جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

اسرائیل: درصورت صدور حکم بازداشت مقام‌های ما، اقداماتی می‌کنیم که می‌تواند منجر به فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین شود

اسرائیل به آمریکا «هشدار داده» که اگر دیوان کیفری بین‌المللی لاهه حکم بازداشت رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی اسرائیل را صادر کند، اقداماتی انجام خواهد داد که «می‌تواند منجر به فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطینی شود».

تهدید اتحادیه راه آهن آلمان علیه دولت

اتحادیه راه آهن آلمان با توجه به کاهش وضعیت ایمنی و افزایش حملات به کارکنان این بخش تهدید کرده که در صورت بهبود نیافتن اوضاع با افزایش پرسنل امنیتی به وظایف خود در دوران بازی‌های فوتبال قهرمانی اروپا عمل نخواهد کرد.

شمار شهیدان غزه به ۳۴ هزار و ۵۹۶ نفر رسید

وزارت بهداشت فلسطین در غزه، آمار شهدای حملات رژیم اشغالگر به این منطقه را ۳۴ هزار و ۵۹۶ تن و مجروحان را ۷۷ هزار و ۸۱۶ نفر از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون اعلام کرد.

Loading
19اردیبهشت ماه 1397

رسانه ها ؛ خروج آمریکا از برجام و واکنش ها و…

۱۳۹۷/۰۲/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اقدام ترامپ به خروج از برجام و واکنش های بین المللی به آن، اعتراض شدید روسیه به خروج آمریکا از برجام، نشست وزیران خارجه تروئیکای اروپا با وزیرخارجه ایران، حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حومه دمشق، تحرکات گسترده صهیونیستها در مزارع شبعا و بلندی های اشغالی جولان، برگزاری دور جدید نشست آستانه ، برگزاری اجلاس سه جانبه سران ژاپن، چین و کره جنوبی ، ورود وزیر امور خارجه آمریکا به کره شمالی و مذاکرات پوتین و نتانیاهو در روسیه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز:  دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا عصر سه‌شنبه در جریان سخنرانی که ۱۱ دقیقه طول کشید، اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی خارج می‌شود و تحریم‌هایی که در چهارچوب این توافق لغو شده بودند را بار دیگر علیه تهران به اجرا می‌گذارد.او همچنین افزود که آمریکا قصد دارد علاوه بر این تحریم‌ها، مجازاتهای اقتصادی سنگینی را علیه ایران وضع کند و چنانچه شرکتهای بین‌المللی این تحریم‌ها را نقض کنند با تنبیهات سخت آمریکا مواجه خواهند شد.

الکوثرفارسی: مقامات جهان به تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، رئیس جمهور سابق آمریکا پس از خروج این کشور از برجام گفت که این اقدام یک اشتباه بزرگ است. «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا اقدام ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام را یک اشتباه بزرگ خواند. دبیر کل سازمان ملل نیز در واکنش به خروج آمریکا از برجام، از دیگر کشورها درخواست کرد تا به تعهدات خود تحت این توافق نامه پایبند باشند. رئیس جمهور فرانسه و وزیر خارجه آلمان و نخست وزیر انگلیس هم  در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته ای ابراز تاسف کردند.

خبرگزاری آناتولی:  وزارت امور خارجه روسیه خروج ایالات متحده آمریکا از برجام را گامی ناامیدکننده دانست. وزارت امور خارجه روسیه طی بیانیه ای ضمن ابراز “ناامیدی عمیق” خود نسبت به خروج آمریکا از برجام و همچنین وضع تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد: برجام توافق چند جانبه بوده که توسط قطعنامه شورای امنیت تصویب شده و خروج یکجانبه آمریکا از آن هیچ توجیهی ندارد.

پارس تودی: نشست وزیران خارجه تروئیکای اروپا با ظریف برگزار می‌شود.«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه از نشست مشترک وزیران خارجه ایران، انگلیس، فرانسه و آلمان برای بررسی وضعیت برجام خبر داد.به گزارش روز چهارشنبه پارس تودی؛ به گفته لودریان، این نشست قرار است دوشنبه آینده با حضور محمدجواد ظریف، ژان لودریان، هایکو ماس و بوریس جانسون، وزیران خارجه ایران، فرانسه، آلمان و انگلیس برگزار شود.

رادیو چین: گونگ شیائو شنگ فرستادۀ ویژه چین در امور خاورمیانه به طور جداگانه با مقامات وزارت خارجه و اندیشمندان اتاق فکر ایران گفتگو کرد. طرفین درباره توافقنامه هسته ای ایران و مساله سوریه تبادل نظر کردند. گونگ شیائو شنگ بعد از ظهر روز سه شنبه در نشست خبری عنوان کرد: برجام یک توافقنامه جدی بین لمللی است که باید مورد احترام قرار گیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری در سوریه از حملات رژیم صهیونیستی به مناطقی در نزدیکی دمشق خبر داده و اعلام کردند، سامانه‌های دفاعی هوایی سوری دو موشک شلیک شده را ساقط کردند. به گزارش ایسنا، تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرده است که پدافند هوایی این کشور، دو فروند موشک شلیک شده رژیم صهیونیستی را قبل از اصابت به هدف مورد نظر منهدم کرده است.

 خبرگزاری مهر:  منابع لبنانی از پرواز گسترده بالگردها و هواپیماهای جاسوسی رژیم صهیونیستی بر فراز مزارع شبعا و جولان اشغالی و نیز تحرکات نظامیان این رژیم در مزارع شبعا خبر دادند.به گزارش خبرگزاری مهر، بالگردهای رژیم صهیونیستی بر فراز مزارع شبعا و بلندی های اشغالی جولان به طور گسترده ای در حال پرواز هستند. هواپیماهای جاسوسی این رژیم نیز در ارتفاعات متوسط و پایین در آسمان منطقه در حال پروازند.

الکوثرفارسی: دور جدید نشست آستانه روزهای دوشنبه و سه شنبه برگزار می شود. وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد دور جدید مذاکرات آستانه طی روزهای 14 و 15 ماه جاری میلادی (24 و 25 اردیبهشت) برگزار خواهد شد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، تاکنون هشت دور مذاکرات بین المللی آستانه به سرپرستی هیات های جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه برگزار شده است.

ان .اچ.کی ژاپن: ژاپن، چین و کره جنوبی نشست سه جانبه سران خود را در توکیو برگزار کردند.شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، لی کچیانگ، نخست وزیر چین، و مون جه این، رئیس جمهور کره جنوبی، در اولین نشست سه جانبه سران ظرف دو سال و نیم گذشته، مذاکراتی برگزار کردند. در آغاز این اجلاس، آبه به دیدار دوم کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، از چین اشاره کرد که در روز سه شنبه، گزارش شد.

ان .اچ.کی ژاپن:  مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، برای نهایی کردن جزئیات نشست تاریخی سران بین دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، وارد پیونگ یانگ، پایتخت این کشور، شده است. پومپئو در اوایل ماه میلادی گذشته، در سمت رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا، سیا، در دیداری مخفیانه از کره شمالی با کیم دیدار کرده بود. احتمال آن می رود که او بار دیگر به تبادل نظر مستقیم با کیم بپردازد.

اسپوتنیک روسیه:  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در چارچوب رژه نظامی روز پیروزی در روسیه دیدار کرد. نتانیاهو همچنین از مراسم نظامی به مناسبت 73 مین سالگرد پیروزی در جنگ میهنی بزرگ شرکت کرد. آخرین بار رئیس دولت اسرائیل در اواخر ژانویه به مسکو آمد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *