جدیدترین مطالب

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا: به دنبال درگیری با ایران نیستیم / اسکادران‌های جت‌های جنگنده آمریکا که قبل از عملیات ایران، به خاورمیانه منتقل شده بودند، همچنان در منطقه می‌مانند

ژنرال پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در پی پاسخ ایران با عنوان عملیات نظامی «وعده صادق» علیه اسرائیل به دلیل حمله این رژیم به بخش کنسولی سفارت تهران در دمشق سوریه اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فریاد «مرگ بر آمریکا» در سراسر ایالات‌متحده/ حامیان فلسطین پرچم آمریکا را به آتش کشیدند

تهران- ایرنا- فعالان و گروه‌های حامی فلسطین روز گذشته بار دیگر با هدف همبستگی و اعتراض به حمایت‌های واشنگتن از اسرائیل، در شهرهای مختلف آمریکا به خیابان آمدند و با سردادن شعار مرگ بر آمریکا، پرچم آن را به آتش کشیدند.

پاسخ ایران، شکست راهبردی پروژه صهیونیسم جهانی بود/ هیمنه پوشالی اسرائیل فرو ریخت

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیته های مقاومت فلسطین امروز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه بین الملل ایرنا تصریح کرد: پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی، شکست راهبردی پروژه صهیونیسم جهانی بود و پیامدهای آن برای این رژیم در آینده آشکار می شود.

اثبات استفاده اسرائیل از هوش مصنوعی برای کشتار غیرنظامیان

کارشناسان سازمان ملل در گزارشی با اشاره به نسل‌کشی اشغالگران علیه مردم فلسطین اعلام کردند که ارتش اسرائیل از سیستم‌های هوش مصنوعی برای افزایش تلفات انسانی در میان غیرنظامیان در نوار غزه و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی آن استفاده می‌کند.

تحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی

تفاوت دیدگاه کاخ سفید درباره کمک به اوکراین و اسرائیل، مخالفت سوئیس با مشارکت در اقدامات ضدروسی، درخواست مسکو از آژانس برای تعیین منبع حملات به نیروگاه زاپروژیا و اعتراف بورل به شکست سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند. 

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار دوباره روسیه درباره وقوع جنگ جهانی سوم و…

۱۴۰۲/۰۲/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها : هشدار معاون رئیس شورای امنیت روسیه نسبت به نزدیک شدن جهان به خطر جنگ جهانی سوم، استقرار بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه در قطب شمال، تایید عقب‌نشینی روسیه از شهر باخموت  اوکراین، واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد انگلیس به اوکراین، اظهارات بایدن درباره روند نابودی تسلیحات شیمیایی آمریکا، اعزام نیروهای نظامی کمکی آمریکا به آب‌های خلیج‌فارس، واکنش پکن به طرح ناتو برای افتتاح دفتر در ژاپن، هشدار بورل به چین، نگاهی به تحولات پنجمین روز جنگ درغزه ، درخواست اتحادیه اروپا برای اعلام آتش‌بس فوری بین رژیم صهیونیستی و فلسطین، صدور قرار وثیقه دو هفته‌ای برای نخست‌وزیر سابق پاکستان، واکنش ارتش پاکستان به تحولات این کشور، توافق طرفین درگیری در سودان برای ادامه گفت‌وگوها، تلاش قانون گذاران آمریکایی برای مقابله با عادی‌سازی روابط عربی با سوریه، افزایش نگرانی‌ها درباره هجوم پناهجویان به مرز آمریکا – مکزیک، پایان  نشست رهبران مالی گروه ۷ در ژاپن و دردسرهای گوگل‌ در ارائه چت‌بات‌ "بارد" در اتحادیه اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر :  معاون رئیس شورای امنیت روسیه با هشدار به توطئه غربی‌ها، نسبت به نزدیک شدن جهان به خطر بروز جنگ جهانی سوم هشدار داد. «دیمیتری مدودف» در اجلاس حقوقی بین‌المللی سن پترزبورگ طی سخنانی اعلام کرد که آنچه روشن است غرب جنگی فراگیر و ترکیبی ضد روسیه تدارک دیده است. مدودف در بخش دیگری از نطق خود اعلام کرد: آمریکا و اروپایی‌ها به عنوان سردمداران جنگ در اوکراین در حال پمپاژ حجم فراوانی از تسلیحات کشنده به رژیم کی‌یف‌اند و در حال متشنج کردن مرزهای روسیه با اعزام تروریست‌ها هستند. این مقام روس با اشاره به اینکه در صورت وقوع جنگ جهانی سوم، هیچ طرفی پیروز میدان نخواهد بود، تصریح کرد: دشمنان روسیه هم‌اکنون در حال تحرکاتی برای سوق دادن جهان به یک فاجعه جهانی یعنی جرقه وقوع جنگ جهانی سوم هستند.

خبرگزاری ایرنا: بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه به ماموریت در قطب شمال رفتند. وزارت دفاع روسیه گفت که دو بمب‌افکن راهبردی تو-۹۵ام.اس این کشور جمعه یک ماموریت ۱۳ ساعته در قطب شمال انجام دادند. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دو بمب‌افکن در حریم هوایی آبهای بی‌طرف دریای چوکچی پرواز کرده و سوخت‌گیری هوایی انجام دادند.جنگنده‌های میگ-۳۱، سو-۳۰اس.ام و سو-۳۵اس مسئولیت اسکورت این بمب‌افکن‌ها را برعهده داشتند. چین و روسیه ماه مارس در بیانیه مشترکی اعلام کردند که متعهد به حفظ قطب شمال بعنوان قلمرو صلح و همکاری سازنده هستند.

یورونیوز:  وزارت دفاع روسیه گفته است که برخی از نیروهای این کشور «به مواضع دفاعی مفیدتر» در شمال غربی شهر باخموت در شرق اوکراین بازگشته‌اند. بیانیه وزارت دفاع روسیه ساعاتی پس از آن صورت گرفت که کی‌یف اعلام کرد نیروهایش در این هفته حدود دو کیلومتر در اطراف باخموت پیشروی کرده‌اند. هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین  گفت: دشمن متحمل تلفات انسانی زیادی شده است. مدافعان ما در باخموت دو کیلومتر پیشروی کرده‌اند. این هفته در باخموت حتی یک موقعیت را از دست نداده‌ایم.

رادیو چین:  وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور حق خنثی کردن تهدید موشک‌های دوربرد انگلیس در اوکراین را بر خود محفوظ می‌داند.  در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: تصمیم انگلیس برای ارسال موشک‌های دوربرد موسوم به “طوفان سایه” به اوکراین, یک اقدام بسیار خصمانه دیگر از سوی لندن است که هدف آن افزایش بیشتر تسلیحات اوکراین و تشدید جدی تنش‌ها در منطقه عملیات ویژه نظامی است. این بیانیه افزود: انتقال سامانه‌های موشکی دوربرد با دقت بالا به رژیم کی یف به وضوح سطح بی‌سابقه دخالت انگلیس در درگیری اوکراین را تأیید می‌کند.

العالم فارسی: جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت که روند نابودی تسلیحات شیمیایی این کشور تا پاییز تکمیل می‌شود؛ این در حالی است که ایالات متحده پیشتر از نابودی کامل این تسلیحات تا بهار خبر داده بود. بایدن بامداد شنبه در بیانیه‌ای که در تارنمای کاخ سفید قرار گرفت، اعلام کرد: ما در مسیر تکمیل نابودی انبارهای تسلیحات شیمیایی تا پاییز امسال هستیم.

خبرگزاری ایلنا:  ایالات متحده با تکرار برخی برخی ادعاهای بی‌اساس اعلام کرد که با توجه به آنچه «افزایش تهدیدات ایران علیه کشتیرانی در آب‌های منطقه خلیج‌فارس» خوانده شده است، آمریکا نیروهای نظامی کمکی بیشتری به این منطقه نفت‌خیز می‌فرستد. در این گزارش آمده است که این اقدام در پی توقیف دو نفتکش توسط تهران در آب‌های خلیج‌فارس صورت می‌گیرد که یکی از آنها عازم ایالات متحده بود.‌ «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، با اشاره به اینکه «جزئیات این تقویت نیرو، در روزهای آینده منتشر خواهد شد»، گفت: «وزارت دفاع مجموعه‌ای از اقدام‌های را برای تقویت موقعیت دفاعی ما انجام خواهد داد».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، طرح‌های ناتو جهت افتتاح دفتری در توکیو مایه نگرانی بزرگی برای جامعه بین الملل و به ویژه کشورهای آسیا-پاسیفیک است.اوایل مه سال جاری میلادی ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که این ائتلاف قصد دارد دفتری را در توکیو، پایتخت ژاپن افتتاح کند.روز چهارشنبه نیز یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه ژاپن اطلاعات درباره گشایش این دفتر را تایید کرده و گفت، توکیو در این باره با ناتو در حال گفت‌وگو است.وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: در نهایت تمایلات ناتو چیست؟ این مساله نگرانی بزرگی را برای جامعه بین الملل به ویژه کشورهای منطقه آسیا-پاسیفیک ایجاد کرده است.

اسپوتنیک روسیه: بورل چین را به بدتر شدن روابطش با اروپا تهدید کرد. جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اروپا، چین را به بدتر شدن روابط با اتحادیه اروپا به دلیل اختلاف نظر در مورد اوضاع پیرامون اوکراین تهدید کرد. بورل در یک کنفرانس مطبوعاتی در استکهلم پس از نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت: در مورد اوکراین، اگر چین روسیه را برای خروج از اوکراین تحت فشار نگذارد، روابط اتحادیه اروپا و چین به طور عادی توسعه نخواهد یافت.وی افزود: ما از چین می خواهیم که نقش سازنده ای برای دستیابی به صلح عادلانه ایفا کند.

خبرگزاری تسنیم:  جنگنده های رژیم اسرائیل صبح امروز شنبه مناطقی در نوار غزه را بمباران کردند که مقاومت فلسطین در پاسخ به این حملات، شهرک‌های همجوار غزه را هدف موشک و راکت قرار داد.همزمان با این حملات در نواز غزه، منابع خبری در فلسطین اشغالی گزارش دادند بعد از گذشت چندین ساعت آرامش، بار دیگر صدای آژیر در شهرهای صهیونسیت نشین نزدیک غزه به صدا در آمد. بر اساس گزارش‌ها و فیلم‌های منتشر شده، گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه صبح امروز در پاسخ به حمله هوایی جنگنده‌های رژیم اسرائیل، چند موشک و راکت را همزمان به سمت شهرک‌های همجوار نوار غزه شلیک کردند.درگیری بین مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل بعد از آن آغاز شد که این رژیم دوشنبه شب اقدام به ترور سه تن از فرماندهان جهاد اسلامی کرد که در اثر آن 15 نفر از جمله کودک و زن به شهادت رسیدند.

تی .آر.تی ترکیه: اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی عمیق از حوادث خشونت‌آمیز فزاینده روزهای اخیر در اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین خواستار اعلام آتش‌بس شد. در اطلاعیه صادره از سوی دفتر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام شد: اتحادیه اروپا به شدت نگران این موج جدید خشونت و وخامت اوضاع امنیتی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و اسرائیل و تحولات واقع در غزه و اطراف آن است که منجر به تلفات غیرقابل قبول غیرنظامیان از جمله کودکان می‌شود.

خبرگزاری فارس:  دادگاه عالی پاکستان برای عمران خان نخست‌وزیر سابق این کشور، وثیقه دو هفته‌ای تعیین و با صدور یک فرمان، دستگیری او در این زمان را ممنوع کرد. بعد از برگزاری جلسه دادگاه عمران خان نخست‌وزیر پیشین پاکستان در اسلام آباد، دادگاه عالی پایتخت این کشور برای او وثیقه صادر کرد.در شرایطی که بازداشت هفته گذشته عمران خان نخست وزیر سابق پاکستانی موجی از ناآرامی و اعتراضات خشونت آمیز را در پی داشت، دادگاه عالی این کشور برای او وثیقه تعیین کرد. دادگاه عالی پاکستان که روز پنجشنبه (دیروز) بازداشت عمران خان در رابطه  با پرونده ادعایی فساد او را «غیرقانونی» خواند و رای به آزادی او داده بود، در جلسه روز جمعه خود برای او وثیقه کوتاه مدت تعیین کرد.

ایران پرس:  سخنگوی ارتش پاکستان اعلام کرد: هیچ برنامه ای برای کودتا در کشور وجود ندارد. درپی آشفتگی‌های اخیر در پاکستان پس از بازداشت عمران‌خان و گمانه‌زنی‌ها درخصوص اعمال وضعیت اضطراری یا تصمیم رهبران ارتش برای کنترل کشور، سخنگوی نیروهای مسلح پاکستان هرگونه احتمال کودتای نظامی در کشور را قویا رد کرد. روزهای اخیر پس از بازداشت عمران‌خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان، شهرهای مختلف این کشور صحنه تظاهرات حامیان عمران‌خان شد و این وضعیت منجر به درگیری‌های شدید میان نیروهای امنیتی و معترضان شد که گفته می شود ۱۰ نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

آناتولی  ترکیه:  نمایندگان ارتش سودان و «نیروهای پشتیبانی سریع» پس از پایان گفت‌وگوها در جده برای «اجرای تعهدات فوری بشردوستانه و ادامه مذاکرات» جدید به توافق رسیدند. عربستان سعودی پنجشنبه شب از توافق میان نمایندگان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع درباره اجرای فوری تعهدات بشردوستانه و برنامه‌ریزی مذاکرات جدید بین نمایندگان آن‌ها برای بحث در مورد آتش‌بس موقت و دائم خبر داد. «بیانیه جده توسط نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع این کشور تحت عنوان تعهد به حفاظت از غیرنظامیان در سودان بدون اشاره به هرگونه توقف درگیری‌ها صادر شد».

الکوثرفارسی:  گروهی از قانونگذاران آمریکایی طرحی را با هدف افزایش توانایی واشنگتن برای اعمال تحریم ها علیه سوریه ، در هشداری به دیگر کشورهایی که به دنبال عادی سازی روابط با دمشق هستند ، ارائه کردند. این طرح، دولت فدرال آمریکا را از به رسمیت شناختن یا عادی سازی روابط با هر دولت سوریه که بشار اسد رهبری آن را بر عهده داشته باشد، منع می کند. آمریکا گفته است که روابط با حکومت بشار اسد را عادی نمی کند و تحریم های این کشور علیه مشق همچنان به قوت خود باقی است.  جو ویلسون، رئیس کمیته فرعی خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی در مجلس نمایندگان ادعا کرد: کشورهایی که تصمیم گرفته اند با بشار اسد قاتل و قاچاقچی مواد مخدر، روابط خود را عادی سازی کنند، در مسیر اشتباهی قرار دارند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر امور خارجه مکزیک اعلام کرده است کشورش حداکثر یک هزار فرد اخراجی از آمریکا را در روز پذیرش خواهد کرد. مرز مکزیک و آمریکا جایی است که نگرانی‌هایی درباره هجوم مهاجران (غیرقانونی) در پی انقضای “ماده ۴۲” وجود دارد: این سیاستی است که سه سال پیش اجرایی شد و به مقامات آمریکایی اجازه می‌داد به علت نگرانی‌ها درباره کووید (شیوع ویروس کرونا)، پناهجویان را رد کنند، ولی با پایان وضع اضطراری سلامتی در آمریکا، ماده ۴۲ هم اکنون منقضی شده است. دولت مکزیک تلاش می‌کند از انجام این سفر خطرناک توسط مهاجران ممانعت کند و دستور داده است بیش از ۳۰ مرکز موقت رسیدگی به وضع مهاجران تعطیل شود.

ان. اچ.کی ژاپن: نشست رهبران مالی گروه ۷ امروز  شنبه در نیگاتا  پایان می‌یابد. وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای گروه هفت با توجه به ورشکستگی اخیر چند بانک آمریکایی، مشغول کار بر روی بیانیه مشترکی هستند که طی آن خواستار یک نظام مالی جهانی قدرتمندتر شوند. قرار است سه روز گفتگوی نمایندگان کشورهای عضو این گروه روز شنبه در نیگاتا واقع در مرکز ژاپن پایان یابد. تا کنون، آنها اهمیت واکنش فوری در برابر چالش‌های اقتصادی جهانی همچون تاثیر سیاست‌های مالی سختگیرانه‌تر و نگرانی‌های گسترده درباره چگونگی مدیریت بانک‌ها را تایید کرده‌اند.

دویچه وله: گوگل، لیست انتظار استفاده از چت‌بات‌ “بارد”، رقیب چت‌بات‌هوش مصنوعی “چت‌جی‌پی‌تی” را برداشته است و این پلتفرم اینک در ۱۸۰ کشور جهان در دسترس است. در این فهرست اما نام آلمان و ۲۷ عضو دیگر اتحادیه اروپا دیده نمی‌شود.سوندار پیچای مدیر اجرایی گوگل در خلال همایش گوگل آی/او ۲۰۲۳ در مانتین ویوی کالیفرنیا اعلام کرد که گوگل، تلاش خواهد کرد چت‌بات هوش مصنوعی خود به نام “بارد” را در  بازار کشورهای اتحادیه اروپا و در آلمان نیز عرضه کند.در این همایش همچنین اعلام شد که  گوگل، لیست انتظار برای استفاده از بارد، یعنی رقیب چت‌بات‌هوش مصنوعی “چت‌جی‌پی‌تی” را برداشته است و این پلتفرم اینک در ۱۸۰ کشور جهان به زبان انگلیسی در دسترس قرار گرفته است. در این فهرست اما نه نام آلمان دیده می‌شود و نه ۲۷ عضو دیگر اتحادیه اروپا. این موضوع موجب ایجاد نگرانی‌هایی مبنی بر این شده که ممکن است قابلیت‌های فوق‌‌العاده هوش‌مصنوعی تا مدت زمانی طولانی از دسترس اروپا خارج باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *