جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading
26آذرماه 1397

رسانه ها؛ فریاد برگزیت به گوش می رسد و…

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: پررنگ تر شدن مساله خروج فرانسه از اتحادیه اروپایی، دیدار عمر البشیر با اسد در دمشق، نشست طالبان با نمایندگان ۴ کشور در امارات متحده عربی، لغو قرارداد فروش تسلیحات به عربستان از سوی کانادا، سفر رئیس پارلمان عراق به ریاض، تهدید آمریکا به توقف همکاری بااسرائیل به خاطر چین، هشدار آمریکا به معارضان سوریه درباره شرکت در عملیات ترکیه، واکنش کره شمالی به تحریم های جدیدآمریکا، انصراف آمریکا از برگزاری رزمایش در قطب شمال ، واکنش ریاض به قطعنامه سنای آمریکا و تکاپوی دموکرات‌ها برای تصویب قطعنامه علیه عربستان ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صداو سیما: پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، هم اکنون فریاد فرگزیت از فرانسه به گوش می رسد.به گزارش خبرگزاری صداوسیما، همزمان با گسترش اعتراضات به نبود عدالت اجتماعی در فرانسه، شعار فرگزیت در این کشور پررنگ تر می شود. شعار ”فرگزیت“ یعنی خروج فرانسه از اتحادیه اروپا در اعتراضات چند روز گذشته ضد مکرون به گوش رسید.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رییس‌جمهوری سودان با هدف دیدار با مقام‌های سوری وارد دمشق شد و مورد استقبال رییس‌جمهوری سوریه قرار گرفت. به گزارش ایسنا، بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه از عمر البشیر، همتای سودانی خود استقبال کرد. از زمان آغاز درگیری‌های سوریه، البشیر نخستین رهبر عربی است که به این کشور سفر می‌کند.

خبرگزاری مهر:  نشست ۵ جانبه میان نمایندگان آمریکا، عربستان سعودی، پاکستان، امارات متحده عربی و طالبان امروز در «ابوظبی» برگزار می شود. به گزارش خبرگزاری مهر ، گروه طالبان اعلام کرد که نمایندگان دفتر سیاسی این گروه در قطر امروز با نمایندگان ۴ کشور آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و پاکستان در ابوظبی دیدار و گفتگو خواهند کرد.قرار بود امروز دوشنبه نمایندگان آمریکا و طالبان در پاکستان دیدار کنند اما شورای عالی صلح افغانستان مدعی شد که این نشست لغو شده و به جای آن نشست ۵ جانبه ای  بین نمایندگان آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان و طالبان برگزار می‌شود. 

خبرگزاری ایرنا: «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا اعلام کرد که کشورش در واکنش به دست داشتن عربستان در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد و کشتارها در یمن، قرارداد تسلیحاتی بزرگ خود با این کشور را لغو می کند. ترودو طی گفتگو با سی تی وی کانادا گفت: قتل یک روزنامه نگار مطلقا غیرقابل قبول است و کانادا به همین دلیل از همان ابتدا خواستار ارائه پاسخ و راه حل هایی در این رابطه بود.

خبرگزاری فارس: «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق در رأس یک هیأت پارلمانی وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شد.به گزارش  خبرگزاری فارس، الحلبوسی در رأس یک هیأت پارلمانی عراق وارد ریاض شد و مورد استقبال «عبدالله بن محمد آل الشیخ» رئیس شورای مشورتی عربستان سعودی و تعدادی از اعضای این شورا قرار گرفت.

الکوثرفارسی: ناوگان ششم دریایی آمریکا اعلام کرد در صورتی که چین تا دو سال آینده نیز نظارت بر بندر حیفا را برعهده داشته باشد، احتمالا عملیات خود را در این بندر متوقف می‌کند.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  روزنامه اورشلیم پست چاپ رژیم صهیونیستی اعلام کرد: این موضع نیروی دریایی آمریکا کابینه امنیتی را وادار به بازنگری در همکاری با شرکت چینی مسئول اداره بندر کرده است.

العالم: منابع کردی مدعی شد که مقام‌های آمریکایی به مخالفان سیاسی و نظامی دولت سوریه درباره مشارکت در عملیات نظامی ترکیه در شمال این کشور علیه شبه نظامیان کرد هشدار داده است. شبکه تلویزیونی «روودآو» منطقه کردستان عراق مدعی شد که مقام‌هایی در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به «هیأت ملی نیروهای انقلابی و اپوزیسیون سوریه» و گروهک «ارتش آزاد» پیامی با این مضمون ارسال کرده است که در صورت مشارکت در هر عملیات نظامی ترکیه در کرانه خاوری رودخانه فرات به صورت مستقیم با پاسخ واشنگتن مواجه خواهند شد.

رادیو چین: مسؤول دفتر تحقیقات سیاست پژوهشگاه آمریکا وابسته به وزارت امور خارجه کره شمالی گفت، آمریکا به بهانۀ به اصطلاح مسائل حقوق بشر، رهبران و کادرهای کره شمالی را تحریم کرده است که این نوعی اقدام تحریک آمیز است.خبرگزاری مرکزی کره شمالی نوشت، در 6 ماه گذشته پس از برگزاری ملاقات بین رهبران کره شمالی و آمریکا، مقامات عالیرتبه آمریکا از جمله وزیر امور خارجه هر روز به نحوی به کره شمالی توهین کرده اند و وزارتهای خارجه و خزانه داری آمریکا نیز با وارد کردن اتهام پولشویی، تجارت غیرقانونی از طریق کشتیرانی و حملات سایبری به کره شمالی، بارها شرکتها، اشخاص و کشتیهای کره شمالی و کشورهای ثالث مانند روسیه را هدف تحریم قرار داده اند.

اسپوتنیک روسیه: یک نشریه آمریکایی اعلام کرد که آمریکا از ترس درخواست کمک از روسیه از تمرین در قطب شمال منصرف شد. به گزارش اسپوتنیک به نقل از Business Insider، گارد ساحلی آمریکا به دلیل ترس از احتمال ناکارآمدی تنها کشتی سنگین یخ شکن این کشور و ترس از درخواست کمک از روسیه، از شرکت در تمرینات قطبی خود داری کرد.

آناتولی ترکیه: عربستان سعودی از دو قطعنامه سنای آمریکا انتقاد کرده و آنرا دخالت در امور داخلی خود دانست. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی «واس» وزارت امور خارجه این کشور طی بیانیه ای قطعنامه در مورد قتل جمال خاشقجی و جنگ یمن سنای آمریکا را محکوم کرده و آنرا دخالت در امور داخلی خود دانست.

پارس تودی :  تارنمای هیل گزارش داد، «نانسی پلوسی» عضو ارشد حزب دموکرات آمریکا تحت فشار است تا هنگامی که ریاست مجلس نمایندگان را برعهده می گیرد، دونالد ترامپ را در رابطه با عربستان به چالش بکشد. به گزارش پارس تودی، اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارند جلسات استماعی در خصوص جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن برگزار کنند. آنها همچنین می خواهند ژانویه درباره قطع حمایت آمریکا از این جنگ رای گیری کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *