جدیدترین مطالب

امریکا در فکر استفاده از ربات به جای سرباز

امریکا در فکر استفاده از ربات به جای سرباز

در جنگ‌های آینده، فرماندهان آمریکایی می‌خواهند ربات‌ها را به مقابله با اولین گلوله‌های دشمن بفرستند. روبات‌های ارتش آمریکا که روی هشت چرخ حرکت می کنند و از مهمات کافی در انبانشان برای تغذیه سلاح های دستی برخوردارند، در آن میدان رزمی، به شهر خیالی اوجن حمله کردند. روبات‌ها به خانه‌هایی که نیروی مقابل در آنها پناه گرفته بودند، تیراندازی کردند. پهپادهایی که ساعت‌ها روی میدان جنگ پرواز ‌کردند، بالای سر مک‌کردی و تیمش پرسه زده و "بمب‌ها" – در این مورد توپ‌های فومی فوتبال – را مستقیماً روی آنها پرت کردند، شلیک های دقیق توپخانه. سگ‌های روباتیک با سنسورهای روی سرشان، خانه‌ها را برای اطمینان از پاک بودن آنها جست وجو می‌کردند.
Loading

أحدث المقالات

قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران

پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای عملیات تلافی جویانه ایران به اسرائیل را محکوم کرده و در خصوص حمله اسرائیل به مقر دیپلماتیک ایران به ابراز تاسف بسنده کرده است.

ببینید | توهین نتانیاهو به دانشجویان آمریکایی؛ نخست وزیر اسرائیل عصبانی شد

با افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم طرفداران فلسطینی در دانشگاه‌های آمریکا را «یهودستیز» دانست و با «وحشتناک» خواندن این اعتراضات گفت که تظاهرات «باید متوقف شود.» منبع: نورنیوز

موسوی: سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا راهبردی بود

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه در خصوص سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا گفت: سفر هیئت عالی به پاکستان و سری‌لانکا در مقطع فعلی راهبردی و برای آینده روابط دو جانبه و تحولات منطقه ای بسیار مهم و تعیین کننده است.

Loading

رسانه ها؛ عراق میزبان کنفرانس منطقه‌ای مقابله با تغییرات اقلیمی و…

۱۴۰۱/۱۲/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: بانکداران سوئیسی نگران خروج ثروت چین، واکنش مصر به توافق ایران و عربستان، ژنرال تحریم شده از سوی آمریکا وزیر دفاع چین شد، بازی خطرناک غرب در زمین گرجستان، نابودی توهمات نتانیاهو برای ائتلاف با کشورهای عربی ضد ایران، راهبرد جدید چین در غرب آسیا و احتمال ورود پکن به روند آستانه، انگلیس چین را به عنوان «تهدید» معرفی می‌کند، هشدار گردان‌های حزب‌الله عراق درباره بازگشت حزب‌ بعث به قدرت، موضع لبنان درخصوص توافق ایران و عربستان، پیشی گرفتن چین در زمینه تسلیحات مافوق صوت از روسیه، لهستان به دنبال بزرگ‌ترین نیروی زمینی برای مقابله با روسیه، ادعای کمک مالی آمریکا به اعتراضات علیه نتانیاهو، تاکید وزیر پیشین اردن براینکه وقت احیای روابط با ایران است، هشدار بولتون نسبت به تقویت روابط ایران وچین و روسیه، نگرانی از تجدید نظر دولت بایدن در اتحاد با اسرائیل، از سرگیری پروازهای مستقیم ایران و بلاروس به زودی، اعتراف بورل بر اینکه دیگر تحریمی علیه روسیه باقی نمانده است، واکنش سرد و حاکی از نگرانی آمریکا به توافق ایران و عربستان، معترضان سوئیسی خواستار حفظ سیاست بی‌طرفی کشورشان، چین بودجه دفاعی بی‌سابقه آمریکا را تهدیدی بزرگ برای صلح جهان خواند، آغاز سفر‌های متقابل مقامات بلندپایه ژاپنی و کره‌ای پس از 12 سال توقف، دستور رهبر طالبان برای آمادگی درخصوص «جهاد برون مرزی»، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ایسنا: به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، یکسری از مقام‌های بانکی که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند که مشتریان ثروتمندشان از چین به شدت نگران پس‌انداز پول‌هایشان در بانک‌های سوئیس هستند و این نگرانی پس از آن شکل گرفته که دولت برن سیاست بی‌طرفی خود را با مسدودسازی میلیاردی دارایی‌های روسیه که بخشی از تحریم‌های غرب علیه مسکو است، کنار گذاشته است.

مهر: سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد: مصر امیدوار است که این تحول(از سرگیری روابط تهران و ریاض) بازتاب مثبتی داشته باشد و فرصت همکاری را به وجود آورد وموجبات تحکیم ارتباط مثبت شود تا روند روابطی ترسیم گردد که آمال ملتهای منطقه در شکوفایی و پیشرفت را محقق سازد.

فارس: روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی با محور توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دوجانبه تأکید کرد که توهمات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل ائتلاف اسرائیلی-سُنی با هدف متوقف کردن ایران در حال از بین رفتن است.

ایرنا: نخست وزیر عراق اعلام کرد که کشورش به زودی میزبان کنفرانس تقویت همکاری‌ها و هماهنگی‌های مشترک و تبادل تجرب‌ها و برنامه‌ها بین کشورهای منطقه برای مقابله با اثرات آب و هوایی می‌شود. نخست وزیر عراق اضافه کرد: این کشور راهکارهای متعددی برای کاهش اثرات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی همراه با این تغییر ارائه کرده است.

تسنیم: نشریه جمهوریت با اشاره به نقش فعال چین در منطقه غرب آسیا طی سالهای اخیر عنوان کرد که سیاست روسیه در تسهیل عادی سازی روابط بین آنکارا و دمشق در مرحله جدیدی قرار گرفته است. چین که در اولین سالگرد جنگ اوکراین، طرح صلحی را ارائه داده است، در دوره اخیر، اقدامات دیپلماتیک خود را در منطقه غرب آسیا نیز دنبال می کند. موضوع حضور چین به عنوان عضو ناظر در نشست آستانه نیز تبدیل به موضوع روز شده است. این موضوع در 23 نوامبر در نشست آستانه مطرح شد و الکساندر لاورنتیف در نشست خبری نوزدهمین نشست آستانه به آن اشاره کرد و افزود: ایرانی ها با آن موافقت کرده اند و طرف ترک اعلام کرد که برای پاسخ دادن نیاز به زمان دارد. منابع دیپلماتیک اعلام کرده اند که علیرغم اینکه ترکیه هنوز پاسخ نداده، اما عضویت چین به عنوان ناظر در روند آستانه قطعی خواهد شد و این پلتفرم با عضو جدید خود، همکاری های منطقه ای را تعمیق خواهد بخشید و به یک مکانیزم بسیار مهم در منطقه تبدیل خواهد شد.

رادیوچین: حدود سه هزار معترض سوئیسی در برن پایتخت این کشور با برگزاری تظاهراتی مقابل ساختمان پارلمان به صادرات تسلیحات جنگی و تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه اعتراض کردند. این تظاهرات روز شنبه و از سوی ائتلافی از منتقدان راستگرا از جمله حزب مردم سوئیس و گروه‌های محافظه‌کار جامعه مدنی سازماندهی و برگزار شد. معترضان در تظاهرات خود خواستار پایبندی شدید دولت سوئیس به سیاست بی‌طرفی این کشور در قبال جنگ اوکراین شدند.

ایسنا : روزنامه دیلی تلگراف گزارش داد که بررسی جامع جدید سیاست خارجه، دفاعی و امنیتی انگلیس، چین را به عنوان “تهدیدی علیه تایوان” معرفی خواهد کرد. این بررسی جدید که به دستور ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس قرار است در تاریخ ۱۳ مارس منتشر شود، تلاش خواهد کرد تا توازنی را میان اتخاذ رویکرد سخت‌تر علیه آنچه “رفتار سرکش” چین توصیف می‌کند و در عین حال حفظ همکاری با پکن در یک سری حوزه‌های مشخص، ایجاد کند. همچنین براساس این بررسی در سال ۲۰۲۱، روسیه به عنوان “جدی‌ترین تهدید مستقیم علیه لندن” معرفی شد.

فارس: روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» در گزارشی به تلاش‌های گسترده غرب علیه روسیه به بهانه حمایت از اوکراین اشاره کرد و نوشت که لهستان در حال ایجاد بزرگ‌ترین نیروی زمینی برای مقابله با روسیه است. نظامیان هنگ ۱۱ توپخانه لهستان در فاصله‌ای نه چندان دور از مرز روسیه مستقر شده‌اند و اواسط ماه دسامبر، ۲۴ هوویتزر خودکشی ساخت کره جنوبی را دریافت کردند که قادر است اهدافی در فاصله ۳۴ مایلی را هدف قرار دهد و همین امر قابلیت‌های جدید و مرگباری را به این هنگ افزوده است. این گزارش ادامه داد که با توجه به جنگ اوکراین در همسایگی لهستان، در صورتیکه جنگ به مرز این کشور کشیده شود، ارتش لهستان سلاح‌های مناسب و ضروری را برای مقابله با ارتش روسیه در اختیار دارد.

مهر : کنگره ملی خلق چین که بالاترین نهاد قانون گذاری در این کشور به شمار می‌رود با تعیین ژنرال «لی شانگ فو» به عنوان وزیر دفاع جدید چین موافقت کرد. وزارت خزانه داری آمریکا در سال ۲۰۱۸ تحریم‌هایی را علیه اداره آموزش وابسته به شورای نظامی مرکزی چین و هم چنین علیه ژنرال شانگ فو که ریاست این اداره را برعهده داشت وضع کرد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این اقدام چین می‌تواند روابط میان آمریکا و این کشور را در زمینه‌های نظامی دچار تنش کند.

فارس : در شرایطی که اعتراضات گسترده در فلسطین اشغالی علیه کابینه بنیامین نتانیاهو همچنان خبرساز است، یک منبع نزدیک به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره این اعتراضات به آمریکا اتهام‌زنی کرد. این منبع نزدیک به نتانیاهو گفت: «این اعتراض با میلیون‌ها دلار تامین مالی و سازماندهی شده است. ما پیگیر اتفاقاتی هستیم که در حال رخ دادن است. این یک مرکز سازماندهی بسیار سطح بالا است. یک مرکز وجود دارد که همه تظاهرکنندگان به طور منظم از آن سرچشمه می‌گیرند. چه کسی هزینه حمل و نقل، پرچم‌ها و این مراحل را تامین می‌کند؟ برای ما روشن است».

ایسنا : ملا هبت‌الله، رهبر گروه طالبان، به اعضای این گروه دستور داده است که برای “پیش‌برد جهاد در خارج از کشور” آماده‌ شوند. نسخه‌ای از این گزارش که به روزنامه ۸ صبح -چاپ افغانستان- رسیده است، نشان می‌دهد که هبت‌الله زیر دستانش را برای گسترش جنگ فرامرزی تشویق می‌کند. به گفته او، جنگجویان طالبان باید زره‌های‌شان را بر تن کنند و برای حاکم‌ کردن شریعت در سراسر جهان آماده شوند. هبت‌الله تصریح کرده است که روزی اعضای طالبان را به دیگر نقاط جهان اعزام خواهد کرد. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که براساس توافق طالبان با غرب، به‌ویژه آمریکا، این گروه نباید به هیچ گروهی اجازه دهد که امنیت سایر کشورها را تهدید کند. هرچند منابع آگاه معتقدند که طالبان در حال حاضر توانایی لشکرکشی را ندارند، اما با توجه به داشتن جغرافیایی برای محافظت از اعضای گروه‌های افراطی بین‌المللی، هم اکنون به‌عنوان حامی و الهام‌دهنده این گروه‌ها عمل می‌کنند

ایرنا: شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی» با اشاره به سیاست‌های دولت نتانیاهو و رویکرد ضد دموکراسی‌ او در قبال اعتراض‌های گسترده‌ هفته‌های گذشته در سرزمین‌های اشغالی، از احتمال تجدید نظر دولت بایدن در اتحاد با رژیم صهیونیستی خبر داد.

خبرگزاری صداوسیما : جوزپ بورل پس از نشست وزرای دفاع کشورهای اروپایی در استکهلم، گفت، اتحادیه اروپا به تمام شدن همه گزینه‌هایش درباره اعمال تحریم علیه روسیه نزدیک می شود. بورل افزود: اتحادیه اروپا به تدریج از همه برگ‌هایی که در دست داشت، استفاده کرد و اکنون باید تمرکز خودش را بر ارائه کمک های مالی و نظامی به اوکراین بگذارد.

مهر : از نگاه ناظران، احتیاط گرجستان از رویارویی مجدد با روسیه بسترساز عدم همراهی با متحدان اوکراین شده است ضمن اینکه مقامات تفلیس نمی‌توانند روی وعده‌های سران بروکسل مبنی بر الحاق به ناتو و اتحادیه اروپا حساب باز کنند. مقامات گرجستانی تجربه پرهزینه الحاق اوکراین به ناتو و اتحادیه را به چشم خود دیده‌اند که سران کی‌یف دلخوش به الحاق وارد نبرد با روسیه شدند ولی غرب از پذیرش رسمی اوکراین در اتحادیه اروپا و ناتو خودداری کرد. تردیدی وجود نداشت که قبول عضویت اوکراین، آنها را به جنگی مستقیم وارد خواهد کرد، پس نگهداشتن اوکراین پشت در انتظار بهترین گزینه بود. اینک اگرچه معترضان به خواسته خود رسیدند و حزب حاکم، لایحه جنجالی را از پارلمان پس گرفت اما باید منتظر ماند و دید بازی ناتو و اتحادیه با گرجستان تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. آیا تفلیس در آینده‌ای نزدیک به این دو ائتلاف وارد می‌شود یا اینکه در صفحه شطرنج سیاسی منطقه به سرنوشتی همانند ترکیه یا اوکراین دچار خواهد شد؛ مورد اول نزدیک به دو دهه در صف الحاق به اتحادیه ایستاده و مورد دوم با وعده الحاق به اتحادیه و ناتو در باتلاقی عمیق فرو رفته است.

خبرگزاری آناتولی : سفر‌های رسمی متقابل مقامات کره جنوبی و ژاپنی پس از 12 سال توقف از هفته جاری با سفر رئیس جمهور کره جنوبی به توکیو از سر گرفته می‌شود. دولت ژاپن با انتشار اطلاعیه‌ای از سفر یون سوک یئول، رئیس جمهور کره جنوبی و همسرش به توکیو طی هفته جاری خبر داد. کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن پس از اعلام سفر رئیس جمهور کره جنوبی به توکیو بر اراده دو کشور به منظور تقویت روابط تاکید کرده است.

ایسنا : مسؤول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق در سخنانی نسبت به تلاش برخی طرف‌ها برای بازگرداندن حزب بعث این کشور به قدرت هشدار داد. ابوعلی العسکری، مسؤول امنیتی گردان‌های حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای در این باره تاکید کرد: افراد شریف احزاب حاضر در روند سیاسی و نمایندگان ملت باید موضع شجاعانه‌ای را نسبت به تلاش‌ها برای بازگرداندن حزب فاشیست و جنایتکار بعث به صحنه اتخاذ کنند. وی گفت: این تلاش‌ها یک خیانت تاریخی به خون‌های صدها هزار شهید و مظلوم کشته شده به دست رژیم بعث است.

العالم : دیمیتری کولتسف، سفیر بلاروس در ایران، پیش از سفر الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور این کشور به تهران گفت: بلاروس و ایران قصد دارند بزودی پروازهای مستقیم میان مینسک و تهران را از سر بگیرند. وی افزود: از سرگیری پروازهای مستقیم و منظم میان بلاروس و ایران که در سال ۲۰۱۷ متوقف شد، نقش مهمی برای حفظ مبادلات تجاری مستقیم، روابط علمی، آموزشی و فرهنگی میان دو کشور ایفا می‌کند. پرواز مستقیم عاملی مهم برای گسترش همکاری‌های اقتصادی میان بلاروس و ایران خواهد بود.

خبرگزاری صداوسیما: مقامات آمریکا در واکنشی سرد به توافق به دست آمده بین ایران و عربستان سعودی، تلاش کردند ازاهمیت نقش میانجیگرانه چین در تحقق این توافق بکاهند و ناظران نیز معتقدند آمریکا بیش از آن که به توافق اهمیت بدهد، نگران نقش میانجیگرانه چین در تحقق این توافق است. آمریکا از این توافق استقبال کرد، اما بسیاری معتقدند این استقبال سرد بود و نگرانی‌های زیادی در دل آن وجود داشت بخصوص که جان کربی سخنگوی کاخ سفید در سخنان خود درباره این توافق تلاش کرد از اهمیت نقش میانجیگرانه چین در حصول این توافق بکاهد و در همین خصوص تاکید کرد عوامل دیگر تهران را وادار به نشست سر میز مذاکره با ریاض کرده است.

رادیوچین : دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با هدف از میدان رقابت به در کردن چین و قدرتمندتر ساختن ایالات متحده از لحاظ نظامی، پیشنهاد افزایش بودجه دفاعی این کشور به مبلغ بی سابقه 842 میلیارد دلار برای سال مالی 2024  را مطرح کرد که جهش 3.2 درصدی نسبت به سال مالی قبل را نشان می‌دهد. این بودجه بزرگترین بودجه دفاعی از لحاظ اسمی محسوب می‌شود. اما بالعکس، چین که آمریکا آن را بزرگترین رقیب خود خوانده، یک بودجه نسبتا کوچک یعنی 223 میلیارد دلار را برای امسال در نشست سالانه جاری چهاردهمین کنگره ملی خلق پیشنهاد کرد. بودجه‌های دفاعی سر به فلک کشیده ایالات متحده در حقیقت تهدیدی بزرگ برای صلح جهان هستند.

ایسنا : نخست وزیر دولت موقت لبنان ضمن ابراز خرسندی شدید خود از تحولات اخیر در روابط عربستان و ایران تاکید کرد، لبنان به صورت خودکار هرگونه روند توافقی در منطقه را تایید می‌کند به ویژه که عربستان به عنوان یک وزنه عربی و اسلامی و با نفوذ منطقه‌ای گسترده‌ای که دارد، یکی از طرف‌های آن است. خرسندی ناشی از این روند می‌تواند بر کل منطقه از جمله لبنان تاثیر مثبتی بگذارد و آرام شدن اوضاع و توقف دخالت‌ها در امور داخلی کشورهای منطقه نیز می‌توانند به افزایش توسعه و انسان‌سازی کمک کنند، این تحولات فرصتی برای این است که در منطقه نفس بکشیم و به آینده بنگریم.

فارس: «محمد ابو رمان» وزیر پیشین فرهنگ و جوانان اردن با اشاره به اینکه اکنون فرصت مناسبی برای احیای روابط اردن و ایران است، تأکید کرد که احیای این روابط اکنون یک امر دیپلماتیک ضروری است. وی گفت که با توجه به تغییر و تحولات منطقه و روابط اردن با کشورها، احیای روابط ایران و اردن نیز ضروری است.

ایسنا : یک مقام رده بالای ارتش آمریکا به قانونگذاران این کشور گفت، چین در حال جلو زدن از روسیه در حوزه توسعه توانمندی خود در حوزه موشکهای بالستیک مافوق صوت بوده و احتمالا در حال حاضر تدابیر لازم برای حمله به نیروهای آمریکا در حوزه اقیانوس آرام را پیدا کرده است. آمریکا در حال حاضر موشک مافوق صوتی که کاملا عملیاتی باشد، ندارد. فرایستلر خاطرنشان کرد: “هر چند هم چین و هم روسیه چندین آزمایش موفقیت آمیز در زمینه تسلیحات ما فوق صوت داشته و احتمالا سامانه‌های عملیاتی را به کار گرفته‌اند، چین در حال جلو زدن از روسیه هم در زمینه حمایت از زیرساخت و هم در حوزه تعداد سامانه‌ها است.”

فارس: «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده به دولت آمریکا هشدار داد که تنها نظاره‌گر گسترش نقش چین در جهان و نزدیک‌تر شدن به روسیه و ایران است. وی گفت: «ما ساکت نشسته‌ایم و چینی‌ها، روس‌ها، ایران و کره شمالی در حال تحرک هستند تا روابط خود را تقویت کنند و ما را در مکان‌های مختلف تهدید کنند».به نوشته هیل، هشدارهای بولتون پس از آن اعلام شد که ایران و عربستان سعودی روز جمعه اعلام کردند روابط خود را عادی کرده و سفارت‌های خود را در یک پیشرفت دیپلماتیک با میانجیگری چین بازگشایی خواهند کرد. وی افزود: چینی‌ها یک راهبرد دارند که از آن پیروی می‌کنند، اما ما مرتباً از این شاخه به آن شاخه می‌پریم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *