جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری را خطرناک خواند

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تلاش اسرائیل قانونی کردن پاسگاه‌های شهرک‌نشینان یهودی در کرانه باختری اشغالی را محکوم کرد و هشدار داد که چنین اقدامی «خطرناک و غیرمسئولانه» است.

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می‌کنیم.

مسکو: قطعنامه آمریکا درباره سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از توافقنامه‌های بین‌المللی بود

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه بامداد پنجشنبه گفت که قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از چارچوب حقوقی توافقنامه‌های بین‌المللی بود و به همین دلیل، مسکو آن را وتو کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ اوضاع ناآرام و بحرانی در کوزوو و…

۱۴۰۲/۰۳/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: آماده باش ارتش صربستان برای استقرار در مرز کوزوو، واکنش آمریکا و اروپا به ناآرامی‌های شمال کوزوو، هشدار دوباره مدودف درباره استفاده از سلاح اتمی در اوکراین، انتقال پاتریوت‌های آلمان از اسلواکی به لیتوانی، آغاز آموزش خلبانان اوکراینی برای هدایت اف 16از هفته آینده، تاکید صدراعظم آلمان بر حمایت کامل از اوکراین، رکود اقتصاد آلمان، برگزاری بزرگترین رزمایش رژیم صهیونیستی در اطراف نوار غزه، تاسیس مرکز هوش مصنوعی آمریکا در اقلیم کردستان عراق، گفتگوی مقامات ارشد جمهوری آذربایجان و ناتو، هشدار پکن به توکیو در رابطه با احتمال حضور فومیو کیشیدا در نشست آتی ناتو، انتشار جزئیات گفتگوی لاوروف با نماینده ویژه چین، پایان نشست اپک در دیترویت بدون بیانیه مشترک، هشدار صندوق جهانی پول درباره افزایش سرسام‌آور بدهی واشنگتن، نگاهی به تحولات یونان و  تمدید وضعیت اضطراری در مولداوی برای هشتمین بار از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر :  وزیر دفاع صربستان از اعزام نیروهای نظامی این کشور به مرز مشترک با کوزوو خبر داد.«میلوش ووچویچ» وزیر دفاع صربستان تأیید کرد که «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان دستور آماده‌باش ارتش را امضا کرده است. ووچویچ تاکید کرد که اقداماتی «آلبین کورتی» نخست وزیر کوزوو انجام می‌دهد، صربستان را به سوی خطوط قرمز سوق داده وباعث فروپاشی کامل گفتگوها میان دو طرف و تشدید تنش می‌شود. نظامیان کوزوو امروز تلاش کردند تا وارد ساختمان‌های دولتی در شهرهای با اکثریت صرب‌نشین کوزوو شوند، که واکنش خشمگین مردم را برانگیختند.

خبرگزاری تسنیم:  آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت: اقدامات دولت کوزوو در ورود نیروهای نظامی به ساختمانهای شهرداری در شمال کوزوو را محکوم می کنیم. وی افزود: اقدامات کوزوو منجر به تشدید تنش و ضربه زدن به تلاشهای ما برای عادی سازی روابط میان کوزوو و صربستان شده است. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد درگیری ها میان تظاهرات کنندگان و نیروهای پلیس در شمال کوزوو را به شدت محکوم می کنیم.آمریکا، فرانسه،  ایتالیا، آلمان، و انگلیس در بیانیه مشترک اعلام کردند: تصمیم دولت کوزوو برای ورود زورگویانه به ساختمانهای شهرداری در شمال این کشور را محکوم می کنیم و از این کشور می خواهیم فورا از این اقدامات عقب نشینی کرده و تنش آفرینی را متوقف کند و با هیئت اروپایی هم همکاری کند.

خبرگزاری فارس:  نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه با بیان اینکه جنگ اوکراین ممکن است تا دهه‌ها نیز طول بکشد،‌گفت که اروپا عقل خود را از دست داده و با تصمیمات اشتباه به وخامت اوضاع دامن می‌زند. «دیمیتری مدودف» همچنین درباره ارسال احتمالی هرگونه سلاح اتمی یا مهمات رادیواکتیو توسط کشورهای غربی به اوکراین هشدار داد. مدودف که به ویتنام سفر کرده، طی نشست خبری گفت اگر غرب تصمیم بگیرد به اوکراین تسلیحات هسته‌ای ارائه کند، روسیه نیز مجبور خواهد بود که یک حمله پیش‌دستانه برای جلوگیری از آن انجام دهد.

خبرگزاری ایرنا:  وزارت دفاع آلمان اعلام کرد که سامانه‌های دفاعی پاتریوت خود را از اسلواکی به لیتوانی منتقل خواهد کرد تا به تامین امنیت نشست سران ناتو در این کشور حوزه دریای بالتیک کمک کند. وزارت دفاع آلمان در بیانیه‌ای گفت که سامانه‌های زمینی، هوایی و دریایی را برای تامین امنیت نشست سران ناتو در ۱۱ و ۱۲ ژوئیه (۲۰ و ۲۱ تیر ماه) در ویلنیوس به پایتخت لیتوانی ارسال خواهد کرد.این بیانیه افزود که تجهیزاتی را که در جناح شرقی ناتو مستقر بوده یا از آلمان امکان فعالیت دارند، برای تامین امنیت این نشست به کار خواهد گرفت.

تی .آر.تی ترکیه:  آمریکا اعلام کرد :آموزش خلبانان اوکراینی هفته آینده آغاز می‌شود. لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در پی نشست مجازی ژنرال مارک میلی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این‌کشور با گروه تماس دفاعی اوکراین طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک اعلام کرد: رهبری ائتلاف اروپایی را که به منظور آموزش خلبانان اوکراینی برای استفاده از جنگنده‌های اف ـ 16  تشکیل یافته، دانمارک و هلند بر عهده خواهند گرفت. وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا ضمن یادآوری اینکه این دو کشور با رایزنی آمریکا و هم‌پیمانش یک برنامه آموزشی آماده خواهند کرد افزود: کشورهای نروژ، بلژیک، پرتغال و لهستان پیشنهاد یاری به برنامه آموزشی مورد نظر را مطرح کردند. انتظار داریم که کشورهای بیشتری به این اقدام مهم یاری کنند.

العالم فارسی: صدر اعظم آلمان گفت که این کشور تا هر زمان که نیاز باشد از اوکراین حمایت خواهد کرد. «اولاف شولتز»  گفت که برلین تصمیم دارد تا هر زمان که لازم باشد از کی‌یف حمایت کند.ادامه حمایت آلمان از اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که اقتصاد این کشور به سبب فاکتورهایی نظیر تورم بالا، افزایش هزینه‌های انرژی به سبب تحریم های غرب علیه صادرات انرژی روسیه و افزایش قیمت مواد خام با مشکلاتی روبرو است.

دویچه وله: اقتصاد آلمان دچار رکود شد.  اقتصاد آلمان در دو بازه زمانی سه ماهه اخیر کوچک شده و به این ترتیب این کشور وارد رکود اقتصادی شده است. نرخ بالای تورم موجب کاهش قدرت خرید مردم و کند شدن تولید اقتصادی شده است. اداره فدرال آمار آلمان اواخر آوریل برآورد کرده بود که رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه نخست امسال در امتداد سطح سال قبل مانده و صفر درصد بوده است. این اداره در یک ارزیابی مجدد این رقم را اصلاح و اعلام کرد اقتصاد آلمان در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سه ماه پیش از آن ۰/۳ درصد کوچک شده است.

الکوثرفارسی:  رسانه‌های عبری زبان فاش کردند که سران رژیم اسرائیل در نشستی امنیتی با تاکید بر ضرورت برگزاری فوری رزمایش «خودروهای آتش» از ادامه عملیات نظامی ارتش در اطراف نوار غزه منصرف شده‌اند. وبگاه صهیونیستی والا در تأیید این گزارش اعلام کرد که رزمایش بزرگ ارتش که در سال گذشته میلادی که با عملیات نظامی «نگهبانان دیوار» ضد گروه‌های مقاومت در غزه مصادف شد، امروز برگزار می‌شود. عملیات نگهبانان دیوار اشاره به جنگ سال گذشته میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت در نوار غزه در ماه می است.این منبع عبری با اشاره به جزئیات این رزمایش فاش ساخت که در مرحله نخست رزمایش، ستاد مشترک ارتش وارد عمل خواهد شد و طبق متغیرهای امنیتی، این رزمایش فاز دوم را عملیاتی خواهد کرد و به دنبال آن همه مراکز فرماندهی و یگان‌ها برنامه خود را آغاز خواهند کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دولت اقلیم کردستان عراق از افتتاح قریب الوقوع دو مرکز هوش مصنوعی در این منطقه توسط تعدادی از شرکت‌های سرمایه گذاری آمریکایی خبر داد. اداره رسانه و اطلاع رسانی دولت اقلیم کردستان عراق در این باره اعلام کرد: محمد شکری، رئیس سازمان سرمایه گذاری اقلیم با هیئتی از شرکت‌های آمریکایی فعال در زمینه هوش مصنوعی دیدار کرد.طبق بیانیه این اداره، در این دیدار به بررسی اجمالی کار این شرکت‌ها پرداخته شد و بر تلاش آنها برای افتتاح دو مرکز ثابت و تعداد زیادی مرکز سیار در مناطق مختلف اقلیم کردستان عراق تاکید شد. در این بیانیه همچنین آمده است: رئیس سازمان سرمایه گذاری حمایت خود را از موفقیت این ایده اعلام کرد و به همین منظور بر ارائه تمامی حمایت‌ها و تسهیلات در چارچوب قوانین سرمایه گذاری تاکید کرد.

خبرگزاری صدا و سیما:  دیپلمات ارشد جمهوری آذربایجان و نماینده ویژه دبیرکل ناتو درخصوص روند صلح بین باکو و ایروان گفتگو کردند. وزارت امور خارجه آذربایجان اعلام کرد جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، با خاویر کولومینا، نماینده ویژه دبیرکل ناتو در قفقاز و آسیای میانه، دیدار کرد. در این دیدار دو طرف روند عادی سازی روابط میان باکو و ایروان را مورد بررسی قرار دادند. در این بیانیه آمده است: طرفین درخصوص همکاری‌های ناتو و جمهوری آذربایجان، روند عادی سازی و وضعیت کنونی مذاکرات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بحث و تبادل نظر کردند.

خبرگزاری ایلنا:  چین به نخست‌وزیر ژاپن درباره حضور در نشست ناتو هشدار داد. نشست ناتو بناست در ماه جولای برگزار شود و در حال حاضر بحث‌هایی برای حضور «فومیو کیشیدا»، نخست‌وزیر ژاپن در این نشست در جریان است. سخنگوی وزارت خارجه چین طی نشستی خبری گفت: توکیو باید از اقداماتی که می‌تواند به روابط دوجانبه با چین و دیگر کشورهای منطقه ضربه بزند، اجتناب کند. وی افزود که افزایش حضور ناتو در منطقه آسیا۰اقیانوسیه به صلح و ثبات در منطقه آسیب می‌زند و کشورهای منطقه باید در این زمینه هوشیاری کافی داشته باشند.

اسپوتنیک روسیه:  جزئیات گفتگوی لاوروف با نماینده ویژه چین مشخص شد. سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با لی هوی، نماینده ویژه دولت چین در امور اوراسیا، بر تعهد خود به حل دیپلماتیک بحران اوکراین تایید کرد.وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد: وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به مشارکت شخصی لی هوی در تقویت همکاری راهبردی همه جانبه روسیه و چین، از ورود وی به مسکو در مقام جدید استقبال کرد. تبادل نظر در مورد وضعیت اطراف اوکراین و چشم انداز حل و فصل درگیری صورت گرفت. لاوروف از طرف چینی به خاطر موضع متعادلش در مورد بحران اوکراین قدردانی کرد و از امادگی پکن برای ایفای نقش مثبت در حل و فصل ان ستایش کرد.

ان. اچ.کی ژاپن: نشست اپک در دیترویت بدون بیانیه مشترک به پایان رسید. وزیران بازرگانی مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوس آرام (APEC) طی دو روز در دیترویت، میشیگان ملاقات کردند تا در مورد موضوعات نگران کننده برای طرفین گفتگو کنند. با این حال، آنها مذاکرات را بدون توافق بر سر بیانیه مشترک به پایان رساندند. آنها تلاش کردند تا به زمینه‌های مشترکی در مورد زنجیره تامین، امنیت غذایی، نیمه هادی‌ها و مواد معدنی حیاتی دست یابند. اما رهبران آمریکا و متحدانش نگران سیاست‌های چین هستند که به نفع شرکت‌های داخلی و دولتی خود است. بنابراین آنها سعی کرده‌اند اتکای خود به پکن را کاهش دهند.

رادیو چین:   مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول در نشست خبری با اعلام زنگ خطر به افزایش سقف بدهی‌های واشنگتن به صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که ناتوانی دولت بایدن در بازپرداخت معوقات مالی، اقتصاد آمریکا را در معرض خطر جدی قرار خواهد داد.«کریستینا جورجی‌یوا» در گفت‌وگو با رسانه‌های خبری در ارزیابی از وضعیت دورنمای اقتصاد جهانی هشدار داد که اثرات بحران بدهی آمریکا حتماً اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهانی را با رکود مواجه خواهد کرد. بر پایه این گزارش، صندوق جهانی پول به مقامات واشنگتن هشدار داده است که مجلس نمایندگان آمریکا بایستی فوراً سقفی برای استقراض داخلی دولت تعیین کنند و با تعیین سیاست مالی از تکرار آن ممانعت کنند.

آناتولی  ترکیه:  یوانیس سارماس نخست‌وزیر دولت موقت یونان سوگند یاد کرد. یوانیس سارماس، رئیس کل دیوان محاسبات یونان، که به دلیل عدم تشکیل دولت پس از انتخابات عمومی در یونان، به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت منصوب شده است، سوگند یاد کرد. کاترینا ساکلاروپولو رئیس جمهور یونان، پس از آنکه هیچ حزبی نتوانست اکثریت را در انتخابات عمومی 21 مه کسب کند، سارماس را تا انتخابات دوم در 25 ژوئن به عنوان نخست‌وزیر موقت منصوب کرد.

ایران پرس:  پارلمان مولداوی جمعه شب برای هشتمین بار به دلیل درگیری های اوکراین و تاثیرات آن بر این کشور، تمدید وضعیت فوق العاده در این کشور را تصویب کرد. مقامات مولداوی در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، وضعیت اضطراری در این کشور اعلام کردند. “ایگور گروسو” رئیس پارلمان مولداوی گفت: طرح تمدید وضعیت فوق العاده به مدت ۶۰ روز با رای ۵۸ نماینده (از ۱۰۱ نفر) تصویب شد. پیش از این “دورین ریسین” نخست وزیر مولداوی ضمن درخواست از پارلمان برای تمدید وضعیت اضطراری، خاطرنشان کرد که مولداوی به دلیل سیستم های انرژی به هم پیوسته کشورها، مستقیماً تحت تأثیر درگیری اوکراین قرار دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *