جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading
11خردادماه 1398

رسانه ها؛ تهدیدسازی از چین در نشست امنیتی شانگری-لا و…

۱۳۹۸/۰۳/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار پنتاگون درباره چین در نشست امنیتی سنگاپور، فرانسه خواستار حضور نظامی در آسیا برای مقابله با تهدید چین، دموکراتها خواهان آغاز روند استیضاح ترامپ ، مخالفت سران سازمان همکاری اسلامی با اقدامات آمریکا درباره قدس و جولان، شوی ضدایرانی حاکمیت سعودی در اجلاس مکه، آمریکا هوادار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ، افزایش تعرفه گمرکی آمریکا بر محصولات وارداتی از مکزیک ، افزایش تعرفه های چین بر کالاهای آمریکایی، حذف هند از فهرست کشورهای دریافت کننده تسهیلات تجاری از امریکا، محدودیت‌های جدید روسیه علیه اروپا، تاکید دوباره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برپایبندی ایران به برجام ، ایران موضوع گفت‌وگوی مایک پمپئو با آنگلا مرکل و هایکو ماس و هشدار چین به کانادا در ارتباط با موضوع شرکت "هوآوی" ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس:  سرپرست پنتاگون در نشست امنیتی در «سنگاپور» مدعی شد که چین ثبات آسیا را تهدید می‌کند و بر تعهد واشنگتن بر کشورهای این منطقه تأکید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس،‌ «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا امروز (شنبه)، چین را مسئول طیفی از فعالیت‌های ثبات‌زدا در آسیا معرفی کرد و بیش از پیش به تنش‌های میان دو کشور دامن زد.خبرگزاری رویترز گزارش کرد، شاناهان در مقابل رؤسای دفاعی در گفت‌وگوی سالانه «شانگری-لا» در «سنگاپور»، ضمن تأکید بر تعهد واشگتن به منطقه آسیا، از هم‌پیمانان آسیایی آمریکا خواست تا بودجه امنیتی خود را افزایش دهند.

خبرگزاری ایرنا: بدنبال افزایش نگرانی های هند و فرانسه از افزایش تسلط نظامی و اقتصادی چین و تشدید تنش ها در دریای جنوبی چین، وزیر دفاع فرانسه بر حضور نظامی پاریس در آسیا تاکید مجدد کرد.به گزارش روزنامه «لو موند» فرانسه، «فلورانس پارلی» استراتژی “هند – اقیانوس آرام” خود را امروز (شنبه) در نشست امنیتی «شانگری لا» در سنگاپور که نشست سالیانه کارشناسان امنیتی و مقامات آسیا است، به تفصیل شرح داد.

خبرگزاری صداو سیما: پنجاه و پنج عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و یک جمهوری خواه خواستار استیضاح ترامپ شدند.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛­ روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در پایگاه اینترنتی خود نوشت: درخواست برای استیضاح دونالد ترامپ, رئیس جمهور آمریکا, در حال افزایش است. یک ماه پس از انتشار گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا, 55 عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا می گویند دستکم از بازشدن پرونده استیضاح ترامپ برای تحقیق درباره این که آیا رئیس جمهور مرتکب “جرایم و خلاف سنگین” شده است یا خیر, حمایت می کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی در نشست خود در مکه خواهان تحریم کشورهایی شدند که سفارت‌هایشان را به قدس منتقل کرده‌اند.به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه رأی الیوم، سران سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ پایانی نشست خود در مکه انتقال سفارت‌های آمریکا و گواتمالا به قدس را محکوم کردند و از اسرائیل خواستند از اراضی که بعد از سال ۱۹۶۷ اشغال کرده عقب‌نشینی کند و کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.آن‌ها از کشورهای عضو این سازمان خواستند کشورهایی را که سفارت‌هایشان را به قدس منتقل کرده‌اند تحریم کنند.

الکوثرفارسی: مقامات سعودی در اقدامی ضدایرانی، بقایای سلاح‌هایی را در محل برگزاری اجلاس مکه به نمایش گذاشته و ادعا کرده‌اند که این ها بقایای سلاح‌های ایرانی هستند که در اختیار انصارالله یمن گذاشته شدند. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایگاه ایندیپندنت عربی اعلام کرد مقام های سعودی شماری از ادوات جنگی که ادعا شده ساخت ایران هستند و در اختیار نیروهای انصارالله قرار گرفته‌اند را در مسیر هیئت‌های شرکت کننده در نشست مکه قرار داده‌اند.مقامات عربستان همچنین پهپادهایی را به نمایش درآوردند که ادعا شده بوسیله آنها تأسیسات اقتصادی و زیربنایی عربستان هدف گرفته شده‌اند.

یورونیوز:  جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا می گوید ایالات متحده هوادار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است تا ناتو تقویت شود و نتیجه همه پرسی سال ۲۰۱۶ هم محترم شمرده شود.مشاور امنیت ملی ایالات متحده در مصاحبه با روزنامه دیلی تلگراف گفت: «ترجیح آمریکا این است که بریتانیا مسیری را برود که مردم خواستار آن شده‌اند و اتحادیه اروپا را ترک کند. این درسی برای همگان از نظر پیروزی دموکراسی خواهد بود.»

رادیو چین: ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که این کشور از دهم ژوئن سال جاری، 5 درصد بر تعرفه محصولات وارداتی از مکزیک خواهد افزود تا این کشور را وادار کند با مساله مهاجران غیرقانونی برخورد کند. دولت مکزیک نیز در واکنش به این موضوع اعلام کرد، در صورت افزایش تعرفه از سوی آمریکا، این کشور به شکلی “سخت و جدی” با آن متقابله خواهد کرد.

ان .اچ.کی ژاپن:  درحالیکه مناقشه تجاری بین امریکا و چین، بزرگترین اقتصاد های جهان همچنان ادامه دارد، چین بر کالاهای امریکایی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار تعرفه اعمال کرده است. مقامات چینی، تعرفه های تنبیهی بر بیش از ۴۵۰۰ قلم کالا، از لوازم آرایشی گرفته تا گاز طبیعی مایع را تا ۲۵ درصد بالا بردند.این اقدام در واکنش به تعرفه های سنگینی بود که امریکا سه هفته قبل بر کالاهای چینی اعمال کرد.

اسپوتنیک روسیه:  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دستور داد هند را از روز 5 ژوئن از فهرست کشورهای دریافت کننده تسهیلات تجاری در چارچوب سیستم عمومی ترجیحات Generalized System of Preferences (GSP) که برای کشورهای درحال توسعه در نظر گرفته شده، خارج شود. به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه کاخ سفید سخنان ترامپ نقل می شود که گفت:” من در فرمانم نوشتم هند به امریکا اطمینان نداده که دسترسی عادلانه و قابل قبول به بازار خود را تامین می کند و در این رابطه بجاست از روز 5 ژوئن 2019 از فهرست کشورهای در حال توسعه دریافت کننده تسهیلات حذف شود”.

آناتولی ترکیه: وزارت خارجه روسیه از قرار دادن مقامات و سازمان های بیشتری از اتحادیه اروپا در فهرست سیاه خود خبر داد.وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل محدودیت‌های اعمال شده علیه شهروندان این کشور، اعضای بیشتری از مقامات و سازمان‌های اتحادیه اروپا را در “لیست سیاه” خود خواهد گنجاند.در این بیانیه با اشاره به اینکه این اقدام پاسخ متقابل به اقدامات اروپاست آمده است: روسیه بارها به اتحادیه اروپا در خصوص نقض قوانین بین المللی و اعمال تحریم‌های یکجانبه هشدار داده است.

تی .آر.تی ترکیه:  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش دوره‌ای خود بر پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای این کشور تاکید کرد.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در آخرین گزارش سه ماه خود درباره برنامه جامع اقدام مشترک ایران «برجام» بر تداوم پایبندی این کشور به تعهدات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای آن تاکید کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین تایید کرده که کارشناسان این آژانس بدون مشکل به پایگا‌ه‌های تحت کنترل ایران دسترسی داشته‌اند.

دویچه وله : مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان و همچنین با آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. بر اساس اخباری که از سوی خبرگزاری‌ها منتشر شده است، موضوع اصلی و محوری دیدار و گفت‌وگو پمپئو با مسئولان سیاسی دولت آلمان، بحران خاورمیانه و سیاست‌های آمریکا در قبال ایران بوده است.

پارس تودی : سخنگوی وزارت امور خارجه چین به کانادا درباره تبعات کمک به آمریکا ضد شرکت چینی “هوآوی” Huawei هشدار داد. به گزارش پارس تودی، «لو کانگ» در سخنانی درباره کمک کانادا به آمریکا ضد شرکت هوآوی چین گفت، کانادا باید درک روشنی از پیامدهای به خطر انداختن خود برای منافع آمریکا داشته باشد.سخنگوی وزارت خارجه چین افزود، کانادا باید اقدامات فوری برای اصلاح اشتباهات خود در خصوص شرکت هوآوی انجام دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *