جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن فاش کرد که درگیری در نوار غزه چگونه می تواند پایان یابد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک مراسم جمع آوری کمک های مالی برای کمپین انتخاباتی مجدد خود در نیویورک گفت که چندین کشور خلیج فارس آماده به رسمیت شناختن اسرائیل در توافق آینده برای حل مناقشه در نوار غزه هستند.

کنعانی: حمله به سوریه گواهی روشن بر حمایت رژیم صهیونیستی از گروه‌های تروریستی است

سخنگوی وزارت امور خارجه تجاوز رژیم صهیونیستی را به استان حلب سوریه به شدت محکوم کرد و این اقدام را تلاشی زبونانه و ناامیدانه برای تداوم و گسترش بحران در منطقه با هدف ترمیم چهره شکست خورده این رژیم در مقابل ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت دانست.

سنتکام: ۴ پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم

سازمان سنتکام در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» مدعی شد که ارتش آمریکا توانسته چهار فروند پهپادی را که انصارالله به پرواز درآورده، هدف قرار داده و سرنگون کند.

Loading

رسانه ها؛ تاکید دبیرکل سازمان ملل بر فرا رسیدن زمان اصلاح شورای امنیت و …

۱۴۰۲/۰۲/۳۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: نشست سران چین-آسیای مرکزی تقویت‌کننده همکاری در حوزه‌های امنیت و توسعه، دیدار فرستاده ویژه چین با معاون وزیر خارجه لهستان درباره حل سیاسی بحران اوکراین، نشست تحریک آمیز کابینه نتانیاهو در تونل زیر مسجدالاقصی، محکومیت تعرض «بن‌گویر» از سوی عربستان و مصر و ترکیه و اتحادیه عرب،طرح جدید رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی قدس، تغییر راهبرد حملات موشکی روسیه به اوکراین، تاکید زلنسکی براینکه اکنون باخموت در قلب اوکراینی‌ها است، سقوط باخموت نقطه عطف جنگ اوکراین، رزمایش حزب الله در جنوب لبنان، تاکید صنعا بر ضرورت توجه به آخرین فرصت برای صلح، اقدام تحریک آمیز سوزاندن قرآن در ولگاگراد با مشارکت سازمان های اطلاعاتی آمریکا، رد مشارکت در طرح ارسال جنگنده برای اوکراین از سوی صدر اعظم آلمان، بحران دلار در عراق و آشوب‌سازی آمریکا، موضع مقتدی صدر درباره مشارکت در انتخابات محلی در عراق، احتمال حمایت اوغان از اردوغان در دور دوم انتخابات، تاکید دبیرکل سازمان ملل برا فرارسیدن زمان اصلاح شورای امنیت، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

رادیو چین: بیانیه مشترک و فهرست پروژه‌های همکاری منتشر شده پس از پایان «نشست سران چین-آسیای مرکزی» در «شی‌آن» استان «شاآن‌شی» نشان می‌دهد این رویداد بسیار ثمربخش بوده است. 6 کشور باید کمک متقابل را افزایش دهند، توسعه مشترک را ارتقاء بخشند، از امنیت محافظت بهتری به عمل آورند و دوستی خود را تقویت کنند تا زیربنای صلح، ثبات و رفاه مشترک در منطقه تحکیم یابد.

ایسنا : دولت رژیم صهیونیستی در زیر مسجد الاقصی تشکیل جلسه داد که چنین امری برای دومین بار در تاریخ دولت این رژیم است. بنیامین نتانیاهو، در جلسه گفت: به خاطر امنیت اسرائیل و وحدت قدس، باید دولت ما با ساختار کنونی‌اش ادامه یابد. قرار است دولت نتانیاهو بودجه بسیاری را برای شناسایی آثار باستانی در منطقه قدس تصویب کند.

فارس: کابینه رژیم صهیونیستی، نشستی ویژه را در تونل‌های میدان «البراق» در محله قدیمی قدس اشغالی برگزار کرد تا طرح جدیدی را در جریان این جلسه تصویب نماید. بنابر گزارش روزنامه «العربی الجدید» به نقل از روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم»، طبق این طرح، تل‌آویو ۹۵ میلیون شِکِل (معادل با ۲۶ میلیون دلار) را برای جذب و اسکان شهرک‌نشینان جوان در قدس اشغالی اختصاص خواهد داد. این نشست به مناسبت سالگرد روز موسوم به «قدس» در اراضی اشغالی فلسطین برگزار شده است که طی آن رژیم صهیونیستی سالروز اشغال قدس شرقی را جشن می‌گیرد. در این طرح که با همکاری شهرداری قدس اشغالی و با حمایت سازمان‌های صهیونیستی تنظیم شده است، رژیم صهیونسیتی شهرک‌نشینان متأهل و مجرد ۱۸ تا ۳۵ سال را ترغیب خواهد که در قدس اشغالی ساکن شوند.

ایرنا: حزب الله چند روز مانده به سالگرد آزادسازی جنوب لبنان از دست نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی در جنوب لبنان رزمایش برگزار کرد.

اسپوتنیک : به گزارش سازمان امنیتی فدرال روسیه اف اس ب، بر اساس اطلاعات موجود، دخالت مستقیم سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در ارتکاب جنایت مربوط به هتک حرمت به مسلمانان وجود دارد. اقدام تحریک آمیز با هتک حرمت به قرآن در ولگاگراد با مشارکت سرویس های اطلاعاتی آمریکا سازماندهی شدرژیم اوکراین، از جمله سرویس‌های ویژه‌اش، تحت کنترل کامل آژانس‌های ویژه آمریکا و انگلیس، با هدف آماده‌سازی و اجرای حملات تروریستی و خرابکاری در خاک فدراسیون روسیه فعالیت می کنند. مردی که ولگاگراد که به دلیل سوزاندن قرآن به دستور سرویس ویژه اوکراینی بازداشت شده بود، گناه خود را پذیرفت و گفت که او این کار را به منظور ایجاد اختلاف “میان مسیحیان و مسلمانان” انجام داده است.

فارس: وزارت دفاع انگلیس در به‌روزرسانی اطلاعاتی خود از تغییر راهبرد موشکی روسیه در حمله به اوکراین خبر داد. وزارت دفاع انگلیس در ارزیابی جدید خود آورده است کرد که روسیه با ادغام پهپادهای تجسسی دوربرد خود و استفاده از آن‌ها در حملات هجومی، راهبرد حمله موشکی خود علیه اوکراین را تغییر داده است. وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد: «این پهپادها شامل پهپادهای نسبتاً ارزان  و کم تولید هستند و برد کافی برای پرواز بر فراز اهداف دارند. روسیه به احتمال زیاد این تاکتیک را در تلاش برای بهبود هدف گیری خود اتخاذ کرده است.»

ایسنا : یک منبع نزدیک به رهبر جریان صدر عراق امروز (یکشنبه) اعلام کرد که صدری‌ها در انتخابات شورای استانداری‌ها که قرار است در اواخر سال میلادی جاری برگزار شود، مشارکت نخواهند کرد. این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت که رهبر جریان صدر موضع صدری‌ها را نسبت به انتخابات پارلمانی آتی و اینکه آیا آن را تحریم می‌کند یا در آن مشارکت می‌کند، مشخص نکرده است. وی گفت که تلاش‌هایی از جانب حلقه نزدیک به صدر برای منصرف کردن او از عدم مشارکت در انتخابات محلی در حال انجام است.

ایران پرس: پس از گذشت بیش از چهارده ماه نبرد خونبار میان نیروهای روس و اوکراینی شهر راهبردی باخموت در شرق اوکراین به تصرف کامل نیروهای روس درآمد .این شهر قطب مهم حمل و نقل است که مسیرها زیادی در منطقه دونباس از آنجا عبور می‌کند. باخموت در ابتدای شروع جنگ بعنوان یک مرکز حیاتی برای تامین نیازهای نیروهای اوکراینی مستقر در منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت. زلنسکی در پاسخ به این پرسش که آیا شهر باخموت همچنان تحت کنترل اوکراین است یا اینکه ارتش روسیه آن را تصرف کرده، با لحنی نه‌چندان شفاف گفت: باید این موضوع را درک کنید که آنجا چیزی باقی نمانده و در حال حاضر، باخموت فقط در قلب ماست.

رادیوچین: لی هوی،  فرستاده ویژه دولت چین در امور اروسیا در ورشو با «ووجیچ پیوتر گرویل» معاون وزیر خارجه لهستان درباره حل سیاسی بحران اوکراین و روابط دو جانبه، دیدار و گفت ‌وگو کرد. هوی افزود که چین به نقش مهم لهستان در امور منطقه‌ای اهمیت می‌دهد. چین مایل است درباره حل سیاسی بحران اوکراین رایزنی با لهستان را حفظ کرده و برای تضمین پایدار صلح اروپا اقدام کند. معاون وزیر خارجه لهستان نیز در این دیدار با تاکید بر پایبندی کشورش بر اصل چین واحد اعلام کرد که لهستان مایل است با تلاش مشترک با چین به پیشرفت بزرگ روابط دو کشور کمک کند.

مهر : وزارت‌خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای اقدام تحریک‌آمیز امروز وزیر امنیت داخلی کابینه رژیم صهیونیستی، در تعرض به مسجدالاقصی را به شدت محکوم کرد. وزارت خارجه مصر نیز تعرض بن‌گویر وزیر صهیونیست به مسجد الاقصی را اقدامی تحریک‌آمیز توصیف کرد. وزارت امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که تعرض ایتمار بن‌گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی را به شدت محکوم می‌کند. اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تعرض ایتمار بن‌گویر وزیر صهیونیست به مسجد الاقصی اقدامی خطرناک است که منطقه را ملتهب و متشنج خواهد کرد.

تسنیم: اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان در مصاحبه‌ای از طرح آموزش خلبانان اوکراینی بر روی جت‌های جنگنده F-16 استقبال کرده و گفت: حتی اگر زمان زیادی طول بکشد، این اعلامیه پیام مهمی را به روسیه ارسال می‌کند. وی در عین حال گفت که آلمان در آن شرکت نخواهد کرد. به گفته اولاف شولتز، مشارکت آلمان در تحویل احتمالی هواپیماهای جنگی به اوکراین قابل بحث نیست. همه می‌دانند که ما حتی چنین هواپیماهایی نداریم.

فارس: خبرگزاری انگلیسی «رویترز» در گزارشی تسلط روسیه بر باخموت را یک نقطه عطف در جنگ اوکراین توصیف کرد و نوشت در صورتیکه سقوط باخموت مورد تأیید قرار گیرد، دو شهر بزرگتر در منطقه دونتسک یعنی «کراماتورسک» و «اسلوویانسک» را به راحتی در برد توپخانه روسیه قرار می‌دهد. این گزارش همچنین تأکید کرد که تسلط مسکو بر باخموت همچنین یک پیروزی روحیه بخش برای «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه محسوب می‌شود.

ایسنا: یکی از رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها در ترکیه فاش کرد، سینان اوغان، نامزد بازنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور در دور دوم انتخابات از اردوغان حمایت خواهد کرد.

الکوثر: افزایش قیمت دلار در عراق، بحران مستمری است که راه را برای بحث و جدل های زیادی در مورد علل آن باز کرده و در این میان دولت آمریکا برای آتش افروزی، اتهامات واهی مبنی بر قاچاق دلار به جمهوری اسلامی ایران را مطرح می کند؛ ادعایی که توسط محمد کاظم الصادق سفیر ایران در عراق تکذیب شد. اما دلیل اصلی این بحران دلار، تضغیف حکومت سودانی است. گزارش ها حاکی است که روزانه هفتاد میلیون دلار آمریکا از طریق گذرگاه مرزی «ابراهیم خلیل» که در مرز اقلیم کردستان و ترکیه قرار دارد، قاچاق می‌شود. نمایندگان مجلس عراق از دستگیری باندهای سازمان‌یافته‌ای که دلار را به  ترکیه قاچاق می‌کنند خبر داده اند.

ایرنا: «محمد ناصر العاطفی» وزیر دفاع و «محمد عبد الکریم الغماری» رئیس ستاد ارتش یمن در بیانیه‌ای سی و سومین سالروز ملی وحدت یمن را تبریک گفته و اعلام کردند که وحدت یمن و تمامیت ارضی آن خط قرمز صنعا است و فرصت کنونی صلح آخرین فرصت برای دشمنان به شمار می رود. در این بیانیه خاطرنشان شده است: وحدت یمن یک دستاورد تاریخی است که تحت تاثیر برخی از پروژه‌های کوچک و توطئه‌ها قرار نمی‌گیرد و وحدت یمن و تمامیت ارضی آن خط قرمز صنعا است.

ایسنا : آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، در سخرانی در حاشیه نشست سران کشورهای گروه هفت در شهر هیروشیمای ژاپن گفت، اکنون زمان آن است که هم شورای امنیت سازمان ملل و هم نظام مدیریت پولی مشهور به “برتون وودز”  با هدف تطبیق پیدا کردن با “واقعیت‌های جهان امروز” اصلاح شوند. هر دوی این نهادها بازتاب دهنده روابط قدرت در سال ۱۹۴۵ بوده و نیاز دارند که به‌روز رسانی شوند. “معماری مالی جهانی منسوخ شده، ناعادلانه و ناکارآمد است. این معماری در مواجهه با شوکهای اقتصادی حاصل از همه‌گیری کووید-۱۹ و حمله روسیه به اوکراین، نتوانسته کارکرد اصلی خود به عنوان یک شبکه ایمنی جهانی را محقق کند.”

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *