جدیدترین مطالب

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تحولات یک دهه اخیر در آسیای جنوب غربی به عنوان پهنه بزرگ نظام جهانی و کانون تنش و تشنج جهانی، نشان داده است که قدرت ترس از جایگاه مهمی برخوردار بوده و ایران از دارندگان اصلی این منبع قدرت محسوب می‌شود.

 تظاهرات یمنی ها در حمایت از غزه و ایران

میلیونها یمنی در حمایت از غزه و ایران در صنعا و شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند. این راهپیمایی با شعار “تا پیروزی غزه، نبرد ما ادامه دارد” ، برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

در مسکو قتل یکی از خبرنگاران نظامی روسیه را جنایت خونین اوکراین نامیدند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه گفت: روسیه قتل سمیون یریومین، خبرنگار روزنامه روسی ایزوستیا را تایید دیگری بر ماهیت تروریستی رژیم ولادیمیر زلنسکی می داند، مسکو از سازمان های بین المللی مربوطه و ساختارهای حقوق بشری می خواهد که قتل او را قویا محکوم کنند.

Loading
31فروردین ماه 1396

رسانه ها ؛ برقراری خط تماس مستقیم رهبران دو کره و…

۱۳۹۷/۰۱/۳۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: خط تماس مستقیم تلفنی این و اون، لفاظی جدید نتانیاهو ضد ایران، برگزاری مراسم روز نکبت در سرزمینهای اشغالی، ادامه راهپیمایی «بازگشت بزرگ» در نوار غزه، تعیین خطوط قرمز آمریکا در سوریه از سوی روسیه ، سفر رئیس ستاد ارتش قطر به عربستان، هشدار چین به استرالیا، اظهارات جان بولتون درباره برجام ، دیدار پادشاه سعودی با نمایندگان ناتو ، درخواست نمایندگان اروپایی از ترامپ، محکومیت خشونت های اسرائیل درپارلمان اروپا ، مذاکره ژاپن و روسیه پیرامون حفظ امنیت در اطراف قلمروی شمالی، برگزاری نشست چهارجانبه نظامی با حضور ایران، عراق، روسیه و سوریه و فروش پهپادهای مجهز به موشک امریکا به هند ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

ایرنا:  کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی موسوم به کاخ آبی اعلام کرد «خط تماس مستقیم رهبران دو کره راه اندازی شده است».به گزارش خبرنگار ایرنا، ‘یون کیون یانگ’ سخنگوی کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی در یک نشست مطبوعاتی اظهار داشت: این خط تلفن مستقیم میان «کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی» و «کمیسیون امور خارجه کره شمالی» برقرار شده است. ‘مون جائه این’ رییس جمهور کره جنوبی و ‘کیم جونگ اون’ رهبر کره شمالی موافقت کرده اند که اولین گفتگو خود را از طریق خط تلفن مستقیم قبل از برگزاری نخستین نشست خود در 27 آوریل (7 اردیبهشت) در روستای مرزی پانمونجوم برقرار کنند.

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با هشدار درباره اینکه آماده مقابله با هر تهدیدی از سوی ایران هستند، مدعی شد که به دشمنانشان بهای سنگینی را تحمیل خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز (جمعه) با تکرار ادعاهای بی‌اساس، به ایران هشدار داد که ارتش این رژیم برای هرگونه تهدیدی آماده است.

خبرگزاری صداو سیما:  مردم فلسطین در کرانه باختری ، غزه و اردوگاه های آوارگان هفتادمین سالگرد روز نکبت را برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، مردم در کرانه باختری ، غزه و اردوگاه های آوارگان هفتادمین سالگرد روز نکبت را برپا می کنند. برای مردم فلسطین این روز یادآور اخراج هفتصد هزار از سرزمین هایشان است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی روز گذشته به مناسبت هفتادمین سالروز نکبت از حامیان سیاسی خود قدردانی کرد.

آناتولی ترکیه:  راهپیمایی «بازگشت بزرگ» امروز نیز به عنوان «جمعه شهدا و اسرا» در نوار غزه برگزار شد.به گزارش خبرگزاری آناتولی، راهپیمایی«بازگشت بزرگ» امروز برای چهارمین هفته به عنوان «جمعه شهدا و اسرا» در نوار غزه برگزار خواهد شد. ارتش اسرائیل از هوا برای مردم بیانیه پرتاب و آنها را تهدید کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، رهبران مسکو و واشنگتن اجازه نخواهند داد که تقابل مسلحانه میان دو کشور رخ دهد. به گزارش ایسنا، لاوروف اظهار کرد: این کشور پیش از حمله آمریکا به سوریه به مقام‌های واشنگتن اطلاع داده بود که کدام مناطق سوریه برای مسکو خط قرمز محسوب می‌شود و در اقدام نظامی اخیر تحت رهبری واشنگتن از این خطوط قرمز عبور نشده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):   رئیس ستاد ارتش قطر در نشست فرماندهی مرکزی آمریکا در ریاض شرکت کرد. به گزارش ایسنا، وزارت دفاع قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد: این نشست به ریاست مشترک فیاض بن حامد الرویلی، رئیس ستاد کل عربستان و جوزف ووتل، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا و با حضور رؤسای ستاد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اردن و مصر برگزار شد.

 خبرگزاری مهر: سخنگوی وزارت‌خارجه چین در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر استرالیا، به این کشور هشدار داد.به گزارش خبرگزاری مهر سخنگوی وزارت خارجه چین به استرالیا هشدار داد که راهبردهای ضد چینی آن کشور را بر نمی‌تابد.«هوا چون‌اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چنین در اظهاراتی در این خصوص اعلام کرد: پکن امیدوار است استرالیا بتواند تلاش های خود را برای کنارگذاشتن تعصبات و رویه های تبعیض آمیز علیه این کشور کنار بگذارد.

خبرگزاری تسنیم: یک نشریه آمریکایی به نقل از مشاور امنیت ملی آمریکا نوشته او در گفت‌وگو با یکی از مقام‌های ارشد اروپایی گفته واشنگتن به احتمال زیاد از برجام خارج خواهد شد.به گزارش خبرگزاری تسنیم، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا در تماس تلفنی با یکی از مقام‌های ارشد اروپایی به او گفته «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به احتمال زیاد از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خارج خواهد شد.

الکوثرفارسی:  درحالی که دولت سعودی اخیرا برای اعزام نیرو به سوریه اعلام آمادگی کرده است، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور با چند تن از نمایندگان کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ریاض (پایتخت) دیدار کرد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سلمان بن عبدالعزیز  پادشاه سعودی دیروز (پنجشنبه) با ‘ماتین لوتفی’ رئیس کمیته فرعی مشارکت‌های ناتو وشماری از رؤسای مجمع پارلمانی ناتو دیدار و گفت و گو کرد.

العالم: حدود 500 نماینده اروپایی از کشورهای آلمان،انگلستان و فرانسه از کنگره آمریکا درخواست کردند از توافق هسته ای با ایران که ترامپ تهدید به انصراف از آن داده،حمایت کند.این در حالی است که تهران نیز بار دیگر هشدار داد گزینه های زیادی پیش رو دارد و در صورت انصراف واشنگتن از این توافق، بر اساس منافع خود اقدام خواهد کرد. این نمایندگان هشدار دادند لغو این توافق؛ درگیری ویران کننده دیگری را در منطقه به دنبال دارد و در دراز مدت نیز به اعتبار اروپا و آمریکا به عنوان شرکای بین المللی در مذاکرات و روابط دیپلماسی برای تحقق صلح و تضمین اجرایی امنیت خلل وارد می کند.

یورونیوز:  پارلمان اروپا روز پنجشنبه با تشکیل جلسه در استراسبورگ خشونت دولت اسرائیل در هفته های گذشته در نوار غزه را مورد انتقاد قرارداد. نمایندگان پارلمان از مقامات اسرائیلی خواستند به خشونت های یک طرفه علیه تظاهرات کنندگان پایان دهد و از این پس از هرگونه توسل به خشونت مرگبار علیه معترضان فلسطینی خودداری کند.

ان .اچ.کی ژاپن:  یکی از مقامات وزارت امور خارجه ژاپن می گوید روسیه و ژاپن در تلاش براى ایجاد یک چارچوب جدید برای گفت و گو بر سر حفظ امنیت در اطراف چهار جزیره تحت کنترل روسیه هستند که ژاپن ادعای مالکیت آنها را دارد. تاکه او آکیبا، معاون وزیر امور خارجه ژاپن، و ولادیمیر تیتوف، معاون اول وزیر امور خارجه روسیه، گفت و گوهای دوجانبه استراتژیک را روز پنجشنبه در مسکو، آغار کردند.

دویچه وله : نشست کمیته اطلاعاتی چهارجانبه ایران، روسیه، عراق و سوریه روز پنج‌شنبه در عراق برگزار شد. وزیر دفاع ایران در این نشست حضور داشت. نیروی هوایی عراق اعلام کرد که به مواضع “دولت اسلامی” در سوریه حمله کرده است.نمایندگان هر یک از کشورهای شرکت‌کننده در این نشست گزارشی ‌از مهم‌ترین اقدامات و فعالیت‌های اطلاعاتی خود را در این دوران ارائه کردند.

پارس تودی : دولت هند پهپادهای مجهز به موشک از آمریکا می خرد.به گزارش پارس تودی، برای نخستین بار است که هند، پهپاد های مجهز به موشک خریداری می کند و دهلی نو  به دنبال گسترش توانایی های خود در زمینه استفاده از پهپاد می باشد. خرید این پهپاد ها از شرکت امریکائی «جنرال اتومیکس» ، هند را قادر خواهد ساخت تا از آن ها علیه پایگاه های مهاجمان در امتداد خط  کنترل کشمیر استفاده کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *