أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

رسانه‌ها؛ انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در مسیر دور دوم و…

۱۴۰۲/۰۲/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: احتمال به دور دوم کشیده شدن انتخابات  ریاست جمهوری ترکیه، پیروزی اردوغان در انتخابات پارلمانی ترکیه، اظهارات رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه درباره روند شمارش آرا، خروج روسیه از پیمان CFE اروپا، برگزاری گفتگوی زلنسکی و شولتس در برلین، گسیل تانک های ساخت فرانسه به جبهه های اوکراین، اختلاف رهبر گروه واگنر و مقامات روسی به روایت آمریکا، سفر هیاتی از قانونگذاران سوئدی به تایوان، پیروزی قاطع احزاب اپوزیسیون در تایلند، ژاپن نگران افزایش همکاری نظامی چین و روسیه، تظاهرات در شهر‌های مختلف جهان در حمایت از مردم فلسطین، مذاکرات زودهنگام میان عربستان و انصارالله برای توقف جنگ، موضع‌گیری جدید ریاض درباره پرونده سیاسی لبنان، نخستین سفر وزیر خارجه آلمان به سرزمین‌های نفت و گاز، افزایش ذخایر نفت خام  عراق، همکاری آمریکا با کشورهای منطقه برای افزایش گشت‌زنی در تنگه هرمز و استقبال سازمان ملل از توافق طرفین درگیر سودان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثرفارسی:  آخرین آمار منتشر شده از نتایج انتخابات ترکیه حاکی از آن است که انتخابات در این کشور به دور دوم کشیده خواهد شد. براساس شمارش ۹۹.۴ درصد صندوق‌های شمارش شده، اردوغان ۴۹.۴ درصد، قلیچداراوغلو ۴۵ درصد و اوغان ۵.۲ درصد رای به دست آورده‌اند. براساس آخرین گزارش‌ها، هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی در ترکیه -تا لحظه انتشار این گزارش- نتوانسته‌اند آرای لازم را در انتخابات کسب کنند، از‌این‌رو انتخابات در این کشور به دور دوم کشیده خواهد شد. شبکه ترکیه‌ای «تی‌آر‌تی» در این باره نوشت که هیچ از یک نامزدهای انتخاباتی نتوانسته‌اند ۵۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهند، بنابراین احتمال می‌رود دور دوم انتخابات در تاریخ ۲۸ می (هفتم خردادماه) برگزار شود.

خبرگزاری فارس:  شمارش آرای حدود ۹۰ درصد آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می‌دهد که ائتلاف «جمهور» به ریاست رجب طیب اردوغان توانست اکثریت کرسی‌های پارلمان را کسب کند. آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی در ترکیه نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور این کشور تسلط خود بر اکثریت کرسی‌های قوه مقننه را حفظ کند.منابع رسانه‌ای دولتی در ترکیه در جدیدترین اطلاع رسانی خود از روند شمارش آرای انتخابات پارلمانی در این کشور خبر دادند که ائتلاف «جمهور» به ریاست رجب طیب اردوغان بیش از ۵۰ درصد آرا را از آن خود کند.

آناتولی  ترکیه:  رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه تاکید کرد که هیچ مشکلی در روند ثبت نتایج آرای انتخابات در حوزه‌های خارج از کشور وجود ندارد. احمد ینر طی سخنانی در بین خبرنگاران در آنکارا گفت که هیچ مشکلی در روند ثبت نتایج آرای انتخابات در حوزه‌های خارج از کشور وجود ندارد. وی با اشاره به تداوم شمارش آرای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و بیست‌ و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه در خصوص ادعاهای مبنی بر اینکه آرای خارج از کشور با کندی و تاخیر شمارش می‌شود نیز توضیح داد: بر اساس داده‌ها و با توجه به افزایش تعداد رای دهندگان در خارج از کشور در سال 2023 و تعداد احزاب سیاسی شرکت کننده در انتخابات، تاخیر در شمارش آرای حوزه های خارج از کشور وجود دارد و این امری طبیعی است.

العالم فارسی: یک مقام روس می‌گوید بازگرداندن روسیه به معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا یک «توهم» است. سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، در اظهاراتی که بامداد دوشنبه منتشر شد، گفت: معاهده نیروهای مسلح اروپا که مسکو از آن خارج می‌شود، مغایر با منافع امنیتی روسیه است.پس از فرمان ولادیمیر پوتین – رئیس‌جمهور – در 10 مه، پارلمان روسیه قرار است روز دوشنبه تصمیم بگیرد چه زمانی به طور رسمی خروج از پیمان نیروهای مسلح متعارف اروپا (CFE) را به اجرا گذارد.سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت «معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا» با منافع امنیتی مسکو مغایرت دارد و باید از توهم بازگشت روسیه به این معاهده دست کشید.معاهده اولیه نیروهای مسلح متعارف اروپا در پایان جنگ سرد توسط ۱۶ عضو ناتو و ۶ عضو پیمان ورشو امضا شد.

ان. اچ.کی ژاپن: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه در برلین با اولاف شولتس صدراعظم آلمان ملاقات کرد.زلنسکی پس از پرواز از ایتالیا به پایتخت آلمان، در دفتر صدراعظم مورد استقبال قرار گرفت. پیش از این نشست، وزارت دفاع آلمان روز شنبه یک بسته جدید کمک نظامی برای اوکراین به ارزش بیش از ۷ / ۲ میلیارد یورو یا حدود ۹ / ۲ میلیارد دلار برای حمایت از حملات متقابل برنامه ریزی شده این کشور علیه نیروهای روسیه اعلام کرد.این بسته شامل ۳۰ تانک لئوپارد ۱ ساخت آلمان – یک مدل قدیمی‌تر –و خودروهای جنگی پیاده نظام و پدافندهای هوایی است.

اسپوتنیک روسیه:  فرانسه قصد دارد تانک های سبک “ای ام ایکس-10 ار. سی” را در اختیار نیروهای مسلح اوکراین بگذارد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و ولادیمیر زلنسکی در بیانیه مشترکی اعلام کردند که فرانسه قصد دارد در هفته های نزدیک چندین گردان اوکراینی را آموزش داده و ده ها خودروی زرهی و تانک سبک “ای ام ایکس-10 ار. سی” (AMX-10RC ) را در اختیار آنها بگذارد. علاوه بر این، پاریس قصد دارد تلاش‌های خود را در حمایت از قابلیت‌های دفاع هوایی اوکراین برای محافظت از مردمش در برابر حملات روسیه متمرکز کند.

یورونیوز: روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» گزارش داد که یوگنی پریگوژین، رهبر گروه شبه نظامی واگنر پیشنهاد کرده بود تا موقعیت نظامیان روسیه را به دولت اوکراین اطلاع دهد. این رسانه آمریکایی در گزارش خود به اسناد افشاشده اطلاعاتی این کشور استناد کرده است. این در حالی است که طی ماه‌های گذشته گزارش‌هایی از اختلاف بین مقام‌های نظامی روسیه و یوگنی پریگوژین منتشر شده بود. در گزارش «واشنگتن پست» آمده است که رهبر گروه واگنر ماه ژانویه گذشته به کی‌یف پیشنهاد کرده بود که در ازای عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از شهر باخموت موقعیت نظامیان روسی را به آنها اطلاع دهد. بنا به همین گزارش دولت اوکراین پیشنهاد یوگنی پریگوژین را رد کرده بود. شبه‌نظامیان واگنر در پی حملات ارتش اوکراین مجبور به عقب نشینی از مواضع خود در شهر باخموت شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت امور خارجه تایوان امروز (دوشنبه) اعلام کرد، هیاتی از چهار قانونگذار سوئدی تحت رهبری مارکوس ویچل،‌ مقام ارشد حزب دموکراتهای سوئد برای یک سفر شش روزه وارد تایوان شدند. این وزارتخانه تصریح کرد، این گروه یکشنبه شب وارد این جزیره شده و تا روز ۱۹ مه آنجا خواهند بود. این قانونگذاران قرار است در چارچوب این سفر  خود با تسای اینگ وون، رئیس جمهور تایوان، ولینگتون کو، دبیر کل شورای امنیت ملی تایوان، جوزف وو، وزیر امور خارجه دولت این جزیره و دیگر مقام‌های آنجا دیدار داشته باشند.

خبرگزاری مهر :  نتایج اولیه انتخابات پارلمانی تایلند از پیروزی قاطع دو حزب اپوزیسیون این کشور حکایت دارد. براساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی تایلند، دو حزب اپوزیسیون «پو تای» و «حرکت رو به جلو»، بیشترین کرسی را کسب کرده‌اند. با این تفاسیر بعد از حدود یک دهه، راه برای به چالش کشیدن دولت نظامی این کشور باز خواهد شد.براساس اعلام کمیسیون انتخاباتی تایلند، پس از شمارش ۹۹درصد آراء، احزاب اپوزیسیون شکست سنگینی را به احزاب نظامی حاکم این کشور تحمیل کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا:  یوشیماسا هایاشی وزیر امورخارجه ژاپن درباره همکاری نظامی روسیه و چین در آسیا هشدار داد و گفت شرایط امنیتی در اروپا از زمان حمله روسیه به اوکراین جدا از منطقه هند-اقیانوسیه نیست. در دیدار وزیران امورخارجه اروپا و هند-اقیانوسیه در سوئد، وزیر امورخارجه ژاپن گفت جنگ اوکراین پایه های نظم جهانی را بهم ریخته است و باید واکنشی یکپارچه و متحد از سوی جامعه بین الملل در این باره صورت بگیرد. یوشیماسا هایاشی در ادامه سخنانش گفت در غیر این صورت چالش های مشابهی در دیگر مناطق جهان بوجود خواهد آمد و نظم موجود که زیربنای صلح و رفاه ماست ممکن است اساسا درهم بریزد.

خبرگزاری صدا و سیما: به مناسبت روز نکبت شهر‌های مختلف جهان شاهد برگزاری تظاهرات در حمایت از فلسطینی‌ها بود. تجمعات زیادی از جمله در وین، روتردام، پاریس، برلین، تورنتو و شهر‌های یمن و همچنین تصاویری را از نیویورک دریافت کرده ایم. در این تصاویر تجمعی را در رام الله مشاهده می‌کنید. روز نکبت به روز تشکیل رژیم صهیونیستی در ۷۵ سال پیش مربوط می‌شود. در هلند، انگلیس و فرانسه هم تجمعاتی برگزار شده است.

خبرگزاری ایلنا:  مقام دولت مستعفی یمنی از مذاکرات زودهنگام عربستان سعودی و جنبش انصار الله یمن برای دستیابی به توافق آتش بس خبر داد. «فؤاد رشید»، رئیس موسوم به «شورای عالی تحرک انقلابی آزادی و استقلال جنوب یمن»  از مذاکرات زودهنگام  میان عربستان سعودی و جنبش انصار الله یمن برای  دستیابی به توافق آتش بس خبر داد و در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: طی روزهای آتی مذاکراتی در صنعا برای بررسی مشکلات و موانع موجد در مسیر اجرای توافق های گذشته برگزار خواهد شد. وی توضیح داد که دور بعدی شاهد پیشرفت در موضوعات باقی مانده و زمینه سازی برای نشست بر سر میز مذاکره در یمن خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم:  بعد از موضع‌گیری جدید عربستان درباره پرونده سیاسی لبنان برخی ابراز امیدواری می‌کنند که رئیس جمهور این کشور قبل از ۱۵ ژوئن و اتمام دوره ریاست ریاض سلامه در بانک مرکزی انتخاب شود. با توجه به تحولاتی که طی یک هفته گذشته در پرونده سیاسی لبنان رخ داده، پرونده انتخاب رئیس جمهور در این کشور در سطوح داخلی وخارجی دچار تغییراتی شده که البته مشخص نیست این تغییرات در نهایت منجر به فعال‌سازی این پرونده و حل معضل انتخاب رئیس جمهور در لبنان خواهد شد یا نه.

دویچه وله: آنالنا بربوک، وزیر خارجه دولت فدرال آلمان امروز دوشنبه یک سفر سه روزه به شبه جزیره عربستان را آغاز می‌کند.وزیر خارجه آلمان برای نخستین بار به کشورهایی سفر می‌کند که برای تامین انرژی مورد نیاز این کشور اهمیت فزاینده‌ای دارند. پس از تجاوز نظامیان روسی به اوکراین آلمان در پی جایگزین کردن واردات نفت و گاز از روسیه بوده است. آلمان از ابتدای سال جاری میلادی واردات نفت از روسیه را که در ماه‌های قبل به شدت کاهش یافته بود متوقف کرد. سفر بربوک به شبه‌جزیره را باید در ادامه همین تلاش‌ها ارزیابی کرد. او روز دوشنبه وارد جده می‌شود و سه‌شنبه به قطر می‌رود.

رادیو چین:  عراق از افزایش 10 میلیارد بشکه ذخایر نفت خام خبر داد. وزیر نفت عراق اخیراً اعلام کرد که ذخایر اثبات شده نفت خام عراق 10 میلیارد بشکه و ذخایر گاز طبیعی این کشور 8 تریلیون فوت مکعب افزایش یافته است. بر اساس بیانیه‌ای که وزارت نفت عراق 12 مه به وقت محلی صادر کرد ، وزیر نفت عراق داده‌های فوق را هنگام حضور در رویدادی در یک میدان نفتی در نزدیکی شهر بصره در جنوب این کشور اعلام کرد.

تی .آر.تی ترکیه:  نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد در پی اقدامات اخیر ایران در توقیف کشتی‌های تجاری این کشور، همکاری خود را با کشورهای منطقه برای گشت‌زنی بیشتر در تنگه هرمز افزایش می‌دهد. فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا (NAVCENT)، با انتشار اطلاعیه‌ای در این رابطه اعلام کرد: پس از توقیف غیرقانونی اخیر کشتی‌های تجاری توسط ایران، ناوگان پنجم ایالات متحده در حال همکاری با متحدان و شرکای خود در منطقه برای تضمین افزایش گشت‌زنی کشتی‌ها و هواپیماهاست. در این اطلاعیه ضمن اشاره به حمایت از تلاش‌ها برای جلوگیری از تهدیدات علیه کشتی‌های تجاری آمده است: علاوه بر افزایش گشت‌زنی‌ها، ناوگان پنجم آمریکا در حال تقویت همکاری‌های امنیتی بین‌المللی مانند امنیت دریایی بین‌المللی و امنیت دریایی اروپایی تنگه هرمز است.

ایران پرس:  آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از اقدام طرفین درگیر در سودان برای امضای بیانیه جده با هدف حفظ امنیت مردم سودان استقبال کرد. استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد از امضای بیانیه طرف‌های درگیر سودان که توافقی برای حفظ امنیت شهروندان سودانی و تسهیل کمک رسانی به آنها است استقبال می کند. درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح شنبه ۱۵ آوریل میان نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *