جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

تاکید آلمان بر لزوم سیاست دفاعی مشترک اروپایی

وزیر اقتصاد آلمان ضمن حمایت از طرح کمیسیون اروپایی برای انتصاب کمیسر دفاعی برای این اتحادیه، بر لزوم در پیش گرفتن یک سیاست مشترک دفاعی در این اتحادیه در شرایط تهدید روزافزون فعلی تاکید کرد.

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.
Loading
7 آبان ماه 1397

رسانه ها؛ افزایش تنش کردهای سوریه باترکیه و…

۱۳۹۷/۰۸/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش تند کُردهای تحت حمایت آمریکا در سوریه به حملات ترکیه،اعلام زمان برگزاری نشست‌های آستانه با محوریت سوریه ، واکنش مسکو به تداوم سیاست های فعلی ناتو، هشدار اروپا به آمریکا درباره آثار زیان‌بار تحریم‌های ایران برای دلار، افشای دیدارهای محرمانه مقامات سعودی و صهیونیستی برای خرید سامانه های امنیتی، تقاضای آتش بس همه جانبه در سوریه از سوی نشست سران چهار کشور، تاکید نخست وزیران ژاپن و هند برگسترش همکاری های دوجانبه، تحویل بزرگترین محموله مهمات آمریکا به اروپا و پیروزی نامزد راست افراطی در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: ارتش ترکیه با سلاح سنگین مواضع «یگان‌های مدافع خلق» کُرد را در اطراف شهر عین العرب واقع در شرق رود فرات هدف قرار داد که واکنش کُردها را به همراه داشت.به گزارش خبرگزاری فارس،یگانهای کُرد نیز در واکنش به این مسئله با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که بمباران نیروهای ترکیه «بدون دلیل بوده و صرفا به خاطر تمایل آن (ترکیه) به ناامن کردن، هدف قرار دادن ثبات و ایجاد مشکلات در منطقه است».

خبرگزاری صداو سیما:  آندری بابیس در جریان نشست خبری مشترک در پراگ با جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا با ارزیابی خروج آمریکا از پیمان هسته ای منعقدشده در زمان جنگ سرد با روسیه به عنوان ” خبر بد” از این بابت اظهار غافلگیری کرد. وی گفت: ” این برای ما یک خبر جدید است و اگر درست باشد خبر بدی است.” جمهوری چک کشور کمونیست سابق است که با پیوستن به ناتو در مارس 1999 به متحد آمریکا تبدیل شده است. بابیس افزود: ” روابط ( میان آمریکا و روسیه) آرمانی نیست و ما به زمان جنگ سرد باز می گردیم.”

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  مسکو اعلام کرد که احتمالاً دور بعدی نشست آستانه درباره حل و فصل بحران سوریه اواخر ماه نوامبر یا اوایل ماه دسامبر برگزار می‌شود.به گزارش ایسنا،  میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، دور آتی مذاکرات درباره حل و فصل بحران سوریه در آستانه ممکن است اواخر ماه نوامبر یا اوایل دسامبر برگزار شود.وی گفت، تشکیل این نشست به صورت نهایی نشده است، اما نباید زمان مذکور را بعید دانست.

خبرگزاری مهر:    وزارت خارجه روسیه امروز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد تا زمانی که سیاست های تقابل گرایانه ناتو ادامه داشته باشد، روابط مسکو با این سازمان عادی نمی شود.به گزارش خبرگزاری مهر ، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: اگر ناتو به سیاست های تقابل گرایانه خود پایان ندهد، بازگشت به روابط عادی میان روسیه و این پیمان نظامی غیر ممکن است.

خبرگزاری تسنیم: دیپلمات‌های غربی گفته‌اند تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت‌وگوها درباره ضرورت راه‌اندازی سامانه‌های بدیل غیردلاری را تسریع خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، دیپلمات‌های اروپایی روز دوشنبه هشدار داده‌اند تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران ممکن است کشورهای دیگر را وادار به ایجاد سامانه‌های بدیل بانکی و تضعیف آنچه «سلطه دیرینه دلار» خوانده شده کند.

الکوثرفارسی: منابع دیپلماتیک بلندپایه از رایزنی‌ها و دیدار‌های محرمانه جدید میان مسئولان سعودی و صهیونیستی برای امضای توافقنامه‌های خرید سامانه‌های امنیتی پیشرفته خبر دادند.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع دیپلماتیک بلند پایه اعلام کرد ریاض از ماه آوریل گذشته از طریق یک طرف میانجی اروپایی، وارد مذاکرات جدی با اسرائیل شده است تا قرارداد خرید سامانه‌های جاسوسی بسیار دقیق و با کیفیت بالا را به امضا برساند.

یورونیوز: حزب سوسیال دموکرات آلمان ضمن تهدید به خروج از دولت ائتلافی به آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور تا سال آینده برای کسب نتایج سیاسی بهتر فرصت داد.آندریا نالس، رهبر حزب سوسیال دموکرات در واکنش به نتایج ضعیف دو حزب اصلی آلمان در انتخابات محلی ایالت هسن اظهار داشت: «وضعیت دولت [فدرال] غیر قابل قبول است.»وی از تهیه «نقشه راهی» خبر داد که به گفته وی با کمک آن می توان سال آینده میزان موفقیت ائتلاف حاکم را سنجید.

رادیو چین: رهبران چهار کشور ترکیه، روسیه، فرانسه و آلمان 27 اکتبر در استانبول نشست سران چهار طرف مربوط به وضعیت سوریه را برگزار کردند. در بیانیه مشترک منتشر شده پس از نشست آمده است، رهبران چهار کشور خواستار آن شدند که آتش بس همه جانبه در سوریه به منظور کاهش درگیری و خونریزی اجرا شود.رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در جلسه خبری مشترک بعد از نشست سران گفت: رهبران چهار کشور درخصوص وضعیت سوریه به مشورت ثمربخش پرداخته و از طرف های سوریه خواستند هرچه زودتر شورای قانون اساسی تشکیل دهند.

ان .اچ.کی ژاپن:شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، و نارندرا مودی، همتای هندی او، امروز دوشنبه دوازدهمین نشست خود را در توکیو برگزار می کنند. این دو رهبر در نظر دارند که همکاری های امنیتی را افزایش داده و اتحاد اقتصادی بین دو کشور را تقویت کنند.آبه و مودی روز یکشنبه از استان یاماناشی در مرکز ژاپن دیدار کردند. آنها از رنگ های پاییزی در اطراف دریاچه یاماناکا لذت برده و از یک سازنده بزرگ روبات های صنعتی بازدید کردند.

اسپوتنیک روسیه: در ماه اکتبر، پنتاگون حدود یکصد محموله سلاح، مهمات و تجهیزات مختلف را به پایگاه نیروی هوایی رامشتاین در آلمان تحویل داد.به گزارش اسپوتنیک ، این بزرگترین تحویل محموله مهماتی آمریکا به اروپا از سال 1999 است، زمانی که نیروی هوایی ایالات متحده بیش از 900 حمله هوایی را در یوگسلاوی انجام داد.اشاره شده است که تسلیحات محموله های مهماتی برای پاسخ سریع به تهدیدات کشورهای مهاجم طراحی شده است.

آناتولی ترکیه: ژایر بولسونارو، نامزد راست افراطی برزیل با کسب 56 درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به پیروزی رسید.در مقابل، فرناندو حداد از حزب چپگرای کارگران برزیل توانست 44 درصد آرا را به خود اختصاص دهد.گفتنی است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز پیروزی ژایر بولسونارو در انتخابات ریاست جمهوری برزیل را به وی تبریک گفت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *