جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

رسانه ها؛ تاکید پوتین بر گسترش روابط روسیه با ایران در کریدورهای جدید و …

۱۴۰۱/۱۲/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: انتقاد حماس از بیانیه تقلیل‌گرایانه شورای امنیت درباره شهرک‌سازی، تاکید پوتین بر آغاز جنگ توسط غرب در سخنرانی سالانه، احتمال استعفای ماکرون از نگاه دیلی تلگراف، دستور تشکیل «بسیج مردمی» در بلاروس، تشدید اعتراضات مخالفانِ نتانیاهو با نزدیک شدن کنست به اصلاحات جنجالی سیستم قضایی، امضای توافق میان عربستان و آلبانی در زمینه همکاری امنیتی، سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران در اواخر اسفند، هزینه ۱۵۰ میلیارد دلاری غرب برای کمک به اوکراین، هشدار ترامپ درخصوص اینکه سیاست بایدن در قبال اوکراین آمریکا را به سمت جنگ جهانی سوم می‌برد، اولیانوف نگرانی غرب از برنامه‌ هسته‌ای ایران را مثل «اشک تمساح» دانست، تاکید اتحادیه اروپا بر اینکه برای تروریست نامیدن سپاه، فاقدمبنای حقوقی است، سفر مخفیانه بایدن به کی یف، خشم کاربران سعودی از مشارکت صهیونیست‌ها در کنفرانسی در عربستان، طرح شش اصل امنیت جهانی از سوی چین، تحلیلی درباره هشدار مجدد رئیس رژیم صهیونیستی به فروپاشی از درون، تاکید چین بر ضرورت خودداری برخی کشورها از هیزم به آتش ریختن جنگ اوکراین، گزارش واشنگتن‌پست از افزایش تنش در روابط دموکرات‌های آمریکا با راست‌های دولت نتانیاهو، تصمیم تایوان برای افزایش روابط نظامی با آمریکا، و همکاری پشت پرده محمود عباس با رژیم اسرائیل ، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ایسنا : سخنرانی سالانه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مجلس فدرال این کشور با تاکید بر پایداری این کشور در مقابله با اهداف غرب در اوکراین برگزار شد. پوتین در ابتدای سخنرانی خود گفت: جهان با تغییرات ریشه‌ای مواجه است که تاریخ کشور و ملت ما را تعیین می‌کند. مسکو تمام تلاش خود را برای حل مسالمت آمیز این مساله انجام داد. ما صبر و تحمل زیادی از خود نشان دادیم اما سناریوی دیگری پشت پرده و در خفا در حال شکل‌گیری بود. ما باید از تهدید نئونازی‌ها در اوکراین خلاص شویم و به همین دلیل عملیات نظامی ویژه را آغاز کردیم. وی افزود: روسیه کریدورهای لجستیکی جدید خواهد ساخت، مسیرهای داخلی و خروجی به آسیا را توسعه خواهد داد. دولت توجه ویژه‌ای به کریدور بین‌المللی “شمال-جنوب”، “راه آهن ترانس سیبری”، مسیر بایکال – آمور، مسیر دریای شمال نشان خواهد داد. این امر باعث گسترش و تعمیق همکاری با چین، هند، ایران و سایر کشورهای دوست خواهد شد. مهمترین عنصر حاکمیت اقتصادی، آزادی کارفرمایی و کارآفرینی است. این تجارت خصوصی بود که سازگاری را نشان داد، بنابراین از هر ابتکاری که به نفع کشور باشد باید حمایت شود.

فارس : نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین می‌گوید که نگرانی کشورهای غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران مثل اشک تمساح است. پیش‌تر بلومبرگ به نقل از دو منبع دیپلماتیک ناشناس گزارش داده بود که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی ذراتی با درجه غنای ۸۴ درصد در ایران پیدا کرده‌اند. اولیانوف در این خصوص توضیح داد: «متأسفانه چنین چیزهای تحت عنوان «افشاگری» اطلاعات حساس در رسانه‌ها غیرمعمول نیست. چنین چیزی عمدتاً به دلایل سیاسی آشکار انجام می‌شود تا اوضاع حول محور ایران و برنامه هسته‌ای این کشور را دشوار سازند».

تسنیم : رئیس‌جمهوری آمریکا در کی‌یف قول داد که اوکراین بسته جدید کمک نظامی 500 میلیون دلاری دریافت خواهد کرد. او گفت که وی به‌طور خاص برای دیدار با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به این کشور سفر کرده است و این دیدار تأیید دیگری بر “پایبندی غیرقابل انکار واشنگتن از دموکراسی ، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین” است. سفر بایدن به کی‌یف به‌دلایل امنیتی مخفیانه برنامه‌ریزی شده بود، البته کاخ سفید اعلام کرد که طرف روسی چند ساعت قبل از پرواز بایدن، از این سفر مطلع شده است. رهبر آمریکا گفت که این هفته ایالات متحده در حال تدارک اعلام تحریم‌های مضاعف علیه مردم و شرکت‌های مرتبط با اقدامات نظامی روسیه در اوکراین است. بایدن همچنین هشدار داد که روزها، هفته‌ها و سال سختی در انتظار اوکراین خواهد بود. بایدن پس از ملاقات با زلنسکی، برای دیدار با رئیس‌جمهوری لهستان و شرکت در نشستی با رهبران متحدین ایالات متحده در جبهه شرقی به ورشو عزیمت کرد.

مهر : سران جریان مخالف نتانیاهو در پی تصویب اصلاحات قضایی مدنظر وی در قرائت نخست، تهدید به خروج از کنست کردند. تصویب اصلاحات قضایی مدنظر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قرائت نخست، با واکنش شدید جریان های مخالف وی روبرو شده است. در صورت خروج نمایندگان احزاب مخالف نتانیاهو از کنست رژیم صهیونیستی، تصویب این قانون جنجالی ممکن است به بن بست برسد.

فارس : خبرگزاری رسمی بلاروس اعلام کرد که «الکساندر لوکانشکو» در حال آماده سازی مقدمات سفر رسمی به تهران است. برنامه این سفر برای اواسط ماه مارس 2023 در حال برنامه ریزی است.

خبرگزاری صداوسیما : روزنامه صهیونیستی جروزالم پست به نقل از رویترز نوشت، آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه گفت: کارشناسان حقوقی اتحادیه اروپا اعلام کرده اند این اتحادیه فعلا زمینه‌های حقوقی  را برای درج نام سپاه پاسداران ایران به عنوان سازمان تروریستی ندارد. وی در پایان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: “فعلا ما در اتحادیه اروپا زمینه‌های حقوقی برای اینکه سپاه پاسداران را سازمان تروریستی اعلام کنیم، نداریم. ”

اسپوتنیک: متن ابتکار امنیت جهانی را که قبلاً شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین ارائه کرده بود، روز 21 فوریه (سه شنبه)، توسط رسانه‌های چینی منتشر شد. در پایان آوریل 2022، رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، در افتتاحیه مجمع آسیایی “بوآئو”، ابتکاری را در زمینه امنیت جهانی مطرح کرد. این ابتکار باید لزوم پایبندی به مفهوم امنیت مشترک، یکپارچه و پایدار را فراهم کند. دیگر نکات مطرح شده در این ابتکار عبارتند از: رعایت اصول احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها، عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها، احترام به حق انتخاب مستقل مسیر توسعه و نظم اجتماعی کشورها. همانطور که در متن ابتکار اشاره شده است، امروز جهان ما در حال تغییر است که قبلاً هرگز اینطور نبود و جامعه بین المللی با چالش های متعددی روبرو می شود که هیچ کس قبلاً با آنها روبرو نشده بود. کمبود صلح، توسعه، امنیت و مدیریت محسوس و در حال افزایش است و بشریت دوباره بر سر “دوراهی تاریخ” قرار گرفته است.

ایسنا : نشریه انگلیسی دیلی‌تلگراف نوشت، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با توجه به تضعیف جایگاه و موضعش به سبب چندین فاکتور، دورنمای خوش‌بینانه‌ای برای ادامه کارش در ریاست جمهوری برای خود متصور نبوده و احتمال استعفای او بالاست.

مهر: وزیر کشور عربستان در دیدار با همتای آلبانیایی خود تقویت همکاری‌های امنیتی میان دو کشور را بررسی کرد. در حاشیه این دیدار توافق‌نامه همکاری عربستان و آلبانی در عرصه مبارزه با جرایم امضا شد. در سال‌های گذشته عربستان حدود ۱۱۴ میلیون دلار وام برای توسعه زیرساخت‌های آلبانی به این کشور داده است.

تسنیم : فعالان در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که کنفرانس فنی Leap23  که  در اوایل ماه جاری در ریاض آغاز شد شاهد مشارکت گسترده صهیونیست‌ها بود. این کاربران در توییتر اعلام کردند که عربستان میزبان صهیونیست‌ها بوده و به آنها اجازه سخنرانی داده است. این فعالان دولت آل سعود را به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی متهم کردند. این فعالان تاکید کردند که مقامات سعودی کنفرانس LEAP23 در ریاض را با میزبانی از روسای شرکت‌های اسرائیلی به بستری برای ترویج عادی‌سازی با اسرائیل تبدیل کردند و حتی به آن‌ها این فرصت را دادند که به‌طور علنی صحبت کنند به گونه‌ای که  این اقدام توسط مردم سرزمین حرمین شریفین مذموم و مردود  است.

ایران پرس: به دنبال بحران داخلی رژیم صهیونیستی و شکل گیری اختلافات شدید درپی طرح اصلاحات قضایی، اسحاق هرتزوگ بار دیگر نسبت به فروپاشی این رژیم هشدار داد. هر چند اختلافات بر سر آنچه که اصلاحات یا کودتای قضایی خوانده می شود اسرائیل را با اختلافات بی سابقه داخلی مواجه کرده است اما واقعیت این است که اختلافات  داخلی تنها به این مسئله محدود نمی شود و چالش ها و شکاف های داخلی بسیارعمیق و گسترده است.

ایسنا : رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد که دستور تشکیل یک نیروی دفاع ارضی داوطلب جدید را صادر کرده تا همه کار با اسلحه را یاد بگیرند و برای پاسخ دادن به هرگونه اقدام تهاجمی آماده باشند و نظم عمومی را در زمان صلح حفظ کنند. وی افزود: مردها باید از این مهارت دست‌کم به منظور حفاظت از خانه، خانواده، زمین و کشورش در صورت نیاز برخوردار باشند. لوکاشنکو که سال گذشته به روسیه اجازه داد تا از بلاروس برای اعزام نیرو به اوکراین استفاده کند، غالبا گفته است که ارتشش باید تنها در صورتی که به بلاروس حمله شد، وارد جنگ شود.

تی.آر.تی ترکیه : چین گنگ، وزیر امور خارجه چین گفت که برخی کشورها باید از اقدام هیزم به آتش ریختن در بحران اوکراین دست بردارند. وزیرخارجه چین با تاکید بر لزوم راه‌حل سیاسی برای مشکل اوکراین که صلح پایدار را برای اروپا به ارمغان می‌آورد، با اشاره تلویحی به ایالات متحده آمریکا گفت: “از برخی کشورها می‌خواهیم که از  اقدام هیزم به آتش ریختن خودداری کنند.” گنگ با اشاره به افزایش خطر بی نظمی و درگیری در جهان، گفت: “کشورهای دوستدار صلح باید تلاش کنند تا هر چه سریعتر به خصومت های‌کنونی پایان دهند.” این اظهارات وزیر خارجه چین پس از آن صورت می گیرد که ایالات متحده ادعا کرد که چین در حال بررسی ارائه سلاح و مهمات برای حمایت از روسیه در جنگ اوکراین است و به پکن هشدار داد که چنین اقدامی “عواقب جدی” خواهد داشت.

مهر: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با صدور بیانیه ای عدم صدور قطعنامه از سوی شورای امنیت در قبال شهرک سازی های رژیم صهیونیستی و اکتفا نمودن آنها به صدور یک بیانیه صرف، را بیانگر فرار این نهاد بین المللی از عمل به مسئولیت های خود دانست. در ادامه بیانیه حماس در این باره آمده است: شورای امنیت سازمان ملل متحد باید به مسئولیت ها و تعهدات خود در زمینه پایبندی به موازین و عرف های بین المللی عمل کند. حماس ضمن مخالفت با این بیانیه تقلیل گرایانه شورای امنیت درباره شهرک سازی که تحت فشارهای آمریکا صادر شده، اعلام کرد: ما صدور این بیانیه را به منزله دادن چراغ سبز به ادامه شهرک سازی و نقض حقوق فلسطینیان در سرزمین و مقدسات آنها می دانیم.

فارس: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جمع هوادارانش گفت بلافاصله بعد از انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی وی تماس خواهد گرفت و ملاقاتی را برای حل و فصل مناقشه پیرامون اوکراین ترتیب خواهد داد. او دوشنبه (۲۰ فوریه) به جمعیت طرفداران خود در فلوریدا گفت: به شما تضمین می‌دهم می‌توانم آن را حل کنم. ما ظرف ۲۴ ساعت به توافق خواهیم رسید. او هشدار داد سیاست جو بایدن در قبال اوکراین ممکن است به جنگ جهانی سوم منجر شود.

خبرگزاری صداوسیما : ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنرانی سالانه در مجمع فدرال این کشور در مسکو گفت غرب ۱۵۰ میلیارد دلار برای کمک نظامی به اوکراین هزینه کرده است و میزان کمک‌های مالی به اوکراین کاهش نمی‌یابد. وی افزود غرب از اوکراین به عنوان ابزاری برای مقابله با روسیه استفاده می‌کند. پوتین تصریح کرد روسیه با خطر موجودیتی مواجه است و شکست آن در میدان نبرد غیرممکن است.

ایسنا : تنش در روابط میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و دولت رژیم صهیونیستی با ریاست بنیامین نتانیاهو در پرونده‌هایی از جمله برنامه‌های دولت نتانیاهو برای اصلاح نظام قضایی و تلاش‌ها برای گسترش شهرک‌ها در کرانه باختری اختلاف دارند. این روزنامه به نقش تغییرات جمعیتی در پیشبرد سیاست رژیم صهیونیستی به سمت راست‌گرایان اشاره و اعلام کرد که راست‌گرایان دینی حتما در انتخابات آتی تأثیر خواهند گذاشت. به گفته واشنگتن پست این فشارها وخیم‌تر خواهد شد چراکه راست‌گرایان خواهان سیطره کامل بر کرانه باختری و سیاستی شدید علیه ایران هستند. نتانیاهو در نهایت مجبور خواهد بود این سیاست را ترک کند اما این فشارهای سیاسی باعث تنش با آمریکا می‌شود. دولت‌های جمهوری‌خواه در واشنگتن مشکلی با این مسئله ندارند اما دولت‌های دموکرات از این مسئله ناخرسند هستند.

مهر : جزیره خودمختار تایوان از افزایش دائمی روابط نظامی با آمریکا خبر داد و رئیس این جزیره مدعی شد که تایپه و واشنگتن برای مقابله با توسعه‌طلبی استبدادگرایان همکاری خواهند کرد. وی افزود: تایوان و آمریکا همچنان به تقویت تبادلات نظامی ادامه داده و تایوانِ رو به پیشرفت، با جدیتی هرچه بیشتر با واشنگتن و سایر شرکای دمکراتش همکاری خواهد کرد تا مقابل چالش‌های جهانی همچون توسعه‌طلبی استبدادی و تغییرات اقلیمی بایستد.

تسنیم : منابع خبری در فلسطین اشغالی از وجود یک کانال ارتباطی مخفی بین تشکیلات خودگردان فلسطین و دفتر نخست وزیری رژیم اسرائیل خبر داده و گفتند که تشکیلات خودگردان از طریق آمریکا پیام داده که آماده همکاری با کابینه جدید است. این اولین بار است که از وجود تماس‌های مستقیم در بالاترین سطح بین دفتر نتانیاهو و دفتر عباس از زمان تشکیل کابینه جدید گزارش می‌شود. رأی الیوم نیز در این ارتباط گزارش داد که دولت آمریکا از فعالیت‌های این کانال مخفی اطلاع دارد، اما مشخص نیست که آیا همه روسای احزاب ائتلافی در کابینه رژیم صهیونیستی از وجود آن اطلاع دارند و اگر مطلع هستند، آیا در جریان محتوای گفت‌وگوهای انجام شده هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *