جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

تنش در دریای جنوبی چین / رئیس‌جمهور فیلیپین: به حملات خطرناک چین، واکنش نشان خواهیم داد

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش به «حملات خطرناک» گارد ساحلی چین واکنش نشان خواهد داد. سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین از تشدید تنش در روابط چین و فیلیپین حکایت دارد. دو کشور بر سر مالکیت و کنترل آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف دارند. ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی از دیگر طرف‌هایی هستند که ادعاهایی را در مورد آب‌های جنوبی چین مطرح کرده‌اند.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی معنی است / احیای مرزهای اوکراین پس از شوروی در سال ۱۹۹۱، غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که طرح صلح پیشنهادی اوکراینی از آن جهت بی معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

Loading
22اسفند ماه 1396

رسانه ها ؛ برکناری رکس تیلرسون و…

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: جابه جایی عظیم در ساختار سیاست خارجی و امنیتی آمریکا، تهدید آمریکا به حمله به سوریه، واکنش شدید روسیه به حملات موشکی احتمالی آمریکا به دمشق، سفر سرزده ماتیس به افغانستان، درخواست واشنگتن برای نشست فوق‌العاده در اردن درباره وضعیت در جنوب غرب سوریه، حضور 2300 نیروی نظامی پاکستان در عربستان و قطر، واکنش ژاپن به دیدار رهبر کره شمالی با ترامپ، ترور نافرجام رامی حمدالله، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در نوار غزه، استقبال رییس جمهور چین از گفت و گو با کره شمالی ، ورود نیروهای ترکیه به عفرین و دیدار وزیران دفاع قطر و ترکیه در دوحه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

الکوثرفارسی: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد رکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور را برکنار کرد و مایک پمپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) جایگزین وی می شود. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  ترامپ همچنین  “جینا هاسپل” را اولین مدیر زن سیا کرد.

الکوثرفارسی:  نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید دنیا در برابر نقض قطعنامه آتش‌بس سوریه از طرف ایران، روسیه و دولت مرکزی سوریه ساکت بوده و اگر آمریکا لازم بداند، عملیات نظامی یکجانبه برای پایان دادن به این وضع به راه می‌اندازند. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل،در نشست شورای امنیت که برای بررسی نحوه اجرای قطعنامه 2401 تشکیل شده بود، ضمن تکرار اتهامات پیشین علیه ایران، روسیه و دولت قانونی سوریه، از تهیه پیش‌نویسی برای قطعنامه‌ای جدید سخن گفت؛ هیلی دمشق را به تکرار حمله‌ای مشابه حملات موشکی فروردین ماه امسال هم تهدید کرد.

اسپوتنیک روسیه: بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، در صورت تهدید امنیت نظامیان روسی در برابر حملات موشکی آمریکا در دمشق، ساکت نخواهیم نشست. به گزارش اسپوتنیک به نقل از سخنان والری گراسیموف رئیس کل نیروهای مسلح روسیه، روسیه آمادگی لازم برای پاسخگویی به تهدید نظامیان روسی و حمله احتمالی موشکی ایالات متحده آمریکا در دمشق را دارد. این مقام ارتش روسیه در این خصوص گفت: “در دمشق، در مؤسسات و برخی بخش های وزارت دفاع سوریه، مشاوران نظامی روسیه، نمایندگان مرکز صلح احزاب و پلیس نظامی مستقر هستند. در صورت تهدید نیروهای نظامی ما، نیروهای مسلح فدراسیون روسیه اقدامات تلافی جویانه را در برابر موشک ها و حامل هایی که از آنها استفاده می کنند، انجام خواهد داد”.

خبرگزاری صداو سیما:  جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در سفری غیرمنتظره وارد کابل پایتخت افغانستان شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما از کابل ، وزیر دفاع آمریکا امروز در سفری غیرمنتظره وارد پایتخت افغانستان شد. هرچند از برنامه کاری « جیمز ماتیس » در کابل هنوز گزارشی منتشر نشده است اما وی معمولا با « محمد اشرف غنی » رئیس جمهور ، « عبدالله عبدالله » رئیس اجرایی دولت افغانستان و نظامیان آمریکایی مستقر دراین کشور دیدار وگفتگو می کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یک مسؤول وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، این کشور خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده در اردن شده و دلیل آن را نگرانی نسبت به حملات در جنوب غرب سوریه عنوان کرده است. پیشتر مخالفان مسلح و ساکنان محلی مدعی شده بودند، جنگنده‌های سوریه شهرک‌های تحت کنترل مخالفان در جنوب این کشور را هدف حملات هوایی قرار داده‌اند.

 خبرگزاری فارس: وزیر دفاع پاکستان در پاسخ به مجلس ملی در زمینه حضور نظامیان در کشورهای عربی اعلام کرد 1671 نظامی ارتشی این کشور در عربستان مستقر هستند و بعد از این کشور بیشترین تعداد نیروهای مسلح پاکستان که تعداد آن‌ها 629 نفر است در قطر حضور دارند. به گزارش خبرگزاری فارس ، «خرم دستگیر خان» وزیر دفاع پاکستان در پاسخ به مجلس ملی در زمینه حضور نظامیان در کشورهای عربی اعلام کرد 1671 نظامی ارتشی این کشور در عربستان مستقر هستند و بعد از این کشور بیشترین تعداد نیروهای مسلح پاکستان که تعداد آن‌ها 629 نفر است در قطر حضور دارند.

خبرگزاری تسنیم:  نخست وزیر ژاپن بر این باور نیست که کره شمالی قصد دارد از طریق مذاکره با ایالات متحده و کره جنوبی ، برای دنبال کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی اش زمان بخرد.به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سخنگوی دفتر رئیس جمهور کره جنوبی امروز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: شینزو آبه نخست وزیر ژاپن اعتقاد ندارد که کره شمالی از نشست ها و مذاکره ها با آمریکا و کره جنوبی برای خرید زمان با هدف دنبال کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی استفاده خواهد کرد.

یورونیوز:  صبح امروز یک انفجار در نوار غزه در مسیر کاروان رامی حمدالله، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین به وقوع پیوست. به گفته یکی از مقامات مرزبانی، این انفجار در مدت کوتاهی پس از حرکت کاروان حامل او رخ داده است، با این حال وی آسیب ندیده و به مسیر خود ادامه داده است.دلیل این انفجار هنوز مشخص نشده است. با این حال، رئیس جمهوری تشکیلات خودگردان فلسطین حماس را به سوقصد به جان رامی حمدالله متهم کرده است.

رادیو چین:  سارا هاکابی ساندرز سخنگوی کاخ سفید آمریکا گفت: با کمال میل منتظر دیدار دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هستیم. ساندرز در نشست خبری همین روز گفت: آمریکا دعوت کره شمالی را قبول کرده است. در حال حاضر آمریکا مقدمات این دیدار را را آماده می کند. وی به مکان و زمان مشخص این دیدار و گفتگو اشاره نکرد.

ان .اچ.کی ژاپن:  شی جین پینگ، رییس جمهور چین، خبر برگزاری یک نشست سران بین دو کره و احتمال برگزاری گفت و گو بین ایالات متحده آمریکا و کره شمالی را مورد استقبال قرار داد. رسانه های دولتی چین و دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی می گویند که شی روز دوشنبه در پکن با چونگ اِویی-یونگ، رییس امنیت ملی کره جنوبی ملاقات کرد.

آناتولی ترکیه:  محمد بن زاید ولیعهد این کشور با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد روابط مشترک و مسائل منطقه و جهان تلفنی گفتگو کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی محمد بن زاید ولیعهد این کشور با ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه طی تماس تلفنی روابط مشترک و مسائل منطقه و جهان را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

تی .آر.تی ترکیه:  نیروهای ترکیه وارد مرکز عفرین شدند . ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد:  در ادامه عملیات شاخه زیتون مرکز شهر عفرین از 12 مارس 2018 تحت محاصره قرار گرفته است.همچنبن بنابر اعلام ارتش ترکیه از زمان آغاز عملیات شاخه زیتون تاکنون 3393 تن از تروریست‌های ی.پ.گ/پ.ک.ک-داعش در عفرین از پای درآمده اند.

پارس تودی :  وزیران دفاع ترکیه و قطر درباره روابط دوجانبه در زمینه‌های نظامی و دفاعی، راهکارهای تقویت و توسعه این روابط و تبادل تجربه‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری رایزنی کردند. به گزارش پارس تودی، وزارت دفاع قطر روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای درباره دیدار «نور الدین جانیکلی» Nurettin Canikli وزیر دفاع ترکیه و «خلوصی آکار» Hulusi Akar رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور با «خالد بن محمد العطیه» وزیر دفاع  قطر در دوحه، اعلام کرد دراین نشست، علاوه بر بررسی آخرین تحولات مربوط به عملیات شاخه زیتون در عفرین سوریه، تحولات منطقه ازجمله بحران شورای همکاری خلیج‌فارس، اوضاع سوریه، بحران لیبی و جنگ یمن از دیگر محورهای گفت‌وگوی دو طرف بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *