جدیدترین مطالب

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

همزمان با اوج گیری تهدید و تنش‌ها در منطقه و رسیدن بحران غزه به نقطه جوش، قشر‌های مختلف مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری

جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی سربازگیری اجباری حکومت نظامیان میانمار هستند. جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی طرح جدید سربازگیری اجباری ارتش حکومت نظامیان میانمار برای شرکت در جنگ داخلی شده اند.

Loading

أحدث المقالات

گوترش : خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد و زمان پایان دادن به این چرخه انتقام خونین فرا رسیده است. پایان دادن به خصومت‌ها در غزه تنش‌های گسترده در خاورمیانه را خنثی خواهد کرد. عملیات نظامی اسرائیل در غزه که ۷ ماه است ادامه دارد، جهنمی ایجاد کرده است.

رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد / عربستان و امارات که خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، هیچ حمایتی از فلسطین نکردند

الحوثی، رهبر انصارالله گفت: کمک به ملت فلسطین، مسئولیت بزرگی بر دوش کشورهای اسلامی است، بیشتر کشورهای عربی به فلسطین کمک نکردند؛ برخی از آنان با اسرائیل همدستی کردند و برخی دیگر نیز شریک این رژیم بودند.

Loading

رسانه‌ها؛ ورود چین به پرونده اوکراین و…

۱۴۰۱/۱۲/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: استقبال سازمان ملل از طرح پیشنهادی چین درباره اوکراین، سفر مکرون به پکن، مخالفت بایدن با ارسال جنگنده های اف ۱۶ به اوکراین، برکناری فرمانده ستاد مشترک ارتش اوکراین از سوی زلنسکی،  تاکید  گروه هفت بر توقف فوری حملات روسیه به اوکراین، بررسی وضعیت اوکراین در جلسه سازمان ملل متحد، افشای حقایقی درباره حمله تروریستی به خطوط  لوله نورد استریم، واکنش پوتین به گسترش همکاری های ناتو و اوکراین، دیدار وزیر خارجه عربستان با  زلنسکی، دیدار رئیس هیئت مذاکره‌کنندگان جنبش انصارالله یمن با «بوگدانوف»، اظهارات جدید رئیس‌ سازمان سیا درباره برنامه هسته‌ای ایران، گمانه‌زنی ها درباره سفر احتمالی گروسی به ایران، انتشار بیانیه نشست امنیتی عقبه، دیدار رؤسای پارلمان‌های عربی با رئیس‌جمهور سوریه، ورود نخست‌وزیر مصر به قطر برای نخستین بار، آغاز به کار دومین نشست عمومی بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در پکن و تمرکز گزارش دفاعی سالانه ژاپن بر روسیه، چین و تایوان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ایران پرس:  استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل ضمن استقبال از طرح پیشنهادی چین درباره پایان یافتن جنگ اوکراین، آن را طرحی مهم ارزیابی کرد. دوجاریک در جمع خبرنگاران در نیویورک درباره طرح پیشنهادی صلح چین در خصوص جنگ اوکراین گفت: طرح پیشنهادی چین یک مشارکت و ایفای نقش مهم است. وی با بیان اینکه درخواست چین برای جلوگیری از استفاده از سلاح هسته ای به صورت ویژه مهم است، تصریح کرد: همه ما وظیفه داریم تمام تلاش خود را برای دستیابی به یک صلح عادلانه همگام با قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه اخیر مجمع عمومی انجام دهیم. وزارت خارجه چین روز جمعه از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است، رونمایی کرد. چین در این طرح بر آغاز گفت‌وگوهای صلح میان مسکو و کی‌یف، آتش‌بس، پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه، اتخاذ تدابیری برای تضمین امنیت تاسیسات هسته‌ای، ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و گام‌هایی در راستای تضمین صادرات غلات تاکید کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهور فرانسه قصد دارد در ماه آوریل به چین سفر کند. وی در این سفر تلاش خواهد کرد تا پکن را از بابت اعمال فشار بر ولادیمیر پوتین برای پایان دادن به جنگ در اوکراین متقاعد کند. برنامه سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به چین در ماه آوریل در حالی اعلام شد که یک روز قبل از آن پکن از یک طرح ۱۲ بندی خود برای پایان دادن به جنگ در اوکراین رونمایی کرده و خواستار برگزاری فوری مذاکرات صلح شد.چند کشور غربی با پیشنهادات چین در راستای حل و فصل سیاسی بحران در اوکراین مخالفت کرده و هشدار دادند، پکن بیش از حد به مسکو نزدیک است.

العالم فارسی: «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سخنانی گفت که «جو بایدن»، رئیس جمهور ایالات متحده در حال حاضر درخواست اوکراین برای جت های جنگنده اف16 را قبول ندارد و این درخواست را رد می کند. سالیوان در مورد احتمال ارائه جت جنگنده اف16 به کی یف در آینده به سی ان ان گفت: «اف-16 یک موضوع مربوط به آینده است و به همین دلیل است که رئیس جمهور بایدن تاکید دارد که در حال حاضر تحویل این جنگنده‌ها به اوکراین موضوعیتی ندارد.» پیشتر نیز جو بایدن گفته بود که امکان ارائه جنگنده اف-16 از سوی آمریکا به اوکراین «در حال حاضر» وجود ندارد.

 خبرگزاری ایرنا:  ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین سرلشکر ادوارد میخایلوویچ موسکالوف فرمانده ستاد مشترک ارتش این کشور را از سمت خود برکنار کرد. موسکالوف در ماه مارس گذشته زمانی که سپهبد الکساندر پاولیوک به ریاست اداره نظامی منطقه کی‌یف منصوب شد، به عنوان فرمانده جدید ستاد مشترک ارتش اوکراین جانشین وی شد. زلنسکی توضیحی برای برکناری موسکالوف ارائه نکرد، اما این آخرین مورد از تغییرات اخیر فرماندهان است که توسط دولت وی انجام شده است.هنوز مشخص نیست که اخراج مسکالوف به پاکسازی فساد اخیر مرتبط است یا خیر.

آناتولی  ترکیه: کشورهای عضو گروه 7 از روسیه خواستند حملات خود به اوکراین را متوقف و از خاک این کشور فورا خارج شود. رهبران کشورهای گروه هفت متشکل از ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلستان، کانادا، ژاپن، ایتالیا و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک از روسیه خواستند که تجاوزاتش به خاک اوکراین را متوقف و بلافاصله به طور کامل و بدون قید و شرط نیروهایش را از این کشور خارج کند.در این بیانیه با تاکید بر اینکه حمایت‌های دیپلماتیک، مالی و نظامی از اوکراین بیشتر می‌شود، آمده است: روسیه به عنوان آغاز کننده جنگ متهم به تخریب بیمارستان‌ها، مدارس و زیرساخت‌ها در اوکراین و ویران کردن شهرهای تاریخی است و کشورهای ثالثی که به دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه کمک کنند، با پیامدهای جدی مواجه خواهند شد.

تی .آر.تی ترکیه: شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت اوکراین، تشکیل جلسه داد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود گفت: یک سال پیش در اینجا، اصرار داشتم جنگی که احتمالاً وحشتناک ترین جنگ قرن برای بشریت خواهد بود در اروپا نباید آغاز شود. آن زمان گفتم و اکنون هم تکرار می‌کنم. ما باید فرصتی برای صلح فراهم کنیم. گوترش با تاکید بر اینکه حمله روسیه به اوکراین نقض آشکار منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است، گفت: زندگی برای مردم اوکراین به جهنم تبدیل شده است.

اسپوتنیک روسیه:  وزیر خارجه مجارستان انفجارهای نورد استریم را یک حمله تروریستی خواند. پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در این خصوص اظهار داشت که حمله به خطوط لوله نورد استریم باید به عنوان یک حمله تروریستی تلقی شود. بوداپست از تحقیقات جامع درباره این حادثه حمایت می کند. وی در ادامه افزود: اتفاقاتی که در خط لوله گاز نورد استریم رخ داده است در واقع یک رسوایی بزرگ است، حال از طرف هر کسی که باشد، این تأسیسات مورد ضربه تروریستی قرار گرفته است. زیرا این اولین بار است که چنین تأسیسات زیرساختی حیاتی اروپایی مورد حمله قرار می گیرد.

یورونیوز: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه پخش شد، ناتو را به مشارکت در جنگ اوکراین از طریق تامین تسلیحاتِ مورد نیاز نیروهای تحت فرمان کی‌یف متهم کرد. پوتین در گفتگو با شبکه تلویزیونی دولتی روسیه-۱ گفت: آنها [ناتو] ده‌ها میلیارد دلار سلاح به اوکراین ارسال کردند که در واقع به معنی مشارکتِ هر چند غیرمستقیم‌شان در جنایات رژیم کی‌یف است. رئیس جمهوری روسیه در ادامه این مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد: کشورهای غربی تنها یک هدف دارند و آن نابودی اتحاد جماهیر شوروی سابق و بخش اصلی آن یعنی فدراسیون روسیه است. پوتین افزود: تنها در این صورت [نابودی اتحاد جماهیرشوروی سابق] احتمال دارد که آنها [غرب] ما را به داخل خانواده به اصطلاح متمدن راه بدهد ولی تک تک و هر بخش را به طور جداگانه خواهند پذیرفت.

خبرگزاری ایلنا:  وزیر خارجه عربستان که به اوکراین سفر کرده است، با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد. زلنسکی و بن‌فرحان در این دیدار درباره روابط دوجانبه و راه‌های حل بحران اوکراین گفت‌وگو کردند.بن فرحان اعلام کرد که کشورش از تلاش‌های بین‌المللی برای حل سیاسی بحران اوکراین و تداوم تلاش‌ها برای کمک به کاهش پیامدهای انسانی آن حمایت می‌کند. ولیعهد عربستان همچنین از کمک ۴۱۰ میلیون دلاری کشورش به اوکراین خبر داد.

خبرگزاری مهر : رئیس هیئت مذاکره کننده جنبش انصارالله یمن و معاون وزیر امور خارجه روسیه در عمان دیدار و رایزنی کردند. «محمد عبدالسلام» رئیس هیئت مذاکره کننده جنبش انصارالله یمن و «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده رئیس جمهوری این کشور در غرب آسیا و آفریقا دیدار و گفتگو کرد.بر اساس این گزارش، طرفین در این دیدار که در سفارت روسیه در مسقط برگزار شد، آخرین تحولات یمن و اوضاع نظامی، سیاسی و انسانی این کشور را مورد بررسی قرار دادند.

دویچه وله: رئیس‌ سازمان سیا گفت به اعتقاد واشنگتن، ایران هنوز برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی هسته‌ای خود تصمیمی نگرفته است. نیکلاس برنز در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی “سی‌بی‌اس” گفت: «تا جایی که می‌دانیم، معتقدیم که رهبر ایران هنوز در مورد از سرگیری برنامه تسلیحاتی هسته‌ای که ما اواخر سال ۲۰۰۳ گفته بودیم، تعلیق یا متوقف شده، تصمیمی نگرفته است. برنز در این مصاحبه ک اضافه کرد: آنها در غنی‌سازی تا حدی پیشرفت کرده‌اند که اگر بخواهند از این مرحله عبور کنند، تنها چند هفته با غنی‌سازی ۹۰ درصدی فاصله دارند.

خبرگزاری تسنیم:  خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در صفحه توئیتر خود نوشت: «ارزیابی من این است که در حال حاضر شانس زیادی برای سفر رافائل گروسی به تهران طی هفته آینده وجود دارد».«لورنس نورمن» خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در صفحه توئیتر خود نوشت: «ارزیابی من این است که در حال حاضر شانس زیادی برای سفر رافائل گروسی به تهران طی هفته آینده وجود دارد». امیرعبداللهیان هفته گذشته در خصوص سفر گروسی به تهران گفته بود: در چارچوب جمع بندی مذاکرات در روزهای آینده مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر خواهند کرد و ما امیدوار هستیم آقای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس با نگاه فنی و بدون از هیجانات سیاسی نسبت به حل وفصل این موضوع با همکارانم در سازمان انرژی اتمی ایران به جمع بندی و توافق برسند.

خبرگزاری صدا و سیما: رسانه‌های صهیونیستی از اختصاص بودجه 9 میلیارد شِکِل (واحد پولی رژیم صهیونیستی) با هدف پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌های ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم، خبر دادند. این منابع افزودند: این میزان بودجه از اصل بودجه ۱۴ میلیاردی است که بن گویر با هدف پیشبرد طرح هایش برای مقابله با فلسطینیان، طلب کرده بود. وزیر امنیت داخلی رژیم اشغالگر، این بودجه را برای تقویت امنیت اسرائیل و تلاش فوری جهت تشکیل گارد ملی مفید خواند.

خبرگزاری فارس: رؤسای پارلمان‌های عربی که در گامی بی‌سابقه در 12 سال گذشته امروز وارد دمشق شدند، با رئیس‌جمهور سوریه دیدار کردند. دفتر ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد که «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور با رؤسای پارلمان‌های عربی دیدار کرده است. بنابر این اعلام، رؤسای پارلمان عراق، امارات عربی متحده، اردن، فلسطین، لیبی، مصر و رؤسای هیأت‌های عمان و لبنان با بشار اسد دیدار کرده‌اند.این سفر در حالی انجام شد که «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق، روز گذشته، از کشورهای عربی خواست که برای بازگشت سوریه به جمع کشورهای عربی تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنند.

الکوثرفارسی: نخست وزیر مصر با هدف تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری در صدر هیاتی از وزرا و مقامات ارشد این کشور وارد قطر شد. مصطفی مدبولی نخست وزیر مصر دیشب در راس یک هیئت بلندپایه شامل وزرای برنامه ریزی و توسعه اقتصادی، بهداشت، دارایی، تجارت و صنعت و برخی دیگر از مسئولان مصری وارد فرودگاه دوحه شد.سفر مدبولی پس از سفر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به قطر در سپتامبر گذشته انجام شد. سفر السیسی اولین سفر او به دوحه به عنوان رئیس جمهور مصر بود. روابط چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر اندکی پس از اولین سفر « دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به منطقه بحرانی شد. چهار کشور عربی یادشده در پنجم ژوئن (2017) روابط دیپلماتیک با قطر را قطع کرده بودند.

رادیو چین: دومین نشست عمومی بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در پکن شروع به کار کرد.«شی جین پینگ» دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین به نمایندگی از طرف دفتر سیاسی گزارش کار را به این نشست ارائه داد.در این نشست عمومی پیشنویس طرح اصلاحات نهادهای حزبی و دولتی، لیست پیشنهادی رهبران کشور و لیست پیشنهادی رهبران کنفرانس مشورت سیاسی خلق که از سوی دفتر سیاسی کمیته مرکزی به اولین نشست چهاردهمین مجلس ملی خلق تقدیم می‌شود، بررسی خواهد شد.

ان. اچ.کی ژاپن: گزارش دفاعی سالانه ژاپن که به تازگی منتشر شده است، بر روسیه، چین و تایوان تمرکز دارد. این گزارش که به عنوان گزارش رسمی دولت نیز شناخته می‌شود،  در آن خلاصه‌ای از فعالیت‌ها و توانایی‌های وزارت دفاع و نیروی دفاع از خود آمده و مسائل و درگیری‌های بین‌المللی نیز در آن لحاظ شده است. مهمترین بخش آن، بخش جدیدی است که به تهاجم روسیه به اوکراین اختصاص داده شده است که این مقاله آن را «نقض جدی قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد» توصیف می‌کند. در این گزارش همچنین آمده است که روسیه ممکن است همکاری با چین را برای مقابله با ایالات متحده بیشتر کند. روابط نزدیکتر بین مسکو و پکن که به واسطه منافع مشترک امنیتی ایجاد شده است یکی از موارد نگرانی برای ژاپن است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *