جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

رسانه‌ها؛ اسرائیل در سراشیبی سقوط و…

۱۴۰۲/۰۱/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها:  ادامه ناآرامی و تظاهرات در فلسطین اشغالی و احتمال سقوط  نتانیاهو، پیوستن رئیس رژیم صهیونیستی به جمع مخالفان نتانیاهو، آماده باش ارتش اسرائیل، کاهش ارزش پول رژیم صهیونیستی در پی برکناری وزیر جنگ این رژیم، ابراز نگرانی شدید واشنگتن از وضعیت اسرائیل، واکنش  روسیه و اتحادیه اروپا به نا آرامی ها در سرزمین های اشغالی، شرط روسیه برای مذاکرات جدید استارت، واکنش اوکراین به تصمیم روسیه برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس، اعلام  شرایط احیای خط لوله «نورد استریم» از سوی مسکو، سفر رئیس‌جمهور پیشین تایوان به چین، ادامه آزمایش های موشکی کره شمالی، رونمایی از پهپاد جدید ترکیه، تصویب اصلاحات قانون انتخابات  در پارلمان عراق، عربستان سعودی میزبان سران اتحادیه عرب، اعتصاب سراسری گسترده در بخش حمل‌ونقل آلمان و الحاق رسمی کرواسی به منطقه شنگن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثرفارسی: بزرگترین اتحادیه کارگری رژیم صهیونیستی، اتحادیه‌های پزشکان، مجریان تلویزیونی، بنادر و کارکنان فرودگاه تل‌آویو در اعتراض به طرح تغییرات قضائی کابینه امروز اعتصاب کرده و معترضان نیز در حال مسدود کردن خیابان‌ها هستند. همزمان با تعویق سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» درباره توقف طرح تغییرات قضائی و تهدید برخی وزرای او به انحلال کابینه، اعتصابات گسترده و تظاهرات خیابانی امروز (دوشنبه) در فلسطین اشغالی آغاز شده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز (دوشنبه) در پایان جلسه اضراری با رهبران ائتلاف کابینه گفت که فرایند تصویب اصلاحات قضایی در کنست باید متوقف شود. در طرح کابینه نتانیاهو موسوم به «اصلاح قانون قضایی» که ساکنان سرزمین‌های اشغالی از آن به «کودتای قانون پایه» تعبیر می‌کنند، از اختیارات دستگاه قضایی این رژیم کاسته و درمقابل، قدرت و جایگاه قوه مجریه و مقننه در این رژیم تقویت خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: با افزایش تنش ها در سرزمین های اشغالی فلسطین، رئیس رژیم صهیونیستی هم خواهان توقف روند تصویب طرح جنجالی «بنیامین نتانیاهو» با عنوان «اصلاح قانون قضایی» شد. «اسحاق هرتزوگ» در این باره گفت که به خاطر حفظ اتحاد «اسرائیلی ها» و براساس مسئولیت پذیری، از شما می خواهم که تصویب این قانون را متوقف کنید.

خبرگزاری تسنیم:  ارتش رژیم صهیونیستی امروز به حالت آماده‌باش درآمده است و هشدارها درباره وقوع جنگ داخلی میان اسرائیلی‌ها شدت گرفته است. شب گذشته ارتش رژیم صهیونیستی به‌دنبال از دست دادن کنترل خود داخل اراضی اشغالی پس از برکناری وزیر جنگ این رژیم، به حالت آماده‌باش درآمد.شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این زمینه گزارش داد که بعد از برکناری «یوآو گالانت» وزیر جنگ از منصب خود در پی بحران تغییرات در ساختار قضائی اسرائیل، ارتش در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته است.

خبرگزاری صدا و سیما: ارزش پول رژیم صهیونیستی یعنی شِکِل پس از برکناری یوآف گالانت وزیر دفاع (جنگ) اسرائیل هفت صدم درصد کاهش یافت. خبرگزاری رویترز اعلام کرد ارزش پول اسرائیل یعنی شِکِل پس از برکناری یوآف گالانت وزیر دفاع (جنگ) اسرائیل هفت صدم درصد کاهش یافت.

خبرگزاری فارس: سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به افزایش بی‌سابقه اعتراضات در فلسطین اشغالی، اعلام کرد که واشنگتن از وضعیت کنونی تل‌آویو «عمیقاً نگران» است. «آدرین واتسون»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای تصریح کرد: «ما عمیقاً نگران تحولات امروز در اسرائیل هستیم؛ [تحولاتی] که بر ضرورت دستیابی به سازش تأکید دارند». وی درادامه خاطرنشان کرد: «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا یک هفته پیش  تماس تلفنی با نتانیاهو در خصوص طرح اصلاحات قضایی با او صحبت، و بر اهمیت «حفظ دموکراسی اسرائیل» تاکید کرده است.

خبرگزاری مهر : روسیه تحولات در سرزمین های اشغالی را موضوعی داخلی دانست و اتحادیه اروپا از آن ابراز نگرانی کرد.«میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه ضمن ابراز نگرانی از تحولات در سرزمین‌های اشغالی تأکید کرد که مسکو از تل آویو می‌خواهد که اختلافات داخلی را در چارچوب مذاکرات سیاسی حل و فصل کند، ولی روسیه در این موضوع دخالتی نمی‌کند و آن را مسئله‌ای داخلی می‌داند. این واکنش روسیه در حالی است که سفیر اتحادیه اروپا در سرزمین‌های اشغالی گفت: از نزدیک تحولات در اسرائیل را پیگیری می‌کنیم و از شکاف و اختلاف به وجود آمده در آن نگران هستیم. سخنگوی دولت آلمان هم از تحولات کنونی و آشوب ها در سرزمین های اشغالی ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، گفت که پیش‌نیازهای صحبت درباره پیمان جدید کاهش تسلیحات استراتژیک (استارت جدید) تنها در صورتی پدیدار خواهد شد که واشنگتن از سیاست خصمانه خود در قبال مسکو دست بردارد. میخائیل اولیانوف گفت: خواسته‌های ما کاملاً مشخص، روشن و  موجه است. ما نیاز داریم که ایالات متحده از سیاست خصمانه خود در قبال روسیه دست بردارد و پس از آن پیش نیازهایی برای صحبت در مورد پیمان استارت جدید وجود خواهد داشت. روابط روسیه و ایالات متحده پس از آن که مسکو یک سال پیش عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد، رو به افول گذاشت. در فوریه ۲۰۲۳، مسکو از تعلیق مشارکت خود در استارت جدید خبر داد که در سال ۲۰۱۰ توسط روسیه و ایالات متحده امضا شد و بازرسی‌های متقابل از تاسیسات هسته‌ای استراتژیک دو کشور را انجام می‌داد.

ایران پرس: وزارت خارجه اوکراین در واکنش به تصمیم روسیه برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت در این خصوص شد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز شنبه اعلام کرد، این کشور پس از توافق با بلاروس در این کشور تسلیحات هسته‌ای میانبرد مستقر می‌کند. به گفته وی، این تصمیم اتخاذ شده و قعطنامه‌های عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای سازمان ملل را نقض نمی‌کند. پوتین توضیح داد که الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس مدت‌هاست موضوع استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس را که هم مرز با لهستان است، مطرح کرده است.

اسپوتنیک روسیه: وزارت امور خارجه روسیه: احیای نورد استریم در صورت وجود اراده غرب امکان پذیر است. دیمیتری بیریچفسکی، مدیر دپارتمان همکاری اقتصادی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت سرنوشت خطوط لوله گاز نورد استریم هنوز مشخص نیست، آسیب را می توان ترمیم کرد، اما برای این کار باید پیش شرط‌های خاصی از سوی غرب وجود داشته باشد. وی در ادامه گفت:   در این مرحله، صحبت در مورد سرنوشت آینده سیستم خط لوله گاز نورد استریم بسیار دشوار است. انا به طور کلی، به گفته کارشناسان، بخش های آسیب دیده قابل ترمیم هستند.

خبرگزاری ایلنا: «مایینگ جئو»، رئیس‌جمهوری پیشین تایوان امروز ‌-دوشنبه- برای یک سفر ۱۲ روزه عازم چین شد. براین اساس، مایینگ جئو اولین رهبر سابق یا فعلی تایوان بود که از چین به عنوان کشوری که استقلال این جزیره خودگردان را به رسمیت نمی‌شناسد، بازدید کرده است.  این سفر در بحبوحه افزایش تنش‌ها بین چین و تایوان انجام می‌شود. این در حالی است که هندوراس روز یکشنبه روابط خود را با تایوان قطع و روابط دیپلماتیک با چین برقرار کرد.

تی .آر.تی ترکیه: کره جنوبی و ژاپن گزارش دادند که کره شمالی دو موشک بالستیک به سمت دریای ژاپن پرتاب کرد.رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که آزمایشات در ساعت 07:47 و 08:00 به وقت محلی از منطقه هوانگهای شمالی در جهت دریای ژاپن انجام شده است.به گفته وزارت دفاع ژاپن، این موشک‌های بالستیک کوتاه برد 370 کیلومتر در هوا پیموده و خارج از منطقه انحصاری ملی ژاپن سقوط کرده است. گزارش شده است که هیچ خسارتی به عناصر هوایی و دریایی منطقه وارد نشده است.

آناتولی  ترکیه:  پهپاد مسلح بایراکتار تی‌بی3 برای نخستین بار در جشنواره هوانوردی و فناوری تکنوفست در استانبول رونمایی خواهد شد. شرکت بایراکتار اعلام کرد که پهپاد مسلح «بایراکتار تی‌بی3» که به صورت ملی توسط این شرکت ساخته شده، برای نخستین بار در جشنواره هوانوردی و فناوری تکنوفست که بین تاریخ 27 آوریل تا یک مه در فرودگاه آتاترک استانبول برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد.

خبرگزاری فارس: پارلمان عراق اصلاحیه‌ای را درخصوص قانون انتخابات پارلمانی در این کشور تصویب کرد که به معنای بازگشت به قانون سال 2018 و دستورکار انتخاباتی قبل از اعتراضات اکتبر است. پایگاه رسانه‌ای پارلمان این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجلس نمایندگان به قانون اصلاحیه سوم مجلس نمایندگان و قانون انتخابات استانی و مناطق شماره ۱۲ برای سال ۲۰۱۸ رأی مثبت داد.در ادامه بیانیه آمده است: پارلمان عراق در شانزدهمین جلسه خود در سحرگاه امروز با حضور ۲۱۸ نماینده، لایحه تعدیل و اصلاح سوم مجلس نمایندگان و بازگشت قانون انتخابات شوراهای استانی و مناطق سال ۲۰۱۸ را تصویب کرد. این قانون اصلاحی بازگشتی به قانون انتخابات ۲۰۱۸ است، قانونی که توسط جنبش‌های اعتراضی موسوم به اکتبری‌ها در پاییز ۲۰۱۹ با تظاهرات خیابانی رد شده بود.

رادیو چین:  معاون دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرد که سی و دومین اجلاس سران کشورهای عربی 29 اردیبهشت ماه در عربستان سعودی برگزار خواهد شد. «حسام زکی»  افزود که پیش از برگزاری این اجلاس چندین نشست مقدماتی در سطح مقامات ارشد و وزرا برگزار خواهد شد و این اقدام راه را برای برگزاری پنج روزه این اجلاس هموار می کند. پیش از این منابع آگاه به روزنامه رای الیوم اعلام کردند که عربستان تلاش می کند تا اجلاس آتی سران عربی به میزبانی این کشور با موفقیت برگزار شود

العالم فارسی: کارکنان بخش حمل و نقل عمومی آلمان از جمله بخش ریلی، هوایی و زمینی در ادامه اعتراض خود به ناکافی بودن دستمزدها از بامداد دوشنبه به وقت محلی به مدت ۲۴ ساعت دست از کار کشیدند. بر اساس این گزارش، طی روزهای گذشته و در جریان آماده سازی برای این اعتصاب گسترده، سیستم حمل‌و نقل عمومی آلمان دچار اختلال شده بود. بنابراین پیش‌ بینی می‌شود اعتصاب کارکنان این بخش، افزایش ترافیک و تاخیر در ترددها را به همراه داشته باشد. قرار است امروز فعالیت تقریبا تمام هواپیماها، قطارها و اتوبوس‌های بخش حمل و نقل عمومی آلمان متوقف شود.

یورونیوز: کرواسی از دیروز یکشنبه رسما به منطقه شنگن اتحادیه اروپا پیوست و کسانی که در کشورهای این منطقه زندگی می‌کنند می‌توانند بدون داشتن روادید به این کشور هم سفر کنند. منطقه شنگن بزرگترین منطقه مسافرتی آزاد در جهان است که ۲۷ کشور از جمله ۲۲ کشور اتحادیه اروپا و همچنین ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس در آن حضور دارند. براساس آخرین آمارها حدود ۲ میلیون نفر از مردم در یکی از کشورهای این منطقه زندگی و در یکی دیگر از کشورهای عضو این پیمان کار می‌کنند. این در حالیست که روزانه بیش از ۳ میلیون نفر از مرزهای بین‌المللی در این منطقه عبور می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *