جدیدترین مطالب

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.

جان باختن ۵ پناهجو در دریای مانش

۵ پناهجو ازجمله سه مرد، یک زن و یک کودک ۵ ساله هنگام عبور از دریای مانش برای رسیدن به انگلستان در یک سانحه دریایی جان باختند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ هشدار روسیه درباره تحرکات آمریکا و ناتو در آسیای مرکزی و …

۱۴۰۲/۰۲/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: هشدار اتحادیه اروپا به کشورهای حامی روسیه برای بسته تحریمی آینده، اعمال تحریم‌های جدید علیه شرکت‌کنندگان در همکاری‌های نظامی- فنی روسیه و ایران از سوی آمریکا، استعفای معاون قلیچداراوغلو ، هشدار روسیه درباره تحرکات آمریکا و ناتو در آسیای مرکزی، مراسم «روز نکبت » برای نخستین بار در سازمان ملل، حمله استثنایی روسیه به پایتخت اوکراین، اوضاع خوب اردوغان برای دور دوم انتخابات، جلسه محرمانه دولت بایدن با سنای آمریکا درباره ایران و مذاکرات لغو تحریم‌ها، ادامه جنگ ژنرال‌ها در سودان، محکومیت زندان و جریمه برای راشدالغنوشی، حمله به سفارت اردن و کویت در خارطوم، امیدواری پادشاه اردن به نشست جده و آغاز مرحله جدید از اقدام عربی، سفر رهبران کشورهای آسیای مرکزی به چین، و هشدار دبیرکل اتحادیه عرب درباره موج جدید آوارگان در کشورهای عربی، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

فارس: «میخائیل گالوژین» معاون وزیر خارجه روسیه معتقد است که آمریکا و ناتو در تلاش برای باز کردن پای جا در آسیای میانه و تهدید مرزهای جنوبی روسیه هستند.

ایرنا : یازدهمین بسته تحریم اتحادیه اروپا با هدف جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها، کشورهای حامی روسیه را هدف قرار می‌دهد. این دور از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه با هدف جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها انجام می‌شود و می‌تواند شرکت‌ها و کشورهایی را هدف قرار دهد که به روسیه در خرید کالاهای تحریم شده کمک می‌کنند. در اجلاس گروه ۷، جایی که آمریکا، بریتانیا، کانادا و ژاپن گفت و گو می کنند، اتحادیه اروپا از اعضای خود می‌خواهد بسته‌های تحریمی را که قبلا علیه روسیه اعمال شده و همچنین تحریم‌هایی که در دست اقدام هستند را بررسی کنند.

مهر: کاخ سفید در ادامه رویکرد خصمانه این کشور در قبال تهران و مسکو اعلام کرد: ایالات متحده در روزهای آینده تحریم های جدیدی را علیه شرکت کنندگان در همکاری های نظامی- فنی میان روسیه و ایران اعلام خواهد کرد. در این بیانیه ادعا شده است: در روزهای آینده تحریم های جدیدی را علیه کسانی که در تامین تسلیحات به روسیه از سوی ایران دست دارند، اعلام خواهیم کرد. ایران بیش از ۴۰۰ پهپاد و گلوله توپخانه برای استفاده در اوکراین به روسیه داده است. این بیانیه مدعی است: نشانه هایی از گسترش مشارکت نظامی ایران و روسیه را می بینیم. ایران به دنبال دریافت بالگردها و رادارهای تهاجمی از روسیه به ارزش میلیاردها دلار است.

ایسنا : احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در سخنانی در جریان نشست شورای اقتصادی و اجتماعی اتحادیه در شهر جده گفت، این چالش‌ها عمیقا در هم تنیده و بسیار تاثیرگذار هستند و موج جدیدی از آوارگی و پناهندگی را در کشورهای عربی ایجاد کرده‌ و بر جنبه‌های مختلف زندگی سایه افکنده‌ است، به گونه‌ای که همچنان امنیت ملی عربی را در ارکان مختلف اجتماعی و اقتصادی و امنیتی با خطر جدی مواجه می‌کند. اسپوتنیک در این باره نوشت، کشورهای عربی در فهرست کشورهایی که بیشترین تعداد آوارگان را دارند،‌ قرار دارند. آوارگان داخلی با پناهندگان متفاوت هستند، زیرا آنها در جستجوی امنیت از مرزهای بین‌المللی عبور نکرده‌اند؛ اما در کشورهای خود آواره می‌مانند. آوارگان داخلی اغلب به مناطقی منتقل می‌شوند که ارائه کمک‌های بشردوستانه به آنها دشوار است.

تسنیم: سندیکای پزشکان سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد: از زمان شروع درگیری میان نیروهای ارتش سودان به فرماندهی ژنرال «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی ژنرال «حمیدتی» در 15 آوریل گذشته، 822 غیرنظامی کشته و سه هزار و 215 نفر دیگر  در خارطوم، شهر «الابیض» و شهر «الجنینه» زخمی شده اند. تک تیراندازان هر فردی که از منزلش خارج شود را می‌زنند. افرادی که زخمی شده‌اند در منازلشان می‌میرند، زیرا نمی توانند از منازل خود خارج شوند. سازمان ملل هم هشدار داده است که 19 میلیون سودانی ظرف شش ماه آینده اگر جنگ ادامه یابد، در معرض گرسنگی قرار خواهند گرفت.

فارس : «انورسال ادی‌گوزل» معاون حزب اپوزیسیون جمهوری خلق به ریاست «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ریاست‌جمهوری ترکیه، بعد از انتقادات مطرح شده پس از اعلام نتایج انتخابات در عصر یکشنبه، از سِمتش در این حزب استعفا کرد.او نامه استعفای خود را در حساب توئیتری‌اش منتشر کرد که به نظر می‌رسد اولین پیامد شکست ائتلاف مخالفان در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ترکیه در روز یکشنبه باشد. در نامه استعفای او آمده است: به دلیل فضای منفی که در عصر روز انتخابات برای افکار عمومی ایجاد شده، وظایف خود را ترک می‌کنم.

مهر: علی‌رغم فشارها و رایزنی‌های فشرده رژیم صهیونیستی و آمریکا، اعضای سازمان ملل دیروز دوشنبه برای نخستین بار مراسم یادبود هفتادو پنجمین سالروز پاکسازی قومی مردم مظلوم فلسطین و روز تأسیس رژیم صهیونیستی (روز نکبت) را برگزار کردند.

ایران پرس: دادگاهی در تونس، راشد الغنوشی رئیس جنبش اسلامی النهضه این کشور را به اتهام بیان اظهارات تحریک آمیز علیه پلیس به یک سال زندان و پرداخت یکهزار دینار تونس (حدود 300 یورو) جریمه نقدی محکوم کرد.

ایسنا: روسای جمهور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان از امروز سه‌شنبه برای سفری پنج روزه به دعوت همتای چینی‌شان به این کشور سفر می‌کنند تا در اجلاس چین-آسیای مرکزی شرکت کنند. این روسای جمهور درباره توسعه روابط چین-آسیای مرکزی و همکاری میان چین و این کشورها و همچنین توسعه بین‌المللی و منطقه‌ای منافع مشترک کنونی مذاکره خواهند کرد. همچنین انتظار می‌رود یک سند سیاسی مهم نیز پیرامون همکاری‌ها میان چین و کشورهای آسیای مرکزی در این رویداد امضا شود.

مهر: مقامات اوکراین می‌گویند ارتش روسیه بامداد امروز سه‌شنبه بار دیگر زیرساخت‌های پایتخت این کشور را با حمله پرحجم موشکی و پهپادی هدف قرار داده است. وب‌سایت شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام ارشد نظامی اوکراین نوشت: شهر کی‌یف بامداد امروز برای هشتمین بار در ماه جاری هدف حملات استثنایی و متراکمِ موشک‌های کروز، پهپادها و احتمالا موشک‌های بالستیک روسیه قرار گرفت. به گفته این منبع نظامی اوکراینی «حمله امروز ارتش روسیه از نظر حجم آتش استثنایی بود؛ با شلیک حداکثر موشک در کوتاهترین زمان.در این حملات دست‌کم سه نفر مجروج شدند.»

تی.آر.تی: وزارت امور خارجه اردن با انتشار بیانیه‌ای، حمله افراد ناشناس به سفارت این کشور در خارطوم پایتخت سودان را محکوم کرد. وزارت امور خارجه کویت نیز اعلام کرد که اقامتگاه رئیس دفتر نظامی سفارت کویت در خارطوم مورد حمله قرار گرفته است.

فارس: وبگاه خبری-تحلیلی «پالتیکو» شامگاه دوشنبه (به وقت تهران) گزارشی به نقل از هفت تن از کارکنان کنگره و مقام‌های آمریکایی منتشر کرد و در آن خبر داد که یک جلسه محرمانه با موضوع ایران در کنگره برگزار می‌شود. وندی شرمن قائم مقام وزارت خارجه آمریکا، «مورگان مویر» نائب رئیس سازمان اطلاعات ملی، «برایان نیلسون» معاون وزیر خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، «استفان کهلر» رئیس بخش استراتژی، سیاستگذاری و برنامه‌های ستاد مشترک نیروهای مسلح در این جلسه حاضر شوند. مقام‌های ارشد دولت جو بایدن قرار است روز سه شنبه ساعت ۱۶ (به وقت محلی واشنگتن) در جلسه محرمانه در کنگره حاضر شده و سناتورهای آمریکایی را در جریان آخرین خبرها درباره ایران قرار و به سوالات آنها پاسخ دهند.

ایسنا : پادشاه اردن نسبت به موفقیت اجلاس سران عربی که قرار است در جده برگزار شود ابراز اطمینان و پیش‌بینی کرد که مرحله جدیدی از اقدام عربی آغاز شود که مبتنی بر همکاری اقتصادی و به نفع همه طرف‌ها است. پادشاه اردن در مصاحبه با روزنامه”الشرق الاوسط” بر اولویت مقابله با چالش‌های سیاسی پیش روی امت و در راس آن مساله ملت فلسطین تاکید کرد که تشکیل کشور مستقل فلسطینی در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرق را تضمین می‌کند.

فارس : پایگاه خبری انگلیسی‌زبان «میدل‌ایست‌آی» روز گذشته (۱۵ می) در گزارشی نوشت که مقامات ترکیه و اعضای حزب «عدالت و توسعه» از نتیجه دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که روز یکشنبه برگزار شده، تعجب نکرده و اکنون هم «رجب طیب اردوغان» براساس تحلیل داده‌های انتخاباتی، در جایگاه خوبی از رقابت‌های دور دوم انتخابات قرار دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *