جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading
1 دیماه 1397

رسانه ها؛ تعطیلی دولت آمریکا و…

۱۳۹۷/۱۰/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: عدم توافق دولت و کنگره آمریکا بر سر لایحه بودجه موقت، ترامپ خواستار استفاده از "گزینه هسته‌ای"، ورود رئیس تیم ناظران سازمان ملل به یمن ، کمک آمریکا به نیروی دریایی اوکراین، انتقاد ژاپن ازحملات سایبری چین، تعویق عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات، ورود ناو هواپیمابر آمریکا به خلیج فارس، پایبندی چین بر سیاست اصلاحات و درهای باز، پاسخ روسیه به اولتیماتوم آمریکا، استقبال ترکیه از تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه و واکنش‌ سیاستمداران آمریکایی به استعفای وزیر دفاع ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس:  در پی عدم توافق دولت و کنگره آمریکا بر سر لایحه بودجه موقت، دولت آمریکا رسما وارد وضعیت موسوم به تعطیل شد. به گزارش خبرگزاری فارس،  ۹ وزارتخانه و ده‌ها اداره دولتی تا زمان تصویب بودجه تعطیل خواهند بود و کارکنان آن‌ها هم حقوق دریافت نخواهند کرد.در پی عدم موفقیت نماینده‌های کنگره آمریکا در رسیدن به توافقی برای اجابت درخواست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور جهت تأمین بودجه احداث دیوار حائل در مرز مکزیک بخش‌هایی از دولت فدرال تعطیل شد.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس جمهور آمریکا از رهبر جمهوری خواهان مجلس سنا خواست تا برای تصویب لایحه بودجه که شامل هزینه موردنظر وی برای ساخت دیوار در مرز مکزیک می شود، از گزینه موسوم به هسته‌ای بهره گیرد.به گزارش خبرگزاری تسنیم ، ترامپ همچنین از “میچ مک کانل” رهبر اکثریت جمهوری خواهان در سنا درخواست کرد تا برای تصویب شدن بودجه ساخت دیوار از “گزینه هسته ای” استفاده کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  منابع مطلع در سازمان ملل اعلام کردند که رئیس تیم ناظر سازمان ملل برای نظارت بر آتش‌بس یمن امروز (شنبه) وارد عدن در جنوب یمن شد تا با مسئولان دولت مستعفی دیدار کند. به گزارش ایسنا، منابع مطلع اعلام کردند که پاتریک کریستوفر، ژنرال هلندی و رئیس کمیته ناظر بر آتش‌بس “الحدیده” امروز به منظور آغاز مأموریت خود و دیدار با مقامات دولت مستعفی یمن وارد عدن شد و یک‌شنبه نیز به منظور دیدار با رهبران انصارالله، عدن را به مقصد صنعا ترک خواهد کرد.

 خبرگزاری مهر: آمریکا برای تقویت نیروی دریایی اوکراین در برابر روسیه، ۱۰ میلیون دلار به کی یف کمک می کند.به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال افزایش کمک های نظامی انگلیس و لیتوانی به اوکراین، آمریکا نیز در نظر دارد برای تقویت نیروی دریایی اوکراین در برابر روسیه مبلغ ۱۰ میلیون دلار به کی یف کمک کند.روابط روسیه و اوکراین از ماه نوامبر پس از آنکه روسیه سه کشتی اوکراینی را به دلیل ورود به آبهای روسیه توقیف کرد تیره تر شده است.

خبرگزاری ایرنا: نشریه ژاپن تودی نوشت: ژاپن از چین به دلیل حملات سایبری گروه هکرهای وابسته به چین که دولت، شرکت ها و مراکز آموزشی ژاپن را هدف قرار داده اند، انتقاد کرد و از پکن خواست تا مسئولیت این اقدامات را بر عهده بگیرد.به گزارش ایرنا، «تاکشی اوسگوا» دبیر مطبوعاتی وزارت امور خارجه ژاپن می گوید: تمامی اعضای گروه 20 موسوم به «جی 20» از جمله چین، متعهد به ممنوعیت سرقت مالکیت معنوی فناوری اطلاعات دیگر کشورها شدند و در صورت نیاز به عنوان عضو جامعه بین الملل، ملزم به پذیرش مسئولیت اقدامات خود هستند.

الکوثرفارسی: رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد به دنبال موضع اخیر آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از سوریه، ترکیه تصمیم گرفت آغاز عملیات نظامی در شرق رود فرات را تا مدتی به تأخیر اندازد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم توزیع جوایز در میان صادرکنندگان برتر ترکیه در شهر استانبول گفت: گفتگوی تلفنی من با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و تماس‌های دستگاه‌های دیپلماتیک و امنیتی دو کشور و همچنین اظهارات اخیر آمریکا درباره سوریه باعث شد تا ما برای مدتی در آغاز عملیات نظامی شرق رود فرات وقفه ایجاد کنیم اما این وقفه دائمی نیست.

یورونیوز:    ناو هواپیمابر «یواس‌اس‌ جان سی‌استنیس» روز جمعه وارد خلیج فارس شد. به گزارش آسوشیتد پرس این ناو اولین کشتی جنگی آمریکا است که پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و پس از طولانی‌ترین دوره غیبت ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا، به خلیج فارس اعزام شده است.

رادیو چین:  جین‎پینگ، رئیس جمهوری خلق چین در مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز با جمع‌بندی تجربیات موفق چین بر پایبندی این کشور بر گسترش درهای باز و پیشبرد مستمر ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک تأکید کرد. چین، 40 سال پیش از لحاظ میزان تجارت کالا در مقام 29 جهان قرار داشت. به دنبال اجرای سیاست یاد شده، چین مناطق ویژه توسعه اقتصادی را ایجاد کرد و به سازمان تجارت جهانی پیوست، طرح یک کمربند یک جاده را مطرح و اجرا کرد و 12 منطقه آزاد تجاری را به راه انداخت.

اسپوتنیک روسیه:  سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که در حال حاضر مسکو تلاش می کند تا هزینه ویزا برای آمریکایی ها را کاهش دهد. به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره افزایش تعرفه های ویزای آمریکا برای شهروندان روسیه از اول ژانویه سال 2019، از این اقدام واشنگتن ابراز نارضایتی کرد.

آناتولی ترکیه: وزیر امور خارجه ترکیه تصریح کرد که آنکارا از تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه استقبال می‌کند. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست مشترک مطبوعاتی با کارملو آبلا، وزیر خارجه مالت در شهر والتا، پایتخت این کشور با بیان این که آنکارا از خروج واشنگتن از سوریه استقبال می کند، گفت: نحوه خروج نظامیان آمریکا باید جهت جلوگیری از هر گونه خلاء در این منطقه با هماهنگی ترکیه و ایالات متحده صورت گیرد. این امر در سطوح مختلف در حال انجام است.

پارس تودی :  قانونگذاران آمریکا از هر دو جناح سیاسی، سیاست‌های ترامپ از جمله تخلیه نیروهای آمریکا از سوریه را که منجر به استعفای «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا شد محکوم کردند.به گزارش پارس تودی، «نانسی پلوسی» (Nancy Pelosi)، رئیس اقلیت دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «از استعفای ژنرال متیس و از تاثیری که این استعفا روی کشور می‌گذارد و پیامی که برای نظامیان دارد، شوکه شدم .»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *