أحدث المقالات

اعمال محدودیت‌ برای سفر هیات ها به نیویورک و ضرورت تغییر ساختار و مکان سازمان ملل

تهران-ایرنا- تصمیمات غیر دیپلماتیک آمریکا در اعمال محدودیت برای هیات کشورها برای شرکت در نشست های سازمان ملل بیانگر ضرورت تغییر ساختار و مکان این سازمان از آمریکا به کشور دیگر یوده و این مساله بارها از سوی برخی کشورها مطرح شده است.

Loading
22خرداد ماه 1397

رسانه ها ؛ برگزاری اجلاس تاریخی کره شمالی و آمریکا و…

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: برگزاری نشست ترامپ و کیم جونگ اون، استقبال چین و روسیه از نشست کره شمالی و آمریکا، آمادگی گوترش برای کمک به غیرهسته ای سازی کره ، پیشنهاد ترکیه برای حل بحران قطر زیر نظر سازمان همکاری اسلامی، امضای سند توافق هسته ای میان روسیه و چین، نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره یمن، واکنش حیدرالعبادی به ورود ارتش ترکیه به شمال عراق، درخواست کنگره آمریکا از پنتاگون برای متوقف کردن عملیات عربستان و امارات در الحدیده، پایان همکاری نظامی کانادا و پیشمرگه در عراق و تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه به دلیل "حملات سایبری" ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: بعد از اولین دیدار سران آمریکا و کره شمالی، طرفین سندی مشترک را به امضا رساندند که شامل چهار بند از جمله خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره و تضمین امنیت کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری فارس، روز سه‌شنبه (امروز) بعد از هفته‌ها رایزنی فشرده و تنش‌های بوجود آمده در موضوع نشست مشترک سران آمریکا و کره شمالی، سرانجام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در سنگاپور برای اولین بار دیدار کردند. نشست مشترک ترامپ و کیم حدود ۵ ساعت به طول انجامید و طرفین ابتدا نشستی دوجانبه بدون حضور دیگر مقامات دو کشور و تنها با حضور یک مترجم برگزار کردند.

 رادیو چین: وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز سه شنبه 12 ژوئن در پکن گفت: چین امیدوار است که رهبران کره شمالی و آمریکا با از میان برداشتن موانع، اعتماداسازی متقابل و حل مشکلات، درباره کمک و غیر اتمی شدن شبه جزیره کره و پیشبرد ایجاد سازوکار صلح در شبه جزیره به تفاهم اساسی برسند و در این راه گام واقعی بردارند.

خبرگزاری صداوسیما:  معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد کشورش برای کمک به حل مشکل کره شمالی آماده است. وی افزود ارزیابی روسیه از نشست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی مثبت است اما مشکل همیشه در جزئیات است.

ان اچ کی ژاپن:  آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل می گوید این سازمان آماده است درصورت اینکه از آن خواسته شود، در تایید غیرهسته ای شدن کره شمالی کمک کند.گوترش گفت که فراز و نشیب هایی غیرقابل اجتناب، لحظات مخالفت و مذاکرات سختی وجود خواهند داشت. او همچنین از روند غیرهسته ای سازی حمایت کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  سفیر ترکیه در قطر اعلام کرد که کشورش پیشنهاد کرده که بحران شورای همکاری خلیج فارس تحت نظارت سازمان همکاری اسلامی حل شود.به گزارش ایسنا،  فکرت اوزر، سفیر ترکیه در قطر اعلام کرد که کشورش پیشنهاد داده که اختلافات سه عضو شورای همکاری خلیج فارس با عضو دیگر یعنی قطر زیر نظر سازمان همکاری اسلامی حل شود.

 خبرگزاری مهر:   چین و روسیه توافقنامه همکاری های اتمی و انتقال فناوری های هسته ای از روسیه به چین امضا کردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گلوبال تایمز، شرکت ملی هسته ای چین و شرکت روس اتم توافقی را امضا کرده اند که بر اساس آن ۴ راکتور هسته ای «وی وی آر ۱۲۰۰» روسیه در اختیار طرف چینی قرار خواهد گرفت. راکتورهای هسته ای مذکور از نسل سوم هسته ای است و قرار است این راکتورها در نیروگاه برق هسته ای «تیان وان» در استان جیانگ سو در جنوب شرق و نیروگاه «شو داپو» در استان لیایونینگ در شمال شرق چین نصب شود.

الکوثرفارسی:  شورای امنیت سازمان ملل به درخواست انگلیس برای بررسی تحولات اوضاع انسانی یمن جلسه فوق‌العاده تشکیل داد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مارک لوکوک، رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل در این نشست غیرعلنی به اعضای شورای امنیت گفت، بندر الحدیده شریان اصلی حیات برای کشور فقیر یمن است، زیرا ۷۰ درصد نیازهای غذایی وارداتی یمن از این بندر تامین می‌شود.

الکوثرفارسی:  ​​​​​​​دفتر نخست‌وزیری عراق، ورود عناصر ارتش ترکیه به مناطق جدیدی در شمال عراق به بهانه مقابله با «پ.ک.ک» را نقض حاکمیت این کشور دانست و خواستار هماهنگی شد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دفتر اطلاع‌رسانی «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، دوشنبه شب درباره ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق واکنش نشان داد و اعلام کرد که برای هماهنگی امنیتی مشترک با کشورهای همسایه از جمله «ترکیه» برای حفظ امنیت مرزهای مشترک و مناطق مختلف مرزی آماده است.

العالم: کنگره آمریکا از پنتاگون  خواست برای متوقف کردن عملیات عربستان و امارات در الحدیده تلاش کند.به گزارش المانیتور : کنگره از وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) درخواست کرد بر عربستان و امارات برای توقف عملیات نظامی در استان الحدیده یمن فشار آورد.

آناتولی ترکیه:  رئیس ستاد کل ارتش کانادا اعلام کرد که همکاری نظامی کشورش با نیروهای پیشمرگه در عراق پایان یافته است.جاناتان وانس، رئیس ستاد کل ارتش کانادا در یک نشست خبری اعلام کرد که در پی درگیری نیروهای پیشمرگه و ارتش عراق در پاییز سال گذشته، تمامی همکاری‌های نظامی کشورش با نیروهای پیشمرگه متوقف شده است.

دویچه وله :  وزارت دارایی آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده تحریم‌های خود علیه روسیه را گسترش داده است. پنج شرکت و سه شهروند روسیه مشمول تحریم‌های جدید شده‌اند. اتهام تحریم‌شدگان حملات سایبری با هدایت و حمایت روسیه عنوان شده است.  وزیر دارایی آمریکا گفت که تحریم‌های جدید برای مقابله با عوامل مخرب هدایت‌شده از سوی روسیه اعمال می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *