جدیدترین مطالب

یک سالگی جنگ داخلی سودان

۱۵ آوریل ۲۰۲۳ صدای تیراندازی و دود ناشی از انفجار در خارطوم پایتخت سودان، بعد از چند هفته تنش میان دو ژنرال قدرتمند کشور، از شروع یک درگیری ویرانگر و فرسایشی خبر داد.

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از رشد تروریسم در افغانستان و به‌ویژه قدرتمندشدن داعش خراسان مستقر در این کشور، ارتش روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان‌ برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی چهارروزه را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این وزارتخانه اعلام کرد که این رزمایش مشترک نظامی در پایگاه نظامی شماره ۲۰۱ روسیه در منطقه ختلان و «حرب میدان» تاجیکستان که در ۲۰کیلومتری مرزی افغانستان قرار دارد، انجام می‌شود.

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

Loading

أحدث المقالات

نخست‌وزیر قطر: دوحه در نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات آتش‌بس غزه بازنگری می‌کند / از تلاش‌های ما سوءاستفاده شده

نخست‌وزیر قطر نسبت به وضعیت فعلی تلاش‌های میانجیگرانه بین‌المللی به رهبری دوحه برای کمک به دستیابی به توافق بر سر آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در غزه ابراز نگرانی کرد.

یک سالگی جنگ داخلی سودان

۱۵ آوریل ۲۰۲۳ صدای تیراندازی و دود ناشی از انفجار در خارطوم پایتخت سودان، بعد از چند هفته تنش میان دو ژنرال قدرتمند کشور، از شروع یک درگیری ویرانگر و فرسایشی خبر داد.

نخست وزیر جوان فرانسه هم نتوانست ماکرون را از مشکلات برهاند

رئیس جمهور فرانسه در حالی در اوایل سال جاری گابریل آتال جوان را به عنوان نخست وزیر بر سر کار آورد که امید داشت بتواند به کمک او به دوره دوم ریاست جمهوری اش حال و هوای بهتری بدهد، اما همچنان بعد از صد روز حکومت وی ماکرون با مشکلات زیادی مواجه است.

Loading

رسانه‌ها؛ پوتین به دنبال معماری نوین امنیت جهانی و…

۱۴۰۲/۰۳/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: آغاز یازدهمین اجلاس امنیت بین الملل با حضور نمایندگان عالی امنیتی ۱۰۱ کشور جهان در مسکو، هشدار لاوروف به غرب درباره خطر وقوع جنگ هسته‌ای، ثبت هفتاد درصدی تبادلات تجاری چین و روسیه با یوآن و روبل، دلارزدایی در مبادلات تجاری؛ دستورکار اتحادیه پایاپای آسیا، تاکید امارات بر واحد پول عربی مشترک به جای دلار، پیوستن بولیوی به حذف کنندگان دلار، چین به دنبال تسریع خط لوله گاز با ترکمنستان، گفتگوی رئیس جمهور چین و نخست وزیر روسیه، اقدام روسیه به تغییر نام «باخموت»  در اوکراین، حمایت بالقوه آلمان از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، درگیری مرزی جدید در روسیه و اوکراین، تایید برنامه ناتو برای گشودن دفتر در ژاپن، تصویب بودجه رژیم صهیونیستی، بازداشت شبکه جاسوسی موساد علیه ایران در ترکیه، آزمایش دوربردترین موشک بالستیک ترکیه و سقوط سهام ایالات متحده به دلیل نگرانی از سقف بدهی ایالات متحده از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: رئیس جمهور روسیه از کشورهای مستقل دعوت کرد که برای معماری نوین سازوکار تأمین امنیت و تقویت ثبات در جهان، همکاری های نزدیکی را دنبال کنند. ولادیمیر پوتین چهارشنبه در پیام تصویری به نشست افتتاحیه یازدهمین اجلاس امنیت بین الملل که با حضور نمایندگان عالی امنیتی ۱۰۱ کشور جهان در مسکو در حال برگزاری است، اظهار داشت: بهترین جایگزین برای سیاست مخرب شانتاژ و تهدید ، تحکیم ثبات در جهان و دستیابی به یک مفهوم و سازوکار تأمین امنیت مشترک در شرایط کنونی است. رئیس جمهور روسیه گفت: در حالی که کشورهای غربی آشکارا به‌دنبال تشدید تنش و دامن زدن به ناامنی در جهان هستند، کشورهای مستقل از آسیا تا آفریقا باید به بنا نهادن سازوکار فرایند تأمین امنیت پایدار برای همه کشورها کمک کنند.

خبرگزاری ایلنا: وزیر خارجه روسیه به آمریکا و اتحادیه اروپا نسبت به خطر وقوع جنگ هسته‌ای هشدار داد. «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه امروز -چهارشنبه- در کنفرانس امور امنیتی گفت: ما از معاهده نیروهای مسلح در اروپا به دلیل ناکارآمدی آن و به دلیل اقدامات ایالات متحده آمریکا خارج شدیم.لاوروف با بیان اینکه کشورهای ناتو به طور مستقیم درجنگ اوکراین درگیر هستند، هشدار داد که مشارکت غرب در این جنگ منجر به خطر وقوع جنگ هسته‌ای می‌شود.

خبرگزاری مهر:  نخست‌وزیر روسیه گفت: ۷۰ درصد تبادلات تجاری چین و روسیه با یوآن و روبل انجام می‌شود. «میخائیل میشوستین»، نخست‌وزیر روسیه که هم‌اکنون در پکن به سر می‌برد در دیدار با «لی چیانگ»، نخست‌وزیر چین اعلام کرد که حجم تبادلات تجاری بین دو کشور امسال از مرز ۲۰۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد. وی دراین‌باره گفت: روابط بین مسکو و پکن در حال حاضر پیشرفت بی‌سابقه‌ای داشته است.ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین تصمیم گرفتند که خطوط راهبردی برای افزایش همکاری‌ها در ۸ حوزه را ترسیم کنند.وی با بیان اینکه «در حال حاضر ۷۰ درصد تسویه‌حساب‌های مالی بین روسیه و چین با ارزهای ملی دو کشور انجام می‌شود» گفت: امسال طبق برنامه‌ریزی‌ها حجم تجارت بین دو کشور نه تنها به ۲۰۰ میلیارد دلار می‌رسد، بلکه از این عدد هم عبور خواهیم کرد.

خبرگزاری صدا و سیما:  رئیس کل بانک مرکزی ایران با بیان اینکه در حال حاضر شاهد حضور برخی بانک‌های خارجی و یا تاسیس بانک‌های مشترک در ایران هستیم، گفت: کشور‌های عضو اتحادیه پایاپای آسیا براساس آخرین اطلاعات صندوق بین المللی پول سهمی در حدود ۱۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان برحسب برابری قدرت خرید را در اختیار دارند که با اضافه شدن کشور‌هایی نظیر چین، روسیه و بلاروس این سهم به حدود ۲۹ درصد افزایش خواهد یافت. وی افزود: از منظر جمعیتی نیز کشور‌های عضو اتحادیه بالغ بر ۲۵ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده اند که با اضافه شدن کشور‌های چین، روسیه و بلاروس این میزان به بیش از ۴۵ درصد خواهد رسید. فرزین با اشاره به چشم انداز روشن پیش روی اتحادیه تصریح کرد: پذیرش اعضای جدید با هدف هم افزایی تنوع  بخشی به سبد ارزی اتحادیه با استفاده از ارز‌های محلی کشور‌های عضو از اهداف پیش روی اتحادیه است. اتحادیه پایاپای آسیایی با هدف دلارزدایی و استفاده از ارز‌های محلی و تقویت معاملات پایاپای بین ۹ کشور عضو از سال ۱۹۷۴ فعالیت خود را آغاز کرده است.

الکوثرفارسی: تاجر و میلیاردر اماراتی طرحی مبنی بر چاپ پول مشترک میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با هدف از بین بردن فشارهای اقتصادی ناشی از به کارگیری دلار ارائه داد. «خلف الحبتور» میلیاردر و بازرگان اماراتی پیشنهادی مبنی بر ایجاد واحد پولی یکپارچه و مشترک میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با مشارکت مصر و اردن مطرح کرد. وی تاکید کرد: طرح من مبنی بر ایجاد این واحد پولی میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن با هدف از بین بردن فشارهای اقتصادی ناشی از استفاده از دلار ارائه شده است.

ایران پرس:  دولت بولیوی همچون برزیل و آرژانتین، دو کشور بزرگ در منطقه آمریکای جنوبی اعلام کرد که در معاملات تجاری خود با چین، یوان را جایگزین دلار آمریکا خواهد کرد. «لوئیس آرسه» رئیس جمهوری بولیوی و نمایندگان بخش بازرگانی این کشور بر سر استفاده از یوان چین در تعاملات تجاری با پکن به توافق رسیدند. بانک مرکزی چین اعلام کرد: قصد دارد برای سهولت انجام  کار، شعبه هایی را در کشورهای آمریکای جنوبی احداث کند.

خبرگزاری ایرنا: چین در حال تسریع ساخت یک خط لوله آسیای مرکزی برای تامین گاز از ترکمنستان است که مدت هاست به تاخیر افتاده است؛ در حالی که روسیه در حال پیشبرد خط لوله گاز جدید خود به سیبری است. این تحرکات حاکی از آن است که پکن دیگر نیازهای امنیت انرژی خود را با اولویت های دیپلماتیک تطبیق نمی دهد. مقامات نفتی دولتی چین می گویند پکن مشتاق است روابط با آسیای مرکزی را تحت ابتکار کمربند و جاده تقویت کند، اما تقریباً یک دهه پس از شروع ساخت، پروژه موسوم به «خط D» به علت مذاکرات طولانی بر سر قیمت و موانع فنی، پیشبرد این خط لوله از سه کشور دیگر آسیای مرکزی با مشکل مواجه شده است.به گفته این مقامات، تلاش اخیر مسکو برای اتصال دومین خط لوله سیبری خود با چین، Power of Siberia ۲، برای جبران کاهش فروش در اروپا به دلیل بحران اوکراین، اهرمی را برای پکن برای پیشبرد پروژه آسیای مرکزی فراهم کرده است.

اسپوتنیک روسیه: رئیس جمهور چین در دیدار با نخست وزیر روسیه تاکید کرد، روابط بین روسیه و چین به طور پیوسته در حال توسعه است، همکاری چند وجهی بین کشورها وجود دارد.شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز چهارشنبه با میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه دیدار کرد. رهبر چین در این دیدار به مقام روسی گفت: لطفاً سلام صمیمانه من را به دوست خوبم، رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین برسانید. این اولین سفر میشوستین به چین است و موفقیت آمیز بوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری خلق دونتسک اعلام کرد، نام شهر باخموت تغییر کرده و مجددا به نامی که در زمان شوروی سابق داشت در خواهد آمد. روسیه اخیرا اعلام کرد که شهر باخموت که در زمان شوروی سابق با نام «آرتیوموفسک» شناخته می‌شد بعد از جنگ خونین و طولانی مدتی که باعث ویرانی تقریبا کامل آن شده، به تصرف روسیه در آمده است.دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری خلق دونتسک که روز سه شنبه از شهر باخموت واقع در این جمهوری بازدید کرد با انتشار ویدیویی در پیام رسان تلگرام گفت: “باخموت به خاطر بدشانسی اوکراینی بود. حالا این شهر دیگر به اوکراین تعلق نداشته، بلکه به روسیه تعلق دارد.

تی .آر.تی ترکیه: صدراعظم آلمان اعلام کرد، به حمایت از ملت اوکراین و مبارزه آنها برای دفاع از آزادی خود ادامه خواهیم داد . اولاف شولتز طی سخنانی در مراسمی که به مناسبت 160مین سالگرد تأسیس حزب سوسیال دموکرات برگزار شد، گفت، این دوره دردناک در تاریخ قاره ما که توسط رویاهای امپریالیستی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ایجاد شد، با عضویت اوکراین آزاد در اتحادیه اروپا به پایان خواهد رسید. شولتز با بیان اینکه، به حمایت از ملت اوکراین و مبارزه آنها برای دفاع از آزادی خود ادامه خواهیم داد، اظهار داشت، روسیه نباید در این جنگ پیروز شود و نخواهد شد.

ان. اچ.کی ژاپن: دولت روسیه ادعا کرده است که نیروهایش یک حمله بین‌مرزی اوکراین را دفع کرده و بیش از ۷۰ «خرابکار» را کشته‌اند. یکی از مقامات در اوکراین هرگونه دخالت در این موضوع را رد کرده است. استاندار منطقه بلگورود در غرب روسیه که هم‌مرز با اوکراین است، گفت پس از حمله یک گروه خرابکار اوکراینی، درگیری‌ها آغاز شد. او گفت در این درگیری یک مرد و یک زن کشته شدند. بازرسان روس این اقدام را یک اقدام تروریستی می‌نامند. وزارت دفاع روسیه مدعی شده که بیش از ۷۰ مهاجم را کشته است.

خبرگزاری فارس:  نخست‌وزیر ژاپن برنامه ائتلاف نظامی غربی ناتو برای گشودن دفتر ارتباطی در این کشور آسیایی را تایید کرد. «فومیو کیشیدا» چهارشنبه (۲۴ مه) گفت این کشور قصد ندارد عضو ناتو شود اما برنامه این ائتلاف غربی برای گشودن دفتر ارتباطی در ژاپن را تایید کرد. کیشیدا این اظهارات را بعد از آن بیان کرد که سفیر ژاپن در ایالات متحده اوایل ماه میلادی جاری گفت پیمان آتلانتیک شمالی تحت رهبری آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد دفتر توکیو، اولین مورد در آسیا برای تسهیل رایزنی‌ها در منطقه است.

خبرگزاری مهر : «فومیو کیشیدا»، نخست‌وزیر ژاپن در نشست پارلمان این کشور اعلام کرد توکیو قصد و برنامه‌ای برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو ندارد، اما تمایل ناتو برای گشایش دفتری در توکیو را تأیید کرد و گفت «نمی‌دانم تصمیم نهایی را گرفته‌اند یا نه.»«یوشیماسا هایاشی» وزیر امور خارجه ژاپن نیز هفته پیش اعلام کرد که ژاپن در حال مذاکره است تا دفتر ارتباط ناتو را در این کشور راه‌اندازی کند. وزیر خارجه ژاپن درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین را به عنوان بهانه ای برای گسترش قلمرو ناتو به آسیا توجیه کرد.

خبرگزاری تسنیم: پارلمان رژیم صهیونیستی سرانجام پس از ماه‌ها بحث و جدل سرانجام لایحه بودجه این رژیم را با ۶۴ رای موافق در برابر ۵۵ رای مخالف به تصویب رساند تا نتانیاهو با خیالی آسوده بار دیگر مخالفان خود را به پیشبرد روند اصلاحات قضایی اش تهدید نماید.پارلمان رژیم صهیونیستی بامداد روز چهارشنبه سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان لایحه بودجه این رژیم را در شور دوم و سوم به تصویب رساند.تصویب لایحه مزبور که به یکی از موضوعات چالش برانگیز در میان سران احزاب حاکم و مخالف در پارلمان تبدیل شده بود حتی سبب  بحث و جدل های فراوان در میان وزرای حاضر در کابینه نتانیاهو شده بود. پیش از این بسیاری از احزاب راستگرای افراطی تهدید کرده بودند که در صورت عدم تخصیص بودجه موردنظر آنها برای گروه‌های افراط گرای مذهبی از مشارکت در کابینه نتانیاهو صرف نظر خواهند کرد.

یورونیوز: مقامات ترکیه اعلام کردند که ۱۱ تن از اعضای یک شبکه وابسته به موساد را، که علیه فعالیت‌های تجاری ایران در استانبول اقدام می‌کردند، بازداشت کرده‌اند. به گزارش روزنامه دیلی صباح (نزدیک به حزب رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه) نیروهای اطلاعاتی و امنیتی این کشور برای مدت یک سال و نیم این شبکه جاسوسی را تحت نظر داشتند.گزارش ادعا می‌کند که «سلجوق کوچوککایا» رهبر این گروه، از طریق یکی از اعضای جنبش گولن به نام سرکان اوزدمیر به خدمت موساد درامده بود. سرکان اوزدمیر از پرسنل سابق ارتش بوده است که در پی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به آمریکا فرار کرده بود.

آناتولی  ترکیه:  سازمان صنایع دفاعی ریاست جمهوری ترکیه از آزمایش مجدد دوربردترین موشک بالستیک تایفون خبر داد.اسماعیل دمیر، رئیس سازمان صنایع دفاعی ریاست جمهوری ترکیه طی اطلاعیه‌ای در حساب توئیتر خود اعلام کرد: «ما پرتاب آزمایشی جدید موشک تایفون را با موفقیت انجام دادیم. به همه دست اندرکاران به‌ویژه شرکت راکت‌سان تبریک می‌گویم. تایفون در حال حاضر به عنوان دوربردترین موشک ترکیه شناخته می‌شود.

رادیو چین:  بازار سهام نیویورک با کاهش شاخص باز شد و سپس نوسانات نزولی داشت و سرانجام  در پایان، سه شاخص عمده سهام همگی سقوط کردند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، روز 22 مه بار دیگر درباره موضوع سقف بدهی مذاکره کردند. هر دو طرف گفتند که مذاکرات “سازنده” بود اما نتایج  مشخصی را اعلام نکردند. مذاکرات در مورد سقف بدهی ایالات متحده در روز 23 همین ماه ادامه یافت، اما نشانه های بیشتری وجود داشت که نشان می داد مذاکرات به بن بست رسیده و نگرانی های بازار در حال افزایش است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *