جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می‌کنیم.

مسکو: قطعنامه آمریکا درباره سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از توافقنامه‌های بین‌المللی بود

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه بامداد پنجشنبه گفت که قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از چارچوب حقوقی توافقنامه‌های بین‌المللی بود و به همین دلیل، مسکو آن را وتو کرد.

گسترش اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از غزه؛ درگیری پلیس با دانشجویان

نیویورک – ایرنا- اعتراض های دانشجویی در آمریکا در حمایت از مردم غزه و توقف جنگ اسرائیل به دانشگاههای هاروارد، تگزاس، براون و کالیفرنیای جنوبی رسیده و دانشگاههای تگزاس و کالیفرنیا صحنه درگیری پلیس با دانشجویان شده است.

دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با مقامات سه کشور

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ روسیه با مقامات عالی شرکت‌کننده از چین، برزیل و آفریقای جنوبی به صورت جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی جنوب لبنان+فیلم

تهران-ایرنا-حزب الله لبنان بامداد پنجشنبه فیلمی از شلیک چندین موشک به چندین نقطه از مواضع رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی در پاسخ به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی در جنوب لبنان را منتشر کرد.

واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنشی مداخله جویانه به صدور حکم دادگاه بدوی برای توماج صالحی خواننده رپ زیر زمینی و یکی از متهمان ناآرامی های سال ۱۴۰۲ ایران، آن را نقض فراگیر حقوق بشر از سوی ایران خواند.

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می کنیم.

Loading

رسانه ها؛ برنامه چین برای توسعه سازمان همکاری شانگهای به همراه روسیه و …

۱۴۰۲/۰۳/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: انهدام هسته جاسوسی موساد در ترکیه، مصر آماده ارتقای روابط با ایران، گفت‌و‌گوی تلفنی نتانیاهو و بن سلمان درباره عادی‌سازی، درخواست استولتنبرگ از کشورهای ناتو برای افزایش تولید تسلیحاتی خود، آغاز رزمایش نظامی کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با آمریکا، بررسی همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، دستورکار جلسه وزرای دفاع اتحادیه اروپا، سفر وزیر کشور تحریم‌شده روسیه به عربستان، راز غیبت «بن زاید» در اجلاس جده، برنامه چین برای توسعه سازمان همکاری شانگهای به همراه روسیه، دعوت امارات از هرتزوگ و نتانیاهو برای سفر به ابوظبی، کارشکنی مزدوران مأرب در اجرای توافق تبادل اسرای یمنی، کمک نظامی ۱۰ میلیارد یورویی به اوکراین، تکرار پیشنهاد صلح پاشینیان به علی اف، آغاز آموزش خلبانان اوکراینی جنگنده‌های اف-16، هشدار وزیر انرژی قطر نسبت به کمبود بدتر نفت و گاز برای اروپا، پیامدهای مخالفت کنگره آمریکا با افزایش سقف بدهی دولت بر اقتصاد داخلی و جهانی، تاکید اردوغان با عدم سازش با اوغان درباره حمایت از او در دور دوم انتخابات، حمله پهپادی مجدد ترکیه به شمال عراق، و اتهام ارمنستان به نیروهای جمهوری آذربایجان برای انجام حمله‌ای جدید، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

فارس: روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» به نقل از روزنامه «صباح» ترکیه گزارش داد یک هسته موساد که در ترکیه فعالیت می‌کرد، توسط سازمان اطلاعات ملی ترکیه و دفتر دادستانی کل استانبول کشف و اعضای آن دستگیر شدند. طبق این گزارش، تحقیقات درباره این هسته جاسوسی در یک دوره یک سال و نیمه انجام شد و مقام‌های ترکیه متوجه شدند این گروه یک شرکت و ۲۳ فرد که با ایران روابط تجاری داشته را هدف قرار داده‌ بود.

مهر : دبیر کل ناتو بر لزوم افزایش تولیدات نظامی کشورهای عضو این ائتلاف برای کمک به ادامه جنگ اوکراین تاکید کرد. دبیر کل ناتو با تاکید بر رویکرد نظامی‌گری این ائتلاف، دلیل این کار را این گونه اعلام کرد: تا همزمان تسلیحات نظامی مورد نیاز اوکراین را تامین کنند و هم ذخایر خود را تکمیل کنند.

تسنیم : برخی نشانه‌ها درباره تنش در روابط ریاض و ابوظبی از جمله غیبت محمد بن زاید در اجلاس‌های عربی که اخیرا در عربستان برگزار شده و نشست جده بارزترین آنها بود، بار دیگر اختلافات میان دو طرف در پرونده‌های مهمی چون جنگ یمن را یادآوری می‌کند.

العالم : سفیر امارات عربی متحده در فلسطین اشغالی، دعوتنامه‌هایی را به نخست‌وزیر و رئیس رژیم صهیونیستی برای سفر به این کشور ارائه داد. به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، نتانیاهو در حالی پس از ماه‌ها تاخیر برای انجام اولین سفر رسمی خود به امارات عربی متحده دعوت شده که این سفر برای شرکت در اجلاس آب و هوای دبی همراه با تعداد زیادی از سران کشورهای خارجی است.

خبرگزاری صداوسیما: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت اتحادیه اروپا ۱۰ میلیارد یورو کمک نظامی در اختیار اوکراین قرار داده است. وی افزود : چند کشور آموزش استفاده از جنگنده‌های اف ۱۶ به خلبانان اوکراینی را آغاز کرده اند. بورل تصریح کرد حمایت نظامی از اوکراین ضروری است و راه برای ارسال جنگنده‌ای اف ۱۶ به اوکراین باز است. در همین حال شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد وزیر دفاع لتونی گفت همه ذخایر موشک های استینگر خود را به اوکراین ارسال خواهیم کرد.

الکوثر: رئیس کمیته ملی امور اسرای دولت نجات ملی یمن از کارشکنی آمریکا و مزدوران ائتلاف در گفتگوهای مربوط به پرونده تبادل اسرا در یمن خبر داد. وی با اشاره به نقش مخرب آمریکا در ممانعت از هرگونه تلاش برای حل بشردوستانه پرونده اسرا و ادامه روند صلح   در یمن تصریح کرد: طرف مقابل  بازدید از زندان‌های توافق شده با سازمان ملل متحد را به تاریخی نامشخص موکول کرده است .

ایسنا : رئیس جمهوری ترکیه ضمن تشکر از سینان اوغان بابت حمایتش از او در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در تاریخ ۲۸ مه جاری تاکید کرد که با سینان اوغان، نامزد انصرافی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در دور دوم انتخابات از او حمایت کرد، معامله و سازشی نکرده است.

فارس: پس از سفر اخیر «هیثم بن طارق» سلطان عمان به مصر و دیدار او با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، منابع دیپلماتیک، امروز (سه‌شنبه)، خبر دادند که یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده در دیدار دو طرف بازگشت روابط تهران و قاهره بوده است. منابع دیپلماتیک به العربی الجدید اطلاع دادند: «قاهره اکنون و بار دیگر برای ارتقای سطح روابط دیپلماتیک با تهران تا سطح تبادل سفیر آماده شده است. نمایندگی دیپلماتیک فعلی در دو کشور در سطح کاردار در رتبه سفیر است.»

ایرنا : مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که همکاری ادعایی تهران با مسکو در جنگ اوکراین، در دستورکار جلسه وزرای دفاع این اتحادیه قرار دارد.

اسپوتنیک: ژانگ هایژو سفیر و هماهنگ کننده ملی چینی سازمان همکاری شانگهای، اظهار داشت که تشدید همکاری ها و تقویت روابط بین پکن و مسکو نقش مهمی در توسعه سازمان همکاری شانگهای ایفا می‌کند. وی یادآور شد که فدراسیون روسیه و چین بنیانگذاران این سازمان هستند. هایژو تصریح کرد که پکن، همراه با مسکو، به طور فعال در حال ترویج توسعه سازمان هستند.

ایران پرس: در آستانه نشست مسکو ، “نیکول پاشینیان” نخست‌ وزیر ارمنستان بار دیگر با تکرار پیشنهاد توافقنامه صلح با جمهوری آذربایجان، خواستار پایان دادن به اختلافات ارضی دو جانبه شد. نخست وزیر ارمنستان روز دوشنبه 22 مه در نشست خبری، با تشریح مواضع خود در مورد قره باغ، به منظور امضای توافقنامه صلح میان ایروان و باکو به شرط تضمین حقوق ارامنه ساکن قره باغ، برای به رسمیت شناختن این منطقه به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان اعلام آمادگی کرد.

یورونیوز: سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، روز سه‌شنبه ۲۳ مه (۲ خرداد) هشدار داد که هرچند زمستان گرم سال گذشته باعث جلوگیری از بروز مشکلات بزرگ‌تر در ماه‌های پیشین شده، با این حال وضعیت بدتر به دلیل کمبود نفت و گاز در اروپا در راه است. آقای الکعبی که در یک نشست خبری در دوحه شرکت کرده بود، «زمستان گرم» و «رشد کند اقتصاد» در سال گذشته را «تنها عامل نجات اروپا» در سال گذشته خواند و گفت: «اگر اقتصاد در سال ۲۰۲۴ به دلیل زمستان عادی سال گذشته شروع به رشد کند، فکر می‌کنم بدترین وضعیت هنوز در راه است.»

ایسنا : منابع خبری عراق از حمله پهپادی ترکیه به مناطقی در استان نینوا در شمال غرب عراق خبر دادند. طبق گفته منابع مطلع، در این حمله مناطقی در حومه شهرستان «سنجار» هدف قرار گرفته است و گفته می‌شود که مناطق هدف قرار گرفته شده وابسته به حزب کارگران کردستان بوده‌اند.

فارس: در شرایطی که رسانه آمریکایی از دست رد ولی‌عهد عربستان سعودی به درخواست کاخ سفید برای عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی خبر داده، یک رسانه رژیم صهیونیستی ادعا کرده که بنیامین نتانیاهو با محمد بن سلمان رایزنی تلفنی داشته است. روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» شامگاه دوشنبه (دیشب) در گزارشی به نقل از «یک منبع دیپلماتیک خارجی» مدعی شد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ولی‌عهد عربستان سعودی طی هفته‌های اخیر دو بار تلفنی صحبت کرده‌اند. بنا بر گزارش ادعایی این رسانه صهیونیست، «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر خارجه بحرین تسهیل‌کننده گفت‌و‌گوی تلفنی نتانیاهو و بن سلمان بوده است.

مهر : وزارت دفاع امارات روز سه شنبه در توییتی اعلام کرد که یگان هایی از نیروی زمینی امارات همراه با ارتش آمریکا در این رزمایش شرکت دارند. این وزارتخانه اعلام کرد: این رزمایش در خاک امارات انجام می شود و هدف از آن توسعه همکاری و هماهنگی مشترک میان دو طرف و افزایش آمادگی رزمی برای دستیابی به مهارت در اجرای ماموریت ها است. این رزمایش به صورت سالیانه انجام می شود و معمولا بیش از یک هفته به طول می انجامد.

تی.آر. تی : جوزپ بورل اعلام کرد، آموزش خلبانان اوکراینی جنگنده‌های اف-16 در چندین کشور از جمله لهستان آغاز شده است. بورل در پاسخ به این سوال که روند خرید مشترک برای تحویل سریع سلاح و مهمات به اوکراین توسط کشورهای اتحادیه اروپا در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار داشت، این روند در حال پیشرفت است. در نشست هفته گذشته گروه 7 در ژاپن، راه تحویل هواپیماهای جنگی F-16 به اوکراین باز شد.

ایرنا : وزیر کشور روسیه با سفر به عربستان با همتای سعودی خود دیدار و در زمینه توسعه همکاری های امنیتی گفت وگو کرد. در این نشست، راه‌های توسعه مسیرهای همکاری امنیتی بین وزارتخانه‌های کشور عربستان و روسیه مورد بررسی قرار گرفت و همچنین درباره تعدادی از موضوعات مورد علاقه مشترک بحث و تبادل نظر شد.

یورونیوز: مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا اخیرا هشدار داده است که تنها ممکن است یک هفته تا ناکامی دولت در پرداخت سود یا اصل بدهی باقی باشد. بایدن مدعی است که رسیدن به «نکول» عواقب «فاجعه باری» در پی خواهد داشت و از نمایندگان جمهوری‌خواه می‌خواهد تا قبل از رسیدن به ضرب الاجل تعیین‌شده، با افزایش «بی قید و شرط» محدودیت‌های استقراض آمریکا – یا همان سقف بدهی – موافقت کنند، تا مبادا جمهوری‌خواهان بخواهند برای این افزایش بدهی، شرط و شروطی برای کاهش هزینه‌های دولتی در برخی امور را تقاضا کنند. در اقتصاد، به ناکامی دولت در پرداخت سود یا اصل بدهی، نکول یا default گفته می‌شود.

ایسنا : وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد، نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان اوایل امروز به مواضع ارتش این کشور در نزدیکی روستای کوتاکان واقع در منطقه “گغارکونیک” حمله کرده و به روی آنها آتش گشودند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *