أحدث المقالات

اعمال محدودیت‌ برای سفر هیات ها به نیویورک و ضرورت تغییر ساختار و مکان سازمان ملل

تهران-ایرنا- تصمیمات غیر دیپلماتیک آمریکا در اعمال محدودیت برای هیات کشورها برای شرکت در نشست های سازمان ملل بیانگر ضرورت تغییر ساختار و مکان این سازمان از آمریکا به کشور دیگر یوده و این مساله بارها از سوی برخی کشورها مطرح شده است.

Loading
30 فروردین ماه 1396

رسانه ها ؛ خداحافظی همیشگی کوبا با برادران کاسترو و…

۱۳۹۷/۰۱/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: انتخاب جانشین رائول کاسترو، سفر موگرینی به منطقه بالکان در جهت گسترش اتحادیه اروپا، مهلت 48 ساعته به داعش برای ترک جنوب دمشق، حضور داعشی ها در شمال افغانستان، پیشنهاد روسیه برای انجام اصلاحات در معاهده منع تسلیحات شیمیایی، کمک مالی مشروط اتحادیه اروپا به تشکیلات خودگردان فلسطین ، انتقاد ولیعهد سابق سعودی از حضور نظامی عربستان در سوریه، تحریم ترکیه در صورت خرید سامانه اس-400 ، رزمایش مشترک نظامیان قطری و عربستان ، توافق آبه و ترامپ برای تداوم اعمال فشار بر کره شمالی ، اعلام محل احتمالی دیدار ترامپ و کیم جونگ اون، برگزاری مجمع همکاری چین، ژاپن و کره جنوبی در توکیو، رزمایش روسیه در جزایر کوریل و مخالفت بغداد با حضور نیروهای آمریکایی در عراق ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز:  مجمع ملی کوبا روز پنجشنبه اصلاح برنامه انتخابات عمومی در این کشور را تصویب و انتخاب جانشین رائول کاسترو، رئیس جمهوری را از فوریه به آوریل سال ۲۰۱۸ موکول کرد. رائول کاسترو سیاستمدار و برادر جوان‌تر فیدل کاسترو در فوریه سال ۲۰۰۸ در پی تصمیم مجمع ملی کوبا رییس جمهور این کشور شد.کوبا از ماه سپتامبر روند چندین ماهه انتقال قدرت از خانواده کاسترو را آغاز کرد و حال با تصمیم کنگره این روند از ۵ ماه به هفت ماه افزایش یافته است تا رائول کاسترو کوبا در سن ۸۶ سالگی با قدرت خداحافظی کند.

یورونیوز:  فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در راستای گسترش اتحادیه اروپا در غرب منطقه بالکان با مقامات آلبانی در تیرانا پایتخت این کشور دیدار و گفتگو کرد. کمیسیون اروپا با الحاق آلبانی و مقدونیه به اتحادیه اروپا موافقت کرده است اما همچنان باید منتظر نشست رهبران اتحادیه اروپا در ماه خرداد ماند تا در این باره تصمیم گیری شود.

خبرگزاری فارس: همزمان با تحرکات اخیر ارتش سوریه در جنوب استان حماه و شمال حمص، برخی خبرها حکایت از مهلت دو روزه ارتش به عناصر باقی‌مانده داعش در جنوب دمشق دارد.به گزارش  خبرگزاری فارس، ارتش سوریه همچنان که از یک سو عملیات نظامی علیه گروه‌های تروریستی در نقاط مختلف این کشور را ادامه می‌دهد، از سویی دیگر با دعوت به مصالحه یا «ترک» محل‌های اشغال‌شده، خواستار پاکسازی مناطق بدون درگیری است.

خبرگزاری صداو سیما: پس از شکست گروه تکفیری صهیونیستی داعش در عراق و سوریه، حدود 10 هزار نفر از اعضای این گروه تروریستی به افغانستان منتقل شدند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ وزارت دفاع روسیه از فعالیت گروه تروریستی داعش در جذب و آموزش نیرو در افغانستان خبر داد. پس از شکست گروه تکفیری صهیونیستی داعش در عراق و سوریه، حدود 10 هزار نفر از اعضای این گروه تروریستی به افغانستان منتقل شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): هیات روسیه در سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی پیشنهاد کرد، اصلاحاتی در لیست مواد شیمیایی مندرج در معاهده منع سلاح‌های شیمیایی ایجاد شود .به گزارش ایسنا، در سندی که هیات روسیه در جریان جلسه شورای اجرایی  سازمان منع تسلیحات شیمیایی تقدیم کرد، آمده است: با توجه به تعداد بسیار  نشریات علمی در مورد مواد شیمیایی سمی که در ۲۰ سال اخیر منتشر شده و خطری برای اهداف معاهده در مورد تسلیحات شیمیایی است، روسیه فدرال توصیه می‌کند که پیشنهاد این کشور در خصوص انجام اصلاحات در معاهده مورد توجه قرار گیرد.

 خبرگزاری مهر:   اتحادیه اروپا قانونی را در مورد کمک مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین به تصویب رسانده است که به موجب آن یک شرط برای ادامه این کمک‌ها تعیین شده است. به گزارش خبرگزاری مهر ، اتحادیه اروپا قانونی را در مورد کمک مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین به تصویب رسانده که بر اساس آن، تداوم این کمک، مشروط می شود. بر اساس این گزارش، در پی تحرکات رژیم صهیونیستی و جوسازی علیه فلسطینیان در اروپا، اتحادیه اروپا با تصویب قانونی اعلام کرد که در صورتی کمک مالی به تشکیلات خودگردان را ادامه می‌دهد که این تشکیلات به هیچ وجه اقدام به ترویج خشونت علیه رژیم صهیونیستی نکند.

الکوثرفارسی: ولیعهد پیشین عربستان معتقد است حضور نظامی عربستان در سوریه این کشور را ضعیف تر خواهد کرد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، محمد بن نایف، ولیعهد پیشین عربستان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: نبود راهبرد، ترسیم سیاست ها بر اساس واکنش ها، نبود ثبات، تشکیل ائتلاف های گذرا و ناپایدار و فاقد چشم انداز دراز مدت و نبود عمق راهبردی واقعی که از عربستان در برابر بحران ها حفاظت کند، همگی ویژگی های سیاسی منفی هستند که بر روند سیاسی عربستان مستولی است و این روند همچنان ادامه دارد.

الکوثرفارسی:   مشاور وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، ترکیه در صورت خرید سامانه ضدموشکی اس 400 از روسیه، ممکن است با تحریم های آمریکا در چارچوب «قانون کاتسا CAATSA» قرار گیرد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مشاور وزیر خارجه آمریکا گفت: آنکارا اعلام کرده که این کشور با خرید سامانه اس 400 ساخت روسیه موافقت کرده است، اقدامی که ممکن است منجر به اعمال تحریم ها بر اساس قانون کاتسا علیه ترکیه شود.

العالم:  وزارت دفاع قطر روز چهارشنبه در بیانیه های جداگانه از مشارکت رئیس ستاد نیروهای مسلح و شماری از افسران این کشور در رزمایش «سپرخلیج 1» که به تازگی در عربستان سعودی برگزار شد، خبر داد و هدف از حضور نظامیان خود را تقویت «روابط برادرانه» توصیف کرد.وزارت دفاع قطر در بیانیه ای اعلام کرد که سرلشگر خلبان « غانم بن شاهین الغانم» رئیس ستاد نیروهای مسلح قطر به دعوت همتای سعودی خود سرلشگر «فیاض بن حامد الرویلی» به این کشور سفر کرد و در پایان رزمایش سپر خلیج یک حضور یافت .

رادیو چین: مجمع همکاری چین، ژاپن و کره جنوبی در توکیو برگزار شد.لی جونگ هون، دبیرکل دبیرخانه این مجمع در سخنرانی آیین گشایش اعلام کرد: تقویت همکاری آرزوی درازمدت سه کشور است و سه کشور باید با تلاش وافر، از طریق تبادلات به تعمیق آشنایی و درک متقابل پرداخته و فعالانه برای توسعه آتی روابط بین سه کشور اقدام کنند.

ان اچ کی ژاپن: روسیه اعلام کرد یک رزمایش نظامی عظیم را در جزایر کوریل آغاز کرده است. این کشور می گوید این مجمع الجزایر شامل چهار جزیره ای می شوند که در کنترل روسیه است و ژاپن ادعای مالکیت آنها را دارد.مقام های منطقه ی نظامی شرقی روسیه در روز چهارشنبه گفتند که بیش از ۲۵۰۰ پرسنل در این رزمایش شرکت می کنند.

ان .اچ.کی ژاپن: شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده توافق کرده اند که اعمال حداکثر فشار بر روی کره شمالی را تا انجام اقداماتی ملموس از سوی این کشور برای غیرهسته ای شدن ادامه دهند. این دو رهبر همچنین توافق کردند چارچوب جدیدی برای گفتگو درباره تجارت و سرمایه گذاری ایجاد کنند.

 

اسپوتنیک روسیه: بیش از همه پایتخت چین، مغولستان و خود کره شمالی به عنوان محل های احتمالی دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون رهبران آمریکا و کره شمالی تحت بررسی قرار دارند.به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را شبکه تلویزیونی NBC با استناد به یک منبع اطلاع داده و اضافه می کند مقامات آمریکا به عنوان مکان بیطرف تر برای دیدار دو رهبر کشورهای اروپایی را ترجیح می دهند. ضمنا سوئیس در مکان اول در بین کشورهای احتمالی قرار دارد.

پارس تودی :  مشاور امنیت ملی عراق با ایجاد پایگاه های نظامی خارجی و حضور نیروهای آمریکایی در کشورش مخالفت کرد. به گزارش پارس تودی، «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی عراق در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین گفت: حضور مستشاران نظامی آمریکا نیز در عراق باید محدود شود.مشاور امنیت ملی عراق همچنین مشارکت با سوریه را در مبارزه با تروریسم وظیفه بغداد دانست و افزود: هماهنگی و همکاری علنی عراق با دولت سوریه در این مسیر حاکی از اوضاع مرتبط و مشترک  دو کشور است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *