جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

Loading

أحدث المقالات

نماینده روسیه در شورای امنیت : آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است  

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست امروز سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین در شورا تصریح کرد: «اسرائیل کاروان های بشردوستانه در غزه را هدف قرار می دهد و مانع کار آنها می شود.»
 

Loading

رسانه‌ها؛ تعلیق پیمان استارت جدید و…

۱۴۰۱/۱۲/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: خروج روسیه از قانون استارت جدید، هشدار دوباره بلینکن به چین درباره تبعات کمک به روسیه، اعتراض چین به تحریم های آمریکا علیه شرکت های چینی، ادامه عملیات نظامیان روس در باخموت و احتمال عقب نشینی اوکراینی ها، تکذیب ارسال جنگنده اف 16 به اوکراین از سوی پنتاگون، اظهارات جدید دبیرکل ناتو درباره عضویت اوکراین، تنش در روابط مکزیک وآمریکا، انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، سفر گوترش به بغداد پس از شش سال، ادعای طالبان درخصوص کشته شدن رهبر کلیدی داعش در افغانستان ، ابراز نگرانی عمیق اتحادیه اروپا از تشدید اوضاع کرانه باختری، درج نام شهرک‌نشینان صهیونیست درفهرست تروریسم پارلمان عربی، تایید تروریستی بودن پ.ک.ک ازسوی سازمان اطلاعات سوئد، تلاش مکرون برای توجیه کاهش نیروهای فرانسوی در آفریقا و تصویب بودجه بی‌سابقه سال ۲۰۲۳ ژاپن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، قانونی را امضا کرد که به‌دلیل افزایش تنش‌ها با واشنگتن بر سر جنگ با اوکراین، پیمان «نیو استارت» آخرین معاهده تسلیحات هسته‌ای با آمریکا را به حالت تعلیق در می‌آورد.پوتین یک هفته پیش در سخنرانی خود در مسکو اعلام کرده بود که مسکو مشارکت خود در معاهده نیواستارت ۲۰۱۰ را تعلیق می‌کند. وی اعلام کرد، روسیه نمی‌تواند بازرسی‌های آمریکا از سایت‌های هسته‌ای خود را بر اساس این پیمان بپذیرد؛ آن هم در حالی که واشنگتن و متحدانش در ناتو آشکارا شکست روسیه در اوکراین را هدف خود اعلام کرده‌اند.پیمان نیواستارت که در سال ۲۰۱۰ توسط باراک اوباما و دیمیتری مدودف، روسای جمهور پیشین آمریکا و روسیه امضا شد، هر دو کشور را به داشتن حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک هسته‌ای مستقر و ۷۰۰ موشک و بمب افکن مستقر محدود می‌کند.

العالم فارسی: وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر به چین درباره تبعات کمک تسلیحاتی به روسیه هشدار داد.آنتونی بلینکن روز سه‌شنبه بار دیگر به چین هشدار داد که حمایت مادی مرگبار از روسیه درجنگ علیه اوکراین «مشکلاتی جدی» در پی خواهد داشت. آنتونی بلینکن که در قزاقستان حضور داشت گفت: چین نمی‌تواند در خصوص تجاوزگری روسیه در اوکراین دوگانه عمل کند. پکن نمی‌تواند از یک طرف طرح صلح پیشنهاد دهد در حالی که همزمان شعله‌های آتشی را که روسیه برافروخته تقویت کند.وی در ادامه گفت: ما به صراحت به چین درباره تبعات و نتایج چنین حمایتی [از روسیه] هشدار دادیم.

رادیو چین: چین مراتب اعتراض خود را نسبت به تحریم آمریکا علیه شرکت های چینی به دلیل عوامل مرتبط با روسیه ابلاغ کرد. مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره این که آمریکا به دلیل عوامل مرتبط با روسیه شرکت های چینی را تحریم کرده، گفت: طبق قوانین بین المللی اقدامات ایالات متحده هیچ گونه اساس و پایه ای ندارد و نیز از اختیارات شورای امنیت برخوردار نیست، این اقدامات نوعی تحریم غیرقانونی یکجانبه و دخالت درازدستانه است که به طور جدی به منافع چین آسیب می زند. چین به شدت از این امر ناراضیست و قاطعانه با آن مخالفت می کند و اعتراض خود را به ایالات متحده ابلاغ کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما:  نظامیان روس همچنان به عملیات خود در باخموت جمهوری دونتسک که از چند هفته پیش آغاز شده است ادامه می‌دهند. نبرد در شهر باخموت از اهمیت راهبردی زیادی بر خوردار است. مقامات اوکراین اوضاع شهر باخموت در شرق این کشور را با ادامه پیشروی نظامیان روس، اینگونه توصیف می‌کنند که «باخموت در محاصره آتش است». پس از گذشت کمتر از ۲۴ ساعت از سخنان فرمانده نیرو‌های زمینی اوکراین مبنی بر اینکه اوضاع باخموت بسیار متشنج است ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد: این کشور قادر به دفاع از حریم هوایی خود نیست و نیازمند هواپیما‌های جدید جنگی است.

اسپوتنیک روسیه: مشاور زلنسکی از احتمال “عقب نشینی استراتژیک” از آرتیوموفسک خبر داد. مشاور ولودیمیر زلنسکی، گفت که سربازان اوکراینی در صورت لزوم از آرتمیوسک “عقب نشینی استراتژیک” خواهند کرد، زیرا کی یف قصد ندارد بخش عمده نیروهای مسلح خود را در این منطقه از دست بدهد.”الکساندر رودنیانسکی” گفت: روسیه در حال تلاش برای محاصره کامل این شهر هستند. آنها در این راه از زبده ترین و با تجربه ترین نیروهای خود یعنی گروه “واگنر” استفاده می کنند. بدیهی است که ارتش ما همه گزینه ها را می سنجد. فعلاً ما شهر را در دست داریم، اما اگر لازم باشد، از نظر استراتژیک عقب نشینی خواهیم کرد، زیرا قرار نیست تمام نیروهای نظامی خود را در این منطقه قربانی کنیم”. آرتیوموفسک (نام اوکراینی – باخموت) در بخش تحت کنترل کی یف در شمال شهر بزرگ “گورلووکا” واقع شده است و یک مرکز لجستیکی مهم برای تامین نیروهای اوکراینی در دونباس به شمار می رود.

خبرگزاری فارس:  معاون امور سیاسی وزیر دفاع آمریکا گفت، واشنگتن ارسال جنگنده‌های اف-16 برای اوکراین را یک اولویت در نظر نمی‌گیرد و ممکن است این جنگنده‌ها برای این کشور ارسال نشوند. «کالین کال» در سخنرانی در یک جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت، واشنگتن هنوز هیچ برنامه‌ای برای آموزش خلبانهای اوکراینی شروع نکرده است.این مقام رده بالای وزارت دفاع آمریکا در این جلسه تصریح کرد: «ما هنوز آموزش دادن به نظامیان اوکراینی در زمینه استفاده از جنگنده اف-16 را شروع نکرده‌ایم. طبق ارزیابی ما، زمانبندی تحویل این جنگنده‌ها و زمانبندی برنامه آموزشی اساسا یکسان و حدودا 18 ماه هستند.»

خبرگزاری مهر :  دبیرکل ناتو مدعی است که کشورهای عضو این ائتلاف با پذیرش اوکراین موافقت کرده‌اند اما در حال حاضر عضویت این کشور در اولویت نیست.  ینس استولتنبرگ  در جریان سفر به فنلاند، مدعی شد  که گرچه از عضویت کی‌یف در این ائتلاف نظامی استقبال می‌شود اما محقق شدن آن در «آینده نزدیک» نیست چون هم‌اکنون اولویت حصول اطمینان از پیروزی اوکراین به عنوان یک حاکمیت و کشور مستقل است. استولتنبرگ همچنین اضافه کرد که پس از اتمام جنگ جاری بین اوکراین و روسیه، ضرورت دارد که از «تکرار نشدن تاریخ» اطمینان حاصل شود و به گفته وی برای رسیدن به این مقصود، ناتو باید قوای نظامی اوکراین را تقویت کرده و چهارچوبی را برای ممانعت از حملات دوباره روسیه یه کی‌یف، مشخص کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس‌جمهور مکزیک از اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا درخصوص اعتراضات اخیر در مکزیک انتقاد و این وزارتخانه را به “دخالت در امور کشورش” متهم کرد.ده‌ها هزار مکزیکی در اعتراض به اقدامات اخیر آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور این کشور مبنی بر کوچک کردن نهاد انتخاباتی مکزیک به خیابان‌ها آمدند و بزرگترین تظاهرات ضد دولتی علیه این رئیس‌جمهور را رقم زدند. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای عنوان داشت: این بحث گسترده درخصوص اصلاحات انتخاباتی منعکس‌کننده دموکراسی پویا مکزیک است. ما معتقدیم که با یک سیستم انتخاباتی مستقل و همچنین احترام به سیستم قضایی مستقل می‌توان از یک دموکراسی سالم حمایت کرد.لوپز اوبرادور نسبت به بیانیه ند پرایس واکنش نشان داد و گفت: وزارت امور خارجه آمریکا همیشه در اموراتی که به آن مربوط نیست، دخالت می‌کند.

خبرگزاری ایلنا:  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز -سه‌شنبه- با اشاره به برخی گزارش‌های ادعایی درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران، اعلام کرد که در حال مذاکره با مقام‌های تهران در این‌باره است. «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه به اعضای این نهاد که رسانه‌ها مدعی شد که ذرات اورانیوم یافت‌شده در ایران تا سطح ۸۳.۷ درصد غنی‌سازی شده‌اند که با سطح ۹۰ درصدی مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای فاصله‌ای ندارد. در این گزارش همچنین آمده است که میزان ذخائر اورانیوم‌غنی‌شده ایران ۱۸ برابر سقف مشخص‌شده در توافق هسته‌ای برجام است.

خبرگزاری تسنیم:  دبیرکل سازمان ملل متحد در جریان سفرش به بغداد ابراز اطمینان کرد که عراقیها بر مشکلات فائق خواهند آمد. آنتونیو گوترش» در سفر به بغداد در نشست خبری با «فواد حسین» وزیر خارجه عراق ضمن ابراز خرسندی از سفرش به بغداد، گفت: عراقی ها قطعا بر چالشها فائق خواهند آمد. از سوی دیگر فواد حسین وزیرخارجه عراق هم بیان کرد: ما از دبیرکل سازمان ملل به خاطر این سفر تشکر می کنیم. وی افزود: روابط عراق با سازمان ملل قوی است.

آناتولی  ترکیه:  مقامات طالبان اعلام کردند که فرمانده نظامی گروه تروریستی در جریان عملیات در کابل کشته شد. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی اداره طالبان در افغانستان در بیانیه‌ای مدعی شد که نیروهای این گروه فرمانده نظامی داعش را در کابل پایتخت این کشور که در پشت حملات به نمایندگی‌های دیپلماتیک، مساجد و دیگر اهداف در این کشور بود، کشته‌اند. وی افزود: «دو شبه‌نظامی داعش به شمول قاری فاتح در جریان عملیات دوشنبه شب در کابل کشته شدند. او عامل و آمر حملات بر نمایندگی‌های دیپلماتیک، مساجد و دیگر اهداف در کابل بوده است.

تی .آر.تی ترکیه: اتحادیه اروپا از تشدید اوضاع کرانه باختری رود اردن ابراز نگرانی کرد. در اطلاعیه دفتر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آمده است : اتحادیه اروپا از رویدادهای خشونت‌بار در خاک‌های تحت اشغال فلسطین که بطور دایمی افزایش می‌یابد، عمیقا نگران است. اتحادیه اروپا همچنین اقدامات خشونت‌بار شهرک‌نشینان یهودی را که منجر به کشته شدن یک فلسطینی و مجروح شدن صدها شهروند فلسطینی شده، سوزانده شدن خانه‌ها و مغازه‌ها و ویران کردن املاک و اموال فلسطینیان محکوم کرده است. 

الکوثرفارسی:  پارلمان عربی درج نام شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست را در فهرست تروریسم خواستار شد. پارلمان عربی در بیانیه‌ای تصریح کرد که اقدامات تروریستی شهرک‌نشینان علیه فلسطینیان بی‌دفاع به اقدامی کاملا هدفمند تبدیل شده و نبود بازدارنده و عدم مجازات آنان، موجب شده تا آنان جنایات خود علیه فلسطینیان و خانه‌ها و خودروهای آنان را شدت بخشند. در این بیانیه آمده است که تجاوزات شهرک‌نشینان اشغالگر بار دیگر صحنه به آتش کشیدن خانواده دوابشه، محمد ابو خضیر کودک فلسطینی، مسجد الاقصی، مسجد ابراهیمی و دیگر کشتارهای وحشیانه آنان در حق ملت فلسطین را در ذهن‌ها زنده می‌کند.

دویچه وله: سازمان اطلاعات سوئد (ساپو) می‌گوید که حزب کارگران کردستان (پ ک ک) از سوئد برای سازماندهی فعالیت‌های تروریستی استفاده می‌کند. سوئد خواستار پیوستن به ناتو است و ترکیه شرط موافقت با این کار را تغییر موضع نسبت به پ‌ک‌ک عنوان می‌کند. ترکیه دو کشور اسکاندیناوی را به پشتیبانی از سازمان‌های تروریستی از جمله حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) متهم کرده است. سوزانه ترهورنینگ، معاون رئیس بخش ضد تروریسم ساپو گفت مطابق ارزیابی‌ها پ‌ک‌ک از خاک سوئد اقدام‌های تروریستی انجام می‌دهد و این اقدام‌ها می‌توانند جذب نیرو یا تامین مالی تروریسم باشند.

ایران پرس:  در آستانه سفر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به آفریقا که پس از ناکامی‌های متعدد این کشور در حوزه آفریقا صورت می گیرد؛ وی از کاهش نیروهای نظامی فرانسه در قاره آفریقا خبر داد. مکرون مدعی شد، تحول در ماه‌های آینده با کاهش محسوس نیروهای نظامی فرانسوی و افزایش قدرت در پایگاه‌های شرکای آفریقایی فرانسه آغاز خواهد شد. سفر رییس جمهوری فرانسه به آفریقا در حالی روز چهارشنبه انجام که طی ماه های اخیر، روابط سیاسی میان پاریس با برخی کشورهای آفریقا ازجمله مالی و بورکینافاسو با تنش همراه بوده است. این کشورها رسما خواستار خروج نیروهای نظامی فرانسه از خاک خود شده اند. این درخواست اگرچه ابتدا با بی توجهی مقامات پاریس روبه رو شد اما در نهایت دولت فرانسه را مجبور ساخت تا نظامیان خود را از مالی و بورکینافاسو خارج کند.

ان. اچ.کی ژاپن: بودجه بی‌سابقه سال ۲۰۲۳ ژاپن تصویب می‌شود. طبق قانون اساسی کشور، این پیشنویس بودجه پس از ارسال به مجلس سنا، در نهایت تصویب خواهد شد. پیشنویس بودجه حساب کلی سال مالی ۲۰۲۳ به میزان حدود ۱۱۴ تریلیون ین یا بیش از ۸۳۴ میلیارد دلار اولین بودجه‌ای خواهد بود که از ۱۱۰ تریلیون ین بیشتر می‌شود. قبل از این رای‌گیری، ماکیهارا هیدکی از حزب اصلی حاکم لیبرال دموکرات توضیح داد که این پیشنویس شامل بودجه دفاعی لازم برای اولین سال یک طرح ۳۱۵ میلیارد دلاری پنج ساله جهت تقویت قابلیت‌های دفاعی ژاپن است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *