جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

تنش در دریای جنوبی چین / رئیس‌جمهور فیلیپین: به حملات خطرناک چین، واکنش نشان خواهیم داد

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش به «حملات خطرناک» گارد ساحلی چین واکنش نشان خواهد داد. سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین از تشدید تنش در روابط چین و فیلیپین حکایت دارد. دو کشور بر سر مالکیت و کنترل آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف دارند. ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی از دیگر طرف‌هایی هستند که ادعاهایی را در مورد آب‌های جنوبی چین مطرح کرده‌اند.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی معنی است / احیای مرزهای اوکراین پس از شوروی در سال ۱۹۹۱، غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که طرح صلح پیشنهادی اوکراینی از آن جهت بی معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

Loading

رسانه‌ها؛ موضع متحد  گروه ۷ ضد روسیه و چین و…

۱۴۰۲/۰۱/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تاکید وزیران خارجه کشورهای گروه ۷ برعقب‌نشینی فوری نیروهای روسیه از اوکراین، واکنش چین به بیانیه گروه هفت، طرح تایوان برای مقابله با ناوگان چین، ابراز نگرانی فرمانده  نیروهای آمریکایی در اقیانوس آرام از افزایش خطر درگیری  با چین، تاکید مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی بر اهمیت تایوان برای اروپا، هشدار کاخ سفید درباره وخامت اوضاع در اوکراین، واکنش کرملین به طرح صلح فرانسه درباره جنگ اوکراین، دیدار و گفتگوی وزیران دفاع روسیه و چین، سفر وزیر خارجه روسیه به ونزوئلا، احضار سفرای آمریکا، انگلیس و کانادا از سوی مسکو، پرتاب قریب الوقوع ماهواره جاسوسی کره شمالی به فضا ، تایید مدرنیزه کردن جنگنده های  اف-16 ترکیه توسط آمریکا، اظهارات جدید نخست وزیر سوئد درباره روند عضویت این کشور در ناتو، از سرگیری روابط دیپلماتیک بین قطر و امارات متحده عربی، تاکید قاطع عربستان بر حفظ تمامیت ارضی سوریه، ادامه درگیری های سنگین در سودان و وخامت اوضاع انسانی و آمادگی الجزایر برای کمک به برقراری آتش‌بس در سودان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ان. اچ.کی ژاپن: وزیران خارجه گروه ۷ بر ضد روسیه و چین موضع متحدی اتخاذ کردند. وزیران خارجه کشورهای گروه ۷ یک بیانیه مشترک منتشر کردند که در آن خواهان عقب‌نشینی فوری نیروهای روسیه از اوکراین شدند. این وزیران همچنین مخالفت شدید خود با تلاش‌های چین برای تغییر یک‌جانبه وضعیت کنونی با توسل به زور و تهدید را ابراز کردند. وزیران خارجه گروه ۷ جلسه سه روزه خود در شهر کارویزاوا در استان ناگانو واقع در مرکز کشور را روز سه‌شنبه به پایان بردند. در این بیانیه روسیه محکوم شده و از آن کشور خواسته شده تا بطور فوری و بدون شرط تمامی نیروهای خود را از اوکراین خارج کند. همچنین وزیران خارجه گروه هفت ضمن تأکید بر اهمیت صلح و ثبات تنگه تایوان، نسبت به مسائل مربوط به دریای شرقی و دریای جنوبی چین، منطقه شین‌ جیانگ و تبت نیز ابراز توجه کردند.

رادیو چین:  چین در واکنش به بیانیه وزرای خارجه گروه 7 در بیانیه ای اعلام کرد، این بیانیه دخالت آشکار در امور داخلی چین و اظهارت بدخواهانه برای لکه دار کردن نام چین است. وانگ ون بین سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد که این بیانیه نشانه غرور، تعصب و تمایل عمدی این گروه برای سرکوب چین است. پکن نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود را نسبت به این موضوع ابراز می کند و مراتب اعتراض شدید خود را به ژاپن به عنوان میزبان این نشست نیز اعلام کرده است. سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه گفت: چین به‌عنوان یک کشور مسئولیت پذیر، قاطعانه «منشور ملل متحد» و اصول اساسی حقوق بین‌المللی را اجرا می‌کند و متعهد به ایجاد جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک بشری است.

خبرگزاری فارس:  تایوان برای مقابله با ناوگان دریایی چین شمار قابل توجهی موشک ضد کشتی «هارپون» از آمریکا خریداری می‌کند.ارزش این قرارداد ۱.۱۷ میلیارد دلار است.  وزارت دفاع تایوان پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد به عنوان بخشی از تلاش‌های نو‌سازی نظامی، موشک‌های ضدکشتی خریداری کند.این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری خود در روز سه شنبه درباره فروش هرگونه سلاح توسط آمریکا به تایوان و عوامل دیگر که امنیت تنگه تایوان را تهدید میکند هشدار داد.«وانگ ونبین» از سخنگویان وزارت خارجه چین  تاکید کرد، برخی در ایالات متحده به دنبال استفاده از تایوان برای مهار چین هستند. این اقدامات بسیار خطرناک و نوعی بازی با آتش است.

خبرگزاری ایرنا:  فرمانده  نیروهای آمریکایی در اقیانوس آرام ادعا کرد که به دلیل اقدامات تهاجمی پکن، خطر درگیری  با چین در حال افزایش است. دریاسالار جان آکیلینو، فرمانده مرکز فرماندهی هند و اقیانوس آرام آمریکا ی در نشست کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان گفت که حمله روسیه به اوکراین، آزمایش‌های موشکی کره شمالی و تهدید افراط ‌گرایی خشونت‌آمیز، خطر جنگ را افزایش داده است. وی در عین حال تاکید کرد: چین تنها رقیب جدی آمریکا است که با ترکیب قدرت نظامی خود با فناوری پیشرفته می تواند جایگاه آمریکا را به عنوان ابرقدرت پیشرو در جهان تصاحب کند.

یورونیوز:  جوزپ بورل، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا  گفت که تایوان اهمیت زیادی از نظر اقتصادی و استراتژیک برای اروپا دارد. سخنان نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالیست که کمتر از ده روز گذشته، امانوئل ماکرون در سفر بازگشت از چین اعلام کرد که سیاست های اتحادیه اروپا درباره تایوان باید کاملا مستقل از تنش ها میان آمریکا و چین باشد.  سخنانی که با واکنش های تند مقامات تایوانی مواجه شد. آنها می گویند پکن در تدارک یک حمله و تصرف کامل جزیره تایوان است. جوزپ بورل که برای شرکت در جلسه ای در پارلمان اروپا به استراسبورگ رفته بود به خبرنگاران گفت که تایوان برای اروپا اهمیت حیاتی دارد.

اسپوتنیک روسیه:  جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که هفته ها و ماه های آینده برای اوکراین بحرانی خواهند بود و واشنگتن تلاش خواهد کرد تا مایحتاج کی یف را تامین نماید.کربی در مصاحبه با شبکه CNN اظهار داشت: ما می دانیم که هفته ها و ماه های آتی برای اوکراین بحرانی خواهند بود. ما می خواهیم مطمئن باشیم که ما به آنها امکاناتی را منتقل می کنیم که آنها محتاج آن می باشند. وی تاکید کرد که کمک نظامی واشنگتن به کی یف ادامه خواهد داشت.

العالم فارسی: سخنگوی کاخ کرملین روسیه اعلام کرد که این کشور هنوز هیچ طرح صلحی از فرانسه درباره جنگ اوکراین دریافت نکرده است. «دیمیتری پسکوف» گفت که مسکو تا کنون هیچگونه ابتکار صلح مربوط به اوکراین از فرانسه دریافت نکرده است و اصلا از وجود چنین طرحی اطلاع ندارد. وی درباره ابتکارهای صلح درباره اوکراین که از سوی کشورهای خارجی مطرح می‌شود، گفت: مسکو آماده گوش فرار دادن به هر ایده‌ای است که موضع روسیه را در نظر می‌گیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر دفاع روسیه در گفتگو با لی شانگفو، همتای چینی اش که در مسکو بسر می برد، گفت، این کشور و چین باید در مسائل مربوط به حوزه همکاری نظامی “پشتیبانی قدرتمند” از یکدیگر به عمل آورند.سرگئی شویگو افزود: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جینپینگ، رئیس جمهور چین تایید کردند که شراکت فراگیر و همکاری استراتژیک روسیه-چین در عالی‌ترین سطح قرار دارد. لازم است که آنها با به عمل آوردن پشتیبانی قدرتمند از یکدیگر از جمله در زمینه مسائل امنیت ملی توسعه یابند. وزیر دفاع روسیه تاکید کرد: تعامل روسیه و چین می‌تواند به کاستن از تنش‌ها در جهان کمک کند.

خبرگزاری صدا و سیما: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سفر ۵ روزه خود به کشور‌های آمریکای لاتین بعد از برزیل، وارد ونزوئلا شد. لاوروف در این سفر با «ایوان خیل پینتو» همتای وئزوئلایی و نیکلاس مادورو رئیس جمهور برزیل دیدار و گفتگو خواهد کرد.مادورو نیز اعلام کرد در دیدار با لاوروف همه ابعاد همکاری بین دو کشور بررسی خواهد شد. وی خاطرنشان کرد حضور روسیه در آمریکای لاتین و دریای کارائیب تاثیر مثبتی بر منطقه خواهد داشت.

خبرگزاری ایلنا:  وزارت خارجه روسیه سفرای آمریکا، انگلیس و کانادا را احضار کرد. این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد که سفرای سه کشور را به دلیل مداخله آشکار در امور داخلی روسیه و فعالیت‌هایی که با وضعیت دیپلماتیک هم سو نیست، احضار کرده است. در این بیانیه جزییات دیگری در این باره ارائه نشده است. «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر گفته بود که اظهارات سفرای انگلیس، آمریکا و کانادا پس از اعلام حکم علیه «ولادیمیر کارا مورزا» که مقام‌های روسیه او را سرسپرده خارجی محکوم به خیانت بزرگ می‌دانند، دخالت مستقیم در امور داخلی این کشور تلقی می‌شود.

خبرگزاری مهر : رهبر کره شمالی در جریان دیدار از سازمان هوافضای این کشور از پرتاب قریب الوقوع ماهواره جاسوسی به فضا در ماه جاری با هدف مقابله با تهدیدات فزاینده آمریکا و کره جنوبی خبر داد. خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داد که پیونگ یانگ به زودی یک ماهواره جاسوسی به فضا پرتاپ خواهد کرد. «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به زودی یک ماهواره شناسایی با اهداف نظامی در راستای مقابله با تهدیدات آمریکا و کره جنوبی ضد این کشور به فضا پرتاب خواهد کرد.

آناتولی  ترکیه: وزارت امور خارجه آمریکا به کنگره اطلاع داد که فروش کیت‌های مدرنیزاسیون هواپیماهای جنگی F-16 ترکیه را تایید کرده است. در این زمینه هنوز آژانس همکاری دفاعی و امنیتی که وظیفه ابلاغ این تصمیم به کنگره را داشته هنوز اطلاعیه‌ای در این زمینه را منتشر نکرده است. در این کیت‌ها تجهیزات و خدمات مهندسی لازم برای ارتقای این سامانه به سطح «دو» و همچنین سامانه‌های خودکار پیشگیری از برخورد وجود دارند.

 تی .آر.تی ترکیه: اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد به ارزیابی روند عضویت سوئد در ناتو پرداخته و اعلام کرد: کشور سوئد در حال حاضر با یک وضعیت بسیار خطرناک رودرروست. قبول عضویت سوئد در ناتو به تصمیم ترکیه بستگی دارد.نخست وزیر سوئد از عضویت فنلاند در پیمان آتلانتیک شمالی “ناتو” ابزار خرسندی نمود و گفت: لازم است تا آزردگی خود از عدم پیوستن به ناتو را نیز بیان دارم. سوئد در حال حاضر با وضعیت خطرناکی قرار دارد. دیگر وقت آن است تا این واقعیت درک شود. قبول عضویت سوئد در ناتو دیگر به ترکیه بستگی دارد. به تصمیمی که ترکیه در این مورد اتخاذ خواهد کرد بی‌نهایت احترام قائل هستم.

دویچه وله:  دو کشور قطر و امارات متحده عربی در حال آماده شدن برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک هستند. قرار است سفارتخانه‌ها تا اواسط ماه ژوئن بازگشایی و سفیران جدید دو کشور نیز معرفی شوند. به گفته مقامات رسمی، دوحه و ابوظبی هویت سفیران جدید را نیز به اطلاع یکدیگر رسانده‌اند. در اواسط سال ۲۰۱۷، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر قطر را متهم به روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران و حمایت از گروه های تروریستی کرده و تمامی روابط خود را با این کشور قطع کردند.

الکوثرفارسی: وزیرخارجه عربستان سعودی در دیدار با رئیس جمهور سوریه گفت که ریاض بر حفظ تمامیت ارضی، هویت عربی و امنیت سوریه وحل بحران این کشور از طریق سیاسی شدیدا تأکید دارد. «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۱ تا کنون، وارد دمشق پایتخت سوریه شد و مورد استقبال مسئولان سوری قرار گرفت. بن فرحان پس از ورود به دمشق، به دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه رفت و با وی دیدار کرد. وزیر خارجه سعودی در این دیدار، تلاشهای صورت گرفته برای دستیابی به راهکار سیاسی را بررسی کرد که حافظ حاکمیت سوریه باشد.بن فرحان به بشار اسد گفت که عربستان سعودی بر حفظ تمامیت ارضی، هویت عربی و امنیت سوریه تأکید دارد. وزیر خارجه سعودی و رئیس جمهور سوریه همچنین اقدامات مربوط به حل و فصل کامل بحران در سوریه را بررسی کردند.

خبرگزاری تسنیم: منابع خبری از تشدید درگیری میان نیروهای طرفدار دو ژنرال همپیمان با سلاح های سنگین و جنگنده در اطراف فرماندهی ارتش و کاخ ریاست جمهوری در مرکز خارطوم خبر دادند. از سوی دیگر وزارت خارجه سودان از سازمان ملل خواست نیروهای واکنش سریع را به سبب ادامه جنگ در شهرها و مناطق مسکونی محکوم کند.این در حالی است که نیروهای واکنش سریع، اعلام کرده است که جنگنده های ارتش سودان مراکز بهداشتی وابسته به آنها را بمباران می کنند. شهرهای مختلف سودان برای چندمین روز متوالی شاهد درگیری مسلحانه بین نیروهای رسمی ارتش و واحدهای شبه‌نظامی واکنش سریع است، به طوری که بر اساس آخرین آمار، شمار کشته‌ ها و زخمی ها از سه هزار نفر فراتر رفته است.

ایران پرس: عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر روز سه‌شنبه از آمادگی کشورش برای کمک به برقراری آتش‌بس در سودان خبر داد.  عبدالمجید تبون تأکید کرد که الجزایر آماده است تا با همکاری سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا و صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی اقدام به ابتکار عملی برای توقف درگیری‌ها در سودان کند. درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *