أحدث المقالات

تصاویر | ادای احترام ویژه محمد جواد ظریف به علی‌اکبر ولایتی؛ واعظی و بروجردی هم آمدند

جمعی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه با علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علاءالدین برودجردی، محمد جواد ظریف و محمود واعظی حضور دارند./ خبرآنلاین

واکنش روسیه به وتوی آمریکا : هدف واشنگتن کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین خودشان است

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی قعطنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا گفت که هدف ایالات متحده در هم شکستن اراده فلسطینی‌ها و راندن آنها از سرزمین خودشان است.

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

Loading
31مرداد 1397

رسانه ها ؛ صف آرایی دوباره آمریکا و متحدان دربرابر سوریه و…

۱۳۹۷/۰۵/۳۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تهدید مجدد آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه دولت سوریه، ابراز نگرانی پنتاگون از قدرت چین، تلاش کره‌جنوبی برای تنش زدایی بیشتر با کره شمالی ، ابراز نگرانی روسیه از عدم حضور آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان ، گفتگوی پوتین و پادشاه اردن درباره سوریه ، از سرگیری مذاکرات تجاری چین-آمریکا، اعلام خط قرمز آمریکا برای راه حل سوریه ، شرکت طالبان در نشست صلح افغانستان در مسکو ، گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای کره شمالی ، درخواست خسارات استونی و لیتوانی از روسیه و اذعان انگلیس و اتحادیه اروپا به مسیر سخت توافق درباره برگزیت ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

الکوثرفارسی: کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس با تکرار ادعاهای سابق علیه دولت سوریه، تهدید کردند در صورت استفاده دمشق از سلاح شیمیایی در هر حمله‌ای به ادلب پاسخ کوبنده‌ای به این حمله می‌دهند. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در بیانیه مشترک این سه کشور نسبت به هرگونه حمله نظامی در ادلب و پیامدهای انسانی آن ابراز نگرانی شده است.آمریکا، فرانسه و انگلیس در آوریل گذشته حمله هوایی را به اهدافی در سوریه در پاسخ به حمله شیمیایی ادعایی در دوما انجام دادند.

خبرگزاری صداو سیما: گزارش وزارت دفاع آمریکا در سال 2018 به کنگره این کشوربه بررسی روند تحولات نظامی چین می پردازد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) نوشت: توسعه اقتصادی چین موجب بوجود آمدن تغییرات فوق العاده ای در روابط این کشور با سراسر جهان می شود. طرح “یک کمربند، یک جاده” چین در ظاهر خوب است و به نظر می رسد این پروژه موجب ایجاد زیرساخت ها برای کشورهای در حال توسعه و همسایگان چین شود.در ادامه گزارش پنتاگون آمده است: چین سال 2007 از نفوذ اقتصادی خود در کره جنوبی به عنوان چماقی برای وادار کردن کره جنوبی به این موضوع استفاده کرد که به آمریکا اجازه استقرار سامانه دفاعی تاد را در این کشور ندهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  منابع دولتی کره جنوبی امروز (چهارشنبه) اعلام کردند، سئول در حال بررسی حذف توصیف “دشمن” برای ارتش کره شمالی در گزارش سالانه دفاعی خود است که قرار است اواخر سال جاری میلادی منتشر شود. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، این اقدام در راستای توافق آوریل و در نشست رهبران دو کره به منظور توقف تمامی اقدامات خصمانه علیه یکدیگر و تلاش برای کاهش تنش‌ها و در نهایت از میان برداشتن خطر جنگ صورت می گیرد.

خبرگزاری مهر: وزارت خارجه روسیه از عدم استقبال آمریکا برای حضور در مذاکرات صلح افغانستان که در مسکو برگزار می ‏شود، ابراز تاسف کرد.به گزارش خبرگزاری مهر ، وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه از اینکه آمریکا درخواست این کشور برای حضور در مذاکرات صلح افغانستان را نپذیرفت، ابراز تاسف کرد.این مذاکرات قرار است ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور) در مسکو برگزار شود و روسیه از ۱۲ کشور از جمله آمریکا برای حضور در آن دعوت کرده است.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با شاه اردن، راهکار سیاسی برای حل‌وفصل بحران سوریه و بازگشت آوارگان را بررسی کردند. به گزارش  خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با «عبدالله دوم» شاه اردن به بررسی جزئیات حل‌وفصل بحران سوریه پرداخت و بر همکاری موثر بین وزارتخانه‌ها و نهادهای مربوطه در دو کشور تأکید کرد.

خبرگزاری تسنیم: با وجود آنکه امید اندکی به نتیجه مذاکرات آمریکا و چین در بحث تعرفه‌ها وجود دارد ولی قرار است این گفت‌وگو امروز از سر گرفته شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم ، مقامات رده میانی آمریکا و چین قصد دارند مذاکرات تجاری جنجالی خود را از روز چهارشنبه آغاز کنند با اینکه امید کمی به نتیجه آن وجود دارد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در هفته‌های اخیر چین را تهدید کرد که با اعمال تعرفه‌های بیشتر وارد 505 میلیون دلاری کالاهای چینی به آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد امری که با واکنش چین مواجه شده و این کشور نیز قصد دارد مقابله به مثل کند.

یورونیوز:  جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا گفت  روسیه در سوریه «گرفتار» شده و به دنبال کمک های خارجی برای تامین مالی بازسازی های پس ازجنگ است. بولتون این مسئله را به عنوان یک فرصت مناسب برای واشنگتن قلمداد کرده تا با اعمال فشار زمینه خروج ایران از جنگ داخلی سوریه را فراهم کند.

رادیو چین: وزیر خارجه روسیه با اعلام اینکه نمایندگانی از طالبان افغانستان قرار است در نشست صلح مسکو در ماه آتی میلادی شرکت کنند، گفت: طالبان در مقابله با داعش نقشی ندارد و از آن استفاده نمی‌شود. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران در سوچی گفت که روسیه از طالبان برای حضور در نشست چهارم سپتامبر سال جاری میلادی دعوت به عمل آورده و واکنش اولیه از جانب این گروه مثبت بوده است.

ان .اچ.کی ژاپن: آژانس بین المللی انرژی اتمی: نشانه ای از توقف برنامه هسته ای کره شمالی مشاهده نمی شود. به گفته ناظر هسته ای سازمان ملل، علیرغم قول کره شمالی مبنی بر متوقف کردن برنامه هسته ای خود، نشانه هایی از ادامه فعالیت تاسیسات هسته ای این کشور وجود دارد. پیش از نشست سالانه اعضای هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه آینده، این سازمان در روز دوشنبه گزارشی را در مورد فعالیت های هسته ای کره شمالی منتشر کرد.

اسپوتنیک روسیه: استونی و لیتوانی تصمیم دارند خساراتی را که به دلیل اشغال توسط شوروی سابق متحمل شده اند را از روسیه دریافت کنند.به گزارش اسپوتنیک ، وزرای دادگستری استونی و لیتوانی اعلام کردند که خواهان دریافت خسارت از روسیه بابت اشغال این کشورها توسط “شوروی” سابق هستند.دولت های استونی و لیتوانی روز سه شنبه اولین نشست مشترک خود در این زمینه را در کتابخانه ملی شهر ریگا برگزار کردند.

پارس تودی :  انگلیس و اتحادیه اروپا به دشوار بودن توافق درباره خروج انگلیس از این اتحادیه «برگزیت» اذعان کردند. به گزارش چهارشنبه پارس تودی، «میشل بارنیه» مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در نشست مشترک خبری با «دومینیک راب» وزیر امور برگزیت در دولت انگلیس، تاکید کرد باید دو طرف حداکثر تا اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر آینده به توافق دست پیدا کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *