جدیدترین مطالب

آغاز به کار اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ

دوازدهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی کشور‌ها در امور امنیتی روز چهارشنبه با حضور مقامات امنیتی و دفاعی بیش از یکصد کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران در سن پترزبورگ روسیه آغاز شد.

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

مجید خورشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چهل و چهارسال قبل در یک تصمیم ناسنجیده و مغرورانه، جیمی کارتر و مشاورنش تصمیم گرفتند تا با عملیات و حمله ای مشابه فیلم های هالیوودی به خاک ایران بتوانند جاسوس هایشان را از تهران خارج کرده و پیروزمندانه در واشنگتن و نیویرک رژه افتخار بروند. آن روز طوفان شن در آستین دست انتقام الهی در روزهای نخست انقلاب اسلامی که هنوز شیرازه امور قوام کافی نیافته بود و نوعی از پراکندگی و ابهام بر فضا حاکم بود آمریکایی ها را ناکام و سرافکنده کرد.
Loading

أحدث المقالات

تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»

نتانیاهو بار‌ها ادعا کرده که مسئله فلسطین از دستور کار جهانی خارج شده و اینکه تشکیلات خودگردان فلسطینی باید تضعیف و حاکمیت حماس در غزه تقویت شود. وی روابط با یهودیان آمریکا و حزب دموکرات را به نفع پیش بینی جنگ یاجوج و ماجوج هیگی تخریب نموده است؛ و پس از تمام اینها، راست گرایان همچنان به خود جرات می‌دهند بگویند که این اردوگاه چپ است که باید از خواب غفلت برخیزد.

نخست‌وزیر مصر: هدف ما رسیدن به صادرات سالانه به ارزش ۱۴۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ است

«مصطفی مدبولی»، نخست وزیر مصر اعلام کرد که دولت با شوراهای صادرات موافقت کرد که نرخ رشد صادرات را ۱۵ درصد افزایش دهد تا به هدفی که سالانه ۱۴۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده ایم، محقق شود.

مقاومت اسلامی عراق: حمله دیشب به پایگاه «کالسو» کار اسرائیل بود / به یک هدف کلیدی در جنوب اسرائیل حمله کردیم

این گروه‌های مسلح در بیانیه‌ای اسرائیل را به هدف قرار دادن پایگاه «کالسو» در استان بابل عراق متهم کرده و اعلام کردند که حمله پهپادی روز شنبه «در پاسخ به کشتار غیرنظامیان بی‌دفاع فلسطینی‌» به‌دست اسرائیل و «تجاوز دشمن صهیونیستی به حاکمیت عراق با هدف قرار دادن پایگاه‌های حشد شعبی» صورت گرفت.

Loading
1 اردیبهشت ماه 1396

رسانه ها ؛ تصمیم بزرگ کیم جونگ اون و…

۱۳۹۷/۰۲/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: دستور رهبر کره شمالی به تعلیق آزمایش های هسته ای و موشکی، واکنش های بین المللی به تصمیم کره شمالی، سفر دی‌میستورا به تهران، محکومیت حمله آمریکا ومتحدانش به سوریه در مجلس آلمان، پیش بینی سناتور آمریکایی از آینده برجام، دیدار ترامپ و ماکرون برای گفتگو درباره برجام، دیدار میشل عون با فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، صدور اجازه فعالیت نظامیان آمریکایی در دریای خزر، برگزاری اولین رزمایش چین با شرکت ناو هواپیمابر "لیائونینگ" ، افزایش شهرکهای صهیونیست نشین درکرانه باختری و انتشار گزارش سالانه حقوق بشر آمریکا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

ان اچ کی ژاپن: کره شمالی دیگر آزمایش های هسته ای و موشکی انجام نمی دهد. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی می گوید کشورش از روز شنبه آزمایش های هسته ای و موشکی را به حالت تعلیق در می آورد و یک مکان آزمایش هسته ای را نیز تعطیل خواهد کرد.

العالم:  «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل بیانیه‌ای درباره تصمیم کره شمالی برای توقف آزمایش‌های موشکی و اتمی این کشور صادر و آن را «گامی مثبت» توصیف کرد. دبیرکل سازمان ملل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم گامی مثبت برای کمک به اعتمادسازی و همچنین کمک به فرایند منتهی به عاری سازی اتمی مسالمت آمیز در شبه جزیره کره است.

رادیو چین:  چین  بااستقبال از تصمیم کره شمالی اعلام کرد در سومین نشست عمومی هفتمین کمیته مرکزی حزب کارگران کره شمالی که بیستم آوریل برگزار شد، تصمیم گرفته شد تا از 21 آوریل سال 2018 همه آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای آن کشور به تعلیق درآید.

پارس تودی: کره جنوبی از تصمیم رهبر کره شمالی در مورد متوقف کردن آزمایشات هسته ای و موشکهای بالستیک این کشور استقبال کرد. دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد ،”تصمیم «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی  در مورد متوقف کردن آزمایشات هسته ای و موشکهای بالستیک، نشانه پیشرفتی چشمگیر برای حل بحران شبه جزیره کره و عاری سازی این منطقه از سلاح های هسته ای است که جهان انتظار آن را دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (شنبه) از تصمیم کره شمالی در توقف آزمایش‌های موشکی و اتمی‌اش استقبال کرد.به گزارش ایسنا،فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تصمیم کیم جونگ اون، احترام گذاشتن به الزامات و تعهدات بین‌المللی و تمامی قوانین مرتبط با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و همچنین اجرای پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای است.

العالم: استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه امروز (شنبه) با جابری‌انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی درباره آخرین تحولات سوریه به گفت‌وگو می‌پردازد. دی‌میستورا پیش از این نیز در مسکو و همچنین آنکارا با مقامات این کشورها درباره اوضاع سوریه به رایزنی پرداخته بود.

الکوثرفارسی: مجلس آلمان اعلام کرد :  حمله به سوریه “اساسا موجه نبود. به گزارش الکوثر،  بررسی کارشناسی حمله هوایی به سوریه در مجلس آلمان با این نتیجه‌گیری پایان یافت که نیروهای آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی قوانین بین‌المللی را نقض‌ کرده‌اند. دولت آلمان در  عملیات موشک‌‌باران تاسیسات سوریه که توسط  آمریکا، فرانسه و بریتانیا انجام شد، مشارکت نکرده بود اما آنگلا مرکل صدراعظم این کشور پس از وقوع حمله، آن را اقدامی متناسب و منطبق بر قوانین بین‌المللی خواند.

 خبرگزاری مهر:  یکی از سناتورهای حزب جمهوریخواه آمریکا پیش بینی کرد که احتمال تمدید نشدن لغو تحریم های ایران و همچنین رد برجام از سوی «ترامپ» وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، سناتور «تام کاتن» به عنوان یکی از مخالفان سرسخت برجام می‌گوید خودش، ترامپ، مایک پمپئو (رئیس سیا) و جان بولتون (مشاور امنیت ملی آمریکا) نسبت به ابقای برجام بدبین هستند.

خبرگزاری تسنیم: روسای جمهور فرانسه و آمریکا قصد دارند سه شنبه هفته جاری در کاخ سفید با یکدیگر دیدار کنند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه در کاخ سفید درباره توافق هسته ای ایران رایزنی خواهند کرد.این در شرایطی است که یک مقام ارشد دولت آمریکا روز جمعه گفته است که مذاکرات با کشورهای اروپایی برای برطرف کردن نگرانی های واشنگتن درباره توافق هسته ای ایران هنوز به طور کامل انجام نشده است.

خبرگزاری فارس:  فرمانده نیروهای مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا که به بیروت آمده امروز با «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد؛ عون در این دیدار بار دیگر بر نقض حریم زمینی و دریایی لبنان توسط رژیم صهیونیستی تأکید کرد.به گزارش خبرگزاری فارس، عون به ووتل گفت: لبنان، کشور تجاوز‌کننده‌ای نیست اما هر تجاوزی به سرزمینش را مردود می‌داند. اسرائیل همچنان به نقض حریم دریایی و زمینی لبنان ادامه می‌دهد و تلاش‌ها و تماس‌ها برای پایان دادن به این تجاوزات در ماه آینده از سر گرفته خواهد شد.

اسپوتنیک روسیه:  مجلس سنای قزاقستان توافقنامه حاصله با امریکا درباره استفاده از بنادر کوریک و آق تاو در ساحل دریای خزر برای ارسال بارهای نظامی ایالات متحده به افغانستان را به تصویب رساند.به گزارش اسپوتنیک، آمریکاییان مسیر قزاقستان را به خاطر بی ثباتی پاکستان انتخاب کرده اند.پروتکل مربوطه 21 سپتامبر 2017 در نیویورک به امضا رسید اما مذاکرات آمریکا و قزاقستان درباره امکان استفاده از بندر آق تاو در خزر به عنوان نقطه ترانزیتی برای حمل و نقل بارها در سال 2013 انجام شده بود.

اسپوتنیک روسیه:  چین برای نخستین بار رزمایشی با شرکت ناو هواپیمابر “لیائونینگ” در اقیانوس آرام برگزار کرد. به گزارش اسپوتنیک به نقل از وزارت دفاع ژاپن، ناو ها و هواپیما های ژاپن هفت کشتی جنگی چینی از جمله ناو هواپیمابر “لیائونینگ” را در 350 کیلومتری جزیره یوناگونی مشاهده کردند. پروازهای تمرینی با شرکت هواپیماهای واقع در عرشه این ناو هواپیمابر انجام می شدند.

خبرگزاری صداوسیما: مقام ارشد تشکیلات خودگردان گفت تعداد شهرک های صهیونیست نشین در کرانه باختری به 150مورد رسیده است و بیش از 700 هزار شهرک نشین نیز شمارش شده اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، صائب عریقات دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین ( ساف) در کنفرانس خبری در رام الله گفت : تعداد شهرک ها( شهرک های صهیونیست نشین) در کرانه باختری به صد و پنجاه مورد رسیده است و بیش از 700 هزار شهرک نشین نیز شمارش شده اند.

دویچه وله : وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه ۲۰۱۷ درباره  چین و روسیه  اعلام کرد که این کشورها هر روز حقوق بشر را پایمال و نظام جهانی را بی‌ثبات می‌کنند. در گزارش سالانه آمریکا (۲۰۱۷) این بار کشورهای چین و روسیه، به عنوان مخالفان استراتژیک آمریکا همردیف با کره‌شمالی و ایران قرار داده شده‌اند و انتقاد شدیدی از وضعیت حقوق بشر در این کشورها به عمل آمده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *