جدیدترین مطالب

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

مادورو: اگر به سفارت آمریکا در کشوری حمله شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری ونزوئلا با بیان اینکه «جنون» نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌تواند به «جنگ جهانی سوم» منجر شود، تاکید کرد که اگر به یکی از سفارت‌های آمریکا در هر کشوری حمله شود، پاسخ واشنگتن حمله خواهد بود.

اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل غلط بود/ گمان نمی‌کردیم ایران مستقیم وارد عمل شود

تهران- ایرنا- روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت نوشت که بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم اسرائیل برآورد کرده بود که واکنش به ترور فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه، از طریق متحدان ایران و به شکلی شدید خواهد بود و این کشور مستقیم وارد عمل نخواهد شد، در حالی که این برآورد اشتباه بود.

Loading
25مهرماه 1397

رسانه ها؛ پرونده خاشقجی دردسر بین المللی محمد بن سلمان

۱۳۹۷/۰۷/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: بیانیه وزیران خارجه جی هفت در خصوص «خاشقجی»، انصراف رئیس صندوق بین المللی پول از حضور در نشست ریاض، انتقاد چین نسبت به رویکرد آمریکا در مورد ماجرای ناپدید شدن خاشقجی، اعتراض ۱۳ کشور عربی به احتمال انتقال سفارت استرالیا به بیت‌المقدس، تصویب اختیارات برای ریاست فلسطین بر گروه 77، مخالفت افغانستان با روند مذاکرات صلح نماینده آمریکا، واکنش ایران به فهرست جدید تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، ابراز امیدواری ترزا می به توافق با اتحادیه اروپا درخصوص برگزیت، خیزآمریکا و ژاپن برای آغاز مذاکرات تجاری جدید، اظهارات رئیس ستاد ارتش آمریکا در مورد منبج و تهدید کمیسیون اروپا به اقدامات تجاری متقابل علیه آمریکا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

 خبرگزاری مهر:  وزیران خارجه کشورهای عضو جی هفت با صدور بیانیه ای مشترک در خصوص ناپدید شدن «جمال خاشقجی»، تعهد خود را به حمایت از آزادی بیان اعلام کردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت اقدامات خارجی اتحادیه اروپا، وزیران خارجه کشورهای عضو جی هفت در بیانیه خود در خصوص ماجرای مفقود شدن جمال خاشقجی اعلام کردند: ما وزیران خارجه کشورهای جی هفت متشکل از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا

بواسطه مفقود شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار مشهور عربستانی نگران هستیم. افرادی که مسول ناپدید شدن وی هستند باید حساب پس بدهند.

الکوثرفارسی: رئیس صندوق بین المللی پول هم در واکنش به قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی از حضور در نشست سرمایه‌گذاری در ریاض کناره‌گیری کرد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  با راه افتاد موج انصراف‌ها از حضور در کنفرانس تجاری «ابتکار عمل برای سرمایه‌گذاری آینده» که قرار است 23 اکتبر در ریاض، پایخت عربستان سعودی آغاز به کار کند، کریستین لاگارد رییس فرانسوی صندوق بین المللی پول هم سفر خود به خاورمیانه را برای شرکت در این کنفرانس به تعویق انداخت. علاوه بر مدیران شرکت های بزرگ جهانی بسیاری از رسانه های گروهی هم در اعتراض به ماجرای خاشقچی از شرکت در این نشست انصراف داده اند.

آناتولی ترکیه: روزنامه گلوبال تایمز چین طی مطلبی با انتقاد از رویکرد آمریکا نسبت به ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی، این موضوع را نشانگر استاندارد دوگانه آمریکا در مورد حقوق بشر خواند. روزنامه «گلوبال تایمز» به عنوان ارگان رسمی خبری انگلیسی زبان حزب کمونیست چین در سرمقاله خود با عنوان ‘ماجرای خاشقجی درحال آزمودن رویکرد واشنگتن در مورد موضوعات حقوق بشری است’  نوشته  است: آمریکا و کشورهای غربی در ماجرای خاشقجی استاندارد دوگانه ای را اعمال می کنند.

یورونیوز: سفرای ۱۳ کشور عربی در مخالفت با تصمیم احتمالی دولت استرالیا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل در شهر کانبرا با یکدیگر دیدار کردند.پیشتر در همین روز اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، در سخنانی غیرمنتظره گفته بود که درباره به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال احتمالی سفارت استرالیا به این شهر «باز فکر می‌کند».

خبرگزاری صداو سیما:  سازمان ملل متحد اختیارات جدیدی به تشکیلات خودگردان فلسطین برای ریاست گروه 77 در سال دوهزار و نوزده اعطا کرد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  سازمان ملل متحد اختیارات جدیدی به تشکیلات خودگردان فلسطین برای ریاست گروه 77 در سال دوهزار و نوزده اعطا کرد. طبق این قطعنامه شش اختیار جدید به فلسطین برای ریاست گروه 77 اعطا شده است که از آن جمله می توان به امکان صدور بیانیه و تهیه و ارائه پیشنهادها و اصلاحیه‌ها به نام “گروه هفتاد و چین” و در صورت لزوم اجازه حذف تشریفات اداری اشاره کرد.

خبرگزاری ایرنا:  با ادامه از سرگیری مذاکرات مستقیم زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان با گروه تروریستی طالبان، بسیاری از مقامات دولتی و امنیتی این کشور چنین مذاکراتی را مشروع ندانسته و بر ادامه روند مذاکرات میان دولت با طالبان اعتقاد دارند. به گزارش ایرنا، چند روز پس از تأیید طالبان مبنی بر دیدار نمایندگان این گروه با زلمی خلیل ‌زاد در قطر شماری از چهره‌های سیاسی و اعضای شورای ملی در این باره واکنش نشان دادند.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت امور خارجه تحریم‌های بی اعتبار جدید آمریکا را توهین آشکار ایالات متحده به ساز کارهای حقوقی و بین‌المللی و ناشی از کینه ورزی کور دولت آمریکا با ملت ایران خواند.به گزارش خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اعلام لیست جدیدی از شرکت‌های ایرانی تحریم شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا آن را بخشی از جنگ و فشار روانی آمریکا دانست و گفت: این اقدام را توهین آشکار ایالات متحده آمریکا به سازوکارهای حقوقی و بین‌المللی می‌دانیم که برخاسته از خودخواهی و کینه ورزی کور دولت آمریکا با ملت ایران است.

رادیو چین:   ترزا می نخست وزیر انگلیس گفت: مذاکرات انگلستان با اتحادیه اروپا دربارۀ خروج از اتحادیه اروپا در اکثر زمینه ها به پیشرفتهای واقعی رسیده است. با وجود تنگی وقت، هنوز هم اطمینان داریم به توافقنامه ای در این باره خواهیم رسید. ترزا می در مجلس عوام تصریح کرد: مذاکرات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا وارد مرحلۀ نهایی شده و طی چند هفته گذشته، دو طرف دربارۀ دو موضوع اصلی خروج انگلستان از اتحادیۀ اروپا و روابط انگلستان با اروپا در آینده به پیشرفتهای واقعی دست یافته اند.

ان .اچ.کی ژاپن:  دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به کنگره این کشور اطلاع داده است که قصد دارند مذاکرات تجاری با مقام های ژاپنی را آغاز کنند. انتظار می رود این مذاکرات در ماه ژانویه سال آینده میلادی آغاز شوند.رابرت لایت هایزر، نماینده تجاری آمریکا، در روز سه شنبه این مطلب را اعلام کرد.

تی .آر.تی ترکیه:  جوزف دانفورد رئیس ستاد ارتش ایالات متحده آمریکا با اشاره به تعهد روسای جمهور ترکیه و آمریکا در خصوص تامین امنیت منبج اعلام کرد که در حال برنامه ریزی برای گشت زنی های مشترک با ترکیه هستیم. وی که پس از کنفرانسی در مورد مقابله با افراطی‌گری در نشست مطبوعاتی مشترک با برت مگ گورگ، نماینده ویژه دونالد ترامپ در مبارزه با داعش شرکت کرده بود، در پاسخ به سوال خبرنگار آناتولی درباره ادامه گشت زنی های مشترک در منبج گفت: گشت زنی های هماهنگ و مستقل را فورا آغاز کردیم و اقدامات مشترک لازم درخصوص ادامه نقشه راه منبج نیز انجام می گیرد.

پارس تودی :  دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در راستای سیاست حمایت گرایی اقتصادی با افزایش تعرفه ها بر مواد و مصنوعات وارداتی به آمریکا عملا وارد جنگ تجاری با بسیاری از اقتصاد های بزرگ جهان شده است.دراین راستا«سسیلیا مالمستروم» Cecilia Malmströmکمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا تاکید کرد که اگر آمریکا تعرفه‌های گمرکی بالا بر محصولات خودروی اروپا اعمال کند ،اتحادیه اروپا نیز با اقدامات متقابل واکنش نشان خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *