتخابات پارلمانی اروپا بود. راست‌گراهای «برکسیت» پیشتاز این رقابت اروپایی بودند.

خبرگزاری صداو سیما:  پیروزی حیرت آور مارین لوپن و موج ناسیونالیسم و عوام گرایی در اروپای غربی یک شوک سیاسی بزرگ محسوب می شود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از پاریس، نتایج اولیه از شمارش آراء انتخابات پارلمانی اروپا در فرانسه حکایت از شکست حزب امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دارد.بر اساس شمارش اولیه جوردن باردلا سرفهرست حزب جبهه ملی خانم مارین لوپن با 24 درصد در صدر قرار گرفته و پس از آن خانم لوآزو سر فهرست حزب جمهوری به پیش امانوئل مکرون با 22 درصد در رتبه بعدی قرار گرفته است.لوپن رهبر حزب ضد اروپایی ” اجتماع ملی” انحلال مجلس فرانسه را خواستار شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): بر اساس اعلام دولت تایوان، مقام‌های امنیت ملی ارشد آمریکا و تایوان با یکدیگر به منظور تعمیق همکاری‌هایشان دیدار کرده‌اند. به گزارش ایسنا، این نخستین ملاقات از این نوع میان مقام‌های امنیت ملی ارشد آمریکا و تایوان در چهار دهه گذشته است که همزمان با افزایش تنش در روابط آمریکا و چین صورت گرفته است. وزارت امور خارجه تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد، دیوید لی، مقام ارشد امنیت ملی تایوان با جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سفری به آمریکا طی ماه جاری میلادی دیدار داشته است.

 خبرگزاری مهر:   وزیر کشور ترکیه با توجه به موقعیت این کشور، خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ را ضرورت دفاعی ترکیه عنوان کرد. به گزارش خبرگزاری مهر ، «سلیمان سویلو»، وزیر کشور با تاکید بر ضرورت خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰، این سامانه موشکی را با هدف مقابله ترکیه با موشک‌های بردبلند عنوان کرد. وزیر کشور ترکیه در مراسمی در استانبول با طرح این سوال که چرا باید اس -۴۰۰ را خریداری کنیم؟ اظهار داشت امروز ترکیه هم اعتماد به نفس و هم پول دارد و لذا می‌تواند موشک‌های اس ۴۰۰ را خریداری کند.

خبرگزاری ایرنا: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ادامه رای دیوان بین المللی لاهه، جدایی مجمع الجزایر چاگس از انگلیس را تصویب کرد. با وجود لابی گسترده انگلیس و آمریکا در سازمان ملل متحد، 116 عضو این سازمان به قطعنامه ای که خواستار به رسمیت شناختن حاکمیت موریس بر این جزایر بود، رای مثبت دادند. در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970، انگلیس به طور اجباری کل جمعیت مجمع الجزایر چاگس را که بخشی از موریس بود، تخلیه کرد و در دیگو گارسیا بزرگترین جزیره هم اجازه داد تا ایالات متحده یک پایگاه مهم نظامی بزرگ و استراتژیک ایجاد کند.

خبرگزاری فارس: مشاور امنیت ملی کاخ سفید از تمایل واشنگتن در انجام مذاکرات مجدد با کره شمالی خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اظهار داشت که کشورش خواستار برگزاری مجدد گفت‌وگوها با کره شمالی است. وی این سخنان را در گفت‌وگو با خبرنگاران در توکیو، پایتخت ژاپن بیان کرد.

الکوثرفارسی:  روزنامه دیلی میل مدعی شد که عوامل جاسوسی ام آی 6 با کمک سیا و موساد اطلاعات محرمانه یک بمب افکن راهبردی روسیه را با استفاده از یک بسته چای کیسه‌ای به خارج از این کشور منتقل کرده‌اند! به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این روزنامه مدعی شد در عملیاتی  جاسوسان انگلیسی اسناد محرمانه دفاعی روسیه را از طریق چای کیسه‌ای با یک بمب افکن سوپر سونیک که مقصد آن ونزوئلا بوده است سرقت کرده‌اند.

رادیو چین:  چندی پیش، آمریکا تعرفه گمرکی را بر کالاهای واراداتی از چین به ارزش حدود 200 میلیارد دلار را تا 25 درصد افزایش داد و دولت این کشور اخیرا شرکت‎های چینی را نیز تحت فشار قرار داده است. گائو یان رییس شورای توسعه تجارت بین المللی چین درباره تأثیرات ناشی از اصطکاک تجاری چین و آمریکا در اقتصاد دو کشور و جهان و همچنین شرکت‌ها و بازار چین به خبرگزاری شین هوا گفت: قلدری و فشار اقتصادی آمریکا به شدت مانع رایزنی اقتصادی و تجاری دو کشور است و ضمن نادیده گرفتن اصول تجارت چند جانبه، تهدیدی برای امنیت زنجیره عرضه صنعتی جهان به شمار می‎رود.

ان .اچ.کی ژاپن: شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه یازدهمین نشست خود را برگزار کردند. باور بر آن است که آنها درباره ی تجارت، کره ی شمالی، و نشست گروه کشورهای ۲۰ در ماه آینده صحبت کرده باشند.درباره ی تجارت، آبه احتمالا از تایید قصد دو طرف برای سرعت بخشیدن به مذاکرات دو جانبه و اشاره به سرمایه گذاری های ژاپن در آمریکا فراتر نخواهد رفت. دو کشور هنوز در مذاکرات تجاری با یکدیگر اختلاف دارند.

العالم: یک روزنامه ژاپنی امروز(دوشنبه)نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از سفر آتی نخست وزیر ژاپن و ایفای نقش میانجیگر برای حل تنش میان تهران و و اشنگتن استقبال کرد. به گزارش روزنامه یومیوری شیمبو، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن، تصمیم خود برای حل تنش میان ایران و آمریکا را با ترامپ در حین بازی گلف در روز گذشته مطرح کرده است.

اسپوتنیک روسیه:  سه تن از رهبران کشورهای عربی در جلسه اضطراری با محوریت ایران در مکه حضور خواهند یافت.به گزارش اسپوتنیک ، سه تن از رهبران کشورهای عرب، حضور خود در نشست اضطراری در مکه در خصوص ایران در روز 30 ماه مه را اعلام نمودند.

تی .آر.تی ترکیه:  آمریکا در پی افزایش تنش با ایران امنیت پایگاه‌های نظامی خود در عراق را تقویت کرد.بر اساس گزارش‌های رسانه‌های عراق، ایالات متحده آمریکا در پی افزایش تنش با ایران مجاور پایگاه‌های نظامی خود در عین الاسد، قائم و رطبه از توابع استان انبار در نزدیک مرز سوریه را با موانع خاکی احاطه کرد.

دویچه وله : نروژ در جنگ قدرت ونزوئلا به عنوان میانجی‌گر به میدان آمده است.  سایت خبری “تاگس‌شاو” وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان خبر از موفقیت نسبی تلاش‌های دیپلماتیک نروژ در رابطه با بحران سیاسی ونزوئلا داده است.خوان گوایدو، رئیس جمهور خود خوانده ونزوئلا، اعلام کرده است که نمایندگانی برای مذاکره به اسلو خواهد فرستاد. او گفته است: «این نمایندگان هم با دولت نروژ و هم با نمایندگان رژیم گفت‌وگو خواهند کرد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *