جدیدترین مطالب

دام تل‌آویو برای واشنگتن

دام تل‌آویو برای واشنگتن

هرچه از زمان پاسخ ایران به اسرائیل می‌گذرد، به موازات گسترده‌شدن مواضع مقامات تل‌آویو، رسانه‌های غربی هم گمانه‌زنی‌های متعددی را درباره نحوه حمله احتمالی اسرائیل مطرح کرده‌اند. این گمانه‌زنی‌ها طیفی از سناریوهای مختلف از حمله مستقیم به خاک ایران تا جنگ سایبری را شامل می‌شود.
Loading

أحدث المقالات

انتقاد نماینده روسیه از آمریکا بخاطر وتوی قطعنامه پذیرش فلسطین در سازمان ملل + متن سخنان وی

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در ملل سازمان، در نشست شورای امنیت این سازمان گفت که واشنگتن با دادن رای مخالف به پیشنهاد پذیرش فلسطین در این سازمان، تقریباً در انزوای کامل قرار گرفته است.

آمریکا در حرف و عمل از اسرائیل می‌خواهد که پس از حمله ایران، خویشتنداری کند/ تل‌آویو احتیاط را در دستور کار دارد

بنیامین فریدمن، مدیر اندیشکده اولویت های دفاعی در واشنگتن، می گوید که اسراییلی ها خواهان درگیر شدن در یک رویارویی تلافی جویانه در برابر ایران نیستند، بنابراین ممکن است فضایی برای احتیاط وجود داشته باشد. ممکن است بگویند پاسخ می دهیم اما سپس در همان سطحی عمل کنند که سالها علیه ایران عمل کرده اند، مثل هدف گرفتن افسران سپاه پاسداران و ترور دانشمندان هسته ای ایران.

سفیر ایران در رم مواضع تهران درباره تحولات منطقه را درگفتگوبا شبکه دولتی ایتالیا تبیین کرد

لندن–ایرنا – سفیر ایران در «رُم» در گفتگو با شبکه ۳ تلویزیون دولتی ایتالیا (Tg۳) ضمن تبیین مواضع کشورمان پیرامون تحولات جاری منطقه، تصریح کرد که اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و ناتوانایی نهادهای بین‌المللی برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها، بیم آن را به وجود آورده است که منطقه در آستانه تحولات غیرقابل پیش بینی قرار گیرد.

Loading
20خردادماه 1398

رسانه ها؛ آغاز نشست فصلی شورای حکام و…

۱۳۹۸/۰۳/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: برگزاری نشست پنج روزه فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، طرح محدود سازی فروش سلاح به عربستان در سنای آمریکا، ورود گروهی جدید از نظامیان آمریکا به پایگاه «اربیل»، آلمان میانجی جدید در روند صلح افغانستان، نشست شورای امنیت درباره کوزوو، مقاومت آمریکای لاتین در برابر فشار آمریکا برای تحریم شرکت هوآوی، هشدار انصارالله یمن به متجاوزان سعودی، خروج نظامیان نیوزیلندی از عراق، سفر وزیر امور خارجه آلمان به تهران، پیام مبهم گروه ۲۰ در مسئله کاهش تنش تجاری، تصویب موافقتنامه ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و اوراسیا ، افزایش صادرات چین به آمریکا به‌رغم جنگ تجاری و همبستگی کوبا و ونزوئلا برای مقابله با آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما:  نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که پنج روز ادامه خواهد داشت امروز در مقر آژانس در وین آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از وین،گزارش سال 2018 آژانس بین المللی انرژی اتمی ، گزارش همکاری های فنی 2018 ، گزارش کمیته برنامه و بودجه ، راستی آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، درخواست پادمان در کره شمالی و اجرای توافقنامه پادمان در سوریه از محورهای این نشست اعلام شده است.

خبرگزاری مهر:طرح محدود سازی فروش سلاح به عربستان سعودی که چندی قبل از سوی سناتورهای آمریکایی تهیه شده بود امروز دوشنبه در کنگره مطرح می شود.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هیل، پیش نویس طرح محدود سازی فروش سلاح به عربستان که از سوی سناتور «تاد یانگ» از حزب جمهوریخواه و سناتور «کریس مورفی» از حزب دموکرات آماده شده و از حمایت هر دو حزب برخوردار است امروز در سنا مطرح می شود.دولت ترامپ با اعلام «وضعیت اضطراری» به دلیل تنش با ایران سوم خرداد به کمیته‌های کنگره خبر داد که ۲۲ معامله فروش سلاح به عربستان و امارات را عملیاتی می‌کند.

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق اعلام کرد که نیروهای رزمی جدید آمریکا که وارد پایگاه اربیل شدند، با دولت منطقه کردستان توافق کرده بودند، نه دولت فدرال یا وزارت دفاع عراق. به گزارش خبرگزاری فارس، کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق از اقدام خارج از عرف نظامیان تروریست آمریکایی در این کشور خبر داد.

خبرگزاری صداو سیما:  نقش آلمان به عنوان میانجی جدید مذاکرات صلح افغانستان در دیدار شب گذشته «زلمی خلیل زاد» با «محمد اشرف غنی» مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از کابل ، نقش آلمان به عنوان میانجی جدید مذاکرات صلح افغانستان در دیدار شب گذشته «زلمی خلیل زاد» نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان با «محمد اشرف غنی» رییس جمهور این کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.آلمان بیش از 1300 نظامی در افغانستان دارد که این نیروها در پایگاهی در شهر مزارشریف در شمال افغانستان مستقر هستند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): قرار است شورای امنیت سازمان ملل امروز (دوشنبه) نشستی را برای بررسی ابعاد حمله اخیر به پرسنل این سازمان در جریان عملیات پلیس کوزوو برگزار کند.به گزارش ایسنا، انتظار می‌رود نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در این نشست گزارشی را درباره این وضعیت ارائه کند.در جریان حمله پلیس در کوزوو به بهانه مبارزه با جرایم سازمان یافته چندین نفر زخمی شده و دست کم ۱۹ نفر بازداشت شدند.

خبرگزاری ایرنا:کشورهای آمریکای لاتین در برابر فشارهای آمریکا برای تحریم “هوآوی” مقاومت می کنند و علاقه ای به پیوستن به کمپین واشنگتن علیه این شرکت چینی ندارند.به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، کشورهای آمریکای لاتین نسبت به اقدامات دولت آمریکا برای تحریم و قطع همکاری با شرکت چینی هوآوی بی توجه هستند.

الکوثرفارسی: محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن به متجاوزان سعودی درباره ادامه جنایاتشان علیه مردم یمن هشدار داد و تاکید کرد ارتش و کمیته های مردمی یمن هنوز از همه توان خود در جنگ استفاده نکرده اند.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن تأکید کرد عربستان و امارات هنوز فرصت دارند در محاسبات خود در جنگ یمن تجدید نظر کنند ، این در حالی است که ارتش و کمیته های مردمی یمن هنوز از همه توان خود در این جنگ استفاده نکرده اند. 

العالم: طبق اعلام مقام‌های نیوزیلندی، روند خروج همه نظامیان این کشور از عراق تا ماه ژوئن سال آینده میلادی تکمیل شده و مأموریت نیوزیلند برای آموزش عراقی‌ها پایان می‌یابد. دولت نیوزیلند اعلام کرد که روند کاهش تعداد نیروهای این کشور در عراق به مرور کاهش می‌یابد و نهایتا تا ژوئن سال آینده میلادی (خرداد ۱۳۹۹) مأموریت نظامیان این کشور در عراق به طور کامل به پایان می‌رسد.

یورونیوز:   وزارت امور خارجه ایران ساعاتی پیش از شروع مذاکرات وزیر امور خارجه آلمان با مقامات ایرانی در تهران اعلام کرد که این گفتگوها تنها به موضوعات مرتبط با توافق هسته ای اختصاص خواهد داشت و مسائلی فراتر از آن در میان نیست. عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این سخنان را در حالی ایراد کرده است که هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان همزمان، صبح روز دوشنبه در ادامه سفر خاورمیانه ای خود وارد تهران شده است. ماس پیش از این به عراق، اردن و امارات عربی متحده سفر کرده و با مقامات این کشورها دیدار و گفتگو کرده بود.

رادیو چین:  طبق داده های منتشر شده اداره ملی مدیریت ارز خارجی چین در روز دوشنبه 20 خرداد، میزان ارز خارجی چین به 3 هزار و 101 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با پایان ماه آوریل 6 میلیارد و 100 میلیون، به میزان 0.2 درصد افزایش یافت. وانگ چون یینگ سخنگو و اقتصاددان ارشد اداره ملی مدیریت ارز خارجی چین گفت: با توجه به شدت اصطکاک تجاری، افزایش عوامل نامشخص ناشی از روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، شاخص دلار و بورس در سراسر جهان تا اندازه ای افزایش یافت.

ان .اچ.کی ژاپن:  بیانیه وزیران دارایی و تجاری کشورهای گروه ۲۰ نتوانست پیام واضحی برای کاهش تنش های تجاری نظیر اصطکاک میان آمریکا و چین ارائه دهد. روسای دارایی و رئیس های بانک مرکزی روز یکشنبه نشست دو روزه خود در شهر فوکوئوکای ژاپن را به پایان بردند. در بیانیه مشترک آنها آمده است که خطرات تهدید کننده رشد اقتصادی جهان «همچنان رو به نزول است». و اینکه «تنش های تجاری و ژئوپلیتیکی تشدید شده است».

اسپوتنیک روسیه: مجلس شورای اسلامی ایران لایحه موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تصویب کرد. به گزارش اسپوتنیک، نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ایران، با ماده واحده لایحه موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو موافقت کردند.

آناتولی ترکیه:  وزیر امور خارجه اسلواکی و رئیس دوره ای سازمان امنیت و همکاری اروپا مذاکره مسالمت آمیز، حاکمیت قانون و مبانی دموکراسی را کلید ممانعت از شدت گرفتن تنش در مولداوی برشمرد. میروسلاو لایچاکین، وزیر امور خارجه اسلواکی و رئیس دوره ای سازمان امنیت و همکاری اروپا طی اطلاعیه ای خطاب به طرف ها در بحران سیاسی مولداوی تاکید کرد: مذاکره مسالمت آمیز، حاکمیت قانون و مبانی دموکراسی کلید ممانعت از شدت گرفتن تنش است.

دویچه وله : صادرات چین به آمریکا در ماه مه مجددا افزایش یافته است. این در حالی است که آمریکا بر واردات بخش اعظم کالاها از چین عوارض گمرکی سنگین وضع کرده است.تراز بازرگانی خارجی دو کشور آمریکا و چین به‌رغم سیاست‌های اقتصادی که دولت ترامپ علیه چین اعمال می‌کند، حکایت از افزایش صادرات چین به آمریکا در ماه مه دارد.

پارس تودی : مقامات ارشد ونزوئلا و کوبا در نشستی مشترک در کاراکاس بر همبستگی دو کشور برای مقابله با فشارهای اقتصادی و سیاسی آمریکا تأکید کردند.به گزارش پارس تودی، “رائول کاسترو” رهبر حزب کمونیست کوبا و “میگل دیاز کانل” رئیس‌ جمهور این کشور در کاراکاس با  “دیوسدادو کابلو”، رئیس مجلس ملی ونزوئلا دیدار و گفت وگو کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *