جدیدترین مطالب

نماز باران در بنگلادش

هزاران نفر از مردم بنگلادش روز چهارشنبه در داکا پایتخت این کشور نماز باران خواندند.

جاسوس سابق موساد: اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد

جاسوس سابق موساد که عملیات طوفان الاقصی و حمله جمهوری اسلامی به رژیم صهیونیستی را پیش‌بینی کرده بود، گفت این رژیم همچون امپراتوری روم و چنگیزخان محو می‌شود و تا ابد وجود نخواهد داشت.

Loading

أحدث المقالات

نماز باران در بنگلادش

هزاران نفر از مردم بنگلادش روز چهارشنبه در داکا پایتخت این کشور نماز باران خواندند.

کنعانی: اتهامات در پرونده آمیا علیه شهروندان ایرانی فاقد هرگونه اعتبار است

سخنگوی وزارت امور خارجه تکرار درخواست غیرقانونی و مبتنی بر دروغ برخی از قضات آرژانتینی را درباره اتباع ایرانی در موضوع پرونده آمیا به شدت محکوم کرده و گفت که اتهامات مطروحه در این پرونده علیه شهروندان ایرانی فاقد هرگونه اعتبار است.

Loading

رسانه‌ها؛ جنگ یمن در ایستگاه پایانی  و…

۱۴۰۲/۰۱/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: توافق ریاض و صنعاء برای اعلام رسمی پایان جنگ، واکنش جنبش انصارالله به توافق عربستان – یمن، انتقاد‌ رئیس سیا از عربستان، هشدار سازمان ملل درباره شروع تنش جدی پس از حملات رژیم صهیونیستی، تمدید وضعیت فوق العاده آمریکا در قبال روسیه، ضد حمله بزرگ ارتش اوکراین ضد روسیه در هفته‌های آینده، تاکید شی جین‌پینگ بر برقراری آتش‌بس در اوکراین، انتقاد  برزیل از آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل عدم تمایل برای حل مسالمت آمیز بحران اوکراین، بیانیه پکن و پاریس در حمایت از مذاکرات لغو تحریم‌ها از ایران، آزمایش بمب استراتژیک زیردریایی کره شمالی، برگزاری مانور نظامی سه روزه چین در اطراف جزیره تایوان، واکنش رئیس جمهور تایوان به هشدارهای شدید پکن، تلاش اروپا برای توازن تجارت با چین، دیدار اردوغان و لاوروف در آنکارا و برگزاری نشست کشورهای همسایه افغانستان در ازبکستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 خبرگزاری مهر :  منابع آگاه یمنی از توافق اولیه میان ریاض و صنعاء مبنی بر تمدید آتش‌بس در این کشور و بعد از آن، اعلام رسمی پایان جنگ در یمن خبر دادند. منابع یمنی آگاه اعلام کردند که سفیر عربستان در یمن در جریان دیدار با رئیس و اعضای شورای ریاستی یمن در سالروز تشکیل این شورا با آنها در خصوص توافقات غیر علنی صورت گرفته با صنعاء رایزنی کرده است.بر اساس این گزارش، عربستان به دنبال تمدید آتش‌بس در یمن به مدت یک سال دیگر در برابر بازگشایی بندر الحدیده است. این منابع اعلام کردند که بعد از تمدید آتش‌بس با شروط جدید آن، عربستان به صورت رسمی پایان جنگ در یمن و توقف مداخلات در این کشور را اعلام خواهد کرد.

الکوثرفارسی:  عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن گفت: تاکید می‌کنیم که تفاهمی بین ریاض و صنعا محقق شده است و تا الان منتظر عربستان برای اجرای این تفاهم هستیم. محمد البخیتی افزود: توافقی بین ریاض و صنعا حاصل شده که شامل همه‌ پرونده‌ها از جمله پرونده آتش‌بس، تحقق صلح فراگیر و دائم بوده که به نفع دو طرف است. وی تصریح کرد: جنبش انصارالله هرگونه رویکرد سعودی در قبال تحقق صلح با یمن یا هر طرف دیگر در محور مقاومت را تقویت خواهد کرد. این عضو انصارالله فاش کرد، تفاهمات و راه حل فراگیر دو مرحله‌ای خواهد بود مرحله‌ای قبل از عید فطر و مرحله‌ای در آینده نزدیک.

یورونیوز:  ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفته است که ایالات متحده احساس می‌کند ریاض در جریان از سرگیری ارتباط با ایران و سوریه، واشنگتن را «نادیده» گرفته است.بنا بر گزارش وال استریت ژورنال، گفتگوی رئیس سیا با ولیعهد عربستان در جریان سفر اخیر  برنز به عربستان انجام شده است.هدف از این سفر که در هفته جاری انجام شد، گفتگو با مقامات سعودی درباره همکاری‌های اطلاعاتی دو کشور بوده و در جریان دیدار برنز با محمد بن سلمان، او ناامیدی ایالات متحده را به دلیل کنار گذاشتن واشنگتن از تحولات منطقه ابراز کرده است. ماه گذشته، عربستان سعودی با میانجی‌گری مهمترین رقیب ایالات متحده یعنی چین، برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با ایران به توافق رسید

ایران پرس:  همزمان با حملات رژیم صهیونیستی به مناطقی در جنوب لبنان ونوار غزه، نیروی صلح بان سازمان ملل(یونیفل) درباره آغاز یک تنش جدی در این منطقه هشدار داد.ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به حملات جنبش حماس از لبنان و غزه پایگاه‌های مقاومت فلسطین را در جنوب لبنان و نوار غزه مورد هدف قرار داده است.به دنبال حملات هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان و نوار غزه در بامداد جمعه، نیروی صلح بان سازمان ملل در لبنان (یونیفل) در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدامات 24 ساعت گذشته خطرناک است و خطر افزایش یک تنش جدی را به دنبال دارد.

العالم فارسی: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا وضعیت فوق العاده امنیت ملی در ارتباط با روسیه را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رییس جمهور آمریکا در نامه ای به کنگره این کشور، وضعیت فوق العاده امنیت ملی در ارتباط با روسیه را به مدت یک سال دیگر تمدید می کند.در نامه بایدن به کنگره آمده است: من اعلام می کنم که وضعیت فوق العاده ملی در رابطه با فعالیت های خارجی مضر دولت فدراسیون روسیه پس از ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت، احتمال می‌رود نیروهای اوکراین ظرف هفته‌های آینده دست به ضد حمله بزنند.او گفت، کشورهای غربی حامی کی‌یف دو هدف درباره مداخله در بحران اوکراین را در نظر گرفته‌اند. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره طرح چین برای سازش اوکراین و همچنین روابط چین و روسیه گفت: فکر می‌کنم چین تلاش می‌کند تا هر دو مسیر را داشته باشد. این کشور با روش‌های مختلف به دنبال ایفای نقش مدافع صلح و حمایت از روسیه است.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری چین تاکید کرد که بحران اوکراین مسئله‌ای پیچیده است. «شی جین‌پینگ» افزود که ادامه پیدا کردن این بحران به ضرر تمام طرف‌های درگیر بوده و باید به شرایطی برای حل مسالمت‌آمیز این وضعیت دست یافت.شی گفت: آتش‌بس به سود تمام طرف‌هاست و همچنین به سود تمام دنیا. راه‌حل سیاسی یگانه مسیر برون‌رفت برای این بحران است.

خبرگزاری تسنیم:  لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، از اقدامات آمریکا و اتحادیه اروپا در وضعیت درگیری نظامی در اوکراین انتقاد کرد. به عقیده وی، واشنگتن و بروکسل باید فوراً به جستجوی صلح می‌پرداختند، نه اینکه خود نیز با ارسال تسلیحات نظامی، درگیر این مناقشه شوند.رئیس جمهوری برزیل در یک نشست مطبوعاتی گفت: ما معتقدیم که کشورهای توسعه یافته، به ویژه اتحادیه اروپا و ایالات متحده، نباید بدون دادن زمان کافی برای به نتیجه رسیدن مذاکراتی که در همان اوایل جنگ آغاز شده بود، چنان با سرعت خود را درگیر این مناقشه نظامی می کردند، برای اینکه انجام مذاکرات صلح کار بسیار دشوار و نیازمند زمان است.

خبرگزاری صدا و سیما: چین و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک از مذاکرات لغو تحریم‌های ظالمانه وضع شده علیه ایران حمایت کردند. در بیانیه مشترک فرانسه و چین که پس از نشست شی جین پینگ و امانوئل مکرون روسای جمهوری دو کشور صادر شد با اشاره به امضای توافقنامه هسته‌ای در سال ۲۰۱۵, این اتفاق دستاوردی مهم در عرصه دیپلماسی خوانده شد.این بیانیه می‌افزاید، فرانسه و چین خواستار تلاش برای یافتن راه حل سیاسی در پرونده هسته‌ای ایرانند.

خبرگزاری فارس: کره شمالی اقدام به آزمایش یک سامانه تسلیحاتی استراتژیک از زیر دریا کرده است. وب‌سایت رسمی حکومت کره شمالی گفته این کشور نوع دیگری از یک سلاح قادر به حمل سلاح هسته‌ای به نام «هائیل-۲» را آزمایش کرد. آزمایش این تست بعد از آن صورت گرفت که کره شمالی افشا کرد دارنده یک سامانه پهپادی زیر آبی برای انجام حملات مخفی به مواضع دشمن است. وب‌سایت کره شمالی درباره آزمایش این سلاح استراتژیک نوشت: «این آزمایش به خوبی قابلیت اعتماد به سامانه تسلیحاتی استراتژیک و قابلیت حملات مرگبار آن را نشان داد.

خبرگزاری ایرنا:  سخنگوی فرماندهی منطقه شرقی ارتش چین اعلام کرد که ارتش این کشور یک مانور نظامی سه روزه در اطراف جزیره تایوان برگزار می‌کند. به گفته این سخنگو، مانور نظامی مذکور از روز شنبه آغاز و تا دوشنبه به مدت سه روز ادامه خواهد داشت و شامل گشت‌زنی و تمرین‌های آمادگی رزمی نیروهای ارتش چین است. مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی مطبوعاتی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل اعزام ناوشکن از سوی پکن به تنگه تایوان اعلام کرد: چین همچنان به اتخاذ اقدامات لازم برای حفاظت قاطع از تمامیت ارضی و استقلال خود ادامه خواهد داد. چین در عین حال، «هسیائو بی‌کیم» سفیر حکومت تایوان در آمریکا و خانواده‌اش را در فهرست تحریم قرار داد و از ورود به سرزمین اصلی چین، هنگ‌کنگ و ماکائو منع کرده است.

ان. اچ.کی ژاپن: پس ازهشدار چین نسبت به انجام اقدامات قوی و قاطع علیه تایوان در پی ملاقات تسای اینگ-ون، رئیس جمهور تایوان، با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در لس آنجلس، تسای از چین خواسته است خویشتن داری به خرج دهد. تسای این مطلب را در زمان گفتگو با خبرنگاران همراهش در دیدار از آمریکا ابراز کرد. او گفت فراهم شدن فرصت ملاقات حضوری با مقام های آمریکایی برای صلح و ثبات در دو سوی تنگه تایوان سودمند است. او در ادامه تاکید کرد این امری عادی است که رئیس جمهور تایوان با ترانزیت از طریق آمریکا، راهی کشورهای دیگر شود.

دویچه وله:  در میانه شتاب‌گیری سهمگین تراز منفی تجاری غرب با چین و یک ماهی پس از سفر نخست‌وزیر اسپانیا به پکن با اهداف تجاری، رئیس‌جمهوری فرانسه و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز راهی چین شدند. به غیر از موضوع تشویق چین برای اعمال فشار بر روسیه جهت توقف جنگ اوکراین، مهم‌ترین هدف سفر رهبران اروپایی به پکن، نگرانی‌های فزاینده از شتاب گرفتن تراز تجاری منفی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا با چین  بوده است. آمارهای اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که از سال ۲۰۲۰ تا پایان سال گذشته میلادی، واردات ۲۷ عضو این اتحادیه از چین با جهشی ۶۲ درصدی به ۶۲۶ میلیارد یورو اوج گرفته، در حالی که صادرات اتحادیه اروپا به چین تنها ۱۳ درصد رشد کرده و به رقم ۲۳۰ میلیارد یورو رسیده است. نتیجه اینکه، سال گذشته تراز تجاری طرفین ۳۹۶ میلیارد یورو به زیان اتحادیه اروپا بوده است.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور ترکیه و وزیر امور خارجه روسیه در آنکارا دیدار و گفت‌وگو کردند. این دیدار در پشت درهای بسته و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد.مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که پیش از این دیدار با همتای روسی خود دیدار کرده بود هم در این دیدار حضور یافت.

اسپوتنیک روسیه:  دستور کار مذاکرات کشورهای همسایه افغانستان مشخص شد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف در چهارمین کنفرانس وزیران همسایگان افغانستان در 13 آوریل در ازبکستان شرکت خواهد کرد.قرار است چهارمین کنفرانس وزیران کشورهای همسایه افغانستان (با حضور روسیه، چین، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان) در 13 آوریل در سمرقند برگزار شود و ریاست هیئت روسی را وزیر امور خارجه بر عهده خواهد داشت.در دستور کار این نشست، بررسی گام های بعدی شرکای منطقه ای برای پیشبرد حل و فصل سیاسی افغانستان، تثبیت وضعیت انسانی و اجتماعی-اقتصادی در این کشور پیش بینی شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *