أحدث المقالات

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading
30 مهر ماه 1397

رسانه ها؛ ورود بولتون به مسکو و…

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: رایزنی مشاور امنیت ملی آمریکا با مقامات ارشد روسیه، واکنش روسیه و چین به خروج آمریکا از پیمان موشک‌های هسته‌ای، رزمایش مشترک روسیه با پاکستان، آمادگی مسکو برای افزایش مستشاران نظامی در جمهوری آفریقای مرکزی، انتشار اخباری مبنی بر تلاش تروریستها برای حمله شیمیایی در ادلب، سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به ریاض ، بیانیه مشترک سه وزیر خارجه اروپا درباره مرگ خاشقچی، تاکید سناتور آمریکایی بر تحریم نفت عربستان، بالا‌ گرفتن تنش در مرز مکزیک و گواتمالا در سایه تهدید آمریکا، پایان حق بهره‌برداری صهیونیست‌ها از اراضی «الباقوره» و«الغمر» در اردن و پانزدهمین سالگرد تأسیس پایگاه نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی در قرقیزستان ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صداو سیما: جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا به منظور دیدار و گفتگو با مقامات ارشد روس در خصوص تصمیم واشنگتن برای خروج از معاهده هسته ای با روسیه  وارد مسکو شد. قرار است روز دوشنبه بولتون با نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه دیدار و گفتگو کند. برنامه دیدار و مذاکرات سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با بولتون نیز در همین روز برنامه ریزی شده است.

آناتولی ترکیه: معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر قصد این کشور برای خروج از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد» را محکوم کرد.سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» درباره سخنان دونالد ترامپ مبنی قصد آمریکا برای خروج از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد» گفت: اقدام جدید واشنگتن تلاش تازه‌ای برای تهدید و اعمال فشار بر روسیه جهت گرفتن امتیاز از این کشور در عرصه ثبات راهبردی است و آن را به‌شدت محکوم می‌کنیم.

خبرگزاری تسنیم: وزارت خارجه چین به خروج آمریکا از توافق موشک‌های هسته‌ای (INF) واکنش نشان داد.به گزارش خبرگزاری تسنیم ، وزارت خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق نیروهای هسته‌ای میان برد (INF)  تاثیرات منفی  چندجانبه ای را به همراه خواهد داشت.20 اکتبر (28 مهر) دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که کشورش از توافق نیروهای هسته ای میان برد خارج خواهد شد. وی بهانه خود برای اتخاذ این تصمیم را ادعای نقض توافق از سوی روسها اعلام کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس روابط عمومی ارتش پاکستان امروز (دوشنبه) گفت، یگانی از نیروهای ارتش روسیه برای حضور در سومین دور رزمایش مشترک وارد پاکستان شده‌اند.به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری نیوز، ژنرال آصف غفور، رئیس روابط عمومی ارتش پاکستان گفت، این سومین رزمایشی است که با حضور و مشارکت نیروهای پاکستانی و روسی برگزار می شود. نخستین رزمایش در پاکستان و در ۲۰۱۶ و دومین مورد در ۲۰۱۷ برگزار شد.

 خبرگزاری مهر:   معاون وزارت خارجه روسیه می‎گوید چنانچه جمهوری آفریقای مرکزی طلب کند، شمار مستشاران نظامی روسیه در این کشور افزایش خواهد یافت.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، میخائیل بوگدانوف معاون وزارت خارجه روسیه گفت: همه‌چیز به خواست دولت و مقامات آفریقای مرکزی بستگی دارد. هر زمان فرصتی داشته باشیم از درخواست (کمک) دیگران استقبال می‌کنیم. منظورم همکاری در عرصه امنیتی است.

الکوثرفارسی: گروه تروریستی جبهه النصره یک محموله گاز کلر و سارین را از شهرک معره مصرین به منطقه جسرالشغور در استان ادلب سوریه منتقل کردند.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، منابع آگاه اعلام کردند : گروه تروریستی جبهه النصره روز گذشته مواد شیمیایی کلر و گاز سارین را از شهرک معره مصرین در شمال استان ادلب به منطقه جسرالشغور منتقل کردند.

یورونیوز:  استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که هنوز برای اظهار نظر در مورد تحریم های آمریکا علیه عربستان زود است و باید فعلا تا کامل شدن تحقیقات در خصوص نحوه مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی صبر کرد.وزیر خزانه‌داری آمریکا که در جریان کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل سخن می‌گفت، بار دیگر تاکید کرد که به دلیل ابهاماتی که هنوز در پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان وجود دارد، از حضور در نشست سرمایه‌گذاری که در شهر ریاض عربستان برگزار خواهد شد، امتناع می‌کند.

ان .اچ.کی ژاپن: وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا با صدور بیانیه ای مشترک، قتل جمال خاشچقی خبرنگار سعودی را محکوم کرده اند. ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان و همتای بریتانیایی آنها جرمی هانت روز یکشنبه این بیانیه را صادر کردند.

این بیانیه می گوید که هیچ چیز نمی تواند این قتل را توجیه کند و آنها به شدیدترین شکل ممکن آن را محکوم می کنند.

اسپوتنیک روسیه: یک سناتور آمریکایی خواستار تحریم نفت عربستان در پی حادثه کشته شدن روزنامه نگار سعودی شد.به گزارش اسپوتنیک، “مارتین هینریچ” سناتور دموکرات ایالت نیومکزیکو از دولت “دونالد ترامپ” رئیس جمهور آمریکا درخواست کرد تا به دلیل قتل جمال خاشقجی مانع از صادرات نفت عربستان به ایالات متحده شود.

دویچه وله : موج جدید مهاجرت شهروندان هندوراس باعث ناخشنودی دولت آمریکا شده است. دونالد ترامپ آشکارا حتی از احتمال استفاده از ارتش برای کنترل مرز خود با مکزیک سخن گفته است. دولت آمریکا در عین حال تهدید کرده دولت‌هایی را که اجازه عبور به کاروان مهاجران را بدهند، از کمک‌های مالی محروم خواهد کرد.

پارس تودی : پادشاه اردن از تصمیم این کشور برای پایان دادن به الحاقیه های قرارداد صلح با رژیم صهیونیستی در استفاده از اراضی اردنی «الباقوره» و «الغمر» خبر داد. به گزارش پارس تودی به نقل از النشره؛ «عبدالله دوم» پادشاه اردن روز گذشته (یکشنبه) در نشست با شخصیت های سیاسی اعلام کرد: پایان الحاقیه های قرارداد صلح با رژیم صهیونیستی به تل آویو ابلاغ شده است.

خبرگزاری فارس:  مراسم پانزدهمین سالگرد تاسیس پایگاه نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی در قرقیزستان با حضور مقامات دولتی و سربازان برگزار شد.به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، مراسم پانزدهمین سالگرد تاسیس پایگاه نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی امروز در شهر «قند» قرقیزستان با حضور مقامات دولتی این کشور، کارمندان پایگاه و فعالان اجتماعی محلی برگزار شد. سازمان پیمان امنیت جمعی در سال 1992 و با مشارکت کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان تشکیل شد.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *