جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 
Loading

أحدث المقالات

کامرون به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

لندن – ایرنا– «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه انگلیس در دیدار اخیرش با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی، آب پاکی را روی دوست او ریخت و اعلام کرد که دولت لندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی شناسایی نخواهد کرد.

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

تهران – ایرنا – جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر از پیشرفت در گفت وگوهای صلح و دستیابی به توافق اولیه در برخی از مسائل دوجانبه دادند

Loading

رسانه ها؛ احتمال سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه و …

۱۴۰۱/۱۱/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: بیانیه مشترک عراق و آمریکا درباره توافق‌های انجام شده در نشست کمیته هماهنگی، احتمال الحاق فنلاند و سوئد به ناتو در پاییز ۲۰۲۳، پیشنهاد صلح ارمنستان به آذربایجان، هشدار سازمان ملل نسبت به تولید تروریست در افغانستان برای سراسر جنوب آسیا، ادعای ان‌بی‌سی درباره مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران درباره مبادله زندانیان، تاکید واشنگتن بر اینکه آزادی زندانیان آمریکایی در ایران در اولویت است، سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به کی‌یف، ابراز آمادگی چین برای حل و فصل بحران اوکراین از طریق مذاکره، تاکید دبیرکل ناتو بر غیرقابل قبول بودن سوزاندن قرآن، ۱۸ عملیات مقاومتی فلسطینیان علیه صهیونیست‌ها طی ۲۴ ساعت گذشته ، تصویر جنجالی فرمانده اوکراینی با نشان داعش، بیانیه مشترک ایران و چین با تاکید بر حمایت از تمامیت سرزمینی و لغو تحریم‌ها برای اجرای کامل برجام، انتخابات‌ بیش از ۳۰ کشور جهان متاثر از فعالیت تیم هکری اسرائیلی، احتمال سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه در روزهای آتی، برنامه جدید آمریکا برای ایجاد هرج و مرج اقتصادی و سیاسی در لبنان، ادعای فروش یکی از جزایر بحرین به صهیونیست‌ها، ارزیابی روسیه از برنامه پنهان غرب درخصوص برجام، سفر آتی رئیس جمهور چین به ایران، و تاکید آمریکا بر اینکه اوکراین را به بازپس گرفتن کنترل کریمه تشویق نمی‌کند ، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ایسنا: دو دولت عراق و آمریکا پس از نشست کمیته عالی هماهنگی، بیانیه مشترکی شامل مجموعه‌ای از توافق‌ها و تفاهم‌ها را منتشر کردند. دو هیات در بیانیه مشترکی بر قصد خود برای توسعه روابط استراتژیک در مسائل دوجانبه جهت تحقق منافع ملی و مشترک دو کشور در راستای تحقق ثبات منطقه‌ای تاکید کردند. در این بیانیه آمده است، این اولین نشست کمیته عالی هماهنگی با تمرکز بر همکاری اقتصادی، توسعه حوزه انرژی و تغییرات آب‌وهوایی بوده و نشانگر مشارکت استراتژیک گسترده بر اساس توافق چارچوب استراتژیک (امضا شده در سال ۲۰۰۸ برای روابط دوستانه و همکاری میان دو کشور) است. دو طرف تاکید کردند که به همکاری با یکدیگر برای به‌روزرسانی ساختار پولی عراق جهت بهبود شرایط مردم آن ادامه می‌دهند و تلاش برای اجرای طرحی بلندپروازانه برای استقلال در حوزه انرژی جهت شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد عراق و حفاظت از حاکمیت ملی آن ضروری است.دو هیات عراقی و آمریکایی در ادامه درباره به‌روزرسانی زیرساخت‌های توزیع گاز طبیعی، کاهش نشت متان، اتصال منطقه‌ای شبکه برق عراق، به روزرسانی زیرساخت‌های برق در عراق و ایجاد فرصت‌های انرژی تجدیدپذیر توافق کردند و هیات آمریکایی پایبندی بغداد به طرح‌های اتصال برق منطقه‌ای با اردن و عربستان و سازمان برق کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را ستود. همچنین دو هیات درباره بحران آب در عراق گفتگو کرده و آمریکا اعلام کرد به کمک‌های فنی خود برای ارتقای روش‌های مدیریت آب در عراق ادامه می‌دهد.

فارس: دبیرکل ناتو که به آنکارا سفر کرده، طی نشست خبری با وزیر خارجه ترکیه، ضمن تاکید بر کمک‌رسانی شبانه‌روزی کشورهای عضو این ائتلاف به زلزله‌زدگان، بار دیگر خواستار موافقت آنکارا با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو شد. استولتنبرگ با اشاره به تنش‌های اخیر بین ترکیه با سوئد و فنلاند گفت: «اکنون زمان تصویب پیوستن فنلاند و سوئد به ائتلاف است. ما نگرانی‌های امنیتی مشروع ترکیه را درک می‌کنیم و مبارزه با تروریسم یک ماموریت اصلی ائتلاف است». وی تاکید کرد: «سوزاندن قرآن غیرقابل قبول است و من از توانایی سوئد برای جلوگیری از هرگونه اقدامات مشابه استقبال می‌کنم».

تسنیم : رزمندگان مقاومت فلسطین طی 24 ساعت گذشته 18 اقدام مقاومتی علیه صهیونیست‌ها  در کرانه باختری و قدس اشغالی انجام دادند که  این عملیات شامل تیراندازی، انفجار بمب و پرتاب کوکتل مولوتف و ترقه بود. سازمان امنیت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که افزایش محسوس تعداد هشدارها درباره احتمال انجام عملیات مسلحانه در هفته‌های اخیر افزایش سه برابری نسبت به دوره قبل داشته است.

مهر: شبکه تلویزیونی «ان بی‌ سی» به نقل از ۴ منبع آگاه ادعاکرد که مقامات دولت «جو بایدن» در حال مذاکره غیرمستقیم با ایران در مورد مبادله احتمالی زندانیان هستند. شبکه تلویزیونی «ان بی سی» اضافه کرد: ۳ منبع آگاه از این مذاکرات گفته اند که دو طرف در حال بررسی ساختاری هستند که پیشتر (مربوط به سال ۲۰۲۱) مورد بحث قرار گرفته است، که می‌تواند شامل تبادل احتمالی زندانیان و آزادسازی میلیاردها دلار (وجوه مربوط به ایران) در بانک‌های کره جنوبی باشد که در حال حاضر به دلیل تحریم‌های ایالات متحده مسدود شده اند.

تسنیم : ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود در واکنش به خبری مبنی بر تبادل زندانیان با ایران گفت: « ما متعهد هستیم که هر کاری که می‌توانیم برای آزادی شهروندان آمریکایی انجام دهیم.» وی در پاسخ به سوالی مبنی بر به سرانجام رساندن برجام توسط دولت بایدن گفت: «برجام مدت‌ها است که در دستور کار ما قرار ندارد.»

العالم : خبرگزاری آسوشیتد پرس مجموعه تصاویر و یک ویدئو که ظاهرا چند جنگجوی کی‌یف در خط مقدم در منطقه دونتسک را نشان می‌دهد، منتشر کرد. در یکی از این تصاویر، یک نظامی که این خبرگزاری آمریکایی او را فرمانده یک واحد اوکراینی به نام کورت معرفی کرده، با نشان داعش روی بازوی چپش دیده می‌شود. بنابر گزارش راشا تودی، این اولین بار نیست که نیروهای نظامی و شبه‌نظامی کی‌یف با نشان‌های افراطی و خالکوبی نازی دیده می‌شوند. طبق این گزارش، این افراد اغلب شخصاً با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین مرتبط بوده‌اند.

ایرنا: کنسرسیومی از روزنامه‌نگاران بین‌المللی، فعالیت شبکه‌ای از هکرهای اسرائیلی را افشا کردند که در روند انتخاباتی در بیش از ۳۰ کشور جهان از طریق کارزارهای اطلاعات نادرست، هک ایمیل سیاستمداران و انتشار اخبار جعلی در کانال‌های تلویزیونی دخالت کردند و از این تعداد ۲۷ مورد موفقیت‌آمیز بوده است.

ایسنا : نخست‌وزیر ارمنستان در جلسه دولت گفت، این کشور پیش‌نویس توافقنامه صلح با جمهوری آذربایجان را نهایی کرده و آن را به باکو و همچنین به کشورهای عضو گروه مینسک ارسال کرده است. ارمنستان همکاری بر روی پیش‌نویس توافقنامه صلح و روابط با جمهوری آذربایجان را تکمیل کرده است و پیشنهادات ما به طرف آذربایجانی تحویل داده شد. همچنین، ما این پیش‌نویس را به کشورهای گروه مینسک منتقل کردیم. وی افزود: ما امیدواریم که بتوانیم بر اساس پیشرفت‌هایی که در سه دور مذاکرات مشاهده شد، پیشرفت و ترقی کنیم. امضای سند نباید به جنگی تبدیل شود، بلکه باید عملا به معنای صلح پایدار باشد. یک بار دیگر تاکید می‌کنم که آماده امضا توافق صلح هستیم.

تسنیم : گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا در بحبوحه بحران سیاسی لبنان به دنبال اجرای برنامه‌ای برای تشدید محاصره اقتصادی علیه این کشور و طرح اتهامات واهی ضد حزب‌الله با هدف تحت فشار قرار دادن این حزب است. اطلاعات نشان می‌دهد که طی روزهای آینده لبنان شاهد افزایش فشارها در سطوح مختلف به ویژه بخش اقتصادی و اجتماعی خواهد بود. روزنامه الاخبار در این زمینه گزارش داد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمریکا با همکاری عربستان و کشورهای غربی تلاش دارند تشدید تنش‌ها و فشارها در داخل لبنان را با برافراشتن شمشیر تحریم‌ها در مقابل تعدادی از مقامات لبنانی در پست‌های کلیدی دولت و پارلمان و قوه قضاییه، به سمت حزب‌الله هدایت کنند. بر اساس این گزارش، در بحبوحه سقوط ارزش پول ملی لبنان، منابع وابسته به «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت این کشور گزارش دادند که بانک مرکزی کنترل خود را بر بازار ارز از دست داده و تنظیم مجدد بازار ارز مسئله‌ای بسیار دشوار است؛ مگر اینکه یک گشایش سیاسی در لبنان اتفاق بیفتد.

خبرگزاری صداوسیما : مطبوعات محلی به نقل از وزارت دادگستری و شرکت‌های مزایده‌ای گزارش دادند بحرین مجموعه‌ای متشکل از یکصد ملک ازجمله جزیره‌ای در سمت غربی کشور را در مزایده‌ای برای فروش عرضه کرده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند: صندوق ملی یهودیان این جزیره را به مبلغ تقریبا ۹ میلیون دینار خریده است. صندوق ملی یهودیان، سازمانی غیرانتفاعی است که سال ۱۹۰۱ برای خرید و توسعه زمین‌ها برای شهروندان یهودی تاسیس شده است.

ایسنا : سازمان ملل در سی و یکمین گزارش ناظران خود در مورد افغانستان گفته است که شاخه خراسان داعش به تدریج در افغانستان در حال قدرت گرفتن است. بر اساس تخمین‌های سازمان ملل متحد، نیروهای شاخه خراسان داعش در حال حاضر بین  هزار تا سه هزار نفرند. با این حال، کارشناسان شبکه‌های تروریستی این تخمین را رد کرده‌اند و شمار اعضای داعش در افغانستان را نزدیک به شش هزار تن می‌دانند. گزارش سازمان ملل متحد همچنین می‌گوید که در حال حاضر علاوه بر القاعده و داعش، سازمان‌هایی چون جنبش ترکستان شرقی، حرکت انقلاب اسلامی ازبکستان، سازمان جهاد اسلامی، خطیبه امام بخاری، خطیبه التوحید الجهاد، جماعت انصارالله تاجیکستان و تعداد دیگری از سازمان‌های تروریستی در افغانستان فعالیت دارند و به جذب جنگجو مشغول‌ هستند.

مهر : ایلی کوهن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی برای اولین باز از زمان شروع جنگ اوکراین، در سفری رسمی وارد کی یف پایتخت این کشور شد. او گفت: سفارت اسرائیل در کی یف را بازگشایی خواهیم کرد و ما در شرایط دشوار در کنار اوکراین خواهیم ایستاد.

العالم: ایران و چین در پایان سفر رئیس جمهور به پکن، در بیانیه مشترکی ضمن حمایت قاطع از مسایل مربوط به منافع اساسی و حراست از حاکمیت ملی، تمامیت سرزمینی و عزت ملی یکدیگر، بر اهمیت روابط نزدیک سران دو کشور به منظور تعمیق مشارکت جامع راهبردی تاکید کردند. در این بیانیه همچنین دو طرف بار دیگر با تکرار اینکه خروج یکجانبه آمریکا از برجام علت اصلی وضعیت کنونی است، تاکید کردند که لغو تحریم‌ها و اطمینان از منافع اقتصادی ایران بخش اساسی و پایه‌ای برجام است و همه تحریم‌های مربوطه باید به‌گونه‌ای قابل راستی‌آزمایی برداشته شوند تا از سرگیری اجرای کامل و مؤثر برجام تسهیل شود. دو طرف همچنین قاطعانه در برابر تلاش دولت‌های خاص برای سیاسی کردن کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجرای توافقات پادمانی ایستادند.

ایسنا : به دنبال نشست روز چهارشنبه وزرای دفاع ناتو، دبیرکل این ائتلاف در کنفرانسی خبری اعلام کرد، اگرچه پروتکل‌های الحاق فنلاند و سوئد به ناتو هنوز توسط مجارستان و ترکیه تایید نشده‌ است اما از آنجایی که هلسینکی و استکهلم به تمامی درخواست‌های آنکارا عمل کرده‌اند، تا پاییز ۲۰۲۳ میلادی به ناتو ملحق خواهند شد.

فارس : وزیر خارجه آمریکا گفت ایالات متحده فعالانه اوکراین را به بازپس گرفتن کنترل کریمه تشویق نمی‌کند و این تصمیم برعهده کی‌یف است. بر اساس این گزارش، تمرکز اصلی دولت آمریکا کمک به اوکراین در دونباس است و بلینکن بعد از این که یک نفر در این تماس از او پرسید آیا واشنگتن تمایل به کمک به اوکراین در تحقق هدفش برای گرفتن کریمه دارد، پاسخ داد این خط قرمزی برای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور اوکراین است که می‌تواند واکنش گسترده‌تری از سوی مسکو داشته باشد.

مهر: مدیر دفتر مرکزی امور خارجه چین در دیدار با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که پکن آماده است تا با همکاری با جامعه بین المللی برای یافتن راه حل سیاسی و پایان دادن به جنگ در اوکراین در سریعترین زمان ممکن همکاری کند. دیپلمات ارشد چین در این خصوص تاکید کرد که کشورش قاطعانه به موضع عینی و منصفانه در مورد مسئله اوکراین پایبند است. وانگ یی یادآور شد که تلاش چین همواره بر این است تا به روند آشتی و مذاکرات صلح کمک کند.

خبرگزاری صداوسیما: میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتی به اظهارات اخیر رئیس جمهور چین در حمایت از برجام اشاره کرد و نوشت: بدون شک چین به برجام پایبند است، اما سوال این است که ایالات متحده و تروئیکا تا چه اندازه به احیای توافق هسته‌ای و صیانت از منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای متعهد هستند. وی این موضوع را یک علامت سوال بزرگ توصیف کرد و افزود: به نظر می‌رسد آن‌ها (غرب) یک برنامه پنهان دارند.

تسنیم : “شی جین پینگ”، رئیس جمهور چین دعوت رئیس جمهور ایران برای سفر به تهران را پذیرفته است. در بیانیه منتشر شده در آخرین روز از سفر سه روزه رئیسی به پکن، جزئیات بیشتری در این باره ارائه نشده است.

ایسنا : یک منبع آگاه در گفتگو با اسپوتنیک اعلام کرد که وزیر خارجه عربستان در روزهای آتی به سوریه می‌رود. روز گذشته نیز ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن به سوریه سفر و با بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور دیدار وگفتگو کرد. این نخستین سفر رئیس دستگاه دیپلماسی اردن به سوریه از زمان آغاز جنگ در این کشور بوده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *