جدیدترین مطالب

امریکا در فکر استفاده از ربات به جای سرباز

امریکا در فکر استفاده از ربات به جای سرباز

در جنگ‌های آینده، فرماندهان آمریکایی می‌خواهند ربات‌ها را به مقابله با اولین گلوله‌های دشمن بفرستند. روبات‌های ارتش آمریکا که روی هشت چرخ حرکت می کنند و از مهمات کافی در انبانشان برای تغذیه سلاح های دستی برخوردارند، در آن میدان رزمی، به شهر خیالی اوجن حمله کردند. روبات‌ها به خانه‌هایی که نیروی مقابل در آنها پناه گرفته بودند، تیراندازی کردند. پهپادهایی که ساعت‌ها روی میدان جنگ پرواز ‌کردند، بالای سر مک‌کردی و تیمش پرسه زده و "بمب‌ها" – در این مورد توپ‌های فومی فوتبال – را مستقیماً روی آنها پرت کردند، شلیک های دقیق توپخانه. سگ‌های روباتیک با سنسورهای روی سرشان، خانه‌ها را برای اطمینان از پاک بودن آنها جست وجو می‌کردند.
Loading

أحدث المقالات

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

لندن – ایرنا – نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای جانبدارانه، پاسخ ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه را محکوم کرده و خواستار خویشتن‌داری طرف‌ها و جلوگیری از تشدید تنش‌ها شدند.

ماکرون: اروپا در خطر مرگ قرار دارد  

رئیس‌جمهور فرانسه امروز – پنجشنبه – ضمن هشدار نسبت به «احتمال مرگ اروپا»، تاکید کرد که این قاره در «نقطه بحرانی» قرار دارد و جهت مقابله با رقبای جهان باید اقدامات بیشتری انجام داد.

اسپوتنیک تنها کانال رادیویی خارجی در ایران

از امروز، رادیو “گفتگو”، برنامه هفتگی مشترک “راهبرد شرقی” را روی آنتن می برد. در این کانال رادیویی، کارشناسان دو طرف به مدت یک ساعت در مورد شکل گیری نظم جهانی چند قطبی و چندفرهنگی بحث خواهند کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ پرونده عضویت اوکراین روی میز ناتو و…

۱۴۰۲/۰۲/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: بررسی عضویت  اوکراین در نشست آتی  ناتو، واکنش آمریکا به عضویت کی یف در ائتلاف نظامی ناتو، کمک تسلیحاتی 300 میلیون دلاری آمریکا به اوکراین، تاکید ارتش آمریکا برایجاد مانع در مسیر اتحاد راهبردی بین روسیه و چین، هشدار دبیرکل ناتو درباره برنامه اتمی ایران، کره شمالی و چین،  نشست دلارزدایی روسای جمهوری آرژانتین و برزیل، میانجیگری آمریکا در مناقشه ناگورنو قره‌باغ و واکنش روسیه، سفر رئیس جمهور ایران به سوریه، پایان نشست سازمان ملل درباره افغانستان در دوحه، اجرای توافق آرام‌سازی اوضاع در غزه، کشف میدان نفتی جدید در ترکیه،آغاز مجمع امنیتی استانبول ، نگاهی به آخرین تحولات سودان، سفر وزیر خارجه چین به میانمار، تاکید چین بر رسیدگی به تخلفات  آمریکا در سازمان تجارت جهانی و توافق آ.سه. آن، ژاپن، چین و کره جنوبی برای ایجاد شبکه‌های جدید امنیت مالی  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : وزیر خارجه چک اعلام کرد: در نشست آتی ناتو درباره عضویت اوکراین بحث خواهد شد.«یان لیپاوسکی» گفت: آرزو می‌کنم روزی اوکراین بخشی از ناتو شود و امیدوارم نشست آتی سران ناتو حداقل مسیر عضویت اوکراین را نشان دهد. لیپاوسکی گفت که اوکراین پس از شکست روسیه به یکی از قدرتمندترین قدرت‌های نظامی جهان تبدیل خواهد شد. لیپاوسکی همچنین ابراز امیدواری کرد که سوئد نیز به اتحاد ناتو بپیوندد. او گفت: آرزو می‌کنم که سوئد عضو کامل ناتو باشد. پیش از این، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در سخنانی اعلام کرده بود:  موضع ناتو در قبال اوکراین این است که این کشور عضوی از این سازمان شود؛ این موضوع تغییری نکرده است.

اسپوتنیک روسیه:  ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره انتشار خبری در روزنامه فرانسوی لوموند درباره نگرش منفی واشنگتن نسبت به عضویت اوکراین در ناتو، اعلام کرد که تصمیم گیری درباره عضویت اوکراین در ناتو به صورت جمعی اتخاذ خواهد شد. وی افزود: ایالات متحده از سیاست درهای باز ائتلاف حمایت می کند. بدیهی است که این یک تصمیم جمعی خواهد بود و باید توسط همه اعضای اتحاد اتخاذ شود.

خبرگزاری فارس: دولت آمریکا قصد دارد 300 میلیون دلار دیگر تسلیحات و مهمات دیگر به اوکراین کمک کند. دولت آمریکا قصد دارد روز چهارشنبه از بسته کمک‌های تسلیحاتی جدید به اوکراین خبر دهد. بر اساس گزارش‌ها، بسته کمک‌های تسلیحاتی جدید آمریکا به اوکراین 300 میلیون دلار خواهد بود که شامل مهمات خمپاره و موشک‌های هیدرا-70 خواهد بود. روز گذشته بود که «جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی در شورای امنیت کاخ سفید خبر داده بود که آمریکا به زودی بسته کمک‌های نظامی بیشتری به اوکراین ارائه خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که واشنگتن باید مانع از اتحاد نظامی راهبردی بین روسیه و چین شود. میلی در مصاحبه با مجله فارن‌افرز گفت: بر خلاف جنگ سرد اکنون سه قدرت در جهان وجود دارند؛ آمریکا، روسیه و چین. همه دارای پتانسیل ذاتی قابل توجهی در جمعیت، اقتصاد و البته ارتش خود هستند و هر سه زرادخانه هسته‌ای قابل توجهی دارند. وی با اشاره به اینکه چین و روسیه همانند آمریکا قدرتمند هستند، اضافه کرد: به نفع آمریکا نیست تا شاهد تشکیل اتحاد نظامی راهبردی چین و روسیه باشد و ما باید هر کاری انجام دهیم تا مطمئن شویم این اتفاق نمی‌افتد.

دویچه وله:  ینس استولتنبرگ  دبیر کل ناتو از چشم‌انداز امنیت جهان ابراز نگرانی کرد و نسبت به گسترش برنامه‌های هسته‌ای چین، ایران و کره شمالی هشدار داد. دبیر کل ناتو از نقض معاهدات بین‌المللی برای کنترل تسلیحات هسته‌ای توسط روسیه نیز انتقاد کرد. ینس استولتنبرگ دیروز در هجدهمین کنفرانس سالانه ناتو در مورد کنترل تسلیحات، خلع سلاح و منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، نسبت به چشم‌انداز امنیت جهانی ابراز نگرانی کرد. او درباره گسترش برنامه هسته‌ای چین، ایرانو کره شمالی هشدار داد و گفت: چین به سرعت در حال رشد زرادخانه هسته‌ای خود بدون هیچ گونه شفافیتی در مورد توانایی‌های آن است. دبیر کل پیمان آنتلانتیک شمالی ادعا کرد: ایران و کره شمالی آشکارا در حال توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود هستند.

خبرگزاری ایرنا: روسای جمهوری آرژانتین و برزیل برای حذف دلار تشکیل جلسه دادند. آلبرتو فرناندز رئیس جمهوری آرژانتین برای دیدار با لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا و رایزنی درباره حذف دلار از روابط تجاری دو کشور به برزیل سفر کرده است. داسیلوا پس از این دیدار در کنفرانس خبری مشترک با فرناندز گفت: ما فقط درباره کمک به آرژانتین گفت‌وگو نکردیم. ما باید به شرکت‌های برزیلی نیز که به بوینس آیرس صادرات دارند، کمک کنیم؛ همانطور که چین به صادرکنندگان چینی کمک می‌کند. پس از کاهش ارزش پزو واحد پول آرژانتین و کاهش ذخایر دلاری در بانک مرکزی این کشور، اقتصاد بوینس آیرس آسیب‌پذیر شده است.

یورونیوز: روسیه همزمان با تلاش واشنگتن برای میانجیگری در بحران منطقه ناگورنو قره‌باغ بر نقش محوری خود در پادرمیانی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت که گزینه «جایگزینی» برای روسیه در جایگاه میانجی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان وجود ندارد. وی با اشاره به سند آتش‌بس امضاشده بین باکو و ایروان در سال ۲۰۲۰ افزود که «پایه حقوقی» دیگری برای حل مناقشه در ناگورنو قره‌باغ در دست نیست.  توافق آتش‌بس سال ۲۰۲۰ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان با میانجیگری مسکو به امضاء رسید. نظامیان روس به عنوان نیروهای حافظ صلح در چهارچوب این توافق در منطقه ناگورنو قره‌باغ مستقر شدند.

العالم فارسی: رئیس‌جمهوراسلامی ایران  امروز به سوریه می‌رود . آیت الله رئیسی به دعوت رسمی بشار اسد رییس جمهور روسیه امروز (چهارشنبه) عازم این کشور می شود. این سفر، نخستین سفرِ یک رئیس‌جمهور از ایران به دمشق، پس از ۱۳ سال است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  در پایان نشست دو روزه‌ای که در دوحه قطر درباره افغانستان از سوی سازمان ملل متحد با حضور نمایندگان کشورها پشت درهای بسته برگزار شد، آنتونیو گوترش دبیر کل این سازمان، گفت این نشست درباره ایجاد یک رویکرد مشترک بین‌المللی برای تعامل بود و روی به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان تمرکز نداشت. گوترش که در روز دوم و پایانی این نشست، در یک کنفرانس خبری حضور یافت، گفت: تلاشی صورت گرفت که شرکت‌کنندگان، رویکرد مشترک و مفیدی را با هدف تعامل با طالبان داشته باشند تا به ثبات در افغانستان کمک کنند.دبیرکل سازمان ملل گفت که شرکت‌کنندگان با پشتوانه قطعنامه شورای امنیت این سازمان که خواستار مشارکت معنادار و برابر زنان و دختران در همه عرصه‌ها در افغانستان است، وارد این گفتگوها در دوحه شدند.

خبرگزاری ایلنا: توافق آرام‌سازی اوضاع در غزه وارد مرحله اجرایی شد. یک منبع در مقاومت فلسطین از موفقیت تلاش‌های طرف‌های میانجی و توقف درگیری‌ها بین مقاومت و رژیم صهیونیستی در غزه خبر داد. این منبع تاکید کرد که توافق آرام‌سازی اوضاع در غزه از بامداد امروز -چهارشنبه-  وارد مرحله اجرا شده است. هم اکنون آرامش نسبی بر نوار غزه حاکم شده و درگیری‌ها متوقف شده است. گروه‌های مقاومت فلسطین از روز گذشته حملات راکتی گسترده‌ای را در واکنش به شهادت اسیر «خضر عدنان» به اراضی اشغالی انجام دادند. ارتش رژیم صهیونیستی هم در پی این حملات راکتی اقدام به بمباران نوار غزه کرد و بسیاری از پایگاه های مقاومت را هدف قرار داد. این حملات تلفات جانی نداشت.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور ترکیه از کشف یک میدان نفتی با ظرفیت تولید 100 هزار بشکه در روز در منطقه جودی گابار در استان شرناق خبر داد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در مراسم افتتاحیه چندین پروژه از جمله نیروگاه خورشیدی کاراپینار و سد بوزکر در قونیه اعلام کرد که یک میدان نفتی جدید با ظرفیت تولید 100 هزار بشکه در روز در منطقه جودی گابار در استان شرناق کشف شده است. اردوغان با اشاره به اینکه ترکیه در زمینه انرژی دیگر نیازمند نیست، بلکه صادرکننده خواهد بود، گفت: چاه نفت در گابار را به نام معلم شهید شده «آیبوکه یالچین» که توسط گروه تروریستی و تجزیه‌طلب به‌طور خائنانه‌ای به قتل رسیده بود، نامگذاری کردیم.

تی .آر.تی ترکیه:  مجمع امنیتی استانبول با حضور 63 سخنران شامل مقامات سازمان‌های بین‌المللی، اساتید دانشگاهی، روزنامه‌نگاران و کارشناسان موضوعات امنیتی، سیاسی و روابط بین‌المللی از 21 کشور در هتل کنراد استانبول آغاز شد.مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی اظهاراتی در این مجمع که از سوی مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه برگزار می‌شود، با اشاره به کشته شدن «ابوحسین القریشی»، سرکرده گروه تروریستی داعش طی عملیات سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه (میت) در سوریه این اقدام را در چارچوب پنجاه‌ویکمین ماده منشور سازمان ملل متحد دانست و گفت: در عملیات‌های ضد تروریستی ترکیه در 6 سال اخیر در سوریه 17 هزار تروریست را از پای درآوردیم. آخرین عملیات که سرکرده داعش طی آن از پای درآمد، آخرین نمونه این موضع قاطعانه است.

ایران پرس:  بر اساس اعلام وزارت امور خارجه سودان جنوبی، آتش بس در این کشور از ۴ تا ۱۱ این ماه برقرار می‌شود. وزارت امور خارجه سودان جنوبی اعلام کرد: طرفین درگیر در سودان با برقراری آتش بس جدیدی در این کشور موافقت کردند.بر اساس اعلام این رسانه، ژنرال حمیدتی فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان و عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان توافق کردند که از چهارم ماه جاری میلادی (۱۴ اردیبهست ماه) تا روز یازدهم آتش بس سراسری در این کشور برقرار شود.این در حالیست که نیروهای پشتیبانی سریع سودان ساعاتی پیش از سرنگونی یک فروند جنگنده میگ ارتش این کشور خبر دادند.

خبرگزاری صدا و سیما:  کین گانگ وزیر امور خارجه چین روز سه‌شنبه در حالی وارد میانمار شد که این کشور از زمان کودتای فوریه 2001 تاکنون در بحران سیاسی خونباری غوطه ور است.  دولت چین ضمن اعلام این خبر از ارائه جزییات درباره این سفر خودداری کرد.چین یکی از متحدان اصلی و تامین کنندگان سلاح برای نظامیان حاکم بر میانمار به شمار می‌رود.سفر وزیر خارجه چین به میانمار بنا به اعلام تحلیلگران، پکن از چندین گروه شورشی مختلف نیز در طول مرز مشترک خود با میانمار حمایت می‌کند که بعضی از آنها با ارتش این کشور بارها درگیر شده‌اند.

رادیو چین:  نشست  بهاره سازمان تجارت جهانی در ژنو برگزار شد. نماینده چین در این نشست از سیاست ها و اقدامات تبعیض آمیز یارانه ای ایالات متحده انتقاد کرد و از سازمان تجارت جهانی خواست نظارت بر اقدامات ایالات متحده را که قوانین سازمان  تجارت جهانی را نقض می کند، تقویت بخشد. نماینده چین در سخنان خود خاطرنشان کرد: «قانون کاهش تورم» که توسط آمریکا صادر شد، از نام «سبز» برای عمل به حمایت‌گرایی استفاده می کند. در قوانین اجرایی خاص، ایالات متحده خودسرانه «توافق تجارت آزاد» را توضیح می دهد و قوانین تجارت جهانی را به شدت تضعیف می سازد.

ان. اچ.کی ژاپن: ژاپن، چین، کره جنوبی و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا توافق کرده‌اند که در صورت بروز همه‌گیری‌ها و بلایای طبیعی در آینده به دنبال ایجاد شبکه‌های جدیدی برای حفظ امنیت مالی منطقه باشند. این توافق در بیانیه مشترکی ذکر گردید که در نشست آسه آن با وزیران دارایی و روسای بانک‌های مرکزی ژاپن، چین و کره جنوبی که روز سه‌شنبه در شهر اینچون کره جنوبی برگزار شد، منتشر شد. ژاپن و اندوزی به طور مشترک ریاست این نشست را برعهده داشتند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *