أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ آغاز مذاکرات ریاض با سوریه برای ازسرگیری خدمات کنسولی و…

۱۴۰۲/۰۱/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: اظهارات پاشینیان درباره امضای توافق صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، تاکید نتانیاهو بر اجرای اصلاحات قضایی، آغاز مذاکرات ریاض با سوریه برای ازسرگیری خدمات کنسولی، لغو سفر نتانیاهو به لندن درپی امتناع خلبانان از پرواز، هشدار رئیس شاباک به نتانیاهو درباره پیامدهای تصویب طرح اصلاحات قضایی، مخالفت احزاب سیاسی انگلیس با سفر نتانیاهو به لندن، هشدار شدیداللحن رئیس امارات به نتانیاهو، احتمال سفر وزیر خارجه عربستان به دمشق پس از عید فطر، آمریکا دیدار شی–پوتین را حاوی پیامی بسیار مشکل ساز ارزیابی کرد، آشوب در فرانسه سفر پادشاه انگلیس به پاریس را لغوکرد، اجازه آمریکا به عراق برای پرداخت بدهی‌اش به ایران، اظهارات مدودف درباره اینکه حمله اوکراین به کریمه را با «هر سلاحی» پاسخ خواهندداد، ۹ فروردین دیدار وزیران خارجه ایران و روسیه، شروط دوحه برای گفتگو با دولت اسد، تاکید لاوروف بر ضرورت تقویت روابط با ایران و کشورهای دوست، ادعای نظامی ارشد آمریکا درباره زمان گریز هسته‌ای ایران، درخواست ارمنستان برای فشار جامعه بین‌المللی باهدف رفع انسداد لاچین، مهلت 72 ساعته صنعا به سازمان ملل، ابتکار اردن برای حل بحران سوریه با مشارکت کشور‌های عربی، حمایت شورای همکاری خلیج فارس از توافق تهران و ریاض و تاکید ایران بر جزایر سه‌گانه، ابراز نگرانی تلویحی وال استریت ژورنال از همگرایی بین عربستان و سوریه، تایید عضویت فنلاند در ناتو در کمیسیون روابط خارجی پارلمان ترکیه ،حمایت بلینکن از فروش هواپیماهای اف- 16 به ترکیه، اظهارات یک نماینده عراقی درباره تحرکاتی برای اخراج نیروهای بیگانه از کشور، و ابراز نگرانی روسیه از مسائل جاری در قره باغ؛ ضرورت از سرگیری مذاکرات، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ایسنا: یک منبع آگاه در وزارت خارجه عربستان از آغاز مذاکرات با سوریه برای ازسرگیری خدمات کنسولی خبر داد. این منبع اظهار کرد: در چارچوب تاکید عربستان بر تسهیل ارائه خدمات کنسولی لازم به مردم دو کشور، گفتگوها با مقامات سوریه درباره ازسرگیری ارائه این خدمات در حال انجام هستند. شامگاه پنج‌شنبه برخی منابع در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کردند، سوریه و عربستان درباره بازگشایی سفارت‌های خود پس از گذشت بیش از 10 سال از توقف روابط دیپلماتیک توافق کردند.

مهر: در بحبوحه تشدید تظاهرات و اعتراض‌های سراسری در فرانسه، دفتر ریاست‌جمهوری این کشور اعلام کرد سفر پادشاه انگلیس به این کشور لغو شده است. روزنامه گاردین دراین‌باره نوشت: در بیانیه کاخ الیزه آمده است که تصمیم برای تعویق این سفر با هماهنگی دولت‌های فرانسه و انگلیس و پس از گفت‌وگوی تلفنی امروز صبح (جمعه) بین امانوئل ماکرون و چارلز اتخاذ شده؛ یعنی پس از تظاهرات گسترده علیه دولت فرانسه.

تسنیم: وزرای خارجه ایران و روسیه هفته آینده در مسکو ملاقات خواهند کرد. خبرگزاری ریانووستی روسیه می‌گوید وزیران خارجه دو کشور روز 29 مارس (9 فروردین) در پایتخت روسیه دیدار و درباره مسائل مختلف بین‌المللی از جمله برجام، اوضاع سوریه، عراق و دریای خزر رایزنی خواهند کرد.

ایرنا: احزاب سیاسی مخالف دولت انگلیس در بحبوحه اعتراض و انتقادهای بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی، مخالفت شدید خود را با سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به لندن اعلام کرده و خواستار فاصله‌گرفتن لندن از دولت تندرو تل‌آویو شدند. نمایندگان ارشد پارلمان انگلیس از دولت ریشی سوناک خواسته‌اند تا برای نتانیاهو فرش قرمز پهن نکند. آلیسیا کرنز، رئیس کمیته پارلمانی سیاست خارجی، نسبت به انتفاضه سوم هشدار داد و تصریح کرد که سفر نتانیاهو به بریتانیا اقدام عاقلانه ای نیست.

فارس: وبگاه «تایمز اسرائیل» با انتشار گزارشی نوشت که یک مقام مسئول ارشد در دولت امارات هفته جاری با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرده و به او هشدار داده که رویکرد و رفتار دولتش، موجب تنش در روابط دوجانبه می‌شود. وبگاه شبکه «کان» تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز نوشت که «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس امارات، «خلدون المبارک» مشاور خود را برای ابلاغ این پیام هشدار به کابینه اسرائیل در خصوص رفتار آن با فلسطینی‌ها  مامور کرد و وی به نتانیاهو گوشزد کرد که «رویکرد دولت اسرائیل کاملا با توافقنامه‌های ابراهیم  در تعارض است».

ایسنا: نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد که مصمم به اجرای اصلاحات قضایی است و فراخوان‌ها برای سرپیچی از دستورات نظامی باید متوقف شوند. وی افزود: اصلاحات قضایی میان مسؤولان تعادل برقرار کرده و حقوق اقلیت‌ها را حفظ خواهد کرد. نتانیاهو در ادامه این سخنرانی تاکید کرد: فراخوان‌ها برای سرپیچی از دستورات نظامی تهدیدی برای امنیت ما هستند و باید متوقف شوند.

خبرگزاری صدا و سیما: اردن از ابتکار پیشنهادی جدید خود برای حل و فصل بحران سوریه با مشارکت کشور‌های عربی و موافقت سازمان ملل متحد خبر داد. وزیر امور خارجه اردن گفت: این ابتکار ماهیت مشترک عربی دارد و از هماهنگی و موافقت سازمان ملل متحد برخوردار و بر اصل گام به گام مبتنی است.الصفدی روز سه شنبه پس از دیدار با گیر پدرسن فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در جریان سفری که اخیراً برای بررسی روند سیاسی مربوط به کمیته تدوین قانون اساسی سوریه به امان داشت، اظهار کرد: اردن در حال هماهنگی با سازمان ملل برای مطلع کردن آن از محتوای طرح عربی است که پیش از این کشورش برای حل بحران سوریه ارائه کرده بود. وزیر خارجه اردن اعلام کرد: هدف از ابتکار پیشنهادی اردن آغاز ایفای نقش عربی مستقیم برای حضور در گفتگویی سیاسی با حضور دولت سوریه برای حل بحران در این کشور و غلبه بر همه پیامد‌های انسانی، امنیتی و سیاسی ناشی از آن است

یورونیوز: ایران در واکنش به بیانیه وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس با استقبال از آن، در عین حال تاکید کرد که جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است. این واکنش در حالی مطرح شد که در بیانیه روز گذشته وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس بر خلاف بیانیه‌های گذشته سخنی از این جزایر به میان نیامده بود. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران حمایت کشورهای منطقه از توافق بین ایران و عربستان، را نشانه‌ای از عزم همسایگان برای تقویت ابتکارات دیپلماتیک در سطح منطقه دانست.وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس روز گذشته از توافق ایران و عربستان با میانجی‌گری چین استقبال کردند.

ایسنا : روزنامه تلگراف چاپ انگلیس نوشت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مجبور شد سفر خود به لندن را به دلیل امتناع خلبانان از انجام پرواز به تعویق بیاندازد.تصمیم خلبانان برای امتناع از انجام این پرواز در اعتراض به اصلاحات قضایی انجام شد که کابینه نتانیاهو قصد دارد آنها را تصویب کند و این اصلاحات موجب اعتراضات گسترده در شهرهای اشغالی شده است. یک منبع در دولت لندن اظهار کرد: این تصور وجود دارد که خلبانان اسرائیلی از انتقال نتانیاهو به انگلیس امتناع می‌کنند.

فارس: سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت: «کشور ما از تمام ابتکارهایی که هدفشان ایجاد صلح فراگیر در سوریه باشد و همچنین تلاش تمام کشورهای عربی و غیرعربی در این چارچوب حمایت می‌کند». طبق این گزارش، الانصاری اشاره کرد که موضع دوحه در خصوص بحران سوریه به پاسخگویی دمشق به خواسته‌های مردم این کشور در خصوص راهکار سیاسی و بیانیه ژنو ۱ و اجماع کشورهای عربی بستگی دارد. ماجد الانصاری اضافه کرد: «کشور قطر در بسیاری از ابتکارهایی که آغاز شد، مشارکت دارد؛ ابتکارهایی که هدفشان برآورده کردن خواسته‌های ملت سوریه و حمایت از هرگونه تلاش در جهت برقراری صلح فراگیر مطابق با دو عامل اصلی پیشین که ذکر شد، است».این کنفرانس مطبوعاتی پس از آن برگزار شده که اردن برای حل بحران سوریه از ابتکاری سخن به میان آورد که مبتنی بر نقش مستقیم کشورهای عربی در کنار دولت سوریه در قالب یک گفت‌و‌گو سیاسی است؛ گفت‌و‌گویی که هدف آن حل بحران و پیامدهای انسانی، امنیتی و سیاسی آن عنوان شد.

ایرنا: وزیر امورخارجه ارمنستان ضمن تاکید بر اجرای تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری، خواستار فشار جامعه جهانی بر باکو و اعزام فوری هیات حقیقت‌یاب به قره‌باغ و گذرگاه لاچین شد و گفت که کشورش خواستار اعزام فوری یک هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی به قره‌باغ و گذرگاه لاچین برای ارزیابی وضعیت است.

مهر: وب‌سایت «فری‌بیکن» اعلام کرد به رونوشت سندی دست یافته که نشان می‌دهد «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه دولت آمریکا معافیت‌های تحریمی امضاء کرده که به دولت عراق اجازه می‌دهد تا ۵۰۰ میلیون دلار بدهی برق خود را به ایران بپردازد. بلینکن ۱۷ مارس (۲۶ اسفند ۱۴۰۱) معافیت این نوع تحریم‌ها را امضاء کرده و اوایل همین هفته به کنگره اطلاع داده است.

ایسنا : رئیس سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به نخست وزیر این رژیم هشدار داد که “اسرائیل” در حال نزدیک شدن به نقطه خطرناکی است. رئیس شاباک و نتانیاهو در این گفتگو به تهدیدهای امنیتی و شکاف موجود در جامعه “اسرائیلی” پرداختند و رونین بار به نتانیاهو هشدار داد که افزایش خطرات، این رژیم را به نقطه خطرناکی می‌برد.

اسپوتنیک: جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا اذعان کرد که تحریم‌های واشنگتن علیه ایران “بسیار کمتر از چیزی که می‌خواستیم” تاثیرگذار بوده است. یلن افزود که واشنگتن به دنبال راه‌هایی برای تقویت تحریم‌ها علیه ایران است اما اذعان کرد که تحریم‌ها به ایجاد تغییر سیاست و رفتار ایران به گونه‌ای که آمریکا انتظار داشت، منجرنشده است.

خبرگزاری صدا و سیما: روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با ابراز نگرانی از توافق بین عربستان و سوریه نوشت اگر بین ریاض و دمشق توافق رسمی حاصل شود بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و موضوع بازسازی آن در دستور کار نشست آینده سران عرب قرار خواهد گرفت. این همگرایی بار دیگر واشنگتن را به حاشیه خواهد راند.

تی. آر.تی : بلینکن در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در جواب سوالی در مورد فروش هواپیماهای اف-16 به ترکیه و اقدامات دولت جو بایدن برای اطمینان از عدم استفاده ترکیه از اف-16ها علیه متحدان آمریکا و اقدامات انجام شده توسط دولت جو بایدن گفت:”ما معتقدیم که ترکیه باید F-16 های ارتقا یافته و بسته مدرن سازی F-16 های موجود را دریافت کند. فکر می‌کنیم این برای ناتو و برای ائتلاف مهم است.”از سوی دیگر، وزیر خارجه ایالات متحده گفت که آنها در تلاش هستند تا تنش بین متحدان ناتو را کاهش دهند و از اقدامات یا لفاظی‌هایی که باعث تنش می‌شود اجتناب کنند.وی افزود: تمرکز تلاش‌های ما با ترکیه، یونان یا هر متحد دیگر ناتو بر این نقطه است که اطمینان حاصل کنیم، آنها تجهیزات و فناوری لازم برای سازگاری کامل با یکدیگر را دارند. ما اطمینان می‌دهیم که تجهیزات یا فناوری‌ای که ارائه می‌کنیم در این اختلافات استفاده نمی‌شود.”

ایسنا: روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا با افشای جزئیاتی از همگرایی اخیر ریاض-دمشق احتمال داد که وزیر خارجه عربستان پس از تعطیلات عید فطر، سفری به دمشق داشته باشد. پس از توافق تهران و ریاض برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک که در ماه جاری میلادی با میانجی‌گری پکن انجام شد، در صورتی که توافقی میان دمشق و ریاض حاصل شود، این امر دوباره آمریکا را در یک تحول اساسی دیگر در خاورمیانه در حاشیه قرار خواهد داد.

فارس: رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با ادعای اینکه ایران در عرض دو هفته می‌تواند مقدار کافی مواد شکافت‌پذیر برای ساخت سلاح اتمی تولید کند، تهدید کرد که ارتش این کشور نیز گزینه‌هایی را آماده کرده است. به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی اما اضافه کرد که چندین ماه طول می‌کشد تا ایران با آن مواد شکافت‌پذیر، یک سلاح اتمی واقعی بسازد.

ایسنا: نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد، قرار است پیمان صلحی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر اساس بیانیه‌های مشترک رسمی تصویب شده در عالی‌ترین سطوح امضا شود. وی در توئیتی نوشت: توافق صلحی بین باکو و ایروان امضا می‌شود که بر اساس بیانیه‌های مشترک رسمی تصویب شده در عالی‌ترین سطوح است. تنش جدیدی در نمی‌گیرد. جامعه بین‌الملل باید قویا از این روند حمایت کند.

ایرنا : معاون وزیر خارجه یمن از مهلت 72 ساعته صنعا به نماینده سازمان ملل برای آزادسازی کشتی حامل کالاهای مورد نیاز مردم این کشور خبر داد. وی اضافه کرد: در صورتی که سازمان ملل به این درخواست صنعا پاسخ ندهد، و کشتی به بندر الحدیده نرسد، صنعا مجبور است از نماینده این دفتر بخواهد کشور را ترک و تمام فعالیت های خود را در یمن تا اطلاع بعدی تعلیق کند. العزی ادامه داد: ما نمی خواهیم سازمان ملل متحد به نمایندگی از عربستان ملت ما را محاصره و این اقدام خود را با اعلام اینکه منتظر دریافت دستور از ریاض است، توجیه کند.

آناتولی: کمیسیون روابط خارجی مجلس ترکیه امروز طی جلسه‌ای لایحه قانونی درباره تصویب پروتکل الحاق فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» مورد تایید قرار داد.

ایسنا: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در جلسه کمیته فرعی امور دفاعی مجلس نمایندگان این کشور گفت: به نظر من سفر رئیس جمهوری چین به روسیه و دیدارش با پوتین و حضور سه روزه‌اش در مسکو حاوی پیامی بسیار مشکل‌ساز و همچنین بیانگر حمایت از پوتین است. لوید آستین ادامه داد، درحالیکه ارتش آمریکا هنوز ارزیابی نکرده که آیا پکن تسلیحات نظامی یا تجهیزاتی به مسکو داده است یا خیر، این سفر به منزله حمایت از روسیه و بسیار مشکل ساز است. وی خاطرنشان کرد، اگر شی جینپینگ تصمیم بگیرد از روسیه حمایت نظامی کند، این درگیری گسترش می‌یابد و به طور قطع هم در سطح منطقه‌ای و هم جهانی خواهد بود.

مهر: «دیمیتری مدودف»، معاون شورای امنیت روسیه و رئیس‌جمهور سابق این کشور تأکید کرد اگر دولت و ارتش اوکراین به شبه‌جزیره کریمه حمله کنند، روسیه پاسخ شدیدی به این اقدام خواهد داد. وی دراین‌باره گفت: هرگونه تلاش اوکراینی‌ها برای حمله به شبه‌جزیره کریمه با واکنش قاطع روسیه و با استفاده از «هر نوع سلاحی» پاسخ می‌گیرد.

تسنیم: وزیر امور خارجه روسیه در مقاله‌ای که روی وب‌سایت وزارت خارجه روسیه قرار گرفته نوشته است: تلاش کشورهای غربی برای منزوی کردن روسیه شکست خورده است. در حال حاضر رابطه روسیه با آمریکا و اتحادیه اروپا در پایین‌ترین سطح ممکن بعد از پایان دوران جنگ سرد قرار دارد. لاوروف اضافه کرده است: «ما در حال همکاری با شریکان قابل اعتماد بین‌المللی‌مان برای گذار به ساز و کارهای تجاری خارجی با ارزهای غیر از یورو و دلار و ایجاد زیرساخت‌های بانکی و مالی هستیم که تحت کنترل غرب نیستند.» او تصریح می‌کند: «ما به طور مستمر در تلاش هستیم شراکت‌های راهبردی‌مان با هند را مستحکم کرده و روابطمان با برزیل، ایران، امارات، ترکیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی و بسیاری از دیگر کشورهای دوست تقویت کنیم.» لاوروف نوشته تمرکز اقتصاد دنیا در حال تغییر مسیر از منطقه یورو-آتلانتیک به منطقه اوراسیا است و سیاست هم در حال پیروی از همین مسیر است.

فارس: «علی نعمه» نماینده پارلمان عراق خبر داد در مجلس این کشور تحرکاتی برای عملی‌کردن مصوبه اخراج نیروهای بیگانه از خاک عراق در جریان است. این عضو پارلمان عراق به پایگاه خبری «المعلومه» گفت: «تصمیم پارلمان مبنی بر خارج کردن نیروهای آمریکایی از کشور نیازمند اجرای عملی است، به‌ویژه آنکه مطالبات بسیاری در خصوص خارج کردن این نیروها و عدم حضور آن‌ها در عراق وجود دارد».وی اضافه کرد: «عراق با مسلح‌ترین سازمان تروریستی که داعش جنایتکار باشد، مقابله کرد و توانست با نیروهای امنیتی و الحشدالشعبی‌اش بدون نیاز به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق، بر آن‌ها پیروز شود».

ایرنا: روسیه نسبت به تعداد فزاینده حوادثی که در قره باغ کوهستانی با وجود نزدیک به دو هزار نیروی حافظ صلح رخ می دهد، ابراز نگرانی کرد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست مطبوعاتی گفت: «ما از افزایش لفاظی‌های خصمانه و تعداد حوادث در قره‌باغ و تمایل نداشتن دو طرف‌ برای دستیابی به توافق در خصوص گذرگاه لاچین نگران هستیم». وی افزود: هیچ جایگزین دیگری برای روند صلح وجود ندارد و ما در این موضوع مصمم هستیم. زاخارووا با تاکید بر ضرورت از سرگیری مذاکرات میان ارمنستان و آذربایجان، گفت: ما از هر دو طرف می‌خواهیم در بیانیه‌ها و اقدامات خود خویشتن‌داری نشان دهند و مذاکرات را در همه جهات از جمله رفع انسداد ارتباطات و حمل‌ونقل، تعیین حدود مرزها، آماده‌سازی معاهده صلح و برگزاری نشست ها بین شخصیت‌ها از سرگیرند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *