جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ پیام فوری زلنسکی به رژیم صهیونیستی و …

۱۴۰۱/۱۲/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: اظهارات بایدن درباره اینکه هیچ سودی در طرح چین برای صلح اوکراین وجود ندارد، پیام فوری زلنسکی به رژیم صهیونیستی، اعلام آمادگی اردوغان برای حل بحران اوکراین در تماس‌های تلفنی با پوتین و زلنسکی، شش سناریوی احتمالی پایان جنگ در اوکراین از دید تایمز، زلنسکی به دنبال تقویت دیپلماسی با آفریقا و آمریکای لاتین، هشدار حزب اتحادیه میهنی نسبت به بدهیهای کلان اقلیم کردستان، افزایش کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین تا 50میلیارد دلار به‌زودی، گزارش اکونومیست از تلاش عربستان برای مصالحه با سوریه و یمن، تلاش فرانسه برای فشار به چین برای عدم همراهی با روسیه، تصمیم رئیس جمهور بلاروس برای سفر به پکن، هشدار روسیه به کشورهای آسیای مرکزی نسبت به تعامل با آمریکا، توافق درباره همکاری نیروی هوایی مغرب با تل آویو، هشدار اسلام آباد به کابل برای اقدام علیه تحریک طالبان پاکستان، توصیه اروپا به زلنسکی برای آغاز مذاکرات صلح با روسیه، مانع‌تراشی‌‌های جدید عربستان در روند انتخاب رئیس جمهور لبنان، توافق کشورهای اتحادیه اروپا بر سر بسته دهم تحریمها علیه روسیه، به اجماع نرسیدن گروه 20 درباره مناقشه روسیه و اوکراین، واکنش اوکراین به طرح صلح چین و مخالفت با رفع تحریم های روسیه، تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه هفت شرکت ایرانی، ارزیابی اشپیگل از تحویل 100 پهپاد از سوی چین به روسیه تا آوریل، استقبال سازمان ملل از طرح پیشنهادی چین درباره اوکراین ، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

فارس: نشریه تحلیلی-خبری «اکونومیست» گزارشی از تغییر در سیاست خارجی عربستان سعودی در قبال طرف‌های منطقه‌‌ای منتشر کرد. این نشریه بریتانیایی نوشت، ریاض از راهبرد خصومت با کشورهای منطقه و تلاش برای سرنگونی نظام‌های آنان [برای مثال در سوریه و یمن] به راهبرد مصالحه روی آورده است. این مجله انگلیسی تصریح کرد: «دیپلمات‌ها به‌ندرت شکست را می‌پذیرند، اما این دقیقا همان کاری است که وزیر خارجه عربستان در ۱۸ فوریه در کنفرانس امنیتی مونیخ انجام داد». طبق این گزارش، احیای روابط سعودی‌ها با اسد به این معنا نیست که سعودی‌ها برای بازسازی کشور ویران‌شده وی پول می‌دهند. همچنین پایان دادن آن‌ها به جنگ در یمن به این معنی نیست که ریاض برای تأمین بودجه تلاش‌های بازسازی که بانک جهانی تخمین می‌زند چیزی در حدود ۲۵ میلیارد دلار خواهد بود، انجام دهند. به همان سبکی که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا در پیش گرفته بود، بسیاری از سعودی‌ها از جمله مقامات ریاض، این دوره را دوران «اول عربستان سعودی» می‌دانند؛ جایی که قرار است پول‌ها در خانه خرج و درگیری‌های خارجی نیز تمام شود، به ویژه در دوره‌ای که عربستان متحمل راهبردهای شکست خورده است.

مهر : یک عضو ارشد حزب اتحادیه میهنی گفت که مردم اقلیم کردستان از عدم شفافیت درآمدهای نفتی ناراضی هستند و حزب مسعود بارزانی، اقلیم را با بدهی‌های مالی بیش از ۲۴ میلیارد دلار درگیر کرده است.

ایسنا : جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه خبری ای.بی.سی نیوز گفت:‌ من هیچ سودی در طرح مطرح شده از سوی چین برای برقراری صلح در اوکراین نمی‌بینم جز آنکه به نفع روسیه است. او گفت که انتظار یک ابتکار عمل بزرگ را درباره این پیشنهاد ندارد چون دولت پکن در حال ارائه تسلیحات به مسکو است. وی همچنین افزود، کریمه مساله اوکراین است که باید درباره‌اش تصمیم بگیرد.

تسنیم : فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی با سفر به رباط با بارزس نیروی هوایی ارتش مغرب دیدار کرد. در این دیدار دو طرف درباره حفاظت از آسمان ( پدافند هوایی ) و برگزاری رزمایش مشترک هوایی گفت‌وگو کردند.

یورونیوز : مجله آلمانی اشپیگل روز پنجشنبه با استناد به مدارکی که به دستش رسیده گزارش داد که «روسیه در حال مذاکره با یک شرکت چینی برای خرید ۱۰۰ پهپاد برای ماه آوریل است.» به گفته مجله اشپیگل شرکت چینی «جیان بینگو» برای تحویل ۱۰۰ پهپاد به روسیه آماده می شود. این پهپادها هر یک توان حمل کلاهک انفجاری بین ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرمی را دارند. اشپیگل در گزارش مفصل نوشته است که پهپادهای این شرکت چینی شباهت زیادی به پهپادهای ایرانی شاهد-۱۳۶ دارد.

فارس: سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که رئیس‌جمهور بلاروس از ۲۸ فوریه تا دوم مارس (۹ تا ۱۱ اسفند ماه) به چین سفر رسمی انجام می‌دهد.اعلام تاریخ سفر لوکاشنکو به چین در شرایطی انجام شده که بلاروس به عنوان متحد روسیه همواره از مواضع مسکو در جنگ اوکراین حمایت کرده است.

ایسنا : رئیس‌جمهوری اوکراین در پیامی فوری به اسرائیل درخواست کرده تل‌آویو بیش از یک میانجی عمل کند و در کنار دولتش قرار بگیرد. او افزود: برای مدتی طولانی در جریان عملیات نظامی روسیه انتظار حمایت اسرائیل نه فقط از مردم بلکه از دولت نیز وجود داشت.رئیس‌جمهوری اوکراین اظهار کرد، بیش از یک بار خواستار مساعدت سیاستمداران اسرائیلی شده‌ و به «روابط مثبت» اوکراین با اسرائیل که برای سال‌های متمادی ادامه داشته، اشاره کرده است.به گفته زلنسکی، او روابط پیچیده بین اسرائیل و روسیه را درک می‌کند؛ اما از اسرائیل نخواسته که میانجی‌گر باشد، بلکه خواسته یک طرف را انتخاب کند، امیدوار است طرف اوکراین را انتخاب کند.

اسپوتنیک : کشورهای عضو اتحادیه اروپا دهمین بسته تحریمی علیه روسیه را تصویب کردند. این بسته شامل محدودیت‌های صادراتی سخت‌تر برای کالاها و فناوری‌های دارای کاربرد دوگانه، اقدامات محدودکننده هدفمند علیه اشخاص حقیقی و حقوقی است که از جنگ حمایت کرده، تبلیغات پخش کرده و پهپادهای مورد استفاده روسیه در جنگ را تحویل می دهند و اقدامات علیه انتشار اخبار نادرست توسط روسیه را در نظر می گیرد.

تسنیم : هیئت پاکستانی در دیدار با مقامات در کابل هشدار داده است اگر آن‌ها اقدامی علیه تحریک طالبان پاکستان انجام ندهند، خود در خاک افغانستان عملیات خواهند کرد. رسانه ترکیه‌ای «آناتولی» به نقل از منابع گزارش می‌دهد که هیئت بلندپایه نظامی و دیپلماتیک پاکستان در دیدار با مقامات کابل هشدار داده است که اگر تروریست‌های دخیل در حملات فرامرزی در این کشور نابود نشوند، اسلام‌آباد علیه آن‌ها در داخل افغانستان اقدام خواهد کرد.این مقام امنیتی به شرط ناشناس ماندن گفت: هیئت ما پیامی بسیار بلند و واضح به رهبری طالبان افغانستان داد تا شبه‌نظامیان تحریک طالبان پاکستان مستقر در افغانستان را از هرگونه حمله بهاری در داخل پاکستان بازدارند و آنها را از خاک افغانستان حذف کنند.

خبرگزاری صداوسیما : اتحادیه اروپا از اعمال تحریم‌های جدید علیه هفت شرکت ایرانی به بهانه حمایت از روسیه و ارسال پهپاد به این کشور خبر داد.

ایسنا : در اولین سالگرد جنگ اوکراین، رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهوری روسیه و همتای اوکراینی تاکید کرد که باید صلح عادلانه بدون تلفات بیشتر و ویرانی گسترده‌تر در جنگ روسیه و اوکراین برقرار شود. رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین به پوتین گفت که صمیمانه خواستار اجرای مجدد توافق حاصله در استانبول بوده و آماده هر گونه حمایت لازم در این رابطه هستند.از آن سو، کرملین نیز اعلام کرد، دو رئیس‌جمهوری ترکیه و روسیه روز جمعه در تماسی تلفنی بحران اوکراین و روند اجرای توافقنامه غلات و دیگر مسائل مهم را بررسی کردند.

العالم : روسا و وزرای مالی گروه 20 (جی 20) نتوانسته‌اند در مورد توصیف مناقشه اوکراین و روسیه به اجماع برسند و احتمالاً نشست آنها روز شنبه در هند بدون صدور بیانیه مشترک پایان خواهد یافت. این خبر از سوی برخی از نمایندگان حاضر در نشست اعلام شده است. آنها گفتند آمریکا و متحدانش بر خواسته‌های خود مبنی بر محکومیت آشکار روسیه به دلیل تهاجم به همسایه‌اش اوکراین در این بیانیه اصرار دارند؛ موضوعی که با مخالفت هیئت‌های روسیه و چین روبه‌رو شده است.

مهر : دیمیتری مدودف، رئیس شورای امنیت و رئیس جمهور سابق روسیه می‌گوید که کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین بدون احتساب کمک اروپایی‌ها، به‌زودی به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد.

فارس: «میخائیل گالوزین»، معاون وزیر امور خارجه روسیه از کشورهای آسیای مرکزی خواست تا حین ایجاد تعامل با غرب مراقب باشند. وی گفت: ما با دوستان آسیای مرکزی خود به یاد آوردیم که به اصطلاح خدمات خوب ایالات متحده به چه امری تبدیل می‌شوند. مثلا، پایان طرح افغانستان و آمریکا به جز هرج و مرج و ویرانی چه چیز دیگری را به همراه داشت؟به گفته گالوزین، در دنیای امروز که به طور فزاینده‌ای چند قطبی می‌شود، هیچ جایی برای آزمایش‌های دموکراتیزاسیون واشنگتن که در «بهترین» حالت به انقلاب‌های رنگی ختم می‌شود، وجود ندارد. وی افزود: مجموع «بسته هدف» کمک نظامی آمریکا به دشمنان ما به زودی به ۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید. عمده کمک نیز در جریان عملیات نظامی روسیه در اوکراین ارسال شده اما انتقال و تحویل تسلیحات به کی‌یف، از آگوست ۲۰۲۱ شروع شده و شدت گرفته بود.

تسنیم : روزنامه “وال استریت ژورنال” نوشت: اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، از ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین درخواست کردند مذاکرات صلح با مسکو را آغاز کند. این درخواست در جریان سفر اواسط ماه فوریه زلنسکی به پاریس مطرح شده است.

ایران پرس: استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل ضمن استقبال از طرح پیشنهادی چین درباره پایان یافتن جنگ اوکراین، آن را طرحی مهم ارزیابی کرد. وی با بیان اینکه درخواست چین برای جلوگیری از استفاده از سلاح هسته ای به صورت ویژه مهم است، تصریح کرد: همه ما وظیفه داریم تمام تلاش خود را برای دستیابی به یک صلح عادلانه همگام با قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه اخیر مجمع عمومی انجام دهیم.

ایسنا: روزنامه تایمز نوشت، ولادیمیر پوتین به اینکه اوکراین مجبور به صلح شود، امیدوار است، کنترل روسیه بر منطقه “جدایی‌طلب” دونباس ممکن است پوتین را وادار ‌کند از گذرگاه زمینی در طول دریای سیاه که روسیه را به شبه جزیره کریمه متصل می‌کند، دست بکشد. این روزنامه تاکید کرد، ماموریت کشاندن اوکراین به میز مذاکرات ماموریت دشواری خواهد بود به ویژه پس از آنکه مسکو توافقنامه منطقه‌ای سابق را که با کی‌یف امضا کرده بود، نقض کرد، برکناری پوتین به عنوان رئیس جمهوری می‌تواند راه طولانی ترغیب اوکراین به امکان دستیابی به یک توافق صلح قابل اجرا را طی کند.

العالم : وزیر امور خارجه اوکراین در واکنش به طرح صلح چین، آن را جالب دانسته اما گفته که هرگونه پیشنهاد خارجی باید همسو با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل باشد و درعین حال به لغو تحریم های روسیه نیز مخالفت کرده است.

فارس: امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه شنبه (۲۵ فوریه) یک روز بعد از سالروز آغاز درگیری‌ها در اوکراین، گفت که اوایل آوریل (نیمه دوم فروردین) به چین سفر خواهد کرد و از پکن خواست «به ما کمک کند روسیه را تحت فشار قرار دهیم تا به جنگ در اوکراین پایان دهد».

ایسنا : رئیس جمهوری اوکراین در نشست خبری نخستین سالگرد حمله روسیه گفت که مایل است کشورهایی از آمریکای لاتین و آفریقا و همچنین هند و چین به فرمول صلح مطرح شده از سوی کی‌یف برای پایان دادن جنگ با روسیه ملحق شوند. وی با مطرح کردن شرکت در نشستی با کشورهای آمریکای لاتین، افزود: می‌دانید که برای من چقدر سخت است که کشورم را ترک کنم؛ اما من برای این نشست می‌آیم.

تسنیم : منابع مربوطه در لبنان اعلام کردند که عربستان سعودی بدون ذکر نام و معرفی هیچ گزینه‌ای مشخصات مورد نظر خود را برای رئیس جمهور آینده لبنان اعلام کرده است. از سوی دیگر مصری‌ها اعلام کردند که یافتن یک نامزد مناسب برای ریاست‌جمهوری لبنان که متعلق به هیچ حزب و گروهی نباشد بسیار دشوار است و بنابراین بهتر است یکی از سیاستمداران این کشور به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری معرفی گردد. بر اساس این گزارش، سعودی‌ها مخالفت خود را با «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده اعلام کردند و نماینده عربستان در اجلاس پاریس گفت، ما صراحتا می‌گوییم که سلیمان فرنجیه را رد می‌کنیم. نماینده مصر در این زمینه پاسخ داد که ما اکنون در برابر دو گزینه جدی برای نامزدی ریاست‌جمهوری لبنان یعنی سلیمان فرنجیه و «ژوزف عون» فرمانده ارتش این کشور قرار داریم و نمی‌توان هیچ گزینه‌ای را به زور به لبنانی‌ها تحمیل کرد. اما سعودی‌ها اصرار داشتند که بگویند اساسا فرنجیه نباید در عرصه نبرد ریاست‌جمهوری لبنان حضور داشته باشد و تاکید کردند که تنها نامزد مورد نظر ما به این منظور ژوزف عون است و همچنین در میان مسیحیان شخصیت‌های مستقلی وجود دارند که می‌توانند به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی شوند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *