رسانه ها؛ گزارش وال استریت ژورنال درباره تصمیم آمریکا برای انتشار اطلاعات انتقال احتمالی تسلیحات چین به روسیه و …

۱۴۰۱/۱۲/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: هشدار سخنگوی وزارت دفاع چین بر سرکوب تجزیه طلبی، ابراز نگرانی چین نسبت به نقش مخرب آمریکا برای صلح و ثبات جهانی، موفقیت غزه در تحمیل معادلات جدید به اشغالگران صهیونیست، رایزنی بایدن و استولتنبرگ در اجلاس «بی‌۹» ورشو درباره استراتژی ناتو، گزارش وال استریت ژورنال درباره تصمیم آمریکا برای انتشار اطلاعات انتقال احتمالی تسلیحات چین به روسیه، ارائه پیش‌نویس طرح خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به مجلس نمایندگان، آماده باش ارتش رژیم صهیونیستی، احتمال نشست مشترک وزرای خارجه ایران- سوریه- روسیه و ترکیه، سفر شمخانی به عراق برای امضای سند همکاری امنیتی به زودی، بیانیه مصطفی الکاظمی درباره سفرش به ایران، آمریکا درصدد اعزام نیروی نظامی به تایوان، وعده پوتین برای افزایش تولید تسلیحات، هشدار وزیر دفاع یمن مبنی بر اینکه تجاوز پایان نیابد، تاسیسات حیاتی دشمن را میزنیم، گشوده شدن حریم هوایی عمان بر روی هواپیماهای اسرائیلی، برگزاری انتخابات ترکیه در ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، توافق حزب الله و هم پیمانان در باره شخص رئیس جمهوری لبنان، آمریکا «کشتی جنگی» برای عربستان می‌سازد، محکوم شدن یک شرکت انگلیسی در پرونده انفجار بیروت، ارسال تانک‌های لئوپارد از سوی فنلاند برای اوکراین، تغییر سرنوشت جنگ اوکراین با حمایت نظامی چین از روسیه، غیرقانونی خواندن شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی از سوی گوترش، ناامیدی کرملین به از سرگیری مذاکرات با غرب، تعلیق تحریمهای صداوسیما از سوی بایدن، دستور دیوان بین‌المللی دادگستری برای بازگشایی کریدور لاچین، تاکید روسیه براینکه بدون اطلاع مسکو بایدن جرأت سفر به اوکراین را نداشت، موشک باران شهرک‌های صهیونیست‌نشین، واکنش رئیس سازمان انرژی اتمی به احتمال صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران ، بن بست در مذاکرات لندن-بروکسل درباره پروتکل ایرلند شمالی، و تبریک روز ملی عربستان از سوی رژیم صهیونیستی، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ایرنا: معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت: حزب الله، جنبش امل و هم پیمانان آن ها به یک توافق معقول درباره شخص رئیس جمهوری رسیده اند و از دیگران نیز می خواهیم برای رسیدن سریع تربه نتیجه، این موضوع را بررسی کنند.وی اضافه کرد: درست است که حزب الله گزینه اعلام شده ای را برای ریاست جمهوری ندارد ولی به همه طرف ها اعلام می کنیم که گزینه ها را با یکدیگر بررسی کرده تا بتوان به یک نتیجه مشترک رسید و راه حلی را پیدا کرد.

مهر : سخنگوی وزارت دفاع چین هشدار داد: اگر مقامات تایوان سرعقل نیایند، قاطعانه تجزیه طلبی را سرکوب می‌کنیم. تایوان بخشی از چین به شمار آمده و مسئله تایوان یک موضوع داخلی است که مردم چین به تنهایی و بدون دخالت خارجی آن را حل خواهند کرد.
فارس : در پی جنایت روز گذشته نظامیان رژیم صهیونیستی در شهر نابلس و شهادت ۱۱ فلسطینی و مجروح شدن ۱۰۲ تن دیگر، امروز (پنج شنبه) منابع صهیونیستی از آماده‌باش ارتش و نهادهای امنیتی این رژیم خبر می‌دهند.

ایسنا : امیر بوخبوط، خبرنگار نظامی صهیونیست در این خصوص تاکید دارد: این یک واقعیت است که گروه‌های فلسطینی در تحمیل یک معادله جدید به اسرائیل موفق بوده‌اند. چرا که رخدادهای غیر عادی برای آنها در کرانه باختری در حال رخ دادن است. وی افزود: واکنش به شلیک موشک از نوار غزه ارتش صهیونیستی را وارد تنشی جدید خواهد کرد که در ماه رمضان بسیار لغزنده‌تر و خطرناک‌تر خواهد بود.

خبرگزاری صداوسیما : پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن با دستیابی به یادداشت غیرعلنی به کنگره، اعلام کرد که دولت بایدن از تحریم‌ها علیه صدا و سیمای ایران چشم‌پوشی کرده است.

تسنیم: دیوان عالی انگلیس امروز در مرحله دوم محاکمه مسئولان شرکت «ساوارو» (Savaro) انگلیس در رابطه با اتهاماتی که در پرونده انفجار بندر بیروت متوجه این شرکت بود حکم خود را به نفع قربانیان این انفجار که پیشتر از شرکت مذکور شکایت کرده بودند، صادر کرد. دیوان عالی انگلیس در رای صادره به این منظور اعلام کرد، مسئولیت شرکت ساوارو در برابر قربانیان انفجار بندر بیروت تایید می‌شود و این شرکت باید به قربانیان غرامت بپردازد.

ایرنا: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ضمن تاکید بر اینکه ارتش تضمین کننده امنیت و ثبات است، وعده افزایش تولید تسلیحات را داد. پوتین یک روز پیش از سالگرد جنگ اوکراین اعلام کرد که ارتش و نیروی دریایی مدرن و موثر تضمین کننده امنیت و حاکمیت کشور و ضامن توسعه ثبات و آینده کشور هستند. به همین خاطر همانند قبل ما اولویت را بر روی تقویت قابلیت‌های دفاعی خواهیم گذاشت. وی همچنین خبر داد که روسیه تمام عناصر نیروهای مسلح را به صورت متوازن و با کیفیت بالا به ویژه با تجهیز کردن نیروها با سامانه‌های جدید، تجهیزات شناسایی و ارتباطی، پهپادها و توپخانه‌ها توسعه خواهد داد. وی در این سخنرانی اشاره کرد که اکنون صنعت روسیه به سرعت تولید تسلیحات معمول را افزایش می‌دهد. پوتین خاطر نشان کرد که وحدت شکست ناپذیر مسکو کلید پیروزی روسیه است.

مهر : وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که چین از آمریکا می‌ خواهد تا اطلاعاتی را درباره وضعیت اضطراری در خط لوله نورد استریم ارائه کند و پکن امیدوار است واشنگتن اطلاعات مرتبط را پنهان نکند. وی گفت: روابط میان روسیه و چین بر اساس اصول عدم تعهد با بلوک‌ ها، عدم رویارویی و عدم هدف قرار دادن طرف‌ های ثالث است. این یک عامل مثبت برای حفظ صلح و ثبات در جهان به شمار می آید و لذا جای هیچگونه نگرانی نیست. چیزی که واقعاً باید باعث نگرانی شود، نقش مخرب ایالات متحده برای صلح و ثبات جهانی است. لذا واشنکتن نباید در روابط میان مسکو- پکن سیاه نمایی کند.

ایران پرس: ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بدون اطلاع مسکو و بدون درخواست از روسیه برای اطمینان از حفظ امنیت خود، جرأت نداشت از کی‌یف بازدید کند.

ایسنا : رئیس جمهوری ایالات متحده و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در نشست سران کشورهای موسوم به بخارست ۹ یا B-۹، کشورهایی که در شرقی‌ترین جناح ناتو قرار دارند، شرکت کردند؛ بلغارستان، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لیتوانی، لتونی، لهستان، رومانی و اسلواکی.این گروه کمتر شناخته شده ابتکاری است که در سال ۲۰۱۵ توسط کلاوس یوهانیس، رئیس جمهوری رومانی و آندژی دودا، رئیس‌جمهوری لهستان راه‌اندازی شد. هدف آن افزایش همکاری میان جدیدترین اعضای ناتو برای حمایت از اهداف ائتلاف به منظور بهبود امنیت و ثبات بین دریای بالتیک و دریای سیاه است.آندژی دودا که میزبان این اجلاس بود، گفت که نشست گام‌های بعدی پیش از نشست بی-۹ در براتیسلاوا، اسلواکی و نشست ناتو در ویلنیوس لیتوانی و همچنین «امکان ارائه حمایت بیشتر از اوکراین» را تعیین می‌کند.

فارس : «میخائیل بوگدانوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور منطقه غرب آسیا از احتمال برگزاری نشست چهارجانبه مسکو، تهران، دمشق و آنکارا در سطح وزیر خارجه خبر داد و گفت: امکان برگزاری نشست چهارجانبه میان وزرای خارجه ایران، ترکیه، سوریه و روسیه برای ایجاد توافقات احتمالی بین آنکارا و دمشق در حال بررسی است. وی ادامه داد: «ایران هم تمایل خود را برای پیوستن به روند مذاکرات ابراز کرده است… نحوه برگزاری نشست چهارجانبه در سطح وزرای خارجه با حضور ایران در حال حاضر در حال بررسی است. همه ما یک هدف مشترک برای حل و فصل اوضاع سوریه تثبیت وضعیت در منطقه خاورمیانه داریم».نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور منطقه غرب آسیا و معاون وزیر خارجه این کشور، طی این مصاحبه به دیدارهای مقام‌های امنیتی و دیپلماتیک سوریه و ترکیه اشاره کرد.به گفته بوگدانوف، این مراودات و تماس‌ها در نظر دارد شرایط را برای مذاکرات سوریه و ترکیه تعیین کنند که ممکن است راه را برای توافق‌های احتمالی آینده هموار کند.

تی.آر.تی ترکیه : ارزش سیزدهمین بسته تسلیحات دفاعی ارسالی به کی‌یف 160 میلیون دلار اعلام شده است. فنلاند سه دستگاه تانک از نوع لئوپارد 2 به اوکراین می‌فرستد. از سوی دیگر پال جانسون، وزیر دفاع سوئد نیز اعلام کرد که بسته کمکی جدیدی به اوکراین ارسال خواهد کرد و افزود: سامانه توپخانه-هویتزر خودکششی 155 میلی متری آرچر را برای کمک به جنگ زمینی به اوکراین ارسال خواهیم کرد. همچنین می‌توانیم تانک‌های لئوپارد 2 نیز ارسال کنیم.

ایرنا : وزیر دفاع یمن گفت: دشمن، صلح عادلانه را نپذیرد، دنیا صدای هدف قرار گرفتن زیرساخت های حیاتی و راهبردی شناسایی شده در عمق خاک متجاوزان را خواهد شنید. وی اضافه کرد: اگر دشمن از فرصت های موجود برای دستیابی به صلح استفاده نکند، سخن حق را نشنود و صلح شرافتمندانه را نپذیرد، قدرت و امکاناتی آماده کرده ایم که به بازی آن ها پایان می دهد و خودشان مسئول نتایج آن خواهند بود.

تسنیم : بالا گرفتن اختلافات در حزب حاکم محافظه کار درباره چگونگی توافق با بروکسل در مناقشات بر سر پروتکل ایرلند شمالی، نخست وزیر انگلیس را در شرایط سخت و دشواری قرار داده است

ایسنا : وال استریت ژورنال نوشت: دولت بایدن در حال بررسی انتشار اطلاعاتی است که معتقد است نشان می دهد چین در حال بررسی است که آیا برای حمایت از جنگ روسیه در اوکراین تسلیحاتی ارائه کند یا خیر. ایالات متحده و اروپا فکر می کنند که چین ممکن است فقط چیزی را که روسیه در جنگ از دست داده دوباره تامین کند و لزوما تسلیحات پیشرفته ارائه نکند. این اقدام پس از یک سری پیام‌ها پشت درهای بسته به چین برای عدم ارسال تسلیحات به روسیه در نظر گرفته شده است که با هشدار رسمی روزهای اخیر پایان یافت.

خبرگزاری صداوسیما : دبیرکل سازمان ملل گفت: تمام فعالیت‌های شهرک سازی رژیم صهیونیستی طبق قوانین بین المللی غیرقانونی است و باید پایان یابد.

فارس : «وال استریت ژورنال» به نقل از مقام‌های آمریکایی خبر داد، واشنگتن درصدد است طی ماه‌های آینده بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نظامی به تایوان بفرستد. به گفته مقام‌های استنادی وال استریت ژورنال، واشنگتن سال گذشته حدود ۳۰ نیروی نظامی به تایوان فرستاده بود و در نظر دارد در ماه‌های آینده تعداد نیروهایش در این جزیره را چندین برابر کند.به گفته مقام‌های آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، این نیروها برنامه آموزشی مدنظر پنتاگون برای تایوان را انجام و به تایوان توانایی‌های لازم برای دفاع از خود را آموزش خواهند داد.به گفته آنها، نیروهای اعزامی آمریکا علاوه بر آموزش نیروهای تایوان در مورد سیستم‌های تسلیحاتی ایالات متحده، در رزمایش‌های نظامی برایجهت محافظت در برابر «حمله احتمالی چین» هم حضور خواهند داشت.

ایسنا : یک عضو جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، پیش‌نویس طرحی را به مجلس ارائه کرد که جو بایدن را ملزم به خروج نیروهایش از سوریه می‌کند. این پیش‌نویس حاکی از آن است که تعداد نیروهای آمریکایی در خاک سوریه به ۹۰۰ نفر می‌رسد، هرچند کنگره با این موضوع موافقت نکرده است. این نماینده در بیانیه‌ای گفت: کنگره تا امروز به هیچ وجه با حضور نیروهای مسلح آمریکایی در سوریه موافق نبوده است. گیتس گفت که مجلس نمایندگان باید پیش‌نویس طرح را در مدت ۱۸ روز از تاریخ ارائه آن به رای‌گیری بگذارد، زیرا با مسائل جنگ و صلح در ارتباط است.

خبرگزاری صداوسیما : سخنگوی کرملین گفت: واکنش غرب به تعلیق مشارکت روسیه در پیمان نیو استارت، امیدی برای از سرگیری مذاکرات به ما نمی‌دهد و برای روسیه این مسئله اهمیت دارد که برای تامین امنیت خود به هر اقدامی‏ از جمله ممانعت از مسلح شدن (اوکراین) دست بزند.

ایرنا : رژیم صهیونیستی از عمان به خاطر گشودن حریم هوایی خود برای عبور هواپیماهای این رژیم تشکر کرد و این اقدام را یک تصمیم تاریخی عنوان کرد. دراین بیانیه آمده است: پس از تلاش ها و تماس های بسیار، امروز عمان اجازه عبور هواپیماهای اسرائیلی را از آسمان خود صادر کرد و عربستان نیز به این موافقت می پیوندد.براساس اعلام وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، این اقدام مسقط به کاهش دو ساعتی زمان سفر به مقاصد آسیایی و کاهش بهای بلیط این مقاصد منجر می شود.سازمان هواپیمایی عمان روز پنجشنبه با در توئیتر از کشودن حریم هوایی این کشور به روی همه شرکت هایی خبر داد که شرایط مورد نظر عمان را رعایت کنند.سازمان هواپیمایی عمان، این اقدام را مطابق با معاهده شیکاگو و سازمان هوانوردی بین المللی ایکائو و تبعییض قائل نشدن میان شرکت های هواپیمایی غیرنظامی دانست.

تسنیم : وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در یک گام بی‌سابقه‌ به‌شکل رسمی و علنی، نود و دومین سالگرد آنچه را روز ملی عربستان سعودی خوانده می‌شود، به حکومت این کشور تبریک گفت. حساب رسمی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در توییتر به زبان عربی نوشت: «به پادشاه، دولت و مردم عربستان سالگرد روز   ملی این کشور  را تبریک می‌گوییم و امیدواریم فضایی از صلح و همکاری و حسن همسایگی در خدمت  ملت های منطقه وجود  داشته باشد».

فارس : وزیر امور خارجه در دیدار با مشاور امنیت ملی عراق از سفر قریب الوقوع علی شمخانی به این کشور به منظور امضای سند همکاری امنیتی با عراق خبر داد.

ایران پرس: عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل به جمهوری آذربایجان دستور داد تا موانع موجود در تنها جاده میان ارمنستان و منطقه قره باغ کوهستانی که به تنش‌ها میان دو کشور دامن زده است، را بردارد. قضات دادگاه با اکثریت آرا به جمهوری آذربایجان دستور دادند که «تمامی اقدامات لازم را برای اطمینان از تردد بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله‌ها در طول کریدور لاچین در هر دو جهت انجام دهد».

العالم : محمد اسلامی درباره احتمال صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه کشورمان اظهار کرد: ما به آنها بهانه نمی‌دهیم. نشست بعدی شورای حکام در ماه مارس برگزار می‌شود و از نظر برخی تحلیلگران این نشست اهمیت زیادی در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران خواهد داشت.

فارس: دفتر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر سابق عراق در بیانیه‌ای به سفر اخیر وی به تهران و دیدار با مقامات ایرانی پرداخت. در این بیانیه آمده است: «در این دیدارها درباره مسائل مربوط به تحولات منطقه‌ای و جهانی و مسائل مربوط به منافع عراق و منطقه گفت و‌گو شد».

ایرنا: هانده فرات، خبرنگار مشهور روزنامه حریت و از افراد معتمد و نزدیک به دولت آنکارا اعلام کرد که تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه قطعی شده و این رقابت سیاسی در تاریخ ۱۴ ماه مِی ۲۰۲۳ برابر با ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برگزار می شود.

الکوثر: منابع خبری بامداد پنجشنبه از حملات موشکی از نوار غزه به شهرک‌های صهیونیستی در فلسطین اشغالی خبر دادند.

یورونیوز: کمک‌های چین به روسیه طی یک سال گذشته به فروش پهپادهای غیرکشنده و دیگر انواع تجهیزات به هر دو طرف جنگ محدود شده بود. این سلاح‌ها را شرکت‌های تحت کنترل دولت چین به روسیه تحویل داده‌اند. با این حال سخنان آنتونی بلینکن از الگوی رفتاری پیشین آمریکا در زمینه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین پیروی می‌کند. واشنگتن پیش از آغاز جنگ اوکراین در تلاش بود تا با اعلام علنی اطلاعات حساس، برنامه‌‌ریزی‌های مقام‌های روسی را مختل کند.  ریچارد مک‌گرگور، کارشناس مسائل خاور دور در اندیشکده «لووی» در سیدنی می‌گوید: «این واقعیت که آقای بلینکن تصمیم گرفته است نگرانی‌های خود را علنی کند نشان می‌دهد که ایالات متحده اطلاعاتی قوی در اختیار دارد.» اگر چین به نفع روسیه وارد میدان شود هرگونه برتری که اوکراین به دلیل ظرفیت صنعتی کشورهای غربی به آن دست یافته است بلافاصله از بین خواهد رفت.

ایرنا: منابع خبری اعلام کردند که یک شرکت آمریکایی قصد دارد برای عربستان سعودی کشتی جنگی بسازد. «رای بیزلی» معاون امور بازرگانی شرکت صنایع تسلیحاتی «لاکهید مارتین» آمریکا در حاشیه نمایشگاه دفاعی «آیدکس ۲۰۲۳» در ابوظبی، گفت: با آغاز ساخت این کشتی، مرکزی برای نگهداری، تعمیر و نوسازی نیز در عربستان بنا خواهد شد. عربستان سعودی و شرکت لاکهید مارتین، به طور مشترک طرحی به نام «طویق» برای ساخت چهار کشتی جنگی را در خاک عربستان در دست اجرا دارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *