جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ میلادی مقابل رجب طیب اردوغان شکست خورد، اکنون قصد دارد در انتخابات محلی این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، تا حدودی این شکست را جبران کند و برای این کار نیز بزرگترین امیدش کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول.

Loading
24مردادماه 1397

رسانه ها ؛ هشدار فضایی آمریکا به مسکو و…

۱۳۹۷/۰۵/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار آمریکا به روسیه در خصوص تسلیحات فضایی، دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا با مقامات روس ، افزایش تعرفه صددرصدی کالاهای آمریکایی از سوی ترکیه، تهدید آنکارا از سوی آمریکا به اعمال تحریم‌های بیشتر ، شکایت چین از آمریکا به سازمان تجارت جهانی ، انتقاد وزرای خارجه ترکیه و روسیه از اقدامات تحریم آمریکا، توافق ایران، عراق و ترکیه درباره تامین امنیت مرزها، طرح عربستان برای "سعودی سازی حج"، هشدار شدید مقاومت اسلامی نجباء به آمریکا، ابتکار کره جنوبی برای امضای پیمان صلح با پیونگ‌یانگ، اعلام آمادگی پوتین برای دیدار با کیم جونگ اون ، مذاکره پوتین و مرکل درباره آینده سوریه و خط لوله گاز و افزایش مهاجرت معکوس از فلسطین اشغالی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری مهر:  آمریکا در خصوص به کارگیری تسلیحات جدید فضایی از سوی روسیه هشدار داد. به گزارش خبرگزاری مهر ، آمریکا در مورد اهداف روسیه برای توسعه تسلیحات جدید فضایی از جمله ساخت یک سامانه لیرزی متحرک برای منهدم کردن ماهواره های فضایی و همچنین پرتاب یک ماهواره تجسسی جدید که عملکرد نامعمولی دارد، به شدت ابراز تردید کرده و نسبت به آن هشدار داد.این وضعیت در حالی است که آمریکا در پی ایجاد ارتش فضایی است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  کاخ سفید اعلام کرد، مشاور امنیت ملی آمریکا به دنبال نشست هلسینکی، هفته آینده در ژنو با مقامات روس دیدار می‌کند. به گزارش ایسنا،، به دنبال دیدار ماه گذشته ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در هلسینکی، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید هفته آینده با مقامات روسیه دیدار خواهد کرد.

آناتولی ترکیه: دستور رئیس جمهور ترکیه در باره افزایش صد در صدی تعرفه‌های گمرکی برخی کالاهای وارداتی از آمریکا در روزنامه رسمی صادر شد. اجرای فرمان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره افزایش صد در صدی تعرفه گمرکی برخی کالاهایی وارداتی آمریکایی با انتشار آن در روزنامه رسمی از امروز آغاز شد.بر اساس این فرمان٬ تعرفه تجاری چند قلم کالا‌ی وارداتی از ایالات متحده آمریکا صد در صد افزایش یافته است.

خبرگزاری فارس:  یک مقام کاخ سفید به ترکیه هشدار داده که در صورت آزاد نکردن «اندرو برانسون» تبعه آمریکایی، واشنگتن تحریم‌های بیشتری علیه آنکارا اعمال خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که تنش‌ها بین آمریکا و ترکیه بر سر مسائل مختلف ادامه دارد، یک مقام کاخ سفید آنکارا را به اعمال تحریم‌های بیشتر تهدید کرد.  یک روز بعد از انتشار خبر دیدار مشاور امنیت ملی کاخ سفید با سفیر ترکیه در آمریکا، یک مقام واشنگتن به آنکارا هشدار داد، در صورت آزاد نکردن «اندرو برانسون» با تحریم‌های تازه ایالات متحده مواجه خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی وزارت بازرگانی چین اعلام کرد این کشور فرایند حل دعوی با آمریکا درباره محصولات انرژی های نوین و تجدید پذیر را در سازمان تجارت جهانی آغاز کرده است. به گزارش ایرنا ‘گائو فنگ’ روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن تاکید کرد چین از روز گذشته (سه شنبه) فرایند حل دعوی با آمریکا درباره تدابیر حمایتی واشنگتن برای کمک به تولیدکنندگان این نوع کالاها در آمریکا و پرداخت یارانه به آنها را در سازمان تجارت جهانی به صورت رسمی آغاز کرده است.

رادیو چین: مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با سرگی لاورف هتمای روس خود در آنکارا دیدار کرد که دو طرف مشترکاً از اقدامات تحریمی آمریکا انتقاد و بر گسترش روابط راهبردی و مشارکتی بین کشورهای متبوع خود تاکید کردند.در نشست خبری مشترک پس از این دیدار، وزیر خارجه ترکیه گفت: اقدامات تحریمی آمریکا علیه ترکیه آمریکا را بی اعتبار می کند و عصر هژمونی قوی بر ضعیف باید اتمام شود. چاووش اوغلو تاکید کرد حفظ ثبات اقتصاد ترکیه برای اروپا و دیگر کشورهای همسایه بسیار مهم است.

خبرگزاری تسنیم: وزیر کشور عراق از توافق با همتایان خود از ترکیه و ایران بر سر تامین امنیت مرزها خبر داد.به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از السومریه‌نیوز، «قاسم الاعرجی» وزیر کشور عراق در آنکارا اعلام کرد که نشستی میان وزرای کشور عراق، ترکیه و ایران انجام شد و در آن، بر سر تامین امنیت مرزها و جلوگیری از نفوذ قاچاقچیان مواد مخدر که هر از گاهی اتفاق می‌افتد، توافق شد.

خبرگزاری صداو سیما: شیخ احمد الریسونی معاون دبیرکل اتحادیه علمای مسلمان: عربستان از حضور شخصیتهای سیاسی مخالف خود در مناسک حج جلوگیری می کند و به کاروان های حجاج مخالف آل سعود فشار وارد می کند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روزنامه رای الیوم؛ معاون دبیرکل اتحادیه علمای مسلمان، نظام عربستان سعودی را به سیاسی کردن حج متهم کرد و خواستار نظارت سازمان همکاری اسلامی بر امور حج شد.

الکوثرفارسی: سخنگوی مقاومت اسلامی نجباء عراق با قاطعیت به ادعای رئیس‌جمهور آمریکا درباره حمله نظامی به ایران واکنش نشان داد و دولت ترامپ را تهدید کرد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سید هاشم الموسوی در نطقی تلویزیونی گفت ایران دنبال حفظ وحدت میان عراقی‌ها است و این در حالی بود که ما میان خود تفرقه داشتیم.»

یورونیوز:  مون جائه‌-این، رئیس جمهوری کره جنوبی روز چهارشنبه تاکید کرد که ماه آینده میلادی برای ملاقات با همتای خود در کره شمالی عازم پیونگ یانگ خواهد شد. آقای «این» همچنین از این ملاقات به عنوان فرصتی مناسب به منظور پیشبرد یک «اقدام جسورانه» جهت پایان دادن به جنگ میان دو کره نام برده است.

ان .اچ.کی ژاپن: ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با ارسال تلگرامی به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، نسبت به دیدار در آینده نزدیک ابراز آمادگی کرده است.خبرگزاری مرکزی کره که توسط دولت کره شمالی اداره می شود، روز چهارشنبه درباره پیام تبریک پوتین خبر داد. این روز ۷۳ امین سالروز آزاد شدن شبه جزیره کره از حاکمیت استعماری ژاپن می باشد.

تی .آر.تی ترکیه:  فلیکس گِدنی یکی از فرماندهان ائتلاف ضد داعش با زهبری امریکا اعلام داشت، در پایان آموزشهای لازمه، عملیات های گشت زنی مشترک بین ترکیه و امریکا در منبج آغاز خواهد شد.گدنی با اشاره براینکه، روند در منبح طبق برنامه پیش می رود، اظهار داشت، نیروهای ترک به عملیات گشت زنی های مستقل و هماهنگ در مرز منبح، با موفقیت ادامه می دهند.

دویچه وله :  در دیدار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، که قرار است روز شنبه (۲۷ مرداد / ۱۸ اوت) انجام شود، موضوع‌های جهانی تبادل‌نظر می‌شوند. یکی از این موضوع ها خط لوله گاز نورد استریم ۲ خواهد بود.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، قرار است روز شنبه (۲۷ مرداد / ۱۸ اوت) به آلمان بیاید و با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دیدار و گفت‌وگو کند. اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان، در باره این دیدار توضیحاتی داده است.

پارس تودی :  بر اساس آمارهای صهیونیست‌ها، شمار یهودیانی که در سال ۲۰۱۶ از فلسطین اشغالی مهاجرت کرده اند، بیش از شمار یهودیانی است که به این اراضی منتقل شده اند. به گزارش پارس تودی به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی با استناد به آمار سال ۲۰۱۶ مبنی بر افزایش شش هزار و سیصد نفری تعداد افرادی که از فلسطین اشغالی به خارج مهاجرت کرده اند، اعلام کرد: نتایج این آمار حاکیست، تقریبا 15 هزار و دویست نفر فلسطین اشغالی را ترک کرده اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *