أحدث المقالات

نبرد سنگین مقاومت فلسطین با اشغالگران در مرکز نوار غزه

تهران-ایرنا- در یکصد و نود و سومی روز از تجاوز نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه، مناطق مختلف این منطقه شاهد تداوم حملات ارتش رژیم صهیونیستی بود و رزمندگان مقاومت با نظامیان این رژیم در اردوگاه النصیرات به شدت درگیر شدند.

اطلاعات نظامی ارتش غلط بود/ گمان نمی‌کردیم ایران مستقیم وارد عمل شود

تهران- ایرنا- روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت نوشت که بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم اسرائیل برآورد کرده بود که واکنش به ترور فرماندهان سپاه در سوریه، از طریق متحدان ایران و به شکل شدید است و این کشور مستقیم وارد عمل نخواهد شد، در حالی که این برآورد اشتباه بود.

اطلاعات نظامی ارتش غلط بود/ گمان نمی‌کردیم ایران مستقیم وارد عمل شود

تهران- ایرنا- روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت نوشت که بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم اسرائیل برآورد کرده بود که واکنش به ترور فرماندهان سپاه در سوریه، از طریق متحدان ایران و به شکل شدید است و این کشور مستقیم وارد عمل نخواهد شد، در حالی که این برآورد اشتباه بود.

اردن: در رهگیری تعدادی از پهپادهای پرتاب‌ شده توسط ایران، به اسرائیل کمک کردیم / با هرچیزی که وارد آسمان ما شود، مقابله می‌کنیم

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن بامداد سه‌شنبه با تائید این موضوع که کشورش در رهگیری تعدادی از پهپادهای پرتاب‌ شده توسط ایران علیه رژیم صهیونیستی در عملیات تنبیهی «وعده صادق»، به این رژیم کمک کرده است، گفت: با هرچیزی که وارد آسمان ما شود، مقابله می‌کنیم.

Loading
17اسفند ماه 1396

رسانه ها ؛ هشدار ناتو به ترکیه و…

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اخطار مقام ناتو به ترکیه درباره خرید اس 400، درخواست چین از آمریکا و کره‌شمالی برای آغاز گفتگو، تصرف مناطق بیشتری از غوطه شرقی توسط نیروهای دولتی سوریه، امضای توافق‌نامه نظامی میان ناتو و قطر ، خیر ترکیه برای عملیات «شاخه زیتون2» در عراق، اعلام آمادگی آمریکا برای برگزاری دور جدید مذاکرات با روسیه، موافقت اتحادیه عرب با طرح مصر درباره مبارزه با تروریسم ، مخالفت رهبر حزب کارگر انگلیس با سفر ولیعهد عربستان به لندن، تاکید چین بر پیشرفت در سازمان همکاری شانگهای، سفر هیات کره جنوبی به آمریکا بعد از دیدار با رهبرکره شمالی ، لفاظی ولیعهد عربستان ضد ایران و برگزاری رزمایش ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

العالم فارسی:  رئیس کمیته نظامی ناتو به ترکیه در باره پیامدهای خرید سیستم دفاع هوایی اس 400 روسی هشدار داده است. پتر پاول، رئیس کمیته نظامی پیمان آتلانتیک شمالی، (ناتو) به ترکیه که یکی از اعضای این پیمان نظامی است، در باره پیامدهای خرید اس 400 از روسیه هشدار داده است.این مقام نظامی ناتو گفته است که اس 400 با فناوری های این اتحادیه نظامی ـ سیاسی مطابقت ندارد و به همین دلیل این سامانه موشکی روسی باید به طور جداگانه مورد استفاده قرار گرفته و نباید به سیستم مشترک دفاع هوایی ناتو بپیوندند.

خبرگزاری صداو سیما: وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز پنج شنبه دنبال آشکار شدن نشانه هایی از کاهش تنش ها در شبه جزیره کره بر سر تهدیدهای هسته ای و موشکی کره شمالی از آمریکا و کره شمالی خواست گفتگوهای خود را هرچه سریعتر شروع کنند و خواستار تضمین حفظ صلح شد. وزیر خارجه چین گفت : در شبه جزیره کره گام مهم بسوی مسیر درست برداشته شد و آمریکا و کره شمالی را به ادامه این تدابیر دعوت می کنیم و از آمریکا می خواهیم قبل از آنکه دیر شود به گفتگوها بپیوندند.

دویچه وله:  دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن قرار دارد  تائید کرده است که نیمی از غوطه‌شرقی را نیروهای حامی اسد تحت کنترل خود درآورده‌اند. طبق گزارش‌ها علاوه بر بمباران جت های روسی در این منطقه شلیک‌ شدید توپخانه سبب شده است که نیروهای مخالف بشار اسد عقب‌نشینی کنند.

خبرگزاری آناتولی: ناتو و قطر برای استفاده نیروهای این سازمان از خاک قطر برای عبور و دسترسی آنها به پایگاه نظامی العدید توافقنامه امضا کردند.سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی دیدار دو جانبه ینس استولتنبرگ، دبیر کل این سازمان و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در بروکسل میان این کشور و ناتو توافق‌نامه نظامی مبنی بر استفاده نیروهای متعلق به ناتو از خاک قطر برای عبور و دسترسی آنها به پایگاه نظامی العدید امضا شده است.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه ترکیه با اعلام تاریخ تکمیل شدن عملیات شاخه زیتون در عفرین، گفت : پس از آن می‌توانند با عراق عملیات مشترکی علیه پ.ک.ک اجرا کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که عملیات شاخه زیتون در شمال سوریه، در ماه میلادی می تکمیل خواهد شد.

خبرگزاری مهر: مشاور سیاسی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن آمادگی دارد تاریخ جدیدی برای مذاکرات مربوط به ثبات راهبردی میان روسیه و آمریکا تعیین کند. به گزارش خبرگزاری مهر، «توماس شانون» گفت که ایالات متحده آمادگی دارد تاریخ جدیدی برای مذاکره با روسیه در خصوص ثبات راهبردی و ساز و کار دوری کردن از آزردگی حاصل از روابط دوجانبه، تعیین کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  شورای اتحادیه عرب در صد و چهل و نهمین نشست خود که در سطح وزرای خارجه برگزار شد، پیش‌نویس بیانیه مصر را در مورد مبارزه با تروریسم تصویب کرد.به گزارش ایسنا،  این بیانیه عدم ارائه هرگونه حمایت‌های آشکار یا پنهان به گروه‌های تروریستی و عدم قبول هر گونه باج‌خواهی از سوی افراد تروریستی و همچنین جرم دانستن سفر با هدف انجام اقدامات تروریستی، آموزش و یا تامین مالی گروه‌های تروریستی را خواستار شد.

الکوثرفارسی: جرمی کوربین رهبر حزب کارگر که اصلی ترین حزب مخالف دولت ترزا می نخست وزیر انگلیس به شمار می رود، دولت کنونی انگلیس را شریک جرم سعودی ها در جنگ یمن نامید. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در جلسه دیروز چهارشنبه مجلس عوام انگلیس، جرمی کوربین دقایقی پیش از دیدار ترزا می با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، دو سئوال از نخست وزیر انگلیس درباره فروش سلاح به عربستان و نقض حقوق بشر در این کشور پرسید.کوربین گفت: به رغم آن که زیاد درباره اصلاحات در عربستان صحبت می شود ولی گزارش سازمان عفو بین الملل نشان می دهد بازداشت مخالفان در عربستان به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

رادیو چین: وانگ یی وزیر خارجه چین روز پنج شنبه 8 مارس با اشاره به برگزاری نشست سران شانگهای در ماه ژوئن سال جاری میلادی در شهر چینگ دائو اعلام کرد: چین با تلاش مشترک طرف‌ها برای تحقق سه هدف بزرگ این نشست مبتنی بر انسجام پیشرفته، بهبود تحرک و گسترش نفوذ، این نشست را به رویداد مهم دیگر در روند توسعه این سازمان تبدیل کرده و دوره جدیدی برای این سازمان منطقه‌ای می گشاید.

ان .اچ.کی ژاپن: فرستادگان کره جنوبی، که از دیدارشان از کره شمالی بازگشتند، برای توضیح به دولت ایالات متحده آمریکا درباره گفت و گوهایشان با رهبری کره شمالی راهی واشنگتن شده اند.هیات کره جنوبی به رهبری چونگ اویی- یونگ، رییس اداره امنیت ملی کره جنوبی، روز دوشنبه در پیونگ یانگ با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار کرد.

اسپوتنیک روسیه: ولیعهد عربستان و نخست‌وزیر انگلیس ایران را به دخالت در امور دیگر کشورها متهم کردند.به گزارش اسپوتنیک ، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که پس از سفرش به قاهره به لندن رفته است، با ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس دیدار و گفت‌وگو کرد.دفتر نخست‌وزیر انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد بن سلمان و ترزا می در این دیدار بر ضرورت مقابله با دخالت‌های ایران تأکید کردند.

تی .آر.تی ترکیه:  کشورهای عضو ناتو در مرز روسیه مانور نظامی بزرگی با شرکت 45 هزار سرباز ترتیب خواهد داد. فرمانده پیاده نظام دریایی آمریکا طی سخنانی در نشست مجلس نمایندگان این کشور اعلام کرد : پائیز آتی یعنی ماه اکتبر ناتو با شرکت پیاده نظام های دریایی مانور بزرگی ترتیب خواهد داد. احتمالا این بزرگترین مانور نظامی از دوره جنگ سرد بدین طرف خواهد بود.

پارس تودی احمد قطان»، سفیر عربستان در مصر و اتحادیه عرب اعلام کرد بیست و نهمین نشست سران اتحادیه عرب که قرار بود اواخر ماه جاری (مارس ) در ریاض برگزار شود، به تعویق افتاده و در ماه آوریل برگزار خواهد شد. گفته شده تعویق این نشست به دلیل اختلافات بین اعضای اتحادیه عرب بویژه مناقشه کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *