جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading
21مهرماه 1397

رسانه ها؛ سفر جان بولتون به کشورهای اوراسیا و…

۱۳۹۷/۰۷/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به چهار کشور اوراسیا، رزمایش هسته‌ای بزرگ روسیه ، تاکید پیونگ یانگ برتقویت روابط با روسیه، رد توافق روسیه با آمریکا درباره تسلیحات استراتژیک ، هشدار لاوروف به آمریکا، بازگشایی گذرگاه قنیطره در بلندیهای جولان ، مخالفت سازمان همکاری شانگهای با حمایتگرایی تجاری، برگزاری نشست وزرای شانزده کشور آسیا-اقیانوس آرام RCEPدر سنگاپور ، تحریم های لندن علیه ریاض و دیدار نماینده ویژه آمریکا در افغانستان با گروه طالبان ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

 خبرگزاری مهر: مشاور امنیت ملی آمریکا با انتشار پیامی از برنامه خود برای سفر به چهار کشور در منطقه اوراسیا خبر داد.به گزارش خبرگزاری مهر، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: در تاریخ ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) به روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان سفر می کنم تا با همتایان خود در این کشورها و سایر مقامات بلندپایه برای توسعه منافع آمریکا در خصوص مسائل امنیتی دیدار کنم.

خبرگزاری فارس:  نیروهای سه‌گانه هسته‌ای روسیه رزمایش بزرگی را به دستور فرمانده کل قوای این کشور برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، نیروهای ارتش روسیه در رزمایشی بزرگ، بخش مهمی از تجهیزات هسته‌ای خود از جمله موشک‌های زمین به هوا، زیردریایی‌ها و هواپیماهای استراتژیک مجهز به بمب‌های هسته‌ای را آزمایش کردند.

خبرگزاری صداو سیما: وزیر امور خارجه کره شمالی اعلام کرد کشورش به دنبال گسترش روابط خود با روسیه است. ری یونگ هو در مراسم هفتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین کره شمالی و روسیه سخن می گفت، افزود: کشورش به شدت از این واقعیت استقبال می کند که دولت روسیه از تلاش های پیونگ یانگ که با هدف ایجاد ثبات در شبه جزیره کره انجام می شود، حمایت می کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد: با توجه به تنش‌های اخیر میان روسیه و آمریکا دستیابی به توافق جدیدی درباره تسلیحات استراتژیک تهاجمی تا سال 2021 غیر محتمل است. به گزارش ایسنا ، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد: در حالی دستیابی به قرارداد جدید تا سال 2021 غیر محتمل است که توافقنامه “استارت جدید” در آستانه انقضاء قرار دارد. در واقع بحران عمیق در روابط آمریکا و روسیه هرگونه دستیابی دو کشور به توافق جدید درباره تسلیحات استراتژیک را تا سال 2021 ضعیف کرده است.

الکوثرفارسی: وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه آمریکا می خواهد در سوریه محدوده ای شبیه به کشوری جدید ایجاد کند، افزود: بعید نیست که آنها بازی خطرناک دیگری با عنوان کردستان بزرگ را پیش ببرند.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از وزارت خارجه روسیه، «سرگئی لاوروف» در گفت وگو با نشریه فرانسوی فیگارو در باره توافقنامه ادلب میان مسکو و آنکارا گفت: توافقنامه ادلب یک توافق موقت است؛ پایان ماجرا در سوریه زمانی خواهد بود که در این کشور حکومت مورد حمایت مردم احیا و تمام کسانی که در خاک این کشور قرار دارند بویژه آنهایی که دعوت نشده اند، این کشور را ترک کنند.

العالم:  بنا بر اعلام نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل؛ سوریه، رژیم صهیونیستی و سازمان ملل در مورد بازگشایی گذرگاه قنیطره در بلندیهای جولان به توافق رسیده اند. به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد سوریه، رژیم صهیونیستی و سازمان ملل توافق کرده اند روز دوشنبه گذرگاه قنیطره در بلندی‌های جولان را بگشایند.

رادیو چین: هفدهمین نشست شورای سران (نخست وزیران) دول کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روز جمعه 20 مهر/ میزان، 12 اکتبر در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان پایان یافت. حاضران با انتشار اطلاعیۀ مشترکی در پایان این نشست تأکید کردند که باید سازوکار چند جانبۀ تجاری تحکیم و با هر گونه یک جانبه گرایی و حمایتگرایی تجاری مخالفت شود. این ندای مجدد سازمان همکاری شانگهای برای حفظ چندجانبه گرایی و تجارت آزاد به شمار می رود.

ان .اچ.کی ژاپن:  وزرای شانزده کشور آسیا-اقیانوس آرام، روز شنبه در سنگاپور برای دور جدید مذاکرات برسر پیمان تجارت آزاد (مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای) نشستی برگزار کردند. شرکت کنندگان دراین پیمان بلقوه ژاپن، چین، هند و اعضای مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا هستند. تمرکز این دور جدید مذاکرات بر هجده عرصه بود که شامل کاهش و لغو تعرفه ها است.

اسپوتنیک روسیه: وزارت خارجه بریتانیا در حال تدوین لیست تحریمی متشکل از مقامات ساختارهای نظامی و مسئولان عربستان سعودی است. به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه ایندپندنت، دیپلمات های بریتانیایی احتمال اعمال تحریم ها علیه عربستان را بسیار زیاد می دانند. یک منبع گفت:” به وزارت خارجه دستور داده اند حلقه اهداف بالقوه برای تحریم را معلوم کنندو این کار طی 48 ساعت اخیر بطور محسوس تحرک پیدا کرده است.

آناتولی ترکیه: برخی از رسانه ها اعلام کردند که نماینده ویژه آمریکا در افغانستان با گروه طالبان در قطر دیدار کرده است. روزنامه «وال‌استریت ژورنال» اعلام کرد که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان روز جمعه با گروه طالبان در قطر دیدار کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *