جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading
23 اسفند ماه 1396

رسانه ها ؛ گسترش همکاری های نظامی قطر و ترکیه و…

۱۳۹۶/۱۲/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: توافقنامه قطر و ترکیه برای تأسیس پایگاه نظامی دریایی، واکنش فرانسه به عملیات ترکیه درعفرین، کره جنوبی خواستار خروج نظامیان آمریکایی، مقررات جدید آمریکا در روابط تجاری با کانادا، مذاکره با کره‌شمالی دردستور کار ژاپنی ها، تاکید ترکیه بر حفظ تمامیت ارضی سوریه، تاکید فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا برحفظ توافق هسته‌ای با ایران، تهدید آمریکا به ایجاد ارتش فضایی، تایید کشتار 9400 مسلمان روهینگیایی در میانمار و ساخت ۱۶ نیروگاه اتمی در عربستان ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

الکوثرفارسی: قطر و ترکیه توافقنامه تأسیس پایگاه نظامی دریایی امضا کردند. به گزارش الکوثر،  نیروهای ویژه قطر در حاشیه کنفرانس بین‌المللی دفاع دریایی دوحه ۲۰۱۸، توافقنامه‌ای را با یک شرکت ترکیه‌ای برای تأسیس پایگاه نظامی دریایی در شمال قطر امضا کرد. نیروی دریایی قطر همچنین توافقنامه‌ای با یک شرکت ترکیه‌ای در خصوص ساخت دو کشتی جنگی غول‌پیکر و نیز خرید ۸۵ دستگاه خودروی زرهی و ۱۷ قایق امضا کردند.

العالم فارسی:  وزیر خارجه فرانسه بار دیگر از عملیات ارتش ترکیه علیه کردها در منطقه عفرین سوریه انتقاد کرده است. ژان ایو لودرایان وزیر خارجه فرانسه سه شنبه در سخنانی تاکید کرد: عملیات ارتش ترکیه علیه کردها در منطقه عفرین ، منطقی و قابل توجیه نیست.این شدیدترین انتقاد پاریس از مداخله نظامی ترکیه در خاک سوریه به شمار می رود.

خبرگزاری ایرنا: کره شمالی مدعی شد کره جنوبی خواستار آن است که نیروهای نظامی آمریکایی از این کشور خارج شوند.به گزارش ایرنا، در چند دهه گذشته پس از جنگ کره، آمریکا به بهانه نبود یک توافق دایمی رسمی صلح، توانسته است 28 هزار و 500 نظامی خود را در شبه جزیره کره مستقر کند.کره شمالی بارها خواستار آن شده است نیروهای آمریکایی از این کشور خارج شوند اما اولین بار است که ادعا می کند کره جنوبی نیز چنین خواستی دارد.

خبرگزاری صداو سیما:دولت آمریکا اعلام کرد بر واردات چندین نوع کاغذ از کانادا مقررات ضدقیمت شکنی وضع کرده است. این اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می تواند مناقشه تجاری آمریکا با کانادا را که از زمان روی کار آمدن ترامپ شکل گرفت، تشدید کند. طبق بیانیه ای که وزارت بازرگانی آمریکا روز سه شنبه منتشر کرد، ­کاغذهای وارداتی از کانادا که مشمول تدابیر تجاری جدید آمریکا می شوند، چندین نوع کاغذ خام هستند که ارزش واردات آنها از کانادا به آمریکا در سال دو هزار و شانزده بالغ بر یک میلیارد و دویست و هفتاد میلیون دلار اعلام شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): با افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای تعامل با پیونگ‌یانگ، رسانه‌های محلی گزارش دادند ژاپن در حال بررسی برگزاری نشستی میان نخست‌وزیر ژاپن و رهبر کره‌شمالی است.به گزارش ایسنا، ، این تحولات پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از برنامه‌های دیدارش با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی سخن گفت. هیچ پیشنهاد علنی برای مذاکرات توسط پیونگ‌یانگ یا توکیو مطرح نشده است.

 خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه ترکیه در مسکو تأکید کرد که آنکارا به حفظ تمامیت ارضی سوریه پایبند است. به گزارش خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه گفت که در دیدار با «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه درباره تحویل سامانه‌های «اس-400» به آنکارا و همچنین دیگر همکاری‌ها در زمینه پروژه‌های فنی و نظامی گفت‌وگو کرده و تحویل این سامانه‌ها طبق برنامه انجام خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم:  فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا تاکید کرد که توافق هسته‌ای با ایران در راستای منافع امنیت ملی آمریکاست.به گزارش خبرگزاری تسنیم، ژنرال “جوزف ووتل” فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در جلسه استماع در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا درباره برجام گفت: توافق هسته‌ای با ایران در راستای منافع امنیت ملی آمریکا است.

اسپوتنیک روسیه:  دونالد ترامپ، دستور ساخت نیروی ازتش نظامی – فضایی را صادر نمود.به گزارش اسپوتنیک به نقل از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، این کشور ممکن است نوع جدیدی از نیروهای نظامی — فضایی بسازد. ترامپ در این خصوص گفت: “استراتژی ملی جدید من در فضا و کهکشن نشان می دهد که ممکن است عملیات نظامی در فضای کهکشان اتفاق بیفتد، همانطور که در زمین، هوا و آب، این جنگ ها وجود دارد… می توانیم حتی نیروی ارتش نظامی فضایی داشته باشیم… ما نیروی هوایی، زمینی و نیروی دریایی داریم، هم اکنون باید نیروی فضایی بسازیم”.

آناتولی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد وارد عفرین می شویم، تا ورود به این شهر زمان زیادی نمانده است.رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در مراسم ”اهدای جوایز بین المللی نیکوکاری ” در آنکارا اعلام کرد: وارد عفرین می شویم، برای ورود به این شهر زمان زیادی نمانده است. ولی ما برای اشغال وارد آن نمی شویم. ما به خاطر اینکه عفرین را به صاحبان واقعی آن تحویل دهیم، وارد آن می شویم.

تی .آر.تی ترکیه:  سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد در حملات دولت میانمار از تاریخ 25 اوت تا 24 سپتامبر سال گذشته 9400 نفر از مسلمانان روهینگیایی (آراکان) جان باخته اند. سازمان پزشکان بدون مرز طی گزارشی با عنوان “هیچ کس باقی نماند” اعلام کرد: در اثر خشونت دولت میانمار و بودایی‌های افراطی علیه مسلمانان آراکان از تاریخ 25 اوت تا 24 سپتامبر سال گذشته 9400 نفر کشته شده و 6700 نفر مورد اذیت و آزار قرار گرفتند.

دویچه وله :  دولت عربستان تصویب کرد که در ۲۰ سال آینده ۱۶ نیروگاه هسته‌ای در این کشور تاسیس شود.  محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، هفته آینده برای گفت‌وگو درباره تاسیس نیروگاه‌های اتمی این کشور به واشنگتن سفر می‌کند.قرار است عربستان سعودی برای احداث نیروگاه‌های اتمی ۸۰ میلیارد دلار هزینه کند. کنسرن‌های آمریکایی، روسی، فرانسوی، چینی و کره جنوبی تلاش می‌کنند در احداث نیروگاه‌های عربستان مشارکت کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *