جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

رسانه ها؛ سفر هیات آژانس اتمی چین به عربستان و …

۱۴۰۲/۰۲/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: توافق عراق و ایران و ترکیه برای برگزاری نشست تخصصی آب، تنش رو به افزایش در ترکیه در آستانه انتخابات، ابراز تردید آمریکا درباره تمایل اسد برای حل بحران سوریه، گفتگوی تلفنی بشاراسد و محمدبن زاید، تصمیم چند کشور حوزه خلیج فارس برای ایجاد روادید واحد، تحریم اروپایی علیه شرکت های چینی و ایرانی به بهانه کمک به روسیه، تهدید چین به اقدام متقابل علیه اتحادیه اروپا، کاهش چشمگیر تولید صنعت آلمان و پیش بینی رکود اقتصادی، ادامه تحقیقات در مورد خروج آمریکا از افغانستان و تهدید بلینکن به بازداشت، اعلام نتایج تحقیقات ترور شهیدان سلیمانی و المهندس به زودی، تلاش ارمنستان برای حضور در بندر چابهار، احتمال سفر بشار اسد به ریاض، حملات جنگنده‌های اردنی به مناطق مرزی اردن و سوریه، تاکید متقی بر اینکه هیچ گروه تروریستی در خاک افغانستان حضور ندارد، سفر هیات آژانس اتمی چین به عربستان ، هشدار وزیر خزانه‌داری آمریکا نسبت به بروز بحران مالی و اقتصادی در ایالات متحده، اظهارات رئیس جمهور چک نسبت به احتمال شکست اوکراین در جنگ، لغو مراسم اتحادیه اروپا به دلیل حضور بن گویر، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

ایسنا: رئیس جمهوری چک گفت، درگیری بین روسیه و اوکراین شاید به پیروزی کی‌یف ختم نشود و حامیان غربی اوکراین باید خودشان را برای چنین نتیجه‌ای آماده کنند.

رادیوچین: وزیر خزانه‌داری آمریکا هشدار داد که اگر کنگره برای افزایش سقف بدهی کشور اقدام نکند، بحران مالی و اقتصادی این کشور را فرا می‌گیرد. یلن چند روز قبل نیز هشدار داده بود که ایالات متحده ممکن است از اول ژوئن برای پرداخت تعهدات مالی خود با کمبود نقدینگی مواجه شود.

ایرنا: منابع خبری گزارش دادند که هیاتی از آژانس اتمی چین با مقامات سازمان زمین شناسی عربستان، راه‌های همکاری مشترک در زمینه‌های علوم زمین شناسی و انرژی زمین‌گرمایی جایگزین و راه‌های همکاری در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی و فناوری هسته‌ای را بررسی کردند. هیات چینی در ادامه برنامه سفر خود از کتابخانه حفاری عربستان بازدید کرد تا از سازوکار و دیجیتالی‌سازی نمونه‌های حفاری هسته‌ای مطلع شود.

تسنیم : امیرخان متقی، وزیر خارجه حکومت افغانستان در مرکز مطالعات استراتژیک این کشور اظهارداشت اینکه می‌گویند در افغانستان چندین گروه تروریستی وجود دارد تبلیغاتی است، یک گروه تروریستی را پیدا کنند که نیست. یک مدرک هم ندارند. این همه تلاش برای بدنامی ماست. وی افزود: اراده حکومت افغانستان این است که به هیچ کس اجازه ندهد از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند. متقی همچنین درباره «تحریک طالبان پاکستان» نیز گفت به آن‌ها اجازه فعالیت از افغانستان علیه پاکستان داده نمی‌شود چون «این به نفع ما و به نفع پاکستان نیست». این در حالی است که مقام‌های پاکستانی بارها حکومت افغانستان را به پناه دادن به اعضای تحریک طالبان پاکستان متهم کرده‌اند.

مهر : منابع روس به نقل از یک تحلیلگر لبنانی از افزایش احتمال سفر بشار اسد به ریاض باتوجه به تصمیم اتحادیه عرب برای بازگشت دمشق به آغوش جهان عرب خبر دادند.

العالم: وزارت منابع آبی عراق اعلام کرد که کشورش با جمهوری اسلامی ایران و ترکیه برای برگزاری نشستی فنی و تخصصی در مورد مساله «آب» در آینده نزدیک توافق کرده است.

ایسنا: تنش‌ها در ترکیه که کمتر از یک هفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی فاصله دارد، بالا گرفته است، زیرا رجب طیب اردوغان از رقیب اصلی خود انتقاد کرده و مخالفان نیز حملات به کمپین‌های انتخاباتی‌شان را گزارش کرده‌اند. اردوغان خطاب به صدها هزار نفر از هواداران خود در استانبول گفت که قلیچداراوغلو می‌تواند هر چقدر که می‌خواهد بنوشد ولی مردم، کشور را به دست یک “الکلی” رها نخواهند کرد. رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر رقیب خود را به همکاری با “تروریست ها” متهم کرد.

آناتولی : وزارت امور خارجه آمریکا ضمن انتقاد از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، آن را «خیلی زود» خواند و تصریح کرد: درباره تمایل اسد برای حل بحران سوریه تردید داریم و تحریم‌ها علیه سوریه همچنان ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری صداوسیما: نهاد ریاست جمهوری سوریه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد بشار اسد در تماس تلفنی با محمد بن زاید رئیس امارات، درباره تحولات مثبت روی داده در کشورهای عربی گفتگو کرد.

اسپوتنیک : بروکسل برای اولین بار از زمان آغاز درگیری ها در اوکراین، تحریمهایی علیه شرکت های چینی و ایرانی به بهانه حمایت از ماشین نظامی روسیه پیشنهاد کرده است. اتحادیه اروپا برای اولین بار قصد دارد تحریم هایی علیه شرکت های چینی که گویا از روسیه در عملیات نظامی ویژه حمایت می کنند، اعمال کند.

ایسنا : رسانه‌های اردنی اعلام کردند که جنگنده‌هایی حملاتی را در مناطق مرزی با سوریه انجام دادند. دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان نیز ادعا کرد که مرعی الرمثان و خانواده وی شامل زن و شش فرزندش در حمله هوایی جنگنده‌هایی که به نظر می‌رسد اردنی بودند، کشته شدند. این حمله محل اقامت الرمثان در روستای الشعاب در حومه شرقی السویداء در مرزهای سوریه و اردن را هدف قرار داد.

تسنیم: وانگ ون بین، سخنگوی وزارت خارجه چین تهدید کرد اگر اتحادیه اروپا شرکت‌های چینی را تحریم کند، پکن اقداماتی متقابل انجام خواهد داد. وی در یک کنفرانس خبری تاکید کرد پکن همواره از منافع خود به هنگام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه 7 شرکت تکنولوژی چینی به دلیل ارسال تجهیزات به روسیه، حمایت خواهد کرد.وی افزود: اگر گزارش رسانه ها درست باشد و تحریم هایی از سوی طرف اروپایی اعمال شود، اعتماد و همکاری های دو جانبه بین اروپا و چین را به شکلی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

فارس: یکی از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) با اشاره به دست داشتن سه طرف در ترور شهیدان سلیمانی و المهندس، خبر داد که نتایج تحقیقات ترور این شهدا به زودی اعلام می‌شود.

مهر : نخست‌وزیر ارمنستان امروز دستوری را صادر کرد که بر اساس آن کارگروهی برای ساخت مسیر جدید حمل‌ونقل بین‌المللی کالا و تبدیل شدن ایروان به یک اپراتور در بندر چابهار ایران تشکیل می‌شود. دستور نخست وزیر ارمنستان که در وب سایت دولت این کشور منتشر شده است نشان می‌دهد که کارگروه مذکور به ساماندهی مسیر چندوجهی حمل و نقل بین المللی بار از طریق ارمنستان با سرعت بالا خواهد پرداخت. اهداف این کارگروه شامل توسعه مسیر جدید برای حمل و نقل بار با مشارکت ایروان است که کشورهای آسیای شرقی، هند و ایران را از طریق گرجستان و دریای سیاه به اروپا متصل می کند.

خبرگزاری صداوسیما: امارات و بحرین، با فشار عربستان، در حال بررسی امکان ایجاد روادید واحد برای گردشگران، با الگوبرداری از فضای شنگن هستند. به رغم تمایل برای بدل شدن به یک مقصد گردشگری یکپارچه، شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس همچنان در بازار گردشگری رقیب یکدیگر خواهند بود.

تسنیم: اداره آمار فدرال آلمان از کاهش چشمگیر تولید صنعت آلمان در ماه مارس خبر داد و اقتصاددانان ارشد این کشور درباره خطر رکود اقتصادی دیگری هشدار دادند. صنعت آلمان در ماه مارس تولید خود را به میزان قابل توجهی کاهش داد. اداره آمار فدرال آلمان در ویسبادن اعلام کرد، در مقایسه با ماه قبل، کل تولید صنعت آلمان 3.4 درصد کاهش یافت. تحلیلگران انتظار کاهش تولید بخش صنعت را داشتند اما آن را تنها 1.5 درصد تخمین می زدند. از آنجایی که تولید در ژانویه و فوریه افزایش یافت، رشد واضحی برای کل سه ماهه اول وجود داشت. با این حال، اقتصاددانان نسبت به رکود اقتصادی هشدار می دهند.

ایرنا : مایکل مک‌کال، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به “آنتونی بلینکن” تهدید کرد چنانچه اطلاعات لازم را در مورد خروج آشفته واشنگتن از افغانستان ارائه ندهد، بازداشت می‌شود. گفته می شود کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در ماه مارس (اسفند) احضاریه ای برای بدست آوردن برخی اطلاعات به وزارت امور خارجه ایالات متحده ارسال کرده بود.

ایسنا : اتحادیه اروپا تصمیم گرفت مراسم استقبال به مناسبت “روز اروپا” را که قرار بود فردا برگزار شود، به دلیل جلوگیری از مشارکت ایتامار بن گویر در این مراسم که در تل آویو برگزار می‌شود، لغو کند. این تصمیم بعد از رایزنی‌های امروز سفرای اروپایی و خدمت فعالیت خارجی اروپا در بروکسل اتخاذ شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *