جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

Loading
27خردادماه 1398

رسانه ها؛ کاهش شمار جنگ‌افزارهای هسته‌ای و…

۱۳۹۸/۰۳/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: کاهش آمار سلاح اتمی در جهان، درخواست موگرینی برای خویشتنداری در غرب آسیا، تکذیب خبر اعزام نظامیان انگلیسی به خلیج فارس، تکذیب تقویت حضور نظامی روسیه در دریای عمان، ادامه حملات رزمندگان یمنی به فرودگاه أبهاء عربستان، واکنش مسکو به ادعای بولتون در مورد قرارداد تسلیحاتی ونزوئلا با روسیه، تهدید سازمان ملل به قطع کمک به میانمار ، توافق گازی مصر با رژیم صهیونیستی، تاکید اشمید بر حفظ برجام پس از سفر به کشورهای منطقه، نام گذاری یکی از شهرکهای صهیونیست نشین به نام ترامپ ، حضور شرکت چینی هواوی دراولین شبکۀ تجاری نسل 5 مخابرات اسپانیا ، احتمال ملاقات ترامپ و پوتین در شب قبل از برگزاری نشست گروه ۲۰ و انتقاد شدید اردوغان از رئیس جمهور فرانسه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

دویچه وله : طبق تازه‌ترین گزارش مؤسسه سیپری شمار جنگ‌افزارهای هسته‌ای به میزان اندکی کاهش یافته، اما اهمیت آن به‌ویژه برای قدرت‌های اتمی بیشتر شده است. کارشناسان در این گزارش همچنین از تشدید رقابت هسته‌ای سخن گفته‌اند. مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) در تازه‌ترین گزارش خود وضعیت جنگ‌افزارهای اتمی و رقابت هسته‌ای در جهان را مورد ارزیابی قرار داده است. طبق گزارش سیپری شمار جنگ‌افزارهای هسته‌ای در طی یک سال گذشته به میزان اندکی کاهش یافته، اما قدرت‌های اتمی بیش از پیش در تلاش مدرنیزه کردن زرادخانه‌هسته‌ای خود هستند.

خبرگزاری فارس:  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز بار دیگر بر خویشتنداری طرف‌ها در غرب آسیا و خلیج‌فارس به منظور جلوگیری از متشنج شدن اوضاع منطقه تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح امروز دوشنبه در آغاز نشست شواری خارجی اروپا در لوکزامبورگ گفت که در نشست امروز، طیف گسترده‌ای از مسایل در  مورد بحث قرار می‌گیرد.

خبرگزاری ایرنا:  سخنگوی وزارت دفاع انگلستان در گفت و گو با روزنامه “الشرق الاوسط عربی” انتشار اخباری مبنی بر اعزام ۱۰۰ کماندوی ارتش این کشور به منطقه خلیج فارس را تکذیب کرد.سخنگوی وزارت دفاع انگلستان با نادرست خواندن اعزام ۱۰۰ کماندوی انگلیسی به منطقه خاطرنشان کرد که قرار است ۲۰ نفر از نیروی دریایی ارتش سلطنتی بریتانیا در چارچوب تمرینات عادی که از پیش هماهنگ شده، به منطقه خلیج فارس اعزام شوند.

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیته امور دفاعی دومای روسیه از عدم لزوم تقویت امنیت کشتی‌های روسی در حال تردد از تنگه هرمز خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، “ولادیمیر شامانوف” رئیس کمیته امور دفاعی دومای دولتی روسیه در گفت‌وگو با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، اعلام کرد که این کشور قصد ندارد حضور نظامی خود در منطقه دریای عمان را پس از حادثه اخیر حمله به کشتی‌های نفت‌کش، افزایش دهد. به گفته وی، هیچ خطری کشتی‌های روسی در حال تردد در دریای عمان را تهدید نمی‌کند و به همین دلیل، نیازی به تقویت اقدامات امنیتی وجود ندارد.

الکوثرفارسی:  فرودگاه أبهاء بار دیگر هدف حمله از یمن قرار گرفت. جنبش انصارالله یمن از حمله مجدد یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به فرودگاه أبها در جنوب عربستان در بامداد امروز دوشنبه خبر داد و افزود این حمله موجب توقف ورود و خروج هواپیماها به این فرودگاه شده است. این حمله، چهارمین حمله انصارالله به فرودگاه منطقه‌ای أبها در کمتر از یک هفته محسوب می‌شود.

خبرگزاری صداو سیما:  سفیر روسیه در ونزوئلا ادعای بولتون در مورد قرارداد تسلیحاتی ونزوئلا با روسیه را دروغ محض دانست. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پس از آنکه جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در حساب توئیتر خود نوشت در حالی که قحطی ونزوئلا را فراگرفته است نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور با روسیه قرار داد تسلیحاتی امضا کرد، سفیر روسیه در ونزوئلا واکنش نشان داد و این اظهارات را دروغ محض دانست.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دفتر سازمان ملل در میانمار هشدار داده است که برای جلوگیری از همکاری راخین در “سیاست آپارتاید” دولت علیه مسلمانان روهینگیا، حمایت خود را از این استان قطع خواهد کرد.به گزارش ایسنا، هماهنگ کننده سازمان ملل در میانمار در نامه‌ای که برای دولت میانمار نوشته و از سوی روزنامه گاردین رؤیت شده، تصمیم سازمان ملل و شرکای فعال در زمینه حقوق بشر را برای قطع حمایت‌ از این استان به جز در زمینه “امدادهای حیاتی” در اردوگاه‌های آوارگان ابلاغ و خاطرنشان کرده است که تنها در صورتی که تغییراتی اساسی در راخین صورت گیرد، این تصمیم لغو خواهد شد.

 خبرگزاری مهر:   مصر از توافق با رژیم صهیونیستی برای اعطای غرامت به تل آویو به دنبال توقف صادرات گاز به اراضی اشغالی خبر داد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکای نیوز، مقامات حوزه نفت مصر اعلام کردند که با مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص اعطای غرامت به تل آویو به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار توافق کردند.

العالم:  معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خاتمه سفر منطقه‌ای خود بر لزوم «رفع تنش» و تداوم «حفظ برجام» تاکید کرد.«هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از خاتمه سفر خود به امارات، عمان، قطر و ایران که مورخ 12 ژوئن تا 15 ژوئن (خرداد) صورت گرفت، با مقام‌های ارشد کشورهای یاد شده از جمله «سید عباس عراقچی» معاون وزارت خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

یورونیوز:  رژیم اسرائیل نام یکی از شهرکهای واقع در بلندی‌های جولان را «بلندی‌های ترامپ» گذاشت. این شهرک در نزدیکی مرز سوریه قرار دارد و قرار است ساخت و سازها در آن به زودی آغاز شود. این کار با هدف تقویت روابط با دونالد ترامپ همچنین تقدیر از او به دلیل به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر این بلندی‌های جولان در ماه مارس انجام شد.

رادیو چین:  ودافون، اپراتور مخابراتی چند ملیتی، رسما نخستین شبکۀ تجاری تلفن همراه مجهز به فناوری نسل 5 مخابرات را در اسپانیا راه اندازی کرد که در اولین گروه ۱۵ شهر را پوشش می دهد. هوا وی تامین کنندۀ اصلی تجهیزات است. بدین ترتیب اسپانیا نخستین کشور اروپایی شد که رسماً شبکۀ تلفن همراه تجاری نسل 5 مخابرات را افتتاح کرد.

ان .اچ.کی ژاپن:  سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه می گوید که جلسه ی میان رهبران آمریکا و روسیه ممکن است شب قبل از برگزاری نشست گروه کشورهای ۲۰ در اوساکا ترتیب داده شود. دمیتری پسکوف  درباره ی احتمال یک ملاقات میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صحبت کرد.

اسپوتنیک روسیه:  رئیس جمهوری ترکیه، همتای فرانسوی خود را به خاطر اعتراض به آنکارا در خصوص عملیات استخراج گاز در شرق دریای مدیترانه مورد انتقاد قرار داد. به گزارش اسپوتنیک ، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، که در جلسه انجمن عمومی شورای صادرکنندگان ترکیه ای در استانبول سخن می گفت، خطاب به امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود گفت: شما چه می گویی؟ و اصلاً فرانسه در قبرس چه کاره است؟

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *