جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.
Loading
28فروردین ماه 1396

رسانه ها ؛ مقابله دوباره پدافند هوایی سوریه با موشک‌های متجاوز و…

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: انهدام ۹ موشک در آسمان حمص، سفر بازرسان بین‌المللی به دوما، ترامپ به دنبال استقرار "ارتش عربی" در شمال سوریه، درخواست اتحادیه اروپا برای احیای روند سیاسی در سوریه، کمک 50 میلیون یورویی مکرون به مخالفان سوری، هشدار مقام روس به تکرار حمله به سوریه، هراس لیبرمن از تشکیل جبهه جدید علیه تل آویو، دیدار نخست وزیر ژاپن با ترامپ ، دیدار اردوغان و استولتنبرگ در آنکارا، هشدار آمریکا و بریتانیا در مورد حمله جهانی هکرهای روسی، تداوم موج استعفای مقامات امنیتی کاخ سفید و خداحافظی مردم کوبا با «رائول کاسترو» ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صداوسیما: پدافند هوایی سوریه ۹ موشک شلیک شده به سوی فرودگاه الشعیرات را در آسمان حمص پیگیری و منهدم کرد.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ ارتش سوریه تعداد موشک های شلیک شده به سوی حمص را 9 فروند اعلام کرد. همه این موشک ها در آسمان منهدم شدند. فرودگاه نظامی الضمیر در حومه دمشق هم از اهداف تجاوز اخیر بوده است.

یورونیوز: همزمان با اتهامات متقابل روسیه و کشورهای غربی علیه یکدیگر درباره حمله شیمیایی دوما، روسیه اعلام کرد بازرسان سازمان منع کاربرد تسلیحات شیمیایی می‌توانند چهارشنبه ۱۸ آوریل/۲۹ فروردین وارد غوطه شرقی دمشق شوند. نماینده ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه نیروهای روسیه را متهم کرد که از مناطقی در دوما -که ادعا می‌شود با سلاح شیمیایی مورد حمله قرار گرفته – بازدید کرده و احتمالا با هدف به انحراف کشاندن تحقیقات بازرسان بین‌المللی، تغییراتی را در وضعیت این منطقه ایجاد کرده است. روسیه این اتهامات را به شدت تکذیب کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک مقام آمریکایی گفت: دولت ترامپ به دنبال تشکیل نیروی عربی برای جایگزینی نیروهای آمریکایی در سوریه و استقرار آنها در بخش شمال شرقی سوریه پس از شکست داعش در این منطقه است.به گزارش ایسنا،جان بولتون، مشاور امنیت ملی جدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا با عباس مصطفی کامل، رئیس اطلاعات مصر گفتگو کرده تا بداند آیا قاهره در این طرح مشارکت خواهد کرد؟ 

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود در لوکزامبورگ خواستار ازسرگیری روند سیاسی در سوریه برای پایان دادن به درگیری‌ها شدند. به گزارش ایسنا، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه خود در لوکزامبورگ تاکید کردند، اعضای اتحادیه بر این باورند که حملات هوایی انجام شده در سوریه اقداماتی ویژه بودند که تنها برای یک هدف و آن هم ممانعت از دولت سوریه در استفاده دوباره از سلاح‌های شیمیایی و مواد شیمیایی به عنوان سلاح برای کشتار مردم این کشور انجام شدند.

الکوثرفارسی:  رئیس جمهور فرانسه قصد دارد 50 میلیون یورو به مخالفان دولت قانونی سوریه در پوشش سازمانهای مردم نهاد (ان جی او) کمک کند. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، امانوئل مکرون آخرین برنامه شب گذشته خود را به پذیرایی از نمایندگان سازمانهای غیر دولتی یا همان معارضان و مخالفان دولت قانونی سوریه در الیزه اختصاص داد.

الکوثرفارسی:  معاون وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد: تکرار حمله به سوریه، واکنش شدیدی در پی خواهد داشت. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سرگئی ریابکوف تاکید کرد: تکرار حملات واشنگتن و همپیمانانش به سوریه، واکنش شدیدتر کسانی را در پی خواهد داشت که مدافع حرمت قوانین بین المللی هستند.

العالم:  وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادعایی که بیانگر هراس این رژیم است، گفته که ایران، حزب الله و ارتش لبنان و سوریه در صدد تشکیل جبهه واحدی علیه اسرائیل هستند. آویگدار لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نشست ستاد کل اسراییل به مناسبت 70-مین سالگرد تشکیل این رژیم گفته، «ما با واقعیات جدید برخورد می کنیم. ارتش لبنان در همکاری با «حزب الله»، ارتش سوریه و گروهک های شیعه و البته ایران مبدل به یک جبهه واحد علیه اسرائیل می شوند».

ان .اچ.کی ژاپن:  نخست وزیر ژاپن شینزو آبه روز سه شنبه ژاپن با رئیس جمهور آمریکا دیدار می کند.آبه امیدوار است که تاکید مجددی داشته باشد بر اینکه دو کشور با یکدیگر همکاری نزدیک خواهند داشت تا فشار حداکثری را بر کره ی شمالی حفظ کنند، تا زمانیکه این کشور قدم های ملموسی بردارد که منجر به غیر هسته ای سازی کامل، غیر قابل برگشت و قابل راستی آزمایی شود.

آناتولی ترکیه:  وزیر امور خارجه قزاقستان اعلام کرد که کشورش انتظار دارد مذاکرات آینده بین دو کره در آستانه نتایج ارزشمندی در پی داشته باشد. غیرت عبدالرحمان اف، وزیر امور خارجه قزاقستان در کنفرانس خبری پس از دیدار با کانگ کیونگ-وا، وزیر امور خارجه کره جنوبی نسبت به دستیابی به نتایج ارزشمند در مذاکرات بین دو کره که هفته آینده در آستانه برگزار خواهد شد، ابراز امیدواری کرد.

 تی .آر.تی ترکیه: رئیس جمهور ترکیه و دبیر کل ناتو در آنکارا دیدار کرده و پیرامون روابط دوجانبه و مسایل منطقه به ویژه تحولات اخیر سوریه گفتگو کردند.طرفین در این دیدار بر اهمیت همبستگی و عزم کشورهای عضو ناتو در مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

دویچه وله:  سازمان‌های امنیتی آمریکا و بریتانیا در مورد احتمال یک حمله سایبری جهانی توسط هکرهای روسی هشدار می‌دهند. ظاهراَ گروهی از هکرهای روسی به سخت‌افزارهایی که بسته‌های اطلاعاتی را در شبکه‌های مختلف هدایت می‌کنند و فایروال‌های که باید مقابل حمله هکرها مصون باشند، حمله کرده‌اند. مرکز امنیت سایبری ملی بریتانیا، پلیس فدرال آمریکا و وزارت امنیت میهن ایالات‌متحده آمریکا بیانیه مشترکی صادر کرده‌اند.

خبرگزاری فارس:  هماهنگ‌کننده امنیت مجازی ریاست جمهوری آمریکا و عضو شورای امنیت ملی این کشور از سمت خود کناره‌گیری می کند. به گزارش خبرگزاری فارس، موج برکناری یا استعفای مقامات شورای امنیت ملی آمریکا در حالی ادامه دارد که این بار قرعه به نام یک مقام ارشد امنیت فضای مجازی افتاد. «راب جویس» هماهنگ‌کننده امنیت مجازی رئیس‌جمهور آمریکا که عضو ارشد امنیت ملی این کشور نیز هست، کاخ سفید را ترک خواهد کرد و به سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) بازمی‌گردد.

خبرگزاری مهر:  «رائول کاسترو» رهبر کوبا قصد دارد روز پنجشنبه هفته جاری از قدرت کناره‌گیری کرده و اداره امور این کشور را به معاون خود واگذار کند. به گزارش خبرگزاری مهر ، رئیس‌جمهوری کوبا ماه گذشته در یکی از آخرین سخنرانی‌هایش با اشاره به کناره گیری از قدرت  گفته بود: ما راه طولانی‌ را طی کردیم. در نتیجه فرزندان ما چه آنهایی که در حال حاضر حضور دارند و چه آنهایی که در آینده به دنیا می‌آیند خوشحال خواهند بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *