جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاشها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

اوربان: ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد

تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در اظهاراتی با بیان اینکه رهبران اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مناقشه بین مسکو و کی‌یف را مساله خود می‌دانند و خطرات ناشی از دخالت بیشتر در آن را در نظر نمی‌گیرند، هشدار داد که ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد.

Loading

رسانه‌ها؛ نگرانی اروپایی ها از نزدیکی به چین و…

۱۴۰۲/۰۲/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تاکید صدراعظم آلمان بر کاهش اتکای اروپا به  چین، حمایت  پکن ازاستقلال استراتژیک اروپا ، درگیری لفظی چین و آلمان بر سر اوکراین، درخواست صدر اعظم آلمان برای اصلاح اتحادیه اروپا، مخالفت آلمان ها با استراتژی اروپای مستقل مکرون، دیدار رئیس جمهور اوکراین با اورسلا فوندر لاین در کی‌یف، اظهارات بی‌سابقه فرمانده شبه نظامیان واگنر در خصوص فریب پوتین توسط فرماندهان ارشد روسیه، انتقاد چین از نتیجه نشست سران ژاپن و کره جنوبی، اقدام متقابل چین در قبال اخراج یک دیپلمات چین توسط کانادا، رزمایش موشکی آمریکا و ناتو در اقیانوس اطلس، افشای مذاکرات عربستان و حزب الله لبنان، خیز اردوغان برای ورود به پرونده سودان، بازداشت عمران‌خان وبروز ناآرامی های شدید در پاکستان، طرح آمریکایی برای جلوگیری از رفع محدودیت‌های موشکی سازمان ملل علیه ایران و هشدار بایدن نسبت به عواقب خطرناک «نکول بدهی ها» از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  اولاف شولتز صدراعظم آلمان گفت: چین به جای شریک برای اتحادیه اروپا به‌ طور فزاینده‌ای به عنوان یک رقیب برای این اتحادیه محسوب می‌شود.صدراعظم آلمان در سخنانی با قانونگذاران اتحادیه اروپا در استراسبورگ به مناسبت روز اروپا، از این اتحادیه خواست تا اتکای خود به چین را کاهش دهد و پکن را متهم کرد که به‌ جای شریک به‌ عنوان یک رقیب برای اتحادیه اروپا عمل می‌کند. شولتز در ادامه با بیان دیدگاه خود درباره یک بلوک اصلاح شده و بزرگ، خاطرنشان کرد: اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد نقشی پیشرو در جهان ایفا کند باید در مورد موضوعاتی از جمله روابط با چین به یک جمع‌بندی کامل برسد و در رابطه با آن یک‌‍صدا باشد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه چین گفت که کشورش از مسیر توسعه انتخاب شده توسط مردم اروپا و نیز از اروپا در دستیابی به استقلال استراتژیک حمایت می‌کند. کین گانگ، رئیس دستگاه دیپلماسی چین این اظهارات بعد از دیدار با آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در برلین در جمع خبرنگاران مطرح کرد. وزیر خارجه چین افزود که کشورش به عنوان شریک اصلی اروپا در مقابله با خطرات و چالش‌ها، از اروپا برای به اشتراک گذاشتن فرصت‌ها و سودهای حاصل از توسعه فراهم شده توسط بازار چین، به منظور ارتقای توسعه مشترک مدرن‌سازی چین و تکامل اروپا استقبال می‌کند.

خبرگزاری تسنیم:  بین مقامات چین و آلمان بر سر بحران اوکراین درگیری لفظی  به وجود آمد. این درگیری بعد از آن بود که پکن نسبت به تحریم اروپا علیه شرکت‌های چینی هشدار داد و برلین مدعی شد که بی طرفی در مناقشه اوکراین به معنی طرفداری از روسیه است. «چین گانگ» و «آنالنا بائربوک» وزیران خارجه دو کشور در دومین دیدارشان در یک ماه گذشته در خصوص مسئولیت‌های یکدیگر در عرصه جهانی درگیری لفظی داشتند. چین گانگ به اتحادیه اروپا در مورد اعمال اقدامات تنبیهی علیه شرکت‌های چینی هشدار داد و گفت که برای محافظت از منافع آنها اقدام خواهد کرد.  سفرای اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفتگوها در مورد بسته یازدهم تحریم‌ها علیه روسیه را آغاز می‌کنند.

خبرگزاری ایلنا:  صدر اعظم آلمان اتحادیه اروپا را به بررسی چالش‌های سیاسی و اقتصادی و استراتژیک خود فرا خواند. «اولاف شولتز» خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا، مجموعه‌ای از اصلاحات از جمله متحد کردن تلاش‌های دفاعی، امضای قراردادهای تجاری جدید و کنار گذاشتن اختلافات طولانی مدت بر سر مهاجرت را پیشنهاد کرد. وی گفت که تقویت حاکمیت نظامی و فنی اتحادیه اروپا و منابع مستقل کالاها باعث تقویت روابط این اتحادیه با ایالات متحده به عنوان نزدیکترین شریک اتحادیه اروپا می شود.

خبرگزاری مهر :  صدراعظم آلمان در حضور اعضای پارلمان اروپا در استراسبورگ در موضعی قاطع، بلندپروازی‌های رئیس جمهور فرانسه در مبدل کردن اتحادیه اروپا به قدرت «سوم» بزرگ جهانی بعد از آمریکا و چین را رد کرد. «اولاف شولتز» در طعنه به سیاست‌های اقتدارطلبانه ماکرون در نشست پارلمان اروپا در استراسبورگ اعلام کرد: کسانی که در سودای بازگشت اقتدار گذشته جهانی اروپا را در سر می‌پرورانند و یا در سودای اقتدار حاکمیتی بی رقیب حزب خود در مرزهای خود را می‌پرورانند، بایستی بدانند که در گذشته سیر می‌کنند. رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان در ادامه نطق خود با تأیید این واقعیت که برخی کشورها به زودی از پذیرش نظام دو قطبی یا سه قطبی جهانی سرباز خواهند زد اعلام کرد: «اتحادیه اروپا بایستی به سمت انفتاح و همکاری بیشتر جهانی با هدف اختصاص جایگاه عالی برای اروپا در آینده نزدیک گام بردارد و نه اینکه در جایگاهی نازل یا مافوق حکومت‌ها قرار بگیرد.

تی .آر.تی ترکیه:  زلنسکی از آمادگی اتحادیه اروپا برای واگذاری مهمات نظامی به اوکراین خبر داد. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور  اوکراین پس از دیدارش با اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا که برای شرکت در جشن‌های 9 می؛ روز اروپا به کی‌یف سفر کرده طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک اظهار داشت که اتحادیه اروپا آماده است مهمات مورد نیاز فوری و یک میلیون گلوله توپخانه را در اختیار اوکراین قرار دهد.

یورونیوز: رئیس گروه پیمانکاری نظامی واگنر که مدتی است از سوی کرملین برای جنگ در اوکراین به خدمت گرفته شده است، در سخنانی عجیب فرماندهان ارشد نظامی روسیه را به تلاش برای فریب پوتین متهم کرد. اظهارات بی‌سابقه یوگنی پریگوژین در خصوص فریب پوتین توسط فرماندهان ارشد روسیه در تهاجم نظامی جاری این کشور به اوکراین نمونه‌ای تازه از تنش و اختلافات وی با ستاد کل ارتش روسیه است.یوگنی پریگوژین با ارسال پیامی در این خصوص تاکید کرد: اگر همه چیز برای فریب فرمانده کل (ولادیمیر پوتین) انجام شده باشد، یا فرمانده کل قوا … شما را پاره خواهد کرد یا اگر این موضوع به شکست در جنگ منجر شود، مردم روسیه به شدت خشمگین خواهند شد.وی در ادامه بار دیگر ارتش را متهم کرد که مهمات مورد نیاز برای نبرد جاری در باهموت برای تصرف این شهر را در اختیار نیروهای واگنر قرار نداده است.

ان. اچ.کی ژاپن: سخنگوی وزارت خارجه چین نشست مقامات ژاپن و کره جنوبی را مورد انتقاد قرار داد. وانگ ونبین  به همکاری امنیتی بین ژاپن، آمریکا و کره جنوبی در مخالفت با توسعه هسته‌ای و موشکی کره شمالی اشاره کرد. در این اجلاس تقویت این همکاری‌ها مورد تایید مجدد قرار گرفت. وانگ گفت که دلایل اصلی مسائل در شبه جزیره کره روشن است. او گفت همه طرف‌ها باید به مسیر حل و فصل سیاسی پایبند باشند، تلاش کنند تا نگرانی‌های قانونی خود را به شیوه‌ای متعادل حل کنند و صلح و ثبات را در این شبه جزیره حفظ کنند.این سخنگو تاکید کرد که طرف‌های ذینفع نباید در یک گروه کوچک برای مقابله با این مسائل توطئه کنند.

رادیو چین:  در پی ادعای دولت کانادا مبنی بر نامطلوب خواندن یکی از دیپلمات‌های سرکنسولگری چین در تورنتو، دولت چین ضمن محکومیت شدید این اقدام، تصمیم به اتخاذ اقدام متقابل گرفت.وزارت خارجه چین  «جنیفر لین لالوند» سرکنسول کانادا در شهر شانگهای را عنصر نامطلوب نامید و از او خواست تا قبل از ۱۳ مه از چین خارج شود. چین همچنین حق خود را برای اتخاذ تدابیر بعدی محفوظ می‌داند.

العالم فارسی: همزمان با افزایش حضور نظامی روسیه در آب‌های بین‌المللی نزدیک شمال اروپا، ایالات متحده و متحدان این کشور در ناتو یک رزمایش موشکی را در شمال اقیانوس اطلس برگزار کردند. این رزمایش که «سپر قدرتمند» نام دارد شامل شلیک مستقیم علیه موشک‌های فرا صوت و بالستیک، نیروهای دریایی ایالات متحده و اروپاست. فنلاند، عضو جدید ناتو، حضور قابل توجهی در این رزمایش دارد. در این رزمایش در مجوع ۱۳ کشور حضور دارند.این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که کشتی تجسسی روسیه روز جمعه در حال خروج از دریای مدیترانه از مسیر تنگه جبل الطارق مشاهده شد.

الکوثرفارسی:  یک رسانه عبری نوشت: سعودی‌ها سرگرم مذاکره و رایزنی با حزب الله برای انتخاب رئیس جمهور جدید در لبنان هستند. روزنامه معاریو اعلام کرد، بعد از 11 سال از جنگ داخلی در سوریه، شاهد آن هستیم که بشار اسد رئیس جمهور این کشر به اتحادیه عرب باز می‌گردد و دروازه اصلی این اتحادیه برای ورودش به طور کامل باز می‌گردد. در بخش دیگری از این یادداشت آمده است، از نکات جالب توجه در رخدادهای خاورمیانه آن است که پدرخوانده بازگشت سوریه به اتحادیه عربی عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان ولیعهد این کشور است، فردی که به ایالات متحده و جو بایدن رئیس جمهور آن درس دیپلماسی منطقه‌ای داد، تمامی معادلات را در منطقه برهم زد و ما اسرائیلی‌ها را بسیاری از ابهامات و در روابط بسیار شکننده بین بایدن و نتانیاهو باقی گذاشت.

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی با رئیس شورای حاکمیت سودان تاکید کرد که آنکارا آماده میزبانی از مذاکرات فراگیر سودان است. رجب طیب اردوغان در گفت‌وگوی تلفنی با عبدالفتاح عبدالرحمن برهان، رئیس شورای حاکمیت سودان گفت: در صورت اتخاذ تصمیم برای برگزاری مذاکرات فراگیر در سودان، ترکیه آماده میزبانی است. بنا به اعلام دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان در این گفت‌وگو که تحولات اخیر در سودان مورد بررسی قرار گرفت، مراتب نگرانی خود را از افزایش تلفات و مجروحان در درگیری‌های اخیر در کشور دوست و برادر سودان، ابراز کرد.

ایران پرس:   پس از بازداشت نخست‌وزیر پیشین پاکستان، مناطق مختلف این کشور به‌ویژه کراچی طرفداران «عمران خان» به خیابان‌ها آمدند.  پس از اینکه روز سه‌شنبه «عمران خان» به‌سبب فساد مالی برای حضور در دادگاه بازداشت شد، طرفداران نخست‌وزیر پیشین پاکستان در شهرهای مختلف به‌خیابان آمدند و با نیروهای پلیس و امنیتی پاکستان درگیر شدند.ناآرامی‌ها در کراچی، کویته و پنجاب با تخریب و آتش‌زدن وسائل عمومی، خودروهای پلیس و نیروهای امنیتی پاکستان همراه شد.

خبرگزاری فارس: قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا طرحی برای تحریم برنامه موشکی ایران پیش از رفع محدودیت‌های سازمان ملل علیه این برنامه است. گروهی از قانونگذاران در مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه طرحی معرفی کرده‌اند که خواستار تحریم هر گونه فعالیت در حمایت از برنامه موشکی و پهپادی ایران قبل از انقضای محدودیت‌های موشکی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۳ است. مطابق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که حدود ۸ سال پیش برای تأیید برجام صادر شد  محدودیت‌های اعمال‌شده این سازمان در خصوص فعالیت‌های مربوط به موشک‌هالی بالیستیک ایران اکتبر ۲۰۲۳ منقضی خواهند شد.

اسپوتنیک روسیه:  بایدن نسبت به عواقب خطرناک “نکول بدهی ها” هشدار داد. رئیس جمهور آمریکا پس از گفتگو با رهبران کنگره گفت، اگر مذاکرات برای افزایش سقف بدهی ملی آمریکا شکست بخورد، این موضوع برای اقتصاد آمریکا ویرانگر خواهد بود. پیش از این، کوین مک کارتی، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان، پس از دیدار با بایدن گفت که رهبران کنگره در نشستی که روز سه شنبه در کاخ سفید برگزار شد، هیچ پیشرفتی در افزایش سقف بدهی ملی نداشته اند. بایدن پس از این نشست به خبرنگاران گفت: من نمی دانم مک کارتی به چه فکر می کند. فکر می کنم که او بهتر می داند که نکول بدهی یک رویداد ویرانگر خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *