أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading
18 آبان ماه 1397

رسانه ها؛ شرکت طالبان در نشست صلح افغانستان و…

۱۳۹۷/۰۸/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: کنفرانس صلح افغانستان در مسکو، لغو سفر ترامپ به فرانسه، قانون جدید آمریکا برای محدود کردن پناهندگی مهاجران غیرقانونی، فشار روسیه بر مشتریان نفتی مسکو برای استفاده از یورو به جای دلار، چین آماده مقابله با جنگ تجاری آمریکا، تنش در روابط روسیه و اتریش، تاکید چین و روسیه برمقابله با یکجانبه گرایی ، درخواست 50 نماینده پارلمانی اروپا برای برقراری آتش بس فوری در یمن، تعویق مذاکرات صلح یمن ، پیوستن فنلاند به «طرح واکنش اروپایی و پیشنهاد مشترک ژاپن آمریکا و اتحادیه اروپا برای اصلاح سازمان تجارت جهانی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

آناتولی ترکیه:  دور دوم کنفرانس صلح افغانستان با حضور نمایندگان ارشد دولت این کشور و طالبان در مسکو آغاز شد. به گزارش آناتولی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به این مذاکرات که در سطح معاونین وزارت امور خارجه افغانستان و نمایندگان مربوطه برگزار می شود، هدف آن را تلاش برای یافتن راهی جهت برقراری صلح ملی در این کشور دانست.

دویچه وله : رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس بین‌المللی درباره دموکراسی و چندجانبه گرایی شرکت نمی‌کند. این کنفرانس به‌ مناسبت صدمین سال پایان جنگ جهانی اول در پاریس برگزار می‌شود. رهبران بسیاری از کشورها در آن شرکت می‌کنند. جاستین وایس، نماینده امانوئل مکرون و مسئول برگزاری “گردهمایی صلح پاریس” خبر داده که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در این کنفرانس شرکت نمی‌کند.این کنفرانس قرار است از روز یکشنبه تا سه‌شنبه ۱۱ تا ۱۳ نوامبر (۲۰ تا ۲۲ آبان) در پاریس برگزار شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دولت ترامپ در قوانین جدید خود برای محدود کردن پناهندگی مهاجران، از طریق ممانعت از پناهندگی افرادی که به طور غیرقانونی از مرز جنوبی این کشور وارد آن می‌شوند، اقدام می‌کند.به گزارش ایسنا، مدافعان مهاجران از این اقدام انتقاد کرده و آن را ناقض قوانین آمریکا مبنی بر مجاز بودن افراد به خروج از کشور خود برای پناهندگی در آمریکا، فارق از ورود قانونی یا غیرقانونی آنان به این کشور می‌دانند.

 خبرگزاری مهر: یک رسانه غربی از فشار روسیه بر خریداران نفت مسکو برای استفاده از یورو به جای دلار خبر داد.به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز در خبری اختصاصی از فشار شرکت های بزرگ نفت روسیه بر مشتریان غربی‌شان برای استفاده از یورو به جای دلار خبر داد.در این گزارش همچنین آمده است که شرکت های روسی تلاش می‌کنند در قراردادهای جدید برای سال ۲۰۱۹ مجازات‌هایی را برای مشتریان در صورت کنار کشیدن از قرارداد تحت فشار تحریم‌های آمریکا تعیین کنند.

خبرگزاری ایرنا: رهبران چین با اعلام آمادگی برای مقابله با سیاست های یکجانبه آمریکا در نبرد تجاری، از یک طرف خود را برای بدترین سناریوها آماده می کنند و از طرف دیگر می گویند به هر شکل از این دوره بحرانی و جنگ تجاری، عبور می کنند.به گزارش ایرنا،  شاخصه های تجاری برای چین خرسند کننده نیست اوضاع بورس متغیر شده است و سرمایه گذاران چینی آینده خوبی متصور نیستند همزمان وضعیت تولید در کارخانه های چین نیز بد توصیف شده است اما این کشور خود را برای مقابله جدی با سیاست های خصمانه اقتصادی ترامپ آماده کرده است.

خبرگزاری تسنیم:  وزارت خارجه روسیه سفیر اتریش را برای ادای برخی توضیحات فراخوانده است.به گزارش خبرگزاری تسنیم ، پس از آنکه وین خواستار توضیحات مسکو درباره جاسوسی یک سرهنگ بازنشسته اتریشی برای روسیه شد، وزارت خارجه روسیه نیز امروز جمعه سفیر اتریش را فراخوانده است.بر اساس این گزارش سباستین کورتز صدر اعظم اتریش پیش از این مدعی شده است که یک سرهنگ اتریشی که اخیرا بازنشسته شده است، از دهه 1990 میلادی فعالیت های جاسوسی برای روسیه انجام می داده است.

الکوثرفارسی: ‘لی که چیانگ’ نخست وزیر چین و ‘دیمیتری مدودف’ همتای روس خود در جریان برگزاری بیست و سومین نشست دولت های دو کشور در پکن با یکجانبه گرایی آمریکا مخالفت کردند.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  در این نشست که امروز پنجشنبه برگزار شد طرفین اعلام کردند با یکجانبه گرایی مخالف هستند و به هیچ وجه اجازه نمی دهند نظام های چند جانبه جهان دستخوش تحول شود.

العالم:  قانونگذاران اروپایی ضمن درخواست تعلیق صادرات سلاح به ائتلاف سعودی-اماراتی، خواستار آتش‌بس و توقف فوری درگیری‌ها در یمن شدند.الجزیره گزارش داد که نمایندگان چندین کشور اروپایی از جمله فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آلمان و هلند سند «ندای پاریس برقراری صلح در یمن است» را امضا کردند.

یورونیوز: نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن می‌گوید مذاکرات صلح میان شورشیان و نمایندگان دولت احتمالا با تاخیر و در روزهای پایانی سال ۲۰۱۸ برگزار می‌شود. مارتین گریفیث روز پنجشنبه با اعلام این خبر گفت سازمان ملل در این مدت تلاش می‌کند کمک‌های بشردوستانه به این کشور جنگ‌زده را افزایش دهد.

یورونیوز:  وزرای دفاع نه کشور اروپایی ر اولین نشست رسمی «طرح واکنش اروپایی» در پاریس دیدار کردند و از پیوستن فنلاند به این طرح خبر دادند. برنامه دفاع مشترک اروپا با عنوان «طرح واکنش اروپایی» که با پیشنهاد رییس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون از ماه ژوئن کلید خورد شامل فرانسه، آلمان، بلژیک، دانمارک، هلند، استونی، اسپانیا، پرتغال و بریتانیا است.تحلیلگران نظامی می گویند با پیوستن فنلاند به طرح دفاع مشترک اروپایی به عنوان دهمین کشور، گامی برای تشکیل ارتش واحد در اروپا برداشته شده است.

ان .اچ.کی ژاپن:  هیروشیگه سکو، وزیر بازرگانی ژاپن، می گوید ژاپن، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا مشترکا پیشنهاداتی برای اصلاح سازمان تجارت جهانی ارائه خواهند کرد. روز پنجشنبه، سکو در نشستی با روبرتو آزودو، دبیر کل سازمان تجارت جهانی، در ژاپن درباره این پیشنهادات توضیحاتی ارائه داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *