جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

ابوترابی: با سلاح هایی پیشرفته و نامشخص از ایران دفاع میکنیم

بامداد امروز رسانه های متعدد داخلی و خارجی از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان خبر دادند، فرمانده کل ارتش و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران اما این صدا را مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک ذکر کردند و تاکید کردند که هیچ خسارت و حادثه‌ای وجود نداشته‌.

گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد

در بیانیه کشورهای گروه ۷ آمده است: «ما اقدام به اعمال تحریم‌های مضاعف علیه شرکت‌ها و افراد در کشور‌های ثالث که به روسیه در دستیابی به ابزار‌ها و تجهیزات دیگر مناسب تولید تسلیحات و یا توسعه صنایع نظامی کمک می‌کنند، خواهیم کرد.»

Loading
30 آذرماه 1397

رسانه ها؛ خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و…

۱۳۹۷/۰۹/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: دستور ترامپ به خروج هفت هزار نیروی آمریکا از افغانستان، استعفای وزیر دفاع آمریکا، واکنش افغانها به تصمیم ترامپ درباره افغانستان، واکنش وزیردفاع فرانسه به تصمیم ترامپ درباره سوریه، تلاش مجدد روسیه در جلب حمایت جامعه جهانی برای حفظ پیمان موشکی، افزایش بودجه نظامی ژاپن، حمله شدید پوتین به غرب در کنفرانس خبری سالانه، تصویب قطعنامه ضد آمریکایی در مجمع عمومی سازمان ملل، هشدار هند به پاکستان، مخالفت چین با امضای لایحه "ورود برابر به تبت" در آمریکا، نشست روسای قبایل سوریه در پی خروج آمریکا از کشورشان و دستور پوتین برای تقویت پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

الکوثرفارسی:  دو مقام دفاعی آمریکا اعلام کردند در تغییری ناگهانی در جنگ هفده ساله آمریکا در افغانستان، دولت ترامپ به ارتش آمریکا دستور داده است خارج کردن حدود هفت هزار نظامی آمریکایی را از افغانستان طی ماههای آتی آغاز کند.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، نیویورک تایمز با اعلام این خبر افزود : این تصمیم مقامات افغان را که می گویند درباره این طرح ها به آنها چیزی گفته نشده است، سردرگم کرده است. 

اسپوتنیک روسیه: دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا دیشب طبق معمول از طریق توئیتر اعلام کرد جیمز متیس، وزیر دفاع این کشور از سمت خود کنار می رود.به گزارش اسپوتنیک، شایعات درباره استعفای “سگ هار” (لقب متیس) از مدتها پیش رواج پیدا کرده بود و همه از اختلاف نظرهای متیس و ترامپ درباره تعدادی از مسائل کلیدی خبر داشتند.

خبرگزاری مهر:  سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان به تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن ۷۰۰۰ نظامی آمریکایی از افغانستان واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل  از النشره،هارون چخانسوری سخنگوی اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان اعلام کرد: خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تاثیری بر امنیت کشور نخواهد داشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر دفاع فرانسه تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای این کشور از سوریه را “بسیار ویرانگر” خواند. به گزارش ایسنا،  فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه در واکنش به تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای این کشور از سوریه، آن را تصمیمی بسیار ویرانگر دانست و تاکید کرد: ماموریت ما در سوریه تمام نشده است.

خبرگزاری تسنیم:  روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره لزوم حفظ پیمان موشکی به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه داده که متن آن بی‌طرفانه تهیه شده و تنها بر لزوم پایبندی به تعهدات به‌خاطر تقویت ثبات راهبردی تاکید شده، ولی همچنان تضمینی برای تصویب این سند وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری تسنیم ، روزنامه «کامرسانت» امروز نوشت: مجمع عمومی سازمان ملل، احتمالا امروز پیش‌نویس قطعنامه تهیه شده توسط روسیه برای دفاع از حفظ پیمان مربوط به نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط که آمریکا قصد خروج از آن را دارد را مورد بررسی قرار می دهد.

خبرگزاری صداو سیما:  در بودجه سال مالی آینده ژاپن، دولت این کشور ۴۷ میلیارد دلار برای بودجه دفاعی کشور اختصاص داده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ با توجه به اینکه ژاپن می خواهد قدرت دفاع ضد موشکی خود را تقویت کند و برای مقابله با چین از هواپیماهای رادار گریز استفاده کند ، توکیو امروز افزایش بی سابقه بودجه دفاعی خود خبر داد.

دویچه وله:  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در کنفرانس خبری سالانه به شدت به غرب حمله کرد. او در برابر خبرنگاران گفت غرب نگران افزایش قدرت روسیه است و در نظر دارد پیشرفت‌های این کشور را متوقف کند.رئیس جمهوری روسیه اتهامات جاسوسی به کشورش را از طرف غرب در راستای افزایش قدرت کشورش دانست و گفت غرب برای جلوگیری از پیشرفت روسیه این اتهامات را به کشورش وارد می‌کند.

پارس تودی: مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه ای از آمریکا خواست تا اقدامات غیرقانونی علیه نمایندگان و اماکن دیپلماتیک روسیه در این کشور را متوقف کند.به گزارش پارس تودی، دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل اعلام کرد: مجمع عمومی این سازمان قطعنامه ای را تصویب کرده که خواستار توقف اقدامات غیرقانونی آمریکا علیه دیپلمات های روس است. مجمع عمومی دو قطعنامه به پیشنهاد کمیته ششم (حقوقی) تصویب کرد که در یکی از آن ها به صراحت از اقدامات آمریکا علیه دیپلمات ها و اماکن دیپلماتیک روسیه انتقاد شده بود.

العالم: راویش کومار سخنگوی وزارت امور خارجه هند در واکنش به اظهارات عمران خان نخست وزیر پاکستان در ارتباط با کشته شدن 7 غیر نظامی در کشمیر گفت: اسلام آباد به جای دخالت در امور داخلی کشور های همسایه باید مشکلات خود را حل کند. بنابر گزارش نشریه “تایمز او ایندیا”، سخنگوی وزارت امور خارجه هند افزود: پاکستان هیچ اقدامی در مقابل گروه های تروریستی که در خاک این کشور فعال هستند انجام نمی دهد و اینگونه اظهارات از سوی اسلام آباد نشان دهنده عدم صداقت و رویکرد دوگانه این کشور است.

رادیو چین: لایحه کنگره آمریکا درباره “ورود برابر به تبت در سال 2018” با امضای رییس جمهور آن کشور به قانون تبدیل شد. این قانون با متهم کردن سیاست اصلاحات و درهای باز در منطقه خودمختار تبت چین، مدعی اتخاذ سیاست روادیدی تبعیض‌آمیز علیه برخی مقامات چین شده و با نقض اصول روابط بین‌المللی و دخالت در امور داخلی و جریحه‎دار کردن احساسات مردم چین، پیامی غلط را به جدایی‎طلبان تبت ارسال کرده است.

آناتولی ترکیه: روسای قبایل مناطق تحت اشغال گروههای کرد تروریستی پ.ی.د/پ.ک.ک در شمال سوریه پس از خروج نظامی آمریکا از کشورشان طی نشستی به چاره‌اندیشی خواهند پرداخت.به گزارش منابع موثق محلی، در پی اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، روسای 150 قبیله و عشیره مناطق تحت اشغال گروه تروریستی پ.ی.د/پ.ک.ک در شمال این کشور طی نشتی برای اتخاذ تدابیر لازم گرد هم می‌آیند.

خبرگزاری فارس:  رئیس جمهور روسیه گفت: «مسکو» مجبور است پایگاه نظامی خود در تاجیکستان را تا زمان بهبود اوضاع در افغانستان تقویت کند. به گزارش خبرگزاری فارس ، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در نشست سالانه خود با روزنامه نگاران به تقویت پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان اشاره کرد.وی گفت: ما معتقدیم که حل و فصل بحران افغانستان تنها از راه توافق میان طرف‌های ذیربط در داخل این کشور امکان پذیر است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *