أحدث المقالات

اعمال محدودیت‌ برای سفر هیات ها به نیویورک و ضرورت تغییر ساختار و مکان سازمان ملل

تهران-ایرنا- تصمیمات غیر دیپلماتیک آمریکا در اعمال محدودیت برای هیات کشورها برای شرکت در نشست های سازمان ملل بیانگر ضرورت تغییر ساختار و مکان این سازمان از آمریکا به کشور دیگر یوده و این مساله بارها از سوی برخی کشورها مطرح شده است.

دیدار وزیر خارجه کشورمان با گوترش

حسین  امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها و ملاقات‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد. 

Loading
26مهر ماه 1397

رسانه ها؛ ناکامی اجلاس برگزیت در بروکسل و…

۱۳۹۷/۰۷/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ناکامی مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی، اخطار اقتصادی مرکل به ایتالیا، طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای جلوگیری از فروش تسلیحات به عربستان، ورود سازمان ملل به ماجرای خاشقجی، تحریم نشست اقتصادی ریاض ، افشای سندی جدید درخصوص دخالت محمد بن سلمان در قتل خاشقچی، نشست وزرای دفاع آسه‌آن در سنگاپور، تاکید چین و روسیه بر تقویت روابط استراتژیک، درخواست اَپک برای توقف ایجاد اصطکاک تجاری با آمریکا و تاکید ژاپن و فرانسه برتقویت همکاری های امنیتی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

دویچه وله:   اجلاس ۲۷ دولت عضو اتحادیه اروپا به اضافه بریتانیا در بروکسل بدون توافقی مشخص درباره برگزیت به پایان رسید .به گزارش دویچه وله، امیدی که به موفقیت مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا وجود داشت، بی‌نتیجه ماند و اجلاس ۲۷ دولت عضو اتحادیه اروپا به اضافه بریتانیا در بروکسل بدون توافقی مشخص به پایان رسید. موضوع مورد اختلاف مرز ایرلند شمالی بود. شورای اروپا خواستار ایده‌هایی جدید از طرف بریتانیا شد تا این کشور بتواند از این طریق به واپسین و مهم‌ترین پرسش مذاکرات خروج این کشور از اتحادیه اروپا پاسخ گوید. پرسش اصلی این است: مرز بیرونی آینده اتحادیه اروپا میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی چه وضعیتی خواهد داشت؛ جایی که قرار بوده از زمان مناقشه بر سر ایرلند شمالی دیگر مرزی نداشته باشد؟

یورونیوز: رسیدن به وضعیت اقتصادی پایدار به ویژه در بودجه، شاه کلید سخنان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پیش ازنشست اتحادیه اروپا بود. خانم مرکل در این نشست تاکید کرد که کشورهای اروپایی «با پایش مداوم وضعیت اقتصادی خود باید به فکر پایداری اقتصاد و رقابت پذیر کردن آن باشند و از تجربه های تلخ گذشته بیاموزند. چنانچه وخامت اوضاع اقتصادی یک کشور موجب تاثیر در وضعیت اقتصادی دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد شد.»

الکوثرفارسی: قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا در پی ارائه پیش نویس قانونی هستند که به کمک آن فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف کنند.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از دیلی صباح، پس از آنکه گزارش‌ها درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به این گمانه بسیار نزدیکتر شده است که ریاض عامل قتل و ناپدید شدن خاشقجی است مجلس نمایندگان آمریکا پیش نویس قانونی را ارائه کرده که به وسیله آن فروش تسلیحات به عربستان سعودی متوقف شود.

پارس تودی: «گروه رسیدگی به ناپدید شدن اجباری در سازمان ملل» اعلام کرد در تدابیری فوری رایزنی هایی را با مقامات عربستان آغاز کرده و نسخه ای از فعالیتش را به مقامات ترکیه تحویل داده است.به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، سازمان خبرنگاران بدون مرز اعلام کرد گروه رسیدگی به ناپدید شدن اجباری در سازمان ملل متحد درخواست این سازمان را برای رسیدگی به پرونده جمال خاشقجی پذیرفته است.

خبرگزاری صداوسیما:  فهرست  بسیار طولانی از شرکت ها و شخصیت های حقیقی و حقوقی که در پی افشای پرونده ناپدید شدن جمال خاشقجی از خاندان سعودی دوری گزیده اند منتشر شد.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، نشریه اکسیوس در گزارشی نوشت فهرستی از شرکت ها و اشخاص حقیقی و حقوقی که در پی افشای پرونده ناپدیدشدن جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستان در استانبول ترکیه از عربستان روی برگردانده اند منتشر شد. این شرکت ها و اشخاص می گویند تا زمانی که عربستان جواب قانع کننده ای درباره ناپدیدشدن جمال قاشقچی ارائه نکند به تعامل عادی با عربستان باز نخواهند گشت.

العالم:منابع ترکی اعلام کردند شخصی از نزدیکان محمد بن سلمان مسئول قتل جمال خاشقچی است. شبکه الجزیره با انتشار خبری فوری به نقل از منابع آگاه ترکی اعلام کرد ماهر مطرب، شخصی که از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان است، هماهنگ کننده عملیات قتل خاشقچی محسوب می شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):دوازدهمین دور از نشست وزیران دفاع آسیایی (ADMM) میان مقام‌های دفاعی ارشد از مجمع کشورهای جنوب‌شرق آسیا (آسه‌آن) و همچنین پنجمین نشست وزیران دفاع آسیایی- پلاس گروه بزرگتر امروز (پنج‌شنبه) در سنگاپور آغاز به کار می‌کند.به گزارش ایسنا،این مذاکرات تا شنبه ادامه دارد و همچنین ریاست ای‌دی‌ام‌ام طی مراسمی از سنگاپور به تایلند منتقل می‌شود.

 خبرگزاری مهر:  رئیس جمهور چین در دیدار با «آنتون واینو» رییس دفتر رییس جمهوری روسیه، روابط چین و روسیه را در شرایط فعلی در بالاترین و دوستانه‌ترین سطح عنوان کرد.به گزارش خبرگزاری مهر ، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در دیدار با «آنتون واینو» رییس دفتر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ضمن آن که روابط فعلی دو کشور را بسیار نزدیک و گرم توصیف کرد.

رادیو چین: نشست وزرای امور دارایی اپک خواستار توقف ایجاد اصطکاک تجاری از سوی آمریکا شد. به گزارش رادیو چین،بیست و پنجمین نشست وزرای امور دارایی سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) روزهای 24 و 25 مهر در شهر پورت مورزبی پایتخت پاپوآ گینه نو برگزار شد.

ان .اچ.کی ژاپن:  رهبران ژاپن و فرانسه موافقت کرده اند تا با هدف رسیدن به یک منطقه اقیانوس هند و آرام آزاد و باز همکاری های امنیتی خود را تقویت کنند. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، روز چهارشنبه با امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه، در پاریس ملاقات کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *